خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.75 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از هیجان انگیزترین و گاهی اوقات یکی از گذارهای حیاتی در یک حرفه، زمانی است که شما از یک نقش معمولی در سازمان به سمت مدیر یا رهبر شدن، حرکت می کنید. در این مرحله افکار، گفته ها، عملکرد و نشانه های حضور شما در سازمان، می تواند تاثیر مستقیم بر کسانی داشته باشد که در حال حاضر تحت رهبری و مدیریت شما هستند. بنابراین به عنوان یک مدیر جدید، باید بدانید که چگونه می توانید حضوری موثر بر تیم و همکارانتان داشته باشید.


در ابتدا، چند نکته ی مهم و کلی را بیان می کنیم. این نکات، سرنخ‌های تمامی اقدامات رهبری هستند:

- اهداف را بر اساس ارزش های رهبری ، طراحی و تعیین کنید. اهداف فردی را در اولویت آخر قرار دهید. شما باید بدانید که به عنوان رهبر، مسئولیت های سازمانی و گروهی بسیاری دارید که باید آن ها را در ارحجیت قرار دهید.

- ارتباط و اعتمادی که با دیگران برقرار می‌کنید، از درونتان آغاز می شود. اینکه نقش خود را چگونه تعریف می‌کنید، خود را کجای سازمان می بینید، چه نقش معنوی و مادی برای خود قائل هستید و ارزشی برای که برای همکارانتان قائل هستید، در این راستا به شما کمک می‌کند.

- به عنوان یک مدیر و رهبر، به نوع و شیوه‌ی رهبری که به کار گرفته اید و آنچه می‌خواهید باشید، بیندیشید و هدفی آرمانی را به عنوان نقطه‌ی عطف اقداماتتان در نظر بگیرید.

- هوش هیجانی و آگاهی اقتضایی خود را افزایش دهید؛ این دو فاکتور اساسی در موقعیت های بحرانی به شما کمک می کنند تا تصمیم و اقدام درست از خود نشان دهید.


هنگامی که رام چاران، استیفن دروتر و جیمز نوئل، در کتاب "مسیر رهبری"، توضیح دادند که "اگر چه ممکن است مسیر طبیعی رهبری، آسان به نظر برسد؛ اما از آن جایی که ممکن است این مسیر، اولین سفر کاری شما باشد، شاید با دشواری ها و پیچ و خم های بسیاری همراه باشد. تحول از یک نقش عادی به رهبری، بدون تحول در رفتار و ارزش‌ها، میسر نخواهد بود. با هدف تحول به سمت رهبری،شما باید معتقد به صرف وقت برای دیگران، برنامه‌ریزی و مربی‌گری بوده و این اقدامات و اصلاحات را برای خود  لازم بدانید. همچنین بدانید این فعالیت‌ها برای موفقیت شما در این مسیر، حیاتی است."
بیابید که چه عواملی بر انگیزش شما موثر است که بر دیگران موثر نیست.

 

 

قبل از شروع جلسات و تعاملات، از خود بپرسید:

- مخاطب چه کسی است؟

- در حیطه ی مورد بحث، چه چیزی ممکن است مورد توجه باشد؟

- بهترین انگیزه ی گوش دادن به سخنرانی ها چیست ؟ چه چیزی افراد را به بهترین وجه، تحت تاثیر قرار می دهد؟

- بهترین نتایج جلسه چه می تواند باشد؟

 


این سوالات به ما یادآوری می کند در طول جلسه، به چه عواملی توجه کنیم؛ در صورتی که متکلم بودیم، چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم. نشان دهید می توانید با انواع مختلفی از افراد، در قالب راه‌های ارتباطی و تکنولوژی های مختلف، ارتباط مثبت برقرار کنید. همیشه به صورت مستقیم، واضح و با احترام ارتباط برقرار کنید. شما در نقش جدیدتان(رهبری)، احتمالا تعاملات بسیاری با سبک های مختلف و سطح اهمیت مختلف خواهید داشت. برای اینکه حضوری موثر در نقش رهبری داشته باشید، لازم است مهارت بسیاری در برقراری ارتباط روشن و مستقیم بدست آورید. ارتباط روشن و مستقیم، هنگامی موثر و کارامد خواهد بود که توأم با احترام و اعتماد باشد.

حضور موثر و پویای رهبری نیز، ارتباط و تعامل را تقویت می کند. رهبری که حضوری فعال در سازمان داشته، به صورت معقول در دسترس کارکنان باشد، در راستای هدف مشترک سازمان،پذیرای دیدگاه ها، نظرات و انتقادات باشد، درهای ارتباطی را به سمت کارکنان باز گذاشته است. از طریق این روش، بهترین نتیجه را از ارتباط دریافت می کند.

 


چند نکته که بتوانید صدای دیگران را بشنوید و دیگران صدای شما را بشنوند:

- بدانید که به چه می اندیشید. اگر به طور طبیعی قادر به شنیدن صدا، نظرات و انتقادات دیگران هستید، اکنون در شنیده شدن صدا و نظرات خود تلاش کنید. قبل از جلسات یا تعاملات مهم، چند نکته را برای خودتان یادداشت کنید. ۳ تا ۵ موردی که در مورد موضوع جلسه به آن معتقد هستید و می تواند در جلسه گفته شود، یادداشت کنید. این گونه می توانید نظرات تدوین شده ای را در جلسه مطرح کنید و صدایتان را به گوش همگان برسانید.

- گوش کنید، بپرسید و تصدیق کنید. حین سخنرانی دیگران، با نهایت دقت، به آن ها گوش کنید و با زبان بدن همچون تکان دادن سر به معنی تصدیق، به آن ها بازخورد بدهید. از این طریق، فرد سخنران متوجه می شود که شما گوش می دهید و توجه نیز دارید؛ صرفاً یک شنونده نیستید. می دانید که شنیدن با گوش دادن تفاوت دارد. حتی اگر در قسمت هایی اختلاف نظر دارید، نکات قابل طرح را یادداشت کرده و در موقع مناسبی همچون پرسش و پاسخ، بیان کنید.

- "چرا" ها را به اشتراک بگذارید. به عنوان یک مدیر جدید، حیاتی است که چراهایی را در مورد چشم انداز، اولویت ها، بازخوردها و درخواستهایتان به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، در سازمانی که به توسعه‌ی حرفه ای می‌اندیشد و در حال رشد است، فرصتی برای پیشرفت هر تیم وجود دارد. شما به عنوان مدیر جدید باید برای افراد سوال ایجاد کنید. با طرح سوال، سرنخ های پیشرفت را به دستشان دهید: "من دوست دارم ببینم شما در چه موقعیتی هستید، من دوست دارم ببینم ما بهترین شرکت در زمینه ی کاری خود می باشیم، در این مسیر، چه چیزهایی نیاز است؟"

- حتی در حضور تغییرات، اخبار بد و استرس نیز سعی کنید با ثبات و پاردار، حضور داشته باشید. واقعیت این است که اکثر ما در مواقعی که اوضاع خوب است، حضور خوبی داریم اما در مواقع بروز مشکلات، ناخودآگاه، از فعالیت و حضورمان کاسته می شود. بهتر است از خود بپرسید، دیگران چه بازخوردی میگیرند وقتی مرا به عنوان مدیر، خسته و ناراحت ببینند؛ یا هنگامی که خبر بدی برایم می آورند، از من چه عکس العملی می خواهند. لازم است تاثیرات موقعیت های بد را بر افرادتان بشناسید.


ثبات حضور شما به عنوان رهبر، می تواند حضور فعال اعضای تیم را افزایش دهد. تحقیق پروفسور "امی ادموندسون" نشان می‌دهد که تیم‌ها می‌توانند روند یادگیری و ارتقای عملکرد را با کمک رهبر، بهبود ببخشند که در این صورت، امنیت شغلی و مسئولیت روانی در آن ها افزایش می یابد.

مدیر شدن، گذرگاهی مهم در مسیر رهبری شماست. اگر امیدوار هستید، این امیدواری را نشان دهید. هدف خود و تلاش برای رسیدن به آن را بروز دهید. اینگونه می توانید حضور فعال خود را به نمایش بگذارید. این آسان است که تاثیر خود را به عنوان یک مدیر، بر زندگی دیگران ببینیم.


منبع: modirno

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید