خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

امروزه، اقتصاد و توسعه مبتنی بر دانش به عنوان رویکرد اساسی توسعه در اغلب کشورها از جمله کشور ما مد نظر قرار گرفته است.

دانش، فناوری و نوآوری و کارآفرینی به مثابه محورهای کلیدی این شکل از توسعه محسوب می شوند که تحقق موارد فوق در کشور و برقراری تعامالت و زنجیره های ارتباطی میان آنان، از جمله سیاست های کلان کشور در سال های پیش رو محسوب می شود.

همزمان با شروع قرن بیست و یکم، دستیابی به موفقیت و بقا برای سازمان های بزرگ مشکل تر می شود و بنگاه‌های کوچک و متوسط موفقیت بیشتری در این زمینه کسب می نمایند. این واقعیت متأثر از ظهور عصر تجاری جدیدی است که تغییر، نوآوری و کارآفرینی از خصایص اصلی آن به شمار می روند. روش مؤثر در این زمینه، حمایت و بهره گیری از بنگاه های کوچک و متوسط در قالب مجموعه‌های جدیدی است که از آنان تحت عنوان "مراکز رشد علم و فناوری" یاد می شود. این مجموعه ها با افزایش قدرت رقابت پذیری بنگاه های کوچک و متوسط که اغلب توسط کارآفرینان جوان و برمبنای ایده های نوآورانه راه اندازی شده اند، عامل مهمی در توسعه ساختارهای اقتصادی و صنعتی کشورها محسوب می شوند. در کشور ما نیز توسعه مراکز رشد به خصوص پس از انقلاب در دستور کار دست‌اندرکاران قرار گرفت و امروز شاهدیم که تعداد قابل توجهی از این مراکز در بخش های مختلف اقتصادی تشکیل شده اند. در همین راستا اخیرا با تلاش های موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی مجوز راه اندازی اولین مرکز رشد کشور در حوزه رفاه اجتماعی اخذ شد و آن‌گونه که دکتر وحیده نگین- مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده و رئیس موسسه مذکور می گوید به زودی فراخوان پذیرش ایده در این مرکز منتشر و اولین استارت آپ آن نیز تا پایان سال جاری برگزار می شود. به منظور آشنایی بیشتر با مراکز رشد و نقش این مراکز در توسعه اشتغال دانش محور و همچنین اهداف راه اندازی مرکز رشد موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی گفتگویی با وی ترتیب دادیم که ماحصل آنرا در ادامه می خوانید:
تعریف مرکز رشد
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در ابتدای این گفتگو به تعریف مرکز رشد در ادبیات کارآفرینی پرداخت و خاطرنشان ساخت: مراکز رشد در ادبیات کارآفرینی، مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌شوند. این مراکز ازجمله ابزارهای رشد اقتصادی محسوب می شوند که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده دایر می‌گردند و با ارایه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کنند.وحیده نگین با بیان این مطلب، افزود: استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود.
تاریخچه مراکز رشد
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی به تاریخچه تاسیس مراکز رشد اشاره کرد و گفت: تأسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک برمی‌گردد. با گذشت حدود 57 سال، امروزه هزاران مرکز رشد در سراسر دنیا شکل گرفته اند که بیشتر آنها در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و ژاپن مستقر هستند.
اهداف مراکز رشد
دکتر نگین سپس به اهداف مراکز رشد اشاره کرد و تصریح کرد: "کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل"؛ "ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار رقابت‌پذیر باشند"؛ "نوسازی، انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید" مهم ترین اهداف راه اندازی مراکز رشد را تشکیل می دهند.
مرکز رشد خوشه فناوری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، در ادامه به مرکز رشد خوشه فناوری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: مراکز رشد در بخش های مختلف راه اندازی می شوند که از جمله آنها "مراکز رشد دانشگاهی"،  است. مراکز رشد دانشگاهی به منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس می‌شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می‌کنند. این مراکز همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیئت علمی دانشگاه را نیز فراهم می‌آورند.وی افزود: برهمین مبنا دانشگاه های مختلف نسبت به راه اندازی اینگونه مراکز اقدام می‌کنند. در دانشگاه جامع علمی کاربردی مراکز رشد را تحت عنوان "مراکز رشد خوشه فناوری" تعریف می کنند و براساس اهداف و رسالت هایی که موسسات و مراکز آموزش علمی کاربردی دارند، می توانند نسبت به اخذ مجوز راه اندازی "مرکز رشد خوشه فناوری"، اقدام کنند. دکتر نگین ادامه داد: موسسه آموزش عالي علمي کاربردي بهزيستی و تامين اجتماعي نیز در دور جدید فعالیت خود در دولت تدبیر و امید نسبت به اخذ مجوز راه اندازی مرکز رشد خوشه فناوری اقدام کرد و پس از تلاش‌هاي شبانه روزی و بي وقفه در ستاد موسسه، در نهايت در سال 1394 موفق شد این مجوز را از دانشگاه جامع علمی کاربردی اخذ کند تا به تبع آن شاهد اين باشيم که حوزه رفاه اجتماعي کشور براي اولين بار صاحب مرکز رشد مي شود.
به گفته وی، راه اندازي مرکز رشد خوشه فناوری توسط موسسه آموزش عالی علمی کاربردي بهزيستی و تامين اجتماعی با انجام يک کار پژوهشی با موضوعيت «عوامل مؤثر بر ايجاد مرکز رشد توسط موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزيستی و تامين اجتماعی» در دستور کار قرار گرفت. رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی، اخذ مجوز راه اندازی اولین مرکز رشد خوشه فناوری کشور در حوزه رفاه اجتماعی را نقطه عطف فعالیت‌های موسسه متبوع خود به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: اخذ مجوز راه اندازی این مرکز رشد خوشه فناوری با رویکرد استقبال و حمایت از کارآفرینان خلاق در حوزه رفاه اجتماعی، صورت گرفت. این مرکز می‌تواند میزبان گستره وسیعی از خدمات و صنایع از جمله: خدمات بهزیستی، تامین اجتماعی، صنایع فناوری بنیان، نرم‌افزاری، تجارت الکترونیکی، زیستی، هنری، تولیدی، گردشگری و رسانه‌ای باشد. به گفته دکتر نگین، از نکات قابل توجه در این مرکز اولویت خدمت رسانی به مددجویان سازمان‌های حمایتی است. بسیاری از جامعه معلول از دانش نرم افزاری و مکانیکی خوبی برخوردارند اما به لحاظ عدم اعتماد سرمایه گذاران، هیچگاه فرصت ابراز توانمندی‌های فردی خود به سایرین نشده‌اند. لذا این مرکز زمینه‌های لازم را جهت کشف استعدادها و بروز خلاقیت‌های این قشر فراهم خواهد آورد.مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه "مرکز رشد خوشه‌های فناوری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی اولین و بزرگترین رویداد در حوزه کارآفرینی اجتماعی است"، تصریح کرد: این مرکز با هدف ایجاد محلی برای بیان ایده‌های خلاقانه و نیز آموزش‌های مورد نیاز صاحبان ایده برای اجرایی شدن ایده شان راه اندازی می‌شود و فرصتی خواهد بود تا کلیه افرادی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی صاحب نظر و دارای ایده‌های خلاقانه در جهت ارتقاء بهره وری ارائه خدمات در حوزه اجتماعی هستند، توانمندی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند. انتظار می‌رود کلیه سازمان‌های حمایتی و مردم نهاد حمایت‌های لازم را از ایده‌های برتر داشته باشند.وی افزود: مرکز رشد خوشه‌های فناوری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی منجر به بروز خلاقیت‌ها و در نتیجه زمینه‌ساز کارآفرینی در حوزه رفاه اجتماعی می‌شود.دکتر نگین در پایان از صاحبان ايده و طرح هاي نوآورانه در حوزه رفاه اجتماعي دعوت کرد، جهت کسب اطلاعات بيشتر به دفتر مرکزي مرکز رشد خوشه فناوري موسسه آموزش عالي علمي بهزيستي و تامين اجتماعي به آدرس: تهران- خیابان سید جمال الدین اسدآبادی (یوسف آباد)- نبش کوچه 25- پلاک 219 ، مراجعه کنند.
 

 




مرجع: روزنامه تفاهم

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید