خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.75 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرینی انواع مختلفی مانند کارآفرینی فردی، سازمانی، خانگی، اینترنتی، خانوادگی و روستایی دارد. کارآفرینی روستایی به کارآفرینی گفته می شود که در محیط روستا انجام می شود.البته در عمل کارآفرینی روستایی مرز باریکی با کارآفرینی خانگی و خانوادگی می تواند داشته باشد.


توسعه روستایی یکی از اهداف بسیاری از کشور ها برای رشد اقتصادی روستا ها و کاهش مهاجرت به شهر ها است. بهترین و ارزان ترین راه برای تحقق توسعه روستایی را می توان کارآفرینی روستایی دانست. با توسعه کارآفرینی در روستا ها و ایجاد شرکت های کوچک کارآفرین علاوه بر کمک به اقتصاد روستا و روستاییان، رشد و توسعه کشور نیز تحقق پیدا می کند.

رواج مصرف گرایی، نیاز به محصولات ارگانیک، نیروی کار موجود در روستا ها و ضرورت توسعه روستایی از جمله عوامل مهمی است که ضمینه فعالیت های کارآفرینانه در روستا ها را محیا می کند. از انواع کارآفرینی های روستایی نیز می توان به کسب و کارهای کشاورزی، صنایع دستی، پرورش دام و طیور و ایجاد محیط های گردشگری اشاره کرد.

 


اهمیت کارآفرینی روستایی
بر اساس آمار های گرفته شده در سرشماری های عمومی کشور، نرخ بیکاری روستاییان رو به افزایش است. با توجه به ورود نیروی کار روستایی به شهر و ایجاد مشکلات متنوع، ضرورت و اهمیت کارآفرینی در روستا مشخص می شود. کارآفرینی در روستا ها با توسعه بخش های کشاورزی، صنایع دستی و دام و طیور همراه است و می تواند علاوه بر خود کفایی کشور، زمینه صادرات و پیشرفت استارتاپ های این حوزه را نیز ایجاد کند.

 


نمونه هایی از کارآفرینی روستایی در ایران
پرورش بوقلمون: مسعود صفری جوان اصفهانی است که در فضایی کم و با پرورش بوقلمون دست به کار بزرگی در روستای برزآباد اصفهان زده است. او می گوید با توجه به بحران کم آبی در اصفهان به دنبال راهی برای کسب در آمد به جز کشاورزی بوده است و با تحقیق های خود به پرورش بوقلمون رسیده است، چرا که بوقلمون نسبت به سایر دام ها آب کمتری مصرف می کند. این کارآفرین نمونه استان اصفهان موفق شده تعداد بوقلمون‌ها را به هزار عدد برساند و در شرایط سخت خشکسالی روستا سالانه بیش از ۳۰ تن گوشت بوقلمون تولید کند.

خاور خانم و غذای محلی: خاور خانم زنی از اهالی یکی از روستا های گیلان است که رستورانی را در این روستا ایجاد کرده است و با غذا های محلی خود بسیاری از توریست های خارجی و داخلی را به این روستا کشانده و موجب کارآفرینی برای ۴۰ نفر از زنان روستا شده است. خاور خانم داستان کارآفرینی خود را اینگونه بیان می کند:

«سال ۷۴ بود. یک روز من لب همین بالکن نشسته بودم که دیدم یک خانواده با ماشینشان از راه رسیدند. ساعت تقریبا یک ظهر بود. آنها پیاده شدند و تدارکات نهارشان را آماده کردند اما یک دفعه باران گرفت. خیلی آشفته شده بودند که یک دفعه چشمشان به من افتاد و گفتند خانم می‌شود ما بیاییم خانه شما غذا بخوریم؟ من هم قبول کردم و آنها آمدند داخل همین بالکن نشستند. آتش درست کردم غذایشان را کباب کردند و تا وقتی که باران بند بیاید نشستند اما آن موقع دیگر هوا تاریک شده‌ بود. به‌ خاطر همین گفتند می‌شود ما امشب خانه شما بمانیم؟ کرایه‌اش را هم می‌دهیم. آن موقع رسم نبود کسی در این روستا خانه‌اش را به مسافرها اجاره بدهد. با این حال من قبول کردم. آنها ماندند و فردا با هم رفتیم بازار رامسر، ماهی خریدیم، من خودم ماهی‌ها را پاک کردم، سرخ کردم، برنج درست کردم و اینطوری با هم دوست شدیم. موقع رفتن هم گفتند چقدر می‌شود؟ من قیمت نداشتم. همینطوری گفتم هزار تومن. آنها اما ۹ هزار تومن به من دادند و موقع رفتن گفتند ما خیلی از دستپخت شما خوشمان آمد. می‌شود دوباره پیش شما بیاییم؟ آن موقع خانه ما تلفن نداشت. من شماره خانه برادرم را دادم و بعد از آن دیگر این خانواده شدند مشتری دائمی من.» و اینگونه شد که فکر ایجاد یک رستوران در ذهن خاور خانم ایجاد شد و بعدا ها نیز عملی شد.


چالش های کارآفرینی روستایی
- تامین منابع مالی و اعتباری: برای شروع کارآفرینی ابتدا نیاز به سرمایه کافی وجود دارد. این سرمایه می تواند با جلب سرمایه گذاران و یا کمک های دولت فراهم شود. متاسفانه برخلاف بسیاری از کشور های پیشرفته، در ایران هنوز سیستم مشخصی برای کمک به کارآفرینی در روستا ها وجود ندارد.

- آموزش و مهارت آموزی: با وجود اهمیت و ضرورت کارآفرینی روستایی، اما شروع یک کارآفرینی روستایی بدون تحقیق، مشاوره و آموزش کارآفرینی می تواند منجر به شکست شود. به همین دلیل کارآفرینان روستایی بهتر است تا این کار را با کمک مشاوران و کارآفرینان خبره و یا بعد از فراگیری آموزش های کارآفرینانه انجام دهند. مهارت های علمی و فنی، مدیریتی و کارآفرینی از جمله مهم ترین مهارت های لازم برای کارآفرینی روستایی است.

- کارآفرینی زنان: زنان در روستا پا به پای مردان به تولید مشغول هستند. کارآفرینی روستایی به دلیل ماهیت مرتبط با فعالیت های زنان یکی از عرصه هایی است که زنان کارآفرین می توانند در آن ایفای نقش کنند. کمک به زنان برای افزایش مهارت، فراگیری آموزش ها و ایجاد تسهیلات لازم برای کارآفرینی آنها می تواند از جمله مشوق های موثر در کارآفرینی زنان در روستا ها باشد.

روستاها همانند شهر ها مملو از فرصت ها و ایده هایی کارآفرینی هستند که کارآفرینان با شناسایی و مطالعه پیرامون آن می توانند علاوه بر ایجاد ارزش و ثروت آفرینی به توسعه روستا و کشور نیز کمک کنند.


منبع: arahimi.ir

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید