1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.67 (9 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آشنایی شغل کارشناس خرید و تدارکات
مدیر خرید و تدارکات مسئول اصلی خرید تجهیزات، کالا و خدمات برای شرکت می باشد. او با مقایسه قیمت ها و کیفیت کالاها و خدمات، بهترین و ارزشمندترین آن ها را برای شرکت تهیه می کند.

مدیریت خرید و تدارکات یکی از فعالیت های اصلی و ستادی هر سازمان یا شرکت در جهت رسیدن به اهدافش می باشد و تمامی امور مرتبط با خرید کالا و خدمات مورد نیاز برای انجام تمامی فرایندها را در بر می گیرد. واحد خرید و تدارکات با تمامی بخش های شرکت در ارتباط است و به نوعی ارتباط شرکت با تامین کنندگان خارجی را برقرار می سازد. هدف اصلی مدیریت خرید و تدارکات، تهیه به موقع کالا، تجهیزات و خدمات برای بخش های مختلف و رفع نیاز آن ها به منظور دستیابی به اهداف سازمانی است.

مدیر خرید و تدارکات با ایجاد ارتباط مناسب با بخش های مختلف از نیازهای آن ها به کالا و تجهیزات و یا خدمات آگاهی می یابد. سپس با جستجوی وسیع در بازار و شناسایی تامین کنندگان موجود، بهترین آن ها از نظر قیمت و کیفیت محصولات را انتخاب می کند. در برخی سازمان ها و شرکت های بزرگ برای انتخاب تامین کننده مورد نظر مناقصه یا مزایده برپا می شود و مسئول پیگیری و اجرای کلیه امور آن بر عهده مدیر خرید و تدارکات است.

البته امروزه با توجه متنوع شدن تامین کنندگان، شیوه های مختلف تامین کالا و خدمات و نوسان قیمت ها، فرآیند خرید کالا، تجهیزات و خدمات بسیار پیچیده و وظیفه مدیر خرید و تدارکات سخت تر شده است. تا آنجا که مباحثی مانند خرید و تدارکات بهنگام و به موقع در این حوزه بسیار مطرح و پر اهمیت هستند. نرم افزارهای مرتبطی که در بازار وجود دارد تا حد زیادی از این پیچیدگی ها می کاهند و کمک خوبی در جهت تهیه به موقع و درست کالا، تجهیزات و خدمات برای مدیر خرید و تدارکات می باشند.

مدیر خرید و تدارکات باید در مذاکره و ایجاد ارتباط قوی بوده ، توانایی خوبی در کار با اعداد و ارقام و شم اقتصادی خوبی داشته باشد بسیار منظم و ساختار یافته عمل کند.آن چه که مدیر خرید و تدارکات خریداری می کند، وابسته به نوع صنعت و حوزه ای است که در آن کار می کند. برای مثال :

مواد خام و تجهیزات مهندسی برای یک شرکت ساختمانی
تهیه موجودی عمده برای یک خرده فروش به منظور فروش
مبلمان، لوازم التحریر و خدمات بهداشتی برای شرکت ها و سازمان ها
در سازمان های بزرگ معمولا مدیر خرید و تدارکات مسئول بخش خرید و هدایت تیم خرید شرکت است. ولی در شرکت های کوچک تر کلیه مسئولیت انجام کلیه کارهای واحد خرید و تدارکات بر عهده مدیر خرید و تدارکات می باشد.
ساعت کاری مدیر خرید و تدارکات معمولا مطابق با ساعات اداری رایج است. او گاهی در شرکت حضور دارد و گاهی برای بررسی بازار، مذاکره با تامین کنندگان و یا عقد قرارداد باید به خارج از شرکت برود.

وظایف مدیر خرید و تدارکات
اطلاع از نیاز واحدها و بخش های مختلف: در هر شرکتی معمولا بخش های مختلف نیازهای خود به کالا، تجهیزات و یا خدمات خاصی را به صورت دستی یا از طریق برنامه های نرم افزاری به واحد خرید و تدارکات اعلام می دارند.
نظارت و پیش بینی موجودی انبار: در بسیاری موارد نیاز شرکت به کالا و تجهیزات روند ثابت و قابل پیش بینی ای دارد. مدیر خرید و تدارکات با توجه به سوابق قبلی با همکاری مسئول انبار، موجودی انبار را کنترل می کند تا به هیچ وجه موجودی انبار خالی نشود. در صورت نیاز هم خرید انجام می دهد.
تحقیق کردن و شناسایی محصولات و تامین کنندگان: مدیر خرید و تدارکات با توجه به لیست کالاها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز به شناسایی انواع آن ها در بازار و تامین کنندگان می پردازد.
ارزیابی مناقصه ها و مزایده ها برای انتخاب تامین کنندگانک  در شرکت های بزرگ در مرحله انتخاب تامین کننده اصلی، مناقصه یا مزایده بین همه تامین کنندگان شناسایی شده برگزار می شود تا با توجه به شرایط اعلام شده از سوی آن ها، بهترین مورد انتخاب شود. اجرا و نظارت این فرآیند، بر عهده مدیر خرید وتدارکات است.
مذاکره بر سر قیمت و توافق روی قراردادها: مدیر خرید و تدارکات باید با توان چانه زنی خوبی که دارد روی قیمت قراردادها با تامین کنندگان به توافق برسد.
اطمینان از ارسال به موقع خریدها به انبار توسط تامین کنندگان
بررسی پرداخت ها و فاکتورها: مدیر خرید و تدارکات مسئول نظارت بر کارهای مالی است که در فرآیند خرید اتفاق می افتد. به عنوان مثال با بررسی فاکتورها و اطمینان یافتن از نوع و کیفیت محصولات خریداری شده، مبالغ چک های صادره برای تامین کنندگان و صحت آن ها را کنترل می کند.

مهارت و دانش مورد نیاز کارشناس خرید و تدارکات
مهارت ارتباطی خوب: برای همکاری با بخش های مختلف شرکت و ایجاد ارتباط مناسب با تامین کنندگان
مهارت عالی در انجام مذاکره: داشتن توان چانه زنی و مذاکره قوی در توافق روی قیمت و کیفیت قراردادها با تامین کنندگان
توان خوب در انجام محاسبات و کار با اعداد و ارقام
توانایی خوب در تحلیل و قضاوت: برای بررسی و تحلیل شرایط و روند بازار، قیمت ها و انواع تامین کنندگان در جهت انجام بهترین انتخاب
دقت و توجه به جزئیات: برای در نظرگرفتن کلیه موارد مهم و موثر بازار و قراردادها
مهارت های رهبری و توانایی کار تیمی: برای همکاری با بخش های مختلف شرکت و مدیریت کارکنان بخش خرید و تدارکات
داشتن نظم کاری: برای کنترل مداوم موجودی انبار و به دنبال آن تامین به موقع موارد مورد نیاز

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارشناس خرید و تدارکات
مدیر خرید و تدارکات شرکت ها و سازمان ها برای مدیر خرید و تدارکات، افرادی با مدرک های تحصیلی متفاوت را استخدام می کنند. در بسیاری موارد متخصصانی با مدارک مرتبط با حوزه فعالیت و صنعت خود، جذب می کنند. به عنوان مثال شرکتی که در حوزه برق و الکترونیک فعالیت می کند، برای استخدام مدیر خرید و تدارکات از فارغ التحصیلان رشته برق استفاده می کند.

اما برخی رشته ها هستند که فارغ التحصیلان آن ها به صورت تخصصی در حوزه خرید و تدارکات آموزش دیده اند و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از بین آن ها، مدیر خرید و تدارکات خود را استخدام می کنداین رشته های تحصیلی عبارتند از :مدیریت به ویژه گرایش های بازرگانی، مالی و صنعتی، مهندسی صنایع

البته قابل ذکر است که مانند بسیاری از مشاغل، داشتن تجربه کاری مرتبط به ویژه برای سمت مدیر خرید و تدارکات از عوامل اصلی در استخدام و موفقیت این شغل می باشد.

روش استخدام مدیر خرید وتدارکات معمولا از طریق آگهی های استخدامی منتشر شده در روزنامه ها و یا سایت های استخدامی است. در برخی موارد هم شرکت ها از طریق معرفی و توصیه برخی افراد مورد اعتماد خود، مدیر خرید و تدارکات خود را انتخاب و استخدام می کنند زیرا معتقدند از این طریق شناخت بهتر و بیشتری نسبت به او دارند.

بازار کار و فرصت شغلی مدیر خرید و تدارکات
مدیر خرید و تدارکات در صنایع مختلف اعم از تولیدی، خدماتی، فنی و مهندسی و…در حوزه دولتی یا خصوصی می توانند استخدام شوند.
در مورد میزان استخدام مدیر خرید و تدارکات در کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان
آمریکا: پیش بینی می شود میزان استخدام مدیر خرید و تدارکات بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ ، رشد کمی حدود۷ درصد داشته باشد. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

میزان درآمد مدیر خرید و تدارکات
در بخش دولتی میزان حقوق و مزایای مدیر خرید و تدارکات بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود.

در بخش خصوصی نیز میزان حقوق و مزایای مدیر خرید و تدارکات بسیار متفاوت بوده و مقدار مشخصی را برای آن نمی توان اعلام کرد. زیرا هر شرکتی با توجه به توان مالی، شرایط، سیاست ها و رویه های خود میزان حقوق و مزایای کارکنان خود را تعیین می کند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مدیر خرید و تدارکات در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای مدیر خرید و تدارکات در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس خرید، کارشناس تدارکات، سرپرست تامین، مدیر تدارکات، مدیر بازرگانی خارجی و … می باشند که یک مدیر خرید و تدارکات می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای مدیر خرید و تدارکات در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مدیر خرید و تدارکات که در سمت کارشناس سفارشات خارجی در رده سرپرست کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۸۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۸۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۳۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

درآمد کارشناس خرید و تدارکات در ایران
همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله مدیر خرید و تدارکات می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد مدیر خرید و تدارکات از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق مدیر خرید و تدارکات نیز افزایش می یابد.

درآمد کارشناس خرید و تدارکات در ایران
توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آن ها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

میزان درآمد مدیر خرید و تدارکات در برخی کشورهای جهان
آمریکا: میزان متوسط درآمد سالانه مسئول خرید و تدارکات در سال ۲۰۱۰، ۵۸.۳۶۰ دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۸.۲۰۰ دلار بوده است. همچنین درآمد سالانه مدیر خرید در سال ۲۰۱۳، ۹۷.۲۰۰ دلار اعلام شده است.

انگلستان: متوسط درآمد سالیانه برای مدیر خرید و تدارکات تازه کار ۴۱.۰۰۰ دلار و برای مدیر خرید و تدارکات با تجربه حدود ۶۴.۰۰۰ دلار می باشد. در شرکت های بزرگ این درآمد به۹۱.۰۰۰ دلار هم می رسد.

شخصیت های مناسب شغل کارشناس خرید و تدارکات
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ورود کاربران

گالری تصاویر