خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اگر در مصاحبه ی کاریی هستید, یا در سمینار در حال شبکه سازی با افراد مختلف هستید, یا اصلا دارید میدوید تا به آسانسوری برسید که بیل گیتس در آن است, متقاعد کردن دیگران به اینکه فرد جالب توجهی هستید,کار آسانی نیست.


چگونه با مهارت خاصی دیگران را شیفته ی خود می کنید، اگر فقط ۳۰ ثانیه وقت برای این کار داشتید چه می کردید؟ آیا هر وقت می خواهید چیز مهمی را برای یکی از عزیزانتان شرح دهید دستپاچه می شوید و خراب می کنید؟
باید بگوییم سخنرانی کردن برای یک نفر یا چندین نفر بیشتر از آن که یک هنر درون فردی باشد یک مهارت اکتسابی و نوعی علم محسوب می شود جز معدود افرادی که مشکلات خاصی داشته اند بسیاری توانسته اند این مهارت ها را کسب کرده و با ارتباط موثر خود را بهبود بخشند بیشترین علمی که در این مورد تحقیقات مکتوب و مفیدی داشته است روانشناسی و مدیریت بوده است ما نیز در این جا با استفاده از قوانین اثبات شده در روانشناسی و چند مهارت مدیریتی راهکار های مفیدی برای شما ارائه می دهیم.


قانون سخنرانی سی ثانیه ای یا آسانسوری
به عنوان مثال فرض کنید در آسانسور ساختمان شرکت مایکروسافت هستید و ناگهان بیل گیتس نیز وارد می شود شما باید در وقت کمی که دارید یعنی سی ثانیه تا حداکثر یک دقیقه تمامی مهارت خود را به کار برید تا او را متقاعد کنید تا سرمایه گذاری بزرگی بر روی ایده های شما انجام دهد حال چه می گویید و چه کاری می کنید؟ اینجا هنر شماست که بتوانید اون شخص را که بیل گیتس باشد یا فردی مشابه اون که دارای جایگاه، قدرت و نفوذ بالایی باشد متقاعدکنید که از شما اطلاعات بیشتری بخواهد وحاضر شود با شما یک جلسه ملاقات حضوری داشته باشد.


اصل هشتاد بیست در بازاریابی
اصل هشتاد بیست نیز می گوید هشتاد درصد از بیشترین تاثیری را که افراد بر روی دیگران خواهند گذاشت در بیست درصد اولیه ی اولین دیدار آن ها خواهد بود. در تحقیقی دیگر نیز گفته شده است تنها سی ثانیه ی ابتدایی از اولین ارتباط است که باعث شناخت در ناخودآگاه افراد می شود. پاول مک دونالد مدیر و موسس رستوران های مک دونالد در جمله ای معروف می گوید اکثر مردم نمی توانند آنچه را که دارند و می دانند ارزشمند است را به صورت تاثیرگذار، ارائه کنند. پس اجازه بدید یک واقعیتی را به شما بگوییم اگر می خواهید خیلی راحت دیگران را تحت تاثیر قرار دهید، شما فقط ۸+۲۲ ثانیه برای این منظور زمان دارید.

به طور علمی اثبات شده است در اصل شما در ۸ ثانیه اولِ اولین ملاقاتتان ۸۰% قضاوت های ذهنی طرف مقابل راجع به خودتان را در ذهنش ایجاد می کنید و سپس ۲۲ ثانیه فرصت دارید با مهارت خاصی یا آن را تغییر دهید و یا آن را برای همیشه در ذهن طرف مقابل ثبت کنید.

ما راهکارهایی اساسی و کاملا کاربردی برای شما آماده کرده ایم، تا فقط با مهارت بالا در ۳۰ ثانیه تمام آنچه را که هستید یا دارید بطور فوق العاده موثر ارائه کنید و دیگران را مجذوب خود کنید…

 


بدانید دقیقا مقصد و هدفتان کجاست؟
ارائه محصول یا ارائه شخصیت خودتان باید حاوی پاسخ ۳ پرسش کلیدی زیر باشد.

۱٫ شما چه کسی هستید؟
مثلا دانشجوی کارشناسی ارشدی هستید که یک ایده دارید یا یک وقت ملاقات با کسی که دوستش دارید را می خواهید.

۲٫ دقیقا چه کار می کنید؟
 درحال کار کردن بر روی ایده تان هستید و با آقای X و آقای Y هم همکاری داشتید یا می خواهید کسی را که دوست دارید به رستورانی خاص دعوت کنید که خصوصیات x را دارد.

۳٫ نیت و انگیزه اصلی تان چیست؟
مثلا انگیزه اصلی شما تولید انبوه این ایده و کارآفرینی در صنعت داخلی است یا می خواهید ساعاتی خوش را در کنار کسی که دوستش دارید بگذرانید.

 


شماره گذاری مردم عاشق شماره گذاری اند!
بعد از بیان خصوصیات خودتان؛ فقط ۴ تا از بهترین و اصلی ترین ویژگی ها را انتخاب کنید و شماره گذاری شده بنویسید. این ۴ ویژگی باید هسته اصلی رزومه، محصول یا خصوصیات خودتان باشد و دیگر توضیحات اضافی را دور بریزید. طبق آمار روانشناسی، مردم از لیست موارد فقط ۳ الی ۴ مورد مهم که برایشان مهم است را به خاطر می سپارند؛ پس وقت و انرژی خودتان و طرف مقابلتان را بیهوده تلف نکنید.

 


مردم عاشق داستان هم هستند!
دِل کارنِگی نویسنده مشهور کتاب های پرفروش در کتاب “آیین سخنرانی” اش می نویسد :
«مغز انسان ها ذاتا وابسته پذیر است، یعنی اشکال، اشعار، تصاویر یا هرچیزی که مربوط به هم باشند و بتوان آنها را از هم تفکیک و به هم ربط داد را دوست دارد به خاطر بسپارد.» این یعنی اجزا و کل یک داستان را مردم خیلی خوب به خاطر می سپارند. به زبانی ساده تر : اگر می خواهید مردم گفته های شما را به خاطر بسپارند، با مهارت خود داستانی برایشان تعریف کنید… و البته خوب تعریف کنید.

 


به زبان آوردن ایده های پیچیده یعنی چراغ قرمز در روابط اجتماعی!
یک استراتژی خوب برای این کار به گفته اینشتین این است که «فکر کنید مخاطب ایده تان، مادربزرگ پیر تان است و قرار است تمام آنچه را می گویید را بفهمد» پس سعی کنید طوری جمله بندی و کلمه یابی کنید تا منظورتان را به کمترین توضیحات و به ساده ترین شکل ممکن، اکثر مردم بفهمند. اگر می خواهید کسی را به جایی دعوت کنید در یک جمله ی مختصر و با قدرت تمام بیانش کنید.

 


مطمئن‌ باشید که نیاز به توضیح بیشتر حتما وجود داشته باشد!
بعد ازینکه داستان جذاب تان را تعریف کردید، باید مطمئن شوید آنچنان با مهارت بالای خود جذاب و گیرا آنرا تعریف کردید که مخاطب شما تشنه ادامه آن باشد… یعنی مخاطب شما باید با هیجان از شما بپرسد خب بعد چه اتفاقی افتاد؟ یا بگوید قرار است به کجا دعوت شود؟ اگر این سوال را شنیدید، یعنی به قلب و روح مخاطبتان نفوذ کردید. انگیزه ای در وی برای ارتباط با شما ایجاد کردید و این یعنی یک امتیاز به نفع شما… پس همیشه داستان تان را کامل و با توضیحات اضافه تعریف نکنید. یک جاهایی را مبهم بگذارید تا انگیزه برای فهمیدن کامل داستان در مخاطب تان ایجاد شود.

 


زمان بندی و ممارست
افراد حرفه ای می دانند زمانبندی چیست و با این مهارت آشنایی دارند، شما چطور؟ لطفا بیشتر از ۳۰ ثانیه تلاش نکنید. اگر تلاش شما در ۳۰ ثانیه اول موفق بود، خیلی خوب است به شما تبریک می گوییم؛ اما اگر در ۳۰ ثانیه اول موفق نشدید، سعی نکنید یک ۳۰ ثانیه دیگر هم امتحان کنید، چون نتیجه عکس خواهید گرفت.در عوض، یک زمان دیگر شانستان را امتحان کنید یا آنقدر در خلوت با خودتان تمرین کنید که بتوانید در ۳۰ ثانیه اول خیلی خوب ظاهر شوید. هرچقدر گفته تان کوتاه تر باشد، فرصت برای فکر کردن و به خاطر سپردن برای طرف مقابل تان بیشتر خواهد شد.

 


تماس چشمی را حفظ کنید
زمانی که در حال صحبت هستید، با مخاطب  تماس چشمی داشته باشید. با این مهارت وقتی چشم های شما به دوردست ها خیره شود یا جای دیگری را نگاه کنید این حس در مخاطب ایجاد می شود که به حرف هایش توجه نمی کنید یا حواس تان جای دیگری است.

 


زبان بدن را فراموش نکنید
زبان بدن زبان قدرتمندی است. زبان بدن افراد مختلف درباره سطح اعتمادبه نفس و خلق وخوی آنها حرف هایی دارد. کافی است به این زبان توجه کنید. اگر می خواهید دیگران در نظر اول جذب شما شود محکم و با اراده بایستید، خم نشوید و قوز نکنید. درباره ی زبان بدن صحبت بسیار است در این جا می توان تنها به این اشاره کرد که در کمال صمیمیت باید رسمی و با اعتماد به نفس به نظر برسید دستان را مشت نکرده و پاها را روی هم نندازید اگر ایستاده اید نیز صاف و محکم مثل یک نظامی بایستید.

 


ارائه ای برای دوستان و آشنایانتان داشته باشید
بعد از فراهم کردن داستانتان، تمرین کردن و جذاب تر کردن آن باید آنرا با دوستان یا خانواده تان تمرین کنید. از آنها بخواهید در برابر شما بایستند و شما محصول جدید را به آنها ارائه کنید و در آخر از آنها بازخور بگیرید. از آنها بخواهید نقد کنند تا آنجا که می توانید بهترش کنید. آن قدر تمرین کنید تا برایتان عادی باشد و بتوانید با صدای رسا و در نهایت اعتماد از خود آنرا بازگو کنید.

نفوذ کلام، امری ذاتی نیست. اگر می خواهید کلام تان مانند هنرپیشه های سینما بسیار جذاب و گیرا باشد، باید تمرین کنید. آنقدر تمرین کنید تا در صحنه اجرا، نقش تان را به نحو احسنت اجرا کنید.

نویسنده:  سید محمد موسوی جلال
منبع: nabzema.com

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید