خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مشاور عزیز، هیچ وقت نمی‌دانم به سوال «شغل ایده‌آل شما چیست» که در مصاحبه‌ها مطرح می‌شود چطور پاسخ دهم. گاهی هم به جایش این سوال را می‌پرسند که «در یک شغل به دنبال چه چیزی هستید؟». چطور به این سوال پاسخ دهم که صادقانه باشد؟ بعضی‌ها در جواب این سوال می‌گویند: «من به دنبال جایی هستم که آدم را به چالش بکشد و کارکنانش فوق‌العاده باشند.»


هر کسی آرزویش است چنین کاری پیدا کند. اما به نظرم این جواب یک مقدار کلیشه‌ای است. بعضی‌ها در جواب به این سوال، دقیقا همان شغلی را که برایش به مصاحبه آمده‌اند، توصیف می‌کنند. اما من دوست ندارم مسوول مصاحبه احساس کند دارم التماسش می‌کنم. دوست ندارم فکر کند که شغل پیشنهادی‌اش، ایده‌آل من است چون هنوز درباره آن شغل چیزی نمی‌دانم که بگویم ایده‌آلم هست یا نه. به نظرم این یک سوال انحرافی و زیرکانه است چون اگر جوابم با شغل پیشنهادی آنها زمین تا آسمان فرق داشته باشد، ممکن است همین را بهانه کنند که استخدامم نکنند. دوست ندارم در جلسه مصاحبه، سفره دلم را باز کنم و تجربیات ناخوشایند گذشته‌ام را برای مسوول مصاحبه تعریف کنم اما صادقانه بگویم که من از شغل و محیط کار فعلی‌ام راضی نیستم. فرهنگ آنجا را دوست ندارم. و برای من، فرهنگ سازمان و خلاقیت از هر چیزی مهم‌تر است.

چطور به این سوال پاسخ دهم که نه مستاصل به نظر بیایم، نه کلیشه‌ای باشم و نه بهانه‌ای دستشان دهم که از لیست متقاضیان، حذفم کنند؟

پاسخ: دوست عزیز، کلید پاسخ به این سوال بیهوده این است که شغلی را که برایش مصاحبه می‌کنی، خوب بررسی کنی و ببینی کدام یک از جنبه‌هایش را بیشتر دوست داری. قطعا تا زمانی که استخدام نشده‌ای و شغل مربوطه را تجربه نکرده‌ای، نمی‌توانی بگویی ایده‌آلت هست یا نه، اما می‌توانی بگویی از چه چیز آن شغل خوشت آمده.

اگر مسوول مصاحبه پرسید که: «شغل ایده‌آلت چیست؟» با خودت فکر کن. ببین چه چیزی تو را جذب کرده؟ چه چیزی آنقدر برایت جذاب بوده که حاضر شدی زمان بگذاری و فرم درخواست پر کنی؟

در اینجا به چند پاسخی که به عنوان نمونه آورده‌ام، توجهت را جلب می‌کنم:
شغل ایده‌آل شما چیست؟

● من یک تحلیلگر مالی هستم پس هر چه بیشتر بتوانم فرآیندهای پشت اعداد و ارقام را کنکاش کنم، کارم برایم جذاب‌تر است. آنچه من را جذب این شغل کرد (منظور شغل مورد مصاحبه است)، تعاملات واحد مالی با واحدهای فروش و بازاریابی بود، چون من به این دو حوزه خیلی علاقه دارم.

● به‌عنوان سرپرست خدمات مشتری، من معمولا از چالش‌ها استقبال می‌کنم و به نظرم، شغل پیشنهادی شما چالش‌های زیادی دارد چون شرکت شما بین‌المللی و در حال رشد است و از قرار معلوم، آدم در اینجا به سرعت پیشرفت می‌کند.

● من بیشترین رضایت را زمانی دارم که بتوانم همزمان با تلاش برای بهبود فرهنگ سازمان، روی فرآیندها و سیستم‌های منابع انسانی تمرکز کنم. آگهی‌های استخدام شما را دیده‌ام و درباره شرکت شما تعریف‌های زیادی شنیده‌ام. می‌توانم حدس بزنم که هدف شما، ایجاد یک فرهنگ فوق‌العاده است. به عنوان یک کارشناس منابع انسانی، این اولویت اصلی من است.

● من به دنبال شغلی هستم که در زمینه بازاریابی دیجیتال، پیشرفته باشد و ظاهرا، شرکت شما در این زمینه پیشرفت‌های بسیاری داشته. درست می‌گویم؟

● ایده‌آل من این است که بتوانم با نمایندگان فروش همکاری نزدیک داشته باشم. وقتی آگهی شما را خواندم، این اولین چیزی بود که توجهم را جلب کرد. من به دنبال شغل پشتیبانی فروش هستم تا از طریق تعاملات فراوان، بتوانم از تیم‌های فروش شما به بهترین نحو پشتیبانی کنم.

● شغل ایده‌آل من این است که بتوانم یک یا چندین پروژه، با چندین عضو را مدیریت کنم. من عاشق فعالیت و تعاملم چون از این طریق می‌توانم ارتباطاتم را بسازم.

● من اگر در حوزه انبارداری، برنامه‌ریزی تولید یا خرید کار کنم، بیشترین رضایت را خواهم داشت. اینکه مواد خام چگونه وارد می‌شوند و چه مراحلی را طی می‌کنند تا به تولید برسند برایم جالب است. در هر کدام از این حوزه‌ها کار کنم، راضی‌ام.

هر بار که مصاحبه‌ای در پیش داری، خودت را برای شنیدن این سوال آماده کن. پاسخت را از قبل آماده کن تا مجبور نشوی در جلسه مصاحبه، از خودت داستان در بیاوری یا سرسری جواب دهی.

لازم نیست درباره شغل مربوطه چیز زیادی بدانی تا بتوانی به این سوال، پاسخ هوشمندانه و صادقانه بدهی.

ذکر جزئیات در همین حد کافی است. تا زمانی که استخدام نشده‌ای، نخواهی دانست که شغل مربوطه مدیریت پروژه است یا عملیاتی یا به پشتیبانی ربط دارد.

فقط حواست باشد که در پاسخت بیش از حد به جزئیات نپردازی چون ممکن است مسوول مصاحبه تصور کند که شغل مربوطه برایت مناسب نیست. طی روز، به کارهایی که دوست داری انجام دهی و کارهایی که در انجامشان مهارت داری فکر کن. به روزهایی فکر کن که احساس قدرت می‌کردی و خودت را بیشتر از همیشه دوست داشتی. داستان‌های تو، قدرت تو هستند. این داستان‌ها هستند که نشان می‌دهند چه فعالیت‌هایی را دوست داری و چه تیپ آدم‌هایی را بیشتر می‌پسندی.

دفعه بعد اگر کسی پرسید که شغل ایده‌آلت چیست، به آدم‌ها و اتفاق‌هایی فکر کن که در قدرتمند شدنت تاثیر داشته‌اند.

یک سوال پیش پا افتاده و خنده‌دار نباید مانع از پیشرفت تو شود. تو می‌توانی با روایت یک داستان خوب و تاثیرگذار درباره یکی از تجربیات موفقیت‌آمیزت به راحتی به این سوال پاسخ دهی. بهترین دوست یک جوینده کار، داستان‌هایش هستند.

اگر شغلت را دوست نداری، با خودت روراست باش. فکر کن و ببین دوست داری در بلندمدت چه مسیری را طی کنی و به کجا برسی. سپس اولین قدم را بردار.


نویسنده: Liz Ryan
مترجم: مریم مرادخانی
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از  Forbes

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید