خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تا به‌حال به مشکلات نابینایان و کم‌بینایان در جامعه فکر کردید؟ این گروه از افراد در جامعه ما با مشکلاتی برای تردد روبرو هستند. همیار بینا استارت‌آپ ای است که با تولید محصولی هوشمندانه سعی در حل بخشی از مشکلات این قشر از جامعه کرده است.


شرکتی که برای تولید و توزیع همیار بینا تاسیس شده است با نام راشن رهیار الکترونیک شناخته می‌شود. تیم راشن الکترونیک از دو نفر تشکیل شده است. شهاب والیزاده یکی از افراد این تیم است که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف است و در تیم نقش طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی و برنامه‌نویسی محصول را دارد. پویان نیّری نفر دیگر این تیم است که کارشناس ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است. وظیفه‌ی او در تیم، طراحی دستگاه همیار بینا و ساخت و تولید قطعات آن به کمک چاپگرهای سه‌بعدی و تزریق پلاستیک است.

نابینایان برای تردد در شهر از عصای سفید استفاده می‌کنند. عصای سفید می‌تواند موانع روی زمین و چاله‌ها را به‌راحتی تشخیص دهد اما توانایی تشخیص موانع معلق مثل شاخه درخت یا داربست را ندارد. این تیم استارتاپی مدتی روی شناخت مشکل وقت گذاشت و با صحبت‌های متوالی با نابینایان به این موضوع رسید که این مساله یکی از مشکلات نابینایان است و بسیاری از این افراد اذعان داشتند که شاخه‌های درخت یا داربست‌ها برایشان ایجاد مشکل کرده است. همچنین به‌منظور حل این مشکل و در فرآیندی دو ساله محصولی به نام «همیار بینا» را توسعه داد که توانایی حل این مشکل را دارد.

 


همیار بینا چطور به نابینایان و کم‌بینایان کمک می‌کند؟
همیار بینا با استفاده از امواج مافوق صوت، موانع را تشخیص داده و با کمک لرزش، فاصله تا مانع را اعلام می‌کند. این لرزش روی مچ دست کاربر اعمال می‌شود تا کامل توسط فرد احساس شود. از همیار بینا به دو صورت می‌توان استفاده کرد؛ با قرار گرفتن همیار بینا روی عصای سفید، سنسور دستگاه موانع روبروی سر و بدن کاربر را تشخیص داده و با استفاده از لرزش روی مچ دست فرد، او را از وجود مانع آگاه می‌سازد.

در این حالت دست دیگر کاربر آزاد بوده و در صورت ایجاد هشدار از سوی همیار بینا، می‌تواند از سر و بدن خود در برابر مانع احتمالی محافظت کند و با در دست گرفتن همیار بینا، بدون استفاده از عصای سفید، فرد می‌تواند موانع را در پیرامون خود تشخیص دهد و با توجه به فاصله‌ای که موانع اطراف با او دارند، راه خود را پیدا کند. این نوع استفاده از دستگاه برای محیط‌های بسته (که خطر جدی وجود ندارد) یا برای افرادی که از عصای سفید استفاده نمی‌کنند توصیه می‌شود.

 



در طراحی همیار بینا بر کاربردی بودن هر چه بیشتر دستگاه و راحتی کاربر تاکید شده است. با نظرسنجی از نابینایان این دستگاه را طراحی کرده‌ است. ابعاد کوچک و وزن کم، زمان کارکرد بالا و طراحی هوشمندانه از ویژگی‌های همیار بینا است. این دستگاه همیار تنها ۲۰۰ گرم وزن دارد و ابعاد آن ۴×۶×۴ سانتی‌متر (کوچک‌تر از سطح کف دست انسان) است.

همیار بینا با بهره‌گیری از باتری لیتیومی با یک ساعت شارژ تا چند روز کار می‌کند.همچنین در صورت شارژ کم باتری، با لرزش کاربر را آگاه می‌کند. همچنین این دستگاه با کمک پایه‌ طراحی شده و بر هر عصایی قابل نصب است. برای درک بهتر توسط توان‌یاب، لرزش روی مچ دست توسط یک دستبند منعطف ایجاد می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت «همیار بینا» مراجعه کنید.

 

منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید