خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.38 (8 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در کلیه رشته‌های پرورش حیوانات سود اصلی برای کسانی است که صرفا به کار پرورش روی نیاورده و کار تولید و پرورش را انجام می‌دهند.

- پرورش عبارت است از تهیه (خرید) نوزاد حیوان و تغذیه و نگهداری و رساندن به سن فروش در بازار

- تولید عبارت است از تهیه (خرید) حیوان بالغ (مولد) که توانایی زایش نوزاد را دارد و سپس تغذیه و نگهداری از آن نوزاد

این قانون در کار پرورش زالو نیز صدق می‌کند و به طور میانگین برای کسانی که تازه وارد صنعت زالو می‌شوند و از تکثیر شروع می‌نمایند در همان دوره اول قریب ۱۰۰درصد سرمایه‌گذاری را سود می‌کنند. البته به شرط رعایت نکات آن.



توصیه اول: در همین ابتدا، به شما که قصد ورود به این شغل را دارید توصیه می‌کنم که بدانید برای ثروتمند شدن باید اصول و قواعد آن را رعایت کنید و یکی از اصول این است که بایستی برای استاد شدن (مهارت پیدا کردن) در شغلی ابتدا در آن کار شاگردی نمایید تا تمام زیر و بم آن را یاد بگیرید و این که فکر کنید با داشتن یک معلم خوب، مشاور یا من یه شبه ثروتمند می شوم آن هم در کار پرورش زالو باید در همین جا بگویم بسی خیال باطل.


نکته: اگر در بهترین شرکت پرورش زالوی دنیا همچون «bbz»  هم آموزش ببینید و سلطان زالوی دنیا هم مشاور شما باشد تا در تمام مراحل از او کمک و یاری بطلبید باز هم آن کسی که کار را انجام می‌دهد شخص شماست و آن کسی که باید درست مسیر را بپیماید، شما هستید. پس سعی کنید از خواب غفلت بیدار شوید و فکر نکنید پرورش زالو هم مانند پرورش سایر حیوانات بی دردسر انجام می‌شود و شما به عنوان صاحب مزرعه می‌نشینید و  پول پارو می‌کنید.



توصیه دوم: در کار پرورش زالو همواره در تمامی مراحل از کم شروع کنید و پس از طی نمودن مسیر با موفقیت آن‌گاه کار خود را گسترش دهید.

مثال: اگر شما قصد راه‌اندازی یک فارم ۱۰۰۰۰۰ قطعه‌ای زالو را دارید (با فرض وجود منابع مالی کافی) به شما توصیه می‌کنم این کار را با ۱۰۰۰۰یا ۱۵۰۰۰ قطعه شروع کنید و یک دوره کامل تا انتها بروید و محصول‌تان را به بازار عرضه نمایید و پس از آموزش کافی آن‌گاه در دوره‌ی بعدی ۱۰۰۰۰۰۰ قطعه در فارم خود زالو بریزید.



توصیه سوم: اگر به زالو و صنعت پرورش زالو علاقه‌ند هستید وارد این شغل شوید و فقط به خاطر پول و این که تبلیغات مختلف را دیده یا شنیده‌اید که این کار سود کلان دارد وارد این شغل نشوید. حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید برای این‌که بفهمید آیا از خود زالو و نگهداری آن لذت می‌برید این است که وقتی به فکر این شغل افتادید و قبل از هرگونه اقدامی جهت راه‌اندازی مزرعه زالو، چند عدد زالو خریداری نمایید و در منزل نگهداری کنید و ببینید آیا می‌توانید با این موجودات زیبا ارتباط برقرار کنید یا نه... و بدانید عشق و علاقه در هر کاری منجر به پیروزی و موفقیت در آن کار می شود و عشق و علاقه باعث می‌شود که شما شرایط سخت آن شغل را بتوانید تحمل نمایید وگرنه زود خسته شده و از پای درمی‌آیید.
تکثیر یا پرورش: در صنعت زالو چنان‌چه بخواهید با داشتن مزرعه و انجام فعالیت مستمر در آن به درآمد زایی برسید به یکی از روش‌های زیر ‌می‌توانید اقدام نمایید:


الف. پرورش زالو

ب. تکثیر زالو

ج. دپو(نگهداری) زالو


الف) پرورش زالو:
به طور خلاصه کل فرایند در در نمودار زیر خلاصه شده‌است:



لارو» تغذیه» تغذیه» تغذیه» بازار

 



در این بخش پرورش‌دهنده با تهیه بچه زالو (لارو) از بازار و طی نمودن فرایند نگهداری و تغذیه آن‌ها، زالو را به سایز متوسط رسانده و به بازار عرضه می‌نماید.

با توجه به نحوه قیمت‌گذاری زالو در بازار که برمبنای سایز صورت می‌گیرد. لذا کل فرایند پرورش زالو اگر پرورش‌دهنده، لارو تازه از کوکون خارج شده را تهیه نماید و هر سه مرحله تغذیه را نیز انجام دهد حدودا ۷ ماه کاری زمان می‌برد. با این توضیح که در هنگام ورود لارو زمان استراحت در فارم حدودا دو هفته می‌باشد و فواصل استراحت بین تغذیه‌ها هر کدام دوماهه است. البته نیازی نیست که پرورش‌دهنده حتما زالوی لارو تازه از کوکون خارج شده را تهیه نماید بلکه در شرایطی که زمان محدود است می‌تواند سایزهای بزرگتر را خریداری نموده و به جای سه مرحله تغذیه دو یا یک مرحله تغذیه، زالو را به بازار عرضه نمایند.


ب) تکثیر:
خلاصه فرایند تکثیر زالو به شرح نمودار زیر می‌باشد:



مولد» تغذیه» اتاق تکثیر» کوکون گذاری» لارو» تغذیه» تغذیه» تغذیه» بازار



در این بخش با خرید مولد و ورود آن به مزرعه، فعالیت فرد آغاز می‌شود که پس از استراحت کوتاه یک ماهه جهت هماهنگی زالو با محیط جدید مرحله تغذیه و استراحت انجام می‌گردد و با ایجاد شرایط اتاق تکثیر که در بخش‌های بعدی به آن اشاره می‌شود نسبت به کوکون گیری و تولید لارو اقدام می‌شود و سایر مراحل، ادامه بحث پرورش است. حداقل ۱۳ ماه یک دوره زمانی تکثیر تا رسیدن به سایز زالو طبی متوسط طول می‌کشد.

 

 


ج) دپو(نگهداری) زالو:
با توجه به این که قیمت زالو در فصل سرد سال به علت کمبود عرضه بالا می‌رود بسیاری از افرادی که در این صنعت شاغل هستند روش دپو را برای خود برمی‌گزینند. این بدین معناست که زالوی سایز متوسط را در اواخر فصل گرم یا ابتدای پاییز خریداری نموده و فقط نسبت به تعویض آب و نگهداری از آن‌ها (بدون تغذیه) اقدام می‌کنند ودر زمانی که قیمت‌ها افزایش یافت محصول خود را به بازار عرضه می‌نمایند.



با توجه به این که در سال‌های اخیر این مدل توسط بسیاری از تازه‌واردین صنعت زالو برگزیده شده، لذا افزایش قیمت چندانی را در فصل سرد سال شاهد نبوده‌ایم(به علت افزایش حجم عرضه زالو به بازار و عدم تناتسب عرضه و تقاضا) لذا توصیه می‌کنم که این روش را برای درآمدزایی خود انتخاب نکنید چون ریسک بالایی را در سال‌های اخیر شاهد هستیم.



در کار تکثیر و پرورش زالو هدف ما ایجاد شرایطی(محیط) همانند طبیعت برای زالو جهت ادامه زندگی و طی نمودن مراحل آن می‌باشد تا هرچه زودتر سایز گرفته و آماده عرضه به بازار شود.



به‌طور کلی در سال‌های اخیر به دلیل نوسان قیمت زالو در فصل سرد و با توجه به مدت زمان دوره پرورش توصیه به شروع کار پرورش زالو در شش ماهه‌ی ابتدایی سال بوده‌است به دلیل آماده شدن محصول در فصل سرد سال(شش ماهه دوم) که بتوان سود بیشتری کسب نمود.


توضیح این که زالو در طبیعت در اواخر بهار و اواخر تابستان اقدام به جفت‌گیری و تکثیر می‌نماید. اما در محیط کنترل شده این ما هستیم که با ایجاد شرایط مطلوب زالو را به سمت جفت‌گیری و کوکون‌گذاری هدایت می‌کنیم.



برگرفته از کتاب: «تکثیر و تولید زالو راهکارهای کاهش تلفات زالو»
نشر: مرز دانش
منبع: مدیر اینفو

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید