خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرینی لغتی بسیار جذاب برای تقریباً تمامی جوانان جویای کار و شاغل و حتی سایر افراد در هر سنی است. کمتر جوانی است که نخواهد کارآفرینی موفق درزمینۀ موردعلاقۀ خود شود و برای خودش کار کند. خصوصاً در این دوره که افراد جویای کار بسیار زیادند و هرکدام برای شروع کار، ایده و طرحی در ذهن دارند.


و اما معنا و مفهوم کارآفرینی: به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌ها و خطرهای ناشی از آن کارآفرینی اطلاق می‌شود.

همچنین باید بدانیم کارآفرینی اولین بار موردتوجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن ۱۶ میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه‌های اقتصادی خویش تشریح نموده‌اند زیرا از اهمیت بسیار زیاد آن مطلع بوده و به آن به‌خوبی واقف‌اند.

نباید از این لقب بزرگ بترسید. عده‌ای با شنیدن این کلمه سریعاً کاری بسیار بزرگ با نیروهای و کارکنان خیلی زیاد را در ذهن تصور می‌کنند و به خیال خودشان کارآفرینی یعنی این؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. کارآفرینی یعنی لذت در انجام کار. لزومی ندارد برای کارآفرین بودن حتماً از مشاغل و ایده‌های بسیار بزرگ شروع کنید و یا حتی اگر ایده‌ای که در ذهن دارید بزرگ است لزومی ندارد که در حجم و ابعاد بزرگ آن را عملیاتی کنید. برای شروع آهسته و پیوسته حرکت کنید تا دچار خطا و اشتباه نشوید.

پیتر دراکر، پدر علم مدیریت، کارآفرین را کسی می‌داند که فعالیتی با سرمایه اقتصادی خودش شروع می‌کند، ارزش‌ها را تغییر می‌دهد و در محیط اطراف خود تحول ایجاد می‌کند و به سمت بهتر شدن می‌برد. این جمله و درسی بزرگ از پدر علم مدیریت است که باید همیشه در ذهن داشته باشید.

اگر می‌خواهید خود را محک بزنید و بسنجید که آیا می‌توانید کارآفرینی کنید و کارآفرین موفقی شوید، حتماً موارد زیر را با دقت مطالعه نمایید:


1- اگر بیشتر از مدیرعامل و رئیس تان کار می‌کنید پس کارآفرینی را انتخاب کنید
اگر جزء افراد بسیار منظم و زرنگ در محل کارتان هستید به‌گونه‌ای که حتی بیشتر از رئیس خود کار می‌کنید، پس باید مطمئن باشید که این توانایی در شما هست که کارآفرینی کنید. یکی از نشانه‌های کارآفرین موفق، کار و تلاش زیاد و پیگیری و استمرار دررسیدن به هدف است. این رفتار نشان‌دهندهٔ طرز تفکر مالکیت بوده و برای موفقیت ضروری است. شما به وظایف خود متعهد هستید و دوست دارید برای انجام دادن آن‌ها تا دیروقت کارکنید. این ویژگی یک تعریف دقیق از اخلاق کارآفرینی است.

پس اگر این ویژگی بارز را در خودمی بینید باید بدانید که زمینۀ کارآفرین بودن رادارید.


2- اگر خلاق و مبتکرید
اگر فردی خلاق و مبتکر هستید و ذهنتان دائماً در حال تجزیه تحلیل موارد جدید و ایده‌های نو و بکر است، احتمالاً جرقه‌های کارآفرینی در وجود شما در حال زده شدن است و به‌زودی شعله‌ور خواهد شد.

افراد خلاق می‌دانند ایده‌های بسیار زیادی در ذهن دارند و خلاقیتشان، آن‌ها را سرشار از امید به آینده خواهد کرد. آیا می‌توانید راه‌های جدید برای مشکلات پیرامون خود تصور کنید؟ اگر این‌چنین است شما دارای ذهنی مناسب برای کارآفرینی هستید زیرا یک کارآفرین موفق دارای ذهنی پویا و فعال است و افرادی که این مزیت را دارا نیستند تا حد زیادی نمی‌توان به موفقیت آن‌ها در شغل و کارآفرین بودن امید داشت.

آیا هرلحظه به ایده‌های جدید فکر می‌کنید؟ خیلی خوب است. همین ایده‌ها هستند که موتور محرک کسب‌وکار شمارا راه انداخته و به شما انگیزه‌های بسیار قدرتمندی برای حرکت با تمام قوا می‌دهند. ایده‌های خود را جدی بگیرید حتی اگر کوچک و گذرا باشند زیرا بسیاری از طرح‌های بزرگ و تکان‌دهنده از همین ایده‌های گذرا و یکهویی! متولد می‌شوند. پس جدی بگیرید.


3- اگر فردی ریسک‌پذیرید
اگر فردی جسور و ریسک‌پذیر هستید و از این کار باکی ندارید بازهم یکی دیگر از نشانه‌های کارآفرینی را در خود دارید. کارآفرینان، ریسک به شیرجه رفتن تا عمق عدم اطمینان از آینده را دارا هستند؛ اما همه ریسک‌پذیران کارآفرینان موفقی نیستند. کارآفرینان موفق در وقت و پول ریسک‌پذیر هستند، اما درعین‌حال منابع و برنامه‌ها را برای برخورد با «ناشناخته‌های ناشناخته» ذخیره نگه می‌دارند.

یک کارآفرین موفق هنگام ارزیابی خطر، از خودش می‌پرسد که این ریسک ارزش هزینه روی زندگی حرفه‌ای، زمان و پول من را خواهد داشت؟ و اگر من این سرمایه‌گذاری را قبول نکنم، چه خواهد شد؟ آیا این تصمیمات تأثیرات خوبی برای من و آیندهٔ کاری خواهد داشت؟
البته هر فرد ریسک‌پذیری شاید هم نتواند به‌عنوان کارآفرین شروع به کار کند زیرا حتماً در اطرافمان و در بین دوستان و آشنایان دیده‌ایم افرادی را که کل زندگی خود را در حال ریسک و ریسک کردن سپری می‌کنند، اما نه آن ریسک‌پذیری منطقی و هدفمند، بلکه با بی‌فکری و بدون ایده‌ای مناسب و آینده دار، این کار ا انجام می‌دهند که نتیجه‌اش به‌صورت دائمی چیزی جز شکست و سرخوردگی نیست.


4- اگر مذاکره‌کنندۀ خوبی هستید
اگر مذاکره‌کننده خوب و حرفه‌ای هستید پس باید به خودتان امیدوارتر شوید چون کارآفرینان موفق در سراسر جهان، دارای قدرت مذاکره بی‌نظیری هستند و به‌خوبی می‌توانند از پسِ طرف معاملهٔ خود برآیند. با نگاهی کوتاه و اجمالی به سرگذشت مکتوب بسیاری از کارآفرینان موفق که عمری است در حال کارآفرینی در سراسر جهان هستند به‌خوبی می‌توان این مزیت و ویژگی بارز را در آن‌ها مشاهده کرد.

آمار بسیار بالای کارآفرینی در اروپا و آمریکا و دیگر کشورهای پیشرو در صنعت و فنّاوری و دیگر حوزه‌های تأثیرگذار، به‌خوبی این موضوع را تأیید می‌کند؛ زیرا چانه‌زنی و مذاکرهٔ اصولی و مایل به برد، از اصول اصلی و مهم کارآفرینی موفق در سراسر جهان است.
همچنین مذاکرات به‌ویژه برای کارفرمایان و مدیر شرکت‌ها همان‌طور که برای موفقیت، نجات عملیات و تشکیلات مربوطه مهم است، برای رضایت، نگهداری و جلب مشتری بیشتر نیز یک امر ضروری به شمار می‌آید. باید این موارد را جدی بگیرید و از آن‌ها بهترین بهره‌برداری را بکنید.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید فن بیان و فن مذاکرهٔ خود را حتی بیش از این نیز تقویت کنید، پس معطل نکنید و وقت را بیش از این از دست ندهید. بامطالعه کتاب‌ها و مقالات معتبر درزمینهٔ فن بیان و فنون مذاکره قوی، بازهم هرچه بیشتر قدرت مذاکره را در خود تقویت کنید. مطمئن باشید در این زمینه هرچقدر هم زیاده‌روی کنید، ضرری ندارد.


5- اگر فردی قاطع در تصمیم‌گیری و عمل هستید
اگر خود را فردی بسیار قاطع و محکم در اصول مهمی مانند تصمیم‌گیری و اجرا می‌دانید، پس بازهم باید تکرار کنیم که شما احتمالاً کارآفرین خوبی خواهید شد و از کارآفرینی سودهای زیادی خواهید برد.

حتی افراد آزادکار یا فریلنسر هم می‌توانند به‌عنوان فریلنسرینگ، کارآفرین‌های موفقی از آب دربیایند زیرا تنها برای خودشان کار می‌کنند یعنی کارآفرین خود هستند. پس آن‌ها هم می‌توانند قاطعیت و استحکام در ایده و عمل را چاشنی کارها و موفقیت‌های خود کنند.

یک نکتۀ جالب: ناوگان ایالات‌متحده آمریکا دارای فهرستی مفصل و طولانی ست که در آن ۱۴ مشخصه و ویژگی رهبران موفق را ذکر کرده، یکی از آن ویژگی‌ها قاطعیت است که به معنای توانایی در تصمیم‌گیری سریع با عوامل در دسترس و خردمندی که در طی تجربیات و به‌تدریج به‌دست‌آمده است.یکی از کلیدهای موفقیت در کارآفرینی همین است؛ قاطعیت.

همان‌طور که رونالد تأکید می‌کند: اگر خودتان برای خودتان تصمیم نگیرید، افراد دیگر برایتان تصمیم می‌گیرند.


6- اگر فردی خوش‌بین و مثبت اندیش هستید
از بزرگ‌ترین برگ‌های برنده شما در هر کاری مثبت اندیشی و خوش‌بین بودن به آیندهٔ آن کار است. گردی منفی‌باف و بدبین باشید، حتی اگر بهترین و بزرگ‌ترین ایده‌های جهان را هم داشته باشید موفق نخواهید شد.

مثبت اندیشی و خوش‌بینی ست که شمارا به سمت اهدافتان به بهترین شکل ممکن هدایت می‌کند و می‌تواند محرک بسیار قوی برای حرکت پرقدرت شما به سمت اهداف بزرگتان باشد.

باید بدانیم که بزرگان کارآفرینی مانند صاحبان بزرگ‌ترین کارخانه‌های خودروسازی جهان، مدیران و صاحبان شرکت‌های خصوصی صنایع هوافضا در جهان و… همگی جزء افرادی بسیار خوش‌بین و مثبت اندیش بوده‌اند؛ یعنی اصلاً غیرممکن است که فردی بخواهد کاری را شروع کند اما بادید منفی و بدون امید و انگیزه.

اگر مواردی را که باهم مرور کردیم، در شما به‌عنوان فردی عاشق کارآفرینی وجود دارد، شک نکنید که شما برای کارآفرین شدن خلق‌شده‌اید. اگر ایده و برنامه‌ای در ذهن دارید حتماً آن ایده را جدی بگیرید و پیگیر باشید زیرا پیگیری و استمرار در کار و رسیدن به نتیجه، یکی دیگر از مهم‌ترین اصول کارآفرینی موفق است.


منبع: niaz.io/mag

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید