خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اکوسیستم کارآفرینی و اکوسیستم کسب و کار
اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار

اکوسیستم کارآفرینی و اکوسیستم کسب و کار: تفاوت در چیست؟
اکوسیستم کارآفرینی ویژگی های مشترک زیادی با اکوسیستم طبیعی دارد؛ برای مثال ویژگی های ضروری (که خدمات اکوسیستم نامیده می شود)، اثرات مرتبط به هم، تعاملات تعبیه شده محلی، ویژگی های پویا و اکوسیستم غیر پویا. پیش از ارائه توضیح بیشتر در این مورد، لازم می دانم عبارت دیگری که باعث سردرگمی

زیادی شده است، یعنی تفاوت بین اکوسیستم کارآفرینی و اکوسیستم کسب و کار را توضیح دهم.
همانند اکوسیستم کارآفرینی، بسیاری از مردم این روزها از اکوسیستم کسب و کار صحبت می کنند در حالی که معنی آن را به درستی درک نکرده اند و این یک مشکل است. اکوسیستم کسب و کار بسیار گسترده است و شاید هم همپوشانی هایی با اکوسیستم کارآفرینی یا استارتاپها داشته باشد، اما این دو با هم تفاوت اساسی دارند.
نکته مهم برای درک اکوسیستم کسب و کار، درک درست مفهوم اهرم یا Leverage است. به بیان ساده تر، اهرم به معنی وجود مکانیزم هایی برای تولید یک خروجی است که با مقدار ورودی متناسب نیست. به عبارتی دیگر، بوسیله اهرم، شما می توانید بیشتر از آنچه شایسته آن هستید بدست آورید. امیدوارم که توانسته باشم توجه شما را خوب جلب کنم.

سوال این است که چگونه اکوسیستم کسب و کار می تواند اهرم ایجاد کند؟ تحقیقات من نشان می دهد سه نمونه اهرم وجود دارد: اهرم نوآوری، تولید و تراکنش مالی. اکوسیستم های نوآوری با استفاده از اقتصادهای تسهیل کننده کشف و نوآوری به خوبی می توانند از اهرم نوآوری بهره مند شوند که نتیجه آن خلاقیت بیشتر برای ورودی مشابه است. حالا دوباره به نوآوری باز فکر کنید. جوامع با نوآوری باز، می توانند بطور شگفت آوری فرآیند خلاقیت را شتاب بخشند. از نمونه های بارز آن می توان به MySQL و یا Linux اشاره کرد.
در مرحله بعد اکوسیستم های تولیدی وجود دارد. مقدار اهرم، سیستمی را ایجاد می کند که با استفاده از ارتباطات باز آن، اتصال آسان و در نتیجه نوآوری های جزئی امکان پذیر می شود. آیا می دانستید که بلوتوث های کم قدرت امروزی ۳۰ میلیارد دلار فروش محصول را پشتیبانی می کنند؟ یا حتی سنتی تر از آن، در مورد معماری کامپوترهای مایکروسافت فکر کنید که ایجاد گروهی ابزارها را آسان کردند؛ برای مثال از ابزار حافظه گرفته تا اجرای ابزارهای ورودی که بخش خیلی کوچکی از کل را شامل می شوند. طراحی ساده تر محصول، نوآوری و تخصص گرایی را تشویق می کند به گونه ای که حتی کارخانه های بسیار تخصصی را برای استفاده از بازده نسبت به مقیاس از طریق ارتباطات داخلی توانمند می سازد.
در نهایت، اهرم تراکنش مالی وجود دارد که از اقتصاد تحقیق و تراکنش بدست آمده است. در حالت خاص، بازارهای دو طرفه که عرضه و تقاضا را بهم متصل می کنند، می تواند هزینه های تراکنش و تحقیق که کلید اصلی اقتصاد مشارکتی هستند، را کاهش دهد. همچنان که هزینه های تحقیق و تراکنش کاهش می یابد، منابع استفاده شده قبلی (مانند لباس های از پیش طراحی شده) می تواند به عرصه معاملات اقتصادی وارد شوند. به آمازون، eBay و یا نمونه های خیلی جدیدتر مثل Uber یا Airbnb توجه کنید.
سه نمونه اهرم می تواند به هر صورتی با هم ترکیب شود. این ترکیب بیانگر گستردگی اکوسیستم کسب و کار است. اکوسیستم کسب و کار می تواند شامل تمرکز روی یک نمونه اهرم و سپس حرکت به سمت نمونه دیگر باشد. اما نکته مهم در درک هر اکوسیستم مشخص، شناخت اهرم استفاده شده در آن است.
خوب، با همه این مفاهیم ما کجا هستیم؟ همان طور که بیان شد اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار متفاوت هستند. در اینجا تفاوت را توضیح می دهیم. در حالی که اکوسیستم های کارآفرینی، منابع را به استفاده بهینه از طریق ایجاد خلاقیت و سرمایه های جدید رو به رشد تخصیص می دهد، اکوسیستم کسب و کار از طریق اهرم خلاقیت، تولید و تراکنش ایجاد ارزش می کند. این نشان می دهد خدمات اکوسیستم ایجاد شده توسط هر دو سیستم متفاوت است.
اکوسیستم کارآفرینی سازمان های جدید ایجاد می کند که یک فرآیند اجتماعی کاملا پیچیده است. اکوسیستم های کسب و کار اهرم خلاقیت، تولید و تراکنش مالی ایجاد می کند. اکوسیستم کارآفرینی تمایل به استقرار مکانی دارد، در حالی که اکوسیستم های کسب و کار می تواند حتی از طریق اینترنت هم وجود داشته باشد. به منظور تسهیل در اکوسیستم های کارآفرینی، شما نیاز به تسهیل هماهنگی های چندقطبی و تقویت روابط قابل اعتماد و پیش بینی شده اجتماعی دارید که با درخواست به رده های بالاتر که اهداف مشترکی با شما دارند، امکان پذیر است. برای تسهیل اکوسیستم کسب و کار نیاز به پیاده سازی سیستم تکنولوژی (چه سیستم نوآوری محور، تولیدی و یا تراکنشی) دارید.
براساس آنچه بیان شد، اکوسیستم های کارآفرینی و کسب و کار نیازمند رویکردهای تصمیم گیری متفاوت هستند. در پست بعد رویکردهای تصمیم گیری برای اکوسیستم کارآفرینی بحث خواهد شد. چرا که اکوسیستم کسب و کار بسیار متنوع تر است و بنابراین پیامدهای سیاست گذاری آن بیشتر چالشی خواهد بود.

منبع: http://www.isfahanplus.ir

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید