خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

۷ دلیل برای اجتناب از چند‌وظیفگی
۷ دلیل برای اجتناب از چند‌وظیفگی

۷دلیل برای اجتناب از چند‌وظیفگی
اکثر افراد غالباً به کسانی که توانایی انجام چند کار به طور همزمان را دارند، حسادت می‌کنند، اما آیا این حسادت بجاست؟
در حقیقت، چندوظیفگی بیش از آنکه نشان‌دهنده بهره‌وری باشد، به معنای فرار کردن

از وظایف است. شاید زمان آن رسیده است که درباره‌ شیوه‌ی انجام وظایف خود تجدید نظر کنید و از انجام چندین کار در یک زمان دست بردارید.

چند‌وظیفگی باعث مشکلاتی می‌شود که ممکن است تا کنون به آنها توجه نکرده باشید. در ادامه ۷ دلیل برای توقف این روند ذکر شده است:
۱- این روش به آن خوبی که فکر می‌کنید جواب نمی‌دهد.
خود را در یک گردهمایی اجتماعی تصور کنید. در اطراف شما گروه‌هایی از مردم وجود دارند که مشغول مکالمات مختلف هستند. حتی ممکن است افرادی در مجاورت شما مشغول بازی باشند. شما نمی‌توانید به آنها توجه کنید، چرا که تنها بر مکالمه‌ای که در آن زمان دارید تمرکز می‌کنید. مغز شما به‌طور خودکار هرچیز نامرتبط با کاری که درحال انجامش هستید را نادیده می‌گیرد. بنابراین حتی اگر مشغول انجام چند کار به طور همزمان باشید، هربار می‌توانید تنها بر یک فعالیت تمرکز کنید.
۲- یک مانع پنهان محسوب می‌شود.
در اغلب موارد، در یک زمان مشخص تنها قادر به انجام یک کار هستید. تغییر مداوم مسیر تفکرتان بین چندین وظیفه درواقع تلاشی بیش از ظرفیت شماست. این موضوع به این معنی است که کیفیت تمامی کارهایی که به طور همزمان در حال انجامشان هستید تا حدی دچار آسیب می‌شوند. در این شرایط بدون اینکه حتی متوجه شوید، کاری که می‌تواند “عالی” انجام گیرد در نهایت تبدیل به کاری می‌شود که فقط می‌توان گفت که “به اندازه کافی خوب” است.
۳- کارتان سریع‌تر انجام نخواهد شد.
ممکن است فکر کنید که اگر تلاش کنید چند کار را همزمان انجام بدهید در وقت خود صرفه‌جویی کرده‌اید. اما این تنها یک تصویر فریبنده است که با واقعیت تطابق ندارد. وقتی وظایف زیادی را در یک چهارچوب زمانی انجام می‌دهید، درواقع آهسته تر از زمانی کار می‌کنید که بخواهید هرکدام از این پروژه‌ها را به طور جداگانه انجام بدهید. اگر تمام توجه خود را به یک کار اختصاص بدهید، آن را به اتمام برسانید، و سپس به سراغ کار بعدی بروید زمان کمتری صرف خواهید کرد.
۴- سطح استرستان افزایش پیدا خواهد کرد.
در مورد اینکه بعد از کامل کردن یک کار چه احساسی دارید فکر کنید. کارتان را به اتمام رسانده‌اید. فرصتی پیدا می‌کنید که نفسی راحت بکشید و نیز درمورد کارتان احساس دلگرمی و اعتماد به نفس خواهید کرد. وقتی هم‌زمان بر روی چند وظیفه کار می کنید لحظه‌ی کامل شدن کارتان دورتر خواهد شد. در این شرایط قادر نخواهید بود که پیشرفت کار را به وضوح ببینید و اینگونه احساس خواهید کرد که برای “هیچ” تلاش می‌کنید. پس این استرس بی دلیل را به خود تحمیل نکنید.
۵- حافظه کوتاه‌مدت خود را محدود می‌کنید.
ممکن است موردی به تجدید‌نظری جزئی نیاز داشته باشد. شما سعی می‌کنید پیش از اینکه به سراغ وظیفه‌ای دیگر بروید این موضوع را به خاطر بسپارید. اما این تعویض‌های سریع به شما زمان کافی برای ایجاد یادداشت‌های ذهنی نمی‌دهد. آیا بهتر نیست که بلافاصله تجدید‌نظر لازم اعمال کنید و در نتیجه از فراموش کردن آن جلوگیری کنید؟ چند‌‌وظیفگی برای شما موقعیت‌های کوچک زیادی ایجاد می‌کند که می‌توانند شما را به یک فراموشکار تبدیل کنند.
۶- با هرگونه خلاقیتی خداحافظی می‌کنید.
خلاقیت با زمان و اکتشاف ایجاد می‌شود. وقتی شما دچار چند‌وظیفگی هستید، درواقع در تلاشید که در حداقل زمان ممکن بیشترین کار را به انجام برسانید. این موضوع به این معنی است که شما در حال نادیده گرفتن نکات کوچک‌تر هستید. زمانی که می‌خواهید به چند کار به طور هم‌زمان رسیدگی کنید، در واقع تنها بر به اتمام رساندن کارها متمرکز شده‌اید و به دنبال کاوش و تجزیه و تحلیل آنچه انجام می‌دهید نیستید. که این موضوع منجر به از دست دادن فرصت‌های زیادی می‌شود که می‌توانستید از آنها برای بهبود مهارت‌هایتان استفاده کنید.
۷- هیچکس نمی‌تواند در به کارگیری این شیوه خوب عمل کند.
در باره‌ی استفاده از تلفن همراه در حال رانندگی فکر کنید. احتمالاً می‌دانید که تا چه اندازه خطرناک است، به خصوص با دیدن آمار بالای حوادث غم انگیز ناشی از آن. این مورد نمونه‌ای از چند‌وظیفگی با عواقب جدی است. اکثر افرادی که در حال رانندگی با تلفن خود پیغام می‌فرستند معتقدند که می‌توانند این کار را بدون ایجاد هیچ خطری انجام بدهند، اما واقعیت نشان می‌دهد که آنها در حال دروغ گفتن به خودشان هستند. شما هم احتمالاً در حال انجام اشتباهی مشابه هستید، اما در سطحی خفیف‌تر.
چندوظیفگی برای کارهای جدی مناسب نیست.
چند‌وظیفگی را از جنبه‌های جدی زندگی خود حذف کنید. تنها وقتی از این شیوه استفاده کنید که مشغول کارهای سرگرم کننده هستید. مثلاً در حالی که غذا می‌خورید برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه ی خود را تماشا کنید و با دوستانتان نیز صحبت کنید. مطمئن باشید که از سلامت فکری بیشتری برخوردار خواهید بود و درنهایت احساس شادی بیشتری خواهید کرد.

منبع: ponisha.ir/blog/author/admin

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید