خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.50 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حمید یزدانی، يكی از پرورش دهندگان موفق غاز در شهرستان بناب واقع در استان آذربايجان شرقی، با بیان اینکه پرورش غاز از آن دسته عرصه هایی است که از توجيه اقتصادی بهتری برخوردار است، عنوان کرد: « به كسانی كه در شهرستان ها حضور دارند می گويم اگر جايی برای پرورش طيور داريد، پرورش غاز می تواند منبع درآمد خوبي برايتان باشد. شما ميتوانيد با پرورش غاز كسب و كاری مناسب برای خود بوجود آوريد و از اين راه به پول برسيد.»

پرورش غاز به خاطر ويژگی های فيزيولوژيكی و رفتاری اين حيوان، بسيار آسان تر و به صرفه تر از ساير طيور است. البته به دلايل گوناگون توليد صنعتی غاز در كشورمان رواج ندارد. از جمله ی اين دلايل می توان به فرهنگ مصرف مردم، ترس سرمايه گذاران برای ورود به اين بخش، نبود سياست های تشويقی و برنامه ريزی مدون از سوی مسئولان و نبود پشتوانه های لازم مانند اتحاديه اشاره كرد.

پرورش غاز در ايران فقط به صورت سنتی در روستاها رواج دارد، اين در حالی است كه پرورش انواع غاز سال هاست كه در روسيه، اروپای شرقی و شرق آسيا انجام می شود و كشورهای مختلف در اين صنعت بسيار پيشرفت كرده اند.

غازها توانايی زيادی در سازش با شرايط محيطی جديد برای زندگی دارند. توانايی تحمل سرمای ۱۰- درجه سانتيگراد و گرمای زياد از قابليت های مهم آن هاست اما جوجه غازها نسبت به سرما بسيار حساس هستند. غازها نسبت به بيماری ها بسيار مقاوم هستند. توانايی استفاده از علوفه خشبی، پرورش و نگهداری از آن ها را بسيار مقرون به صرفه تر از ساير ماكيان كرده است.

حميد يزدانی يكس از پرورش دهندگان موفق غاز در شهرستان بناب واقع در استان آذربايجان شرقی است. او اگرچه تحصيل كرده كارشناسی نرم افزار است، اما در حال حاضر از غاز چراندن درآمد مناسبی بدست می آورد و از شغل خود راضی است.

 


اين فعال اقتصاد مقاومتی درباره علت روی آوردن به عرصه پرورش غاز، می گويد: «پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه، نتوانستم شغلی مرتبط با رشته تحصيلی ام پيدا كنم. با جست و جو در اينترنت مدتی را به مطالعه درباره خوداشتغالی اختصاص دادم و به مرور با عرصه های مختلف خود اشتغالی آشنا شدم. يكی از اين عرصه ها پرورش غاز بود و متوجه شدم كه به دلايل گوناگون پرورش غاز از توجيه اقتصادی بهتری برخوردار است.»


او می افزايد: «غازها به دليل مقاومت در برابر بيماری، تلفات بسيار اندكی در قياس با ساير طيور دارند. پرورش غاز از تزريق هر نوع واكسن و هورمون بی نياز است و می توان گفت كه اين حيوان اصلا بيمار نمی شود. همين مساله باعث می شود كه ريسك پرورش غاز بسيار پايين باشد. از سوی ديگر می توان از يونجه برای تغذيه غازها استقاده كرد و همين مساله موجب صرفه جويی در هزينه ها می شود.»

 


حميد يزدانی درباره جوجه كشی از غازها می گويد: «من كارم را با 6 جفت غاز مولد آغاز كردم. سرمايه اوليه لازم برای شروع كار پرورش غاز، برابر با قيمت تعداد جفت های مولدی است كه خريداری می شود. من هر جفت مولد را 500 هزار تومان خريداری كردم. غازها از فروردين تا تيرماه هر سال بين 50 تا 60 عدد تخم می گذارند. جوجه كشی از غازها نيازمند تخصص و تجربه ويژه ای است و از ساير جوجه كشی ها متمايز است. به عنوان مثال تخم غاز در دستگاه جوجه كشی بايد چرخش 180 درجه داشته باشد، رطوبت آن 80 درصد باشد و درب دستگاه هر روز دو بار به مدت 15 دقيقه باز بماند. من اين موارد را به تجربه و با مطالعه يافته های مركز تحقيقات غاز ملكان دريافتم.»

آقای يزدانی از درآمد پرورش غاز بسيار راضی است و كليه جوجه غازهايش را به صورت اينترنتی می فروشد. او سال گذشته 200 عدد غاز به اربيل عراق صادر كرد و مشتريان عراقی امسال 1000 عدد غاز از او مطالبه كرده اند. او می گويد: «جوجه غازهای 10 روزه هر كدام بسته به اينكه نژاد اوكراينی يا آفريقايی داشته باشند، بين 50 تا 70 هزار تومان به فروش می رسند. غازها به دليل بی نيازي از مصرف واكسن و آنتی بيوتيك، گوشتشان كاملا ارگانيك است. به همين دليل از ارزش غذايی بسيار زيادی برخوردار هستند و برای تضمين سلامت جامعه شايسته است كه مسئولان جهادكشاورزی با وارد كردن نژادهای خوب، پرورش غاز را ترويج و مردم را به مصرف گوشت اين حيوان ترغيب كنند.»

او خاطرنشان مي كند: « به كسانی كه در شهرستان ها حضور دارند می گويم اگر جايی برای پرورش طيور داريد، پرورش غاز می تواند منبع درآمد خوبی برايتان باشد. شما ميتوانيد با پرورش غاز كسب و كاری مناسب برای خود بوجود آوريد و از اين راه به پول برسيد.»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج سازندگی

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - خانم رستمی

    سلام ببخشید من چطوری میتونم با اقای حمید یزدانی تماس داشته باشم .من جوجه غاز زیاد دارم ولی هر روز یکیش یا فلج میشه یا میمیره .راهنمایی ازشون میخوام لطفا کمکم کنین

    از Sari, Mazandaran Province, Iran
  • مهمان - خانم رستمی

    نمیدونم نظرم ثبت شد یا نه .ولی دوباره میزنم من راه ارتباط با اقای یزدانی رو میخوام‌میخوام ازش کمک بگیرم .بچه غازهام هر روز دارن میمیرن .لطفا کمکم کنین

  • مهمان - مجید

    اقای یزدانی؛ کانال تلگرامی دارند، میتوانید با کمی جستجو کانال تلگرامی ایشان را پیدا کنید و در آنجا با اقای یزدانی صحبت کنید.
    اما قبل از صحبت با اقای یزدانی، پیشنهاد میکنم با یک متخصص امور طیور صحبت کنید. گرمی بیش از حد؛ سرمای بیش از حد، عدم دسترسی به آب و غذای کافی برای جوجه‌ها، تخم نطفه دار بی‌کیفیت و عدم گندزدایی و عدم ضدعفونی تخمهای نطفه‌دار قبل از قرارگیری ر انکوباتور از مهمترین عامل مرگ و میر جوجه‌غازها هستند.

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید