خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.67 (6 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


خلاقیت از خ تا ت

بدون تردید هنگامی که کلمه خلاقیت را می شنویم، تصویر شیء یا کاری متفاوت و جدید به نظرمان می آید که درپشت آن ایده جالبی نهفته است و همگان متفاوت بودن، خاص بودن، نو وتازه بودن آن را تأیید می کنند تصویری که از آدم خلاق در ذهن ما شکل گرفته ادمی باهوش، توانمند، متفکر با ایده هایی جدید و نوآورانه است

که می تواند با خلاقیت خویش یک مجموعه، سازمان یا فرآیندی نو را به شکلی نو و موثر، به سمت اهداف اصلی اش سوق دهد گاهی فرد خلاق را یک ناجی افسانه ای می دانند که که با و تفکرات خود قادر است با حرکتی ساده بن بست ها را باز کند و موانع را با کمترین هزینه از سر بردارد وجود این تصویر هیجان اور از فرد خلاق باعث می شود بسیاری سعی کنند هر طور شده است، خودرا خلاق نشان دهند و به گونه ای متفاوت بدرخشند. اما این تصویر ذهنی از خلاقیت و انسان خلاق تا چه میزان صحیح است؟ به راستی چگونه می توان یک خلاق واقعی بود؟ ایا خلاقیت ذاتی و موروثی است یا اکتسابی؟ ویژگی های یک آدم خلاق چیست ؟ و... اگر می خواهید پاسخ این پرسش ها را بیابید. با این مقاله همراه شوید.
خطاهای شناختی و باور های غلط درباره خلاقیت کدامند ؟
یک باور اشتباه می گوید ایده خلاقانه باید الزاماً ایده ای نو وجدید باشد. این یک تصویر ذهنی اشتباه هست که ما در مورد واژه خلاقیت داریم و اصولاً هم نمی تواند صحیح باشد. باشد در واقع یک ایده خلاقانه الزاما همیشه یک ایده جدید نیست بلکه می تواند شکل اصلاح شده و تعقیر یافته ایده های قدیمی که اکنون دیگر نمی دهد و نیازمند اصلاح است.  
خطای دیگری که در این مورد وجود دارد، این است که در این مورد وجود دارد، این است که گفته شود لازمه خلاقیت هوش است و الزاماً شخص خلاق ادم باهوشی است. متاسفانه این هم یک باور غلط و رایج است. انچه در خلاقیت مهم است. نوع نگاه متفاوت به موضوع است. الزاماً داشتن هوش بالا ،مثلا یک کودک پنج ساله در مقایسه با فردی باهوش و حتی دانشمندی پنجاه ساله میتواند راه حل بهتری را ارائه بدهد داستانی هست که می گوید از اشخاص مختلف پرسیدند اگر قرار باشد یک چشم اضافه داشته باشید ،دوست دارید آن چشم کجای بدنتان قرا می گرفت، شخص خردمندی بهترین پاسخ را داد و گفت، دوست داشتم کف دستم باشد، چون ان را می توانسم به هر سمتی بچرخانم و هم زمان با چشم سومم جاهای بیشتری را ببینم. اما خلاقانه ترین پاسخ را یک کودک پنج ساله داد او گفت، دوست داشتم نوک انگشتم باشد، چون می توانستم آن را درون هر سوراخ فرو ببرم و ببینم انجا چه خبر است. در حقیقت خلاقیت آنجاست که کودک، درچهارچوب اندازه چشم را نادیده گرفت، در صورتی که آن شخص خردمند چشم را با ابعاد واقعی اش در کف کف دست قرار داده بود. به نظر می رسد گاهی وقت ها هوش، تجربه حتی دانش باعث می شوند دریچه های خلاقیت بسته شوند.
 باور نادرست دیگر این است که خلاقیت امری ذاتی است. این باور می گوید چون تمام اعضای آن خانواده ها آدم های خلاقی هستند ،پس خلاقیت ژنتیکی و در خون این خانواده است. اما واقعیت چیز دیگری است. اکتسابی است و اگر شخص در محیطی که یک شخص خلاق واقعی وجود دارد رشد کند، احتمال خلاق شدن بسیار افزایش می یابد. جنریچ آلتشولر (Genrich Altshuller) ابداع کننده اصول تریزیا همان نظریه حل نواورانه مسئله، با تکیه بر این موضوع که خلاقیت اکتسابی است، فهرستی از دستورالعمل هایی را که می توان بر پایه ان ها به نواوری دست زد، تهیه کرد.
لوازم و ابزار مورد نیاز خلاقیت چیست؟
برای خلاق بودن نیازمند ابزار و لوازم خاصی هستید. این ابزار قابل خریدن نیستند، بلکه باید آن را پرورش دهید یا همان طور که گفته شد، به دست بیاورید. این ابزار عبارتند از:
1. زاویه نگاه متفاوت: اگر نتوانید نگاهی خارج از چهارچوب و قواعد موجود به موضوع داشته باشید، نمی توانید خلاق باشید.
2. ذهن رویا پرداز: برای داشتن زاویه نگاه متفاوت نیازمند ذهنی رویاپردازهستید گاهی باید از دریچه رویا به مسائل نگاه کنید تا ایده خلاق ظاهر شود.
3. ساختار شکنی: قواعد و ساختار های موجود برای تولید ایده ای خلاقانه باید زیر پا گذاشته شوند.
4. عزت نفس: کسی می تواند جرئت کند ساختارها و قواعد را بشکند که عزت نفس بالایی داشته باشد.
5. انعطاف پذیری: بدون داشتن ذهنی باز و انعطاف پذیر نمی توانیم انتظار داشته باشیم خلاقیت را لمس کنیم. بدون انعطاف پذیری پایبند قواعد و قانون های موجود خواهیم بود.
ادم های خلاق چه ویژگی ها دارند؟
هیچ ویژگی شخصیتی را نمی توان به یک انسان نسبت داد :زیرادر دنیای واقعی ویژگی های شخصیتی به صورت طیف هستند یا به عبارتی دیگر آدم ها سیاه یا سفید نیستند بلکه خاکستری اند آن هم با طیف های متفاوت از رنگ خاکستری؛ اما با این وجود می توان ویژگی های بارز یک گروه را دسته بندی کرد. ویژگی های بارز یک گروه را دسته بندی کرد ویژگی های شخصیتی انسان های خلاق عبارتند از:
پر انرژی، پر شور و مثبت اندیش هستند و از یکنواختی بیزارند.
بازیگوشند و گاهی کمی بی قرار و حتی سرکش می شوند.
گاهی به شدت تنبل می شوند.
همواره در چالش بین تضاد ها زندگی می کنند.
بسیار با انگیزه و اهداف بسیار روشنی دارند.                                                                                                                                                        
تمرکز ان ها روی اهدافشان قفل می شوند و استقامت زیادی در راه رسیدن به خواسته هایشان دارند.
کنجکاو هستند و سوالاتی غیر عادی و غیر معمول می پرسند.
کودک درون فعالی دارند و بسیار خیال پردازند.
بارها به صورت خستگی ناپذیر یک مسئله را از ابتدا تا انتها مرور می کنند.
روحیه انتقادگری دارند، اما همراه با انتقادشان راه حل ارائه می دهند.
قدرت افرینش، تفاوت میان خلاقیت و خیال بافی است
خط مرز بین دنیای خیال بافی و خلاقیت را افرینش تشکیل می دهد. حاصل خلاقیت تولد ایده یا محصولی است که پا به دنیای واقعیت می گذارد، به عبارتی میوه خلاقیت در دنیای واقعی قابل دیدن است. زمانی ایده از مرز دنیای رویا پا دنیا خلاقیت می گذارد که عملی شود. جهان ما پر از ایده هایی است که رنگ واقعیت نگرفته و هیچ گاه به محصولی نو، بدیع و خلاقانه تبدیل نشده اند .تفاوت بارز و قابل مشاهده اقراد خلاق ان است که ایده هایشان حتی به شکل ناقص، دردنیای جای خود را پیدا کرده اند. تفاوت خلاق ها نسبت به خیال باف ها، اهل عمل بودنشان است! خلاق ها خلق می کنند؛ چون قدرت افرینش دارند.
یادگیری دائمی حرف اول را در خلاقیت می زند
خلاقیت ارتباط تنگاتنگی با یادگیری دارد.لحظه ای خلاقیت متوقف می شود که یادگیری متوقف شود .دنیای واقعی پویا و دینامیک است و هیچ گاه متوقف نمی شود .اگر میوه خلاقیت می خواهد پا در دنیای واقعی بگذارد ،باید مانند ان پویا باشد و این پویایی و تازگی ظهور نخواهد نکرد :مگر انکه پیوسته در حال یادگیری باشیم؛در حقیقت توقف یادگیری یعنی مرگ خلاقیت!
تقابل تضاد ها ،چالش پیش روی خلاقیت است
گفتیم که ویژگی شخصیت خلاق ها زندگی کردن در چالش بین تضاد هاست. تضاد هایی که که جزو
بارز شخصیت آن هاست و با دنیای واقعی تقابل دارند.
تضاد هایی نظیر :
تبعیت از قوانین در برابر ساختار شکنی قواعد
منظم بودن در برابربی نظمی
سرکشی و استقلال در برابر مسئولیت ها و وظیفه ها
کشمکش در برقراری ارتباط بین دنیای رویا با زندگی واقعی
و......
برای رهایی ازاین تضادها چاره ای جز منعطف بودن نیست :در حقیقت انعطاف پذیری ناجی افراد خلاق در برخورد و تقابل تضاد ها با یگدیگر است .راستی اگر به جای کلمه "خلاقیت" از معادل فارسی ان یعنی "نواوری" استفاده می کردیم، به نظر شما اسم این مقاله چه می شد ؟!
حتما می گویید :"نواوری از ن تا ی" اما اگر این بگویید ،دیگر چیزی خلق نکرده اید !بلکه انچه می گویید ،تقلیدی پیش نیست. باید چیز نویی را بیافرینید. مثلا :"مثلا نواوری = نوافرینی"

نویسنده: حمید کوثری
منبع: مجله موفقیت

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید