خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.75 (4 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

باید برای دهه‌های یک کسب و کار چاپی برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده کرد. با توسعه علم کارآفرینی و توجه اقتصادهای برتر جهان به اهمیت و جایگاه کسب و کارهای کوچک و متوسط امروز حفظ ارزش یک کسب و کار دارای برنامه‌ای جامع در ابعاد گسترده است.


وقتی در اواخر دهه دوم زندگی هستیم (29 سالگی) به این فکر می‌کنیم که 30 سالمان شد و نصف جوانی رفت، حوالی 39، 40 سالگی به این فکر می‌کنیم که برای فلان کار دیر شده یا نشده؟! 49  و 50...

در کسب و کار هم دهه‌ها بسیار مهم و تأثیرگذار هستند و اگر برای چاپخانه و کسب و کار خود برنامه‌ریزی نداشته باشید، بی‌شک ارزش از دست خواهید داد و گاهی این ارزش از دست دادن مساوی است با پایان عمر کسب وکار شما و تعطیلی یک واحد چاپی با سابقه.

در این مسیر می‌توان به نکات بسیاری برای جلوگیری از کاهش ارزش یک کسب وکار در صنعت چاپ اشاره کرد؛ نکاتی مانند ارتقا و بهبود خدمات، جذب نیروی ماهر و پربازده، ارتقای تکنیکال، ارتقای کیفیت تولید، افزایش سرعت تولید، به روز بودن نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ده‌ها مورد دیگر که می‌توانند بازدارندگی موثری در برابر کاهش ارزش کسب و کار ایجاد کنند.

دست‌اندرکاران صنعت چاپ به خصوص چاپخانه‌داران حتما بخاطر دارند، دو دهه پیش داشتن یک ماشین چاپ چهاررنگ ارزش کسب و کار‌ یک چاپخانه را بسیار متفاوت و کارآمد می‌کرد و به نوعی یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی در دوره خود برای یک چاپخانه به حساب می‌آمد، اما اکنون یک ماشین چاپ چهاررنگ نو مجهز به تکنولوژی جدید دیگر یک مزیت رقابتی و ‌نقطه اتکا به حساب نمی‌آید و باید در کنار آن چندین و چند ماشین‌ کوچک نصب شود، تا از لحاظ کسب و کار به ارزش ماشین چهار رنگ‌ دو دهه قبل در پروسه تولید برسد.

در این مسیر الگوهای بسیاری وجود دارد، به‌طور مثال شرکت هایدلبرگ آلمان بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات صنعت چاپ جهان طی دهه گذشته بر اساس تغییرات تکنولوژِی و نیاز بازار محصولات خود را بروزرسانی کرده است.

سیاست تولید ماشین‌آلات در یک نگاه کلی به افزایش سایز سطح زیر چاپ با ماشین‌آلات عریض‌تر برای چاپ بسته‌بندی تغییر یافت، در کنار آن همکاری و مشارکت با شرکت سوئیسی گالوس در بخش ماشین آلات رول کم عرض و تولید ماشین آلات نسل جدید لیبل و نهایتاً تمرکز بر نسل جدید ماشین‌آلات چاپ دیجیتال و تولید ماشین‌آلات ترکیبی دیجیتال و صنعتی ماحصل یک دهه گذشته هایدلبرگ بود، تا در تولید دچار یکنواختی تولیدات و ازدست دادن ارزش نگردد.

 به همین خاطر باید برای دهه‌های یک کسب وکار چاپی برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده نمود. با توسعه علم کارآفرینی و توجه اقتصادهای برتر جهان به اهمیت و جایگاه کسب وکارهای کوچک و متوسط امروز حفظ ارزش یک کسب و کار دارای برنامه‌ای جامع در ابعاد گسترده است.

بر این اساس و با نگاهی کارآفرینانه به کسب وکار چاپ می‌توان روش‌هایی برای بازدارنگی کاهش ارزش یک کسب و کار چاپی پیشنهاد داد، در ادامه به دو روش ایجاد محرک‌ها و ایجاد مزیت رقابتی در یک کسب و کار می‌پردازیم.

یک کارآفرین می‌تواند با ایجاد یک مارکت تجاری یا مزیت جدید رقابتی خدمات یک چاپخانه یا پروسه تولید را بهبود و ارتقا بخشید.

یک چاپخانه می‌تواند از محرک‌هایی در این مسیر بهره گیرد، محرک‌ها ویژگی‌هایی هستند که برای مشتریان دارای اهمیت بوده و چاپخانه را از سایر رقبا متمایز می‌کند. ایجاد یک محرک در کسب و کار بر اساس توجه به تقاضای بازار می‌تواند نقش کلیدی در بهبود روند فروش و عرضه به همراه داشته باشد؛ به‌طور مثال ایجاد وب سایت برای دریافت سفارش اینترنتی و درگاه‌های پرداخت جهت استفاده آسان و غیر حضوری مشتری و یا استفاده از سیستم مدیریت روابط با مشتری(CRM). حال هرچقدر این محرک‌ها تخصصی‌تر، کارآمدتر و کابردی‌تر باشند، بازخورد بیشتری و مؤثرتری برای یک کسب و کار به همراه خواهند داشت.

نکته دیگر برای حفظ ارزش یک کسب و کار چاپی ایجاد یک مزیت رقابتی است، این روند به نوعی تجمیع عواملی است که در کنار یکدیگر می‌توانند یک چاپخانه یا واحد تولیدی را از رقبا متمایز کرده و جایگاه منحصر بفردی در بازار به آن بدهد که این جایگاه بالاتر از رقبا است. از دیدگاه استراتژیک کلید موفقیت کسب و کار یا حفظ ارزش آن، توسعه تخصصی یک مزیت رقابتی منحصر بفرد است که می‌تواند برای مشتریان ایجاد ارزش نموده و حتی‌المقدور امکان کپی‌برداری آن برای رقبا مشکل باشد.

کسب یک مزیت رقابتی به تنهایی کافی نیست و کلید موفقیت در طول زمان، ایجاد یک مزیت رقابتی تخصصی و پایدار است. در بلند مدت چاپخانه‌ای که از طریق توانایی تدوین و گردآوری مجموعه‌ای از قابلیت‌های اصلی که او را قادر می‌سازد، از رقبا بهتر و باکیفیت‌تر به مشتریان خدمت‌رسانی کند، به یک مزیت رقابتی پایدار دست می‌یابد. قابلیت‌های اصلی مانند کیفیت بالاتر، خدمات بهتر و به روزتر به مشتریان، نوآوری، تیم‌سازی، انعطاف‌پذیری، پاسخگویی  و موارد دیگر است که این امکان را فراهم می‌کند تا از رقبا پیشی بگیرید.

این قابلیت نقش مهمی در توانایی یک کسب و کار برای رقابت موفق ایفا می‌کنند و معمولاً ماحصل مهارت‌ها و درس‌های مهمی هستند که یک چاپخانه یا یک کسب و کار چاپی به مرور زمان آموخته است.

بازاری‌ها، مشتریان و رقبا ممکن است تغییر کنند، اما قابلیت‌ها و توانمندی‌های تخصصی یک کسب وکار از دوام بالایی برخوردار است. باید گفت کلید موفقیت در این وضعیت تعریف استراتژی کسب و کار است که بر اساس قابلیت‌ها تخصصی و اصلی و تمرکز بر آنها در ارائه خدمات بهتر و ارزش بیشتر برای مشتریان هدف است.

نکته دیگر هم اینکه یک چاپخانه یا یک کسب وکار چاپ نمی‌تواند همه بخش‌ها را پوشش دهد؛ صنعت چاپ با توجه به گستردگی و تخصصی بودن بسیار پیچیده و دشوار است. پس با تمرکز بر یک هدف و استفاده از خلاقیت و توانایی‌های خاص می‌توان ایجاد ارزش کرد. ایجاد یک مزیت رقابتی  نیازمند صرف هزینه و پول زیاد نیست، لازمه این کار شناخت دقیق ابعاد کسب وکار و بهره‌مندی از خلاقیت، قدرت تخیل و بینش کافی برای شناسایی موارد نیاز است که این روش برای مشتریان هدف از بیشترین اهمیت برخوردار است.

 برای ایجاد یک مزیت رقابتی  تدوین یک استراتژی حول قابلیت‌های اصلی و تمرکز بر آن‌ها روندی پایدار را بوجود می‌آورد، پس برنامه را مکتوب کنید با چند کارشناس و عاقل صنفی مشورت کنید و نهایتاً روی برنامه تمرکز کنید.


گزارش از ابوالفضل ایمنی
منبع: خبرگزاری تسنیم‌

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید