خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.93 (7 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اصول شاد زیستن

یک راه خوب برای لذت بردنِ بیشتر از کار، استفاده از اصول چگونگی شاد زیستن است که دانش جدید روانشناسی مثبت ارائه نموده است.

برخی از این اصول ممکن است به محض تشریح؛ بدیهی به نظر برسند اما به هر حال محققان در حال انجام مطالعاتی هستند که تعیین می کند افراد چطور و چه وقت احساس شادمانی می کنند. و سایر روانشناسان این اصول را در فعالیت بالینی خود شناسایی و از آنها برای تسکین بیمارانی که از اضطراب ، افسردگی و سایر علائم رنج می برند استفاده می کنند.

درک دانش شادمانی

 به گفته استاد روانشناس "دان بیکر" مدیر برنامه ی زندگی بی نظیر، در کنیون رانچ کالیفرنیا ، "شادمانی راهی برای زندگی است که چشم انداز غالب آن متشکل از ویژگی هایی مثل خوش بینی ، شجاعت ، عشق و تحقق است ". بنابراین شما هر روز فارغ از این که چه اتفاقی بیفتد لذت می برید.
از نظر وی ، بزرگ ترین دشمن شادمانی ترس است و ترس پاسخی بیولوژیکی ناشی از اتفاقی است که در قسمت تحتانی مغز رخ می دهدکه همه انسان ها در آن اشتراک دارند.

ابتدا مکانیزم ترس در انسان به جهت زنده ماندن ایجاد شد تا بتواند در واکنش به اولین نشانه های تهدید به سرعت عکس العمل نشان دهد. بنابراین
سریع تر از هرگونه افکار منطقی ، احساسات عاشقانه یا هر واکنش انسانی دیگری ایجاد می شود. فعالیت کند نئوکورتکس بیشتر به این جهت است که منبع پاسخ های خلاقانه ، شهودی ، فکری و معنوی ماست و نشانه فیزیکی آن احساس شادمانی است که در ما شکل می گیرد. به همین دلیل برای این که واقعاً خوشحال باشید ، باید بر اینترس ها غلبه کرده و با قدرت به دست آمده از نئوکورتکس، چه در محل کار و چه در زندگی شخصی احساس شادی کنید.

 به نظر بیکر، شما باید یاد بگیرید که چگونه به عملکرد مغز نئوکورتیکال خود کمک کنید تا با فکر و روحیه بالا "بر عملکردهای پایین مغز که فقط بر بقا متمرکز هستند تسلط داشته باشید."

این ترس ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند ، از جمله عصبانیت، کمال گرایی، بدبینی، اضطراب، افسردگی  و احساس انزوا، اما به هر شکلی که به وجود بیایند، باید با استفاده از مهارت هایی که باعث می شود احساس شادی کنید، بر آنها غلبه کرده و از ابزارهای ویژه ای برای دستیابی به این مهارت ها استفاده کنید. به گفته بیکر ، دوازده اصل کیفی برای شاد زیستن وجود دارد که وی آنها را با این عناوین مشخص می کند: عشق، خوش بینی،شجاعت، احساس آزادی، فعالیت،احساس رضایت، سلامتی، معنویت، نوع دوستی، داشتن چشم انداز، شوخ طبعی و داشتن هدف.
همانطور که وی توصیف می کند ، عشق "چشمه شادمانی" است ، که قطب مخالف ترس از نظر عاطفی و منطقی است. هم پایدار است و هم می تواند به طور مداوم تجدید شود. بنابراین در همه اشکال ، از قدردانی گرفته تا عشق به کار، عشق به دوستان و افراد قابل توجه دیگر از اهمیت و کیفیت بالایی برای ترویج و انتشار برخوردار است.

 شما همچنین با خوش بینی می توانید حوادث دردناکی را پشت سر بگذارید و به عنوان کسب تجربه و یادگیری از مشکلات مختلفی که با آن روبرو هستید یاد کنید. خوش بینی همچنین می تواند در غلبه بر هرگونه پشیمانی نسبت به گذشته کمک کرده و شما را نسبت به آنچه درآینده به وقوع می پیوندد امیدوار کند.

شجاعت به عنوان راهی برای غلبه بر احساس ترس مهم است و آزادی بیانگر قدرت انتخاب شما است که می توانید همیشه و در هر شرایطی تمرین  کنید. به گفته بیکر ، شما فقط به شهامت استفاده از این قدرت نیاز دارید.

فعال بودن کلید دیگری است که به شما امکان می دهد سرنوشت خود را رقم بزنید ، نه این که منتظر بمانید افراد دیگر با اقدامات خود شما را خوشحال کنند.

احساس رضایت هم به معنای دوست داشتن و پذیرفتن خودتان است ، بنابراین اگرهر چیز دیگری در زندگی تغییر کند شما احساس اطمینان درونی می کنید. احساس رضایت باید از درون سرچشمه بگیرد نه از شرایط بیرونی؛ مانند پول یا شهرت.

داشتن سلامتی نیز مهم است ، زیرا برای شادی باید احساس سلامتی کنید و در عین حال ، احساس شادی به سلامتی شما کمک می کند. همچنین

معنویت به این معنا نیست که شما ایمان مذهبی خاصی دارید ، بلکه به این معناست که برای جذب تجربه هایی فراتر از زندگی روزمره آمادگی دارید.

 نوع دوستی از طریق بخشش به دیگران و احساس ارتباط با آنها رضایت زیادی به همراه دارد. این به شما کمک می کند تا هدفمند باشید. در مقابل، افرادی که نوع دوست نیستند تمایل دارند برای شاد بودن واقعی، بیش از حد به خودشان بپردازند.

 چشم انداز برای ایجاد تمایز بسیار مهم است. همچون مسایل بزرگ و کوچک ، و اولویت بندی مسائل مهم و کم اهمیت ، به جای سفت وسخت بودن. این دیدگاه همچنین شما را قادر می سازد تا مشکلات را در یک زمینه و محتوای بزرگتر قرار داده و آن را در تصویر بزرگ(big picture) ببینید. 

با شوخ طبعی شکل گیری هر اتفاقی امکان پذیر به نظر می رسد و حتی در مواقع بد، شوخ طبعی به شما کمک می کند تا با آرامش از کنار مشکلات عبور کنید.

سرانجام، داشتن هدف به زندگی شما معنا می بخشد واز این که کاری را که باید انجام می دادید؛ انجام داده اید احساس رضایت می کنید.

 

متن فوق ترجمه بخشی از کتاب :Little Ways to Add 101 Fun to Your Work Everyday enjoy! می باشد که توسط استاد بزرگوار
سرکار خانم ندا طاهری ترجمه و در اختیار سایت کارآفرین ناب قرار گرفته است و هر هفته بخشی از ترجمه کتاب با عناوین جذاب و کاربردی آن برای استفاده شما عزیزان منتشر خواهد شد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید