خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.50 (8 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هدف گذاری یکی از مهم ترین عوامل خلق آینده است. داشتن هدف سبب می شود اگر در جایی از مسیر به دلایلی خسته شدید با یادآوری اهداف تان نیروی از دست داده را دوباره بازیابی

کنید. این کار به شما اعتماد به نفسی فوق العاده می دهد.

1- روش برایان تریسی

 دقیقا توضیح دهید که چه می خواهید.
به طور مشخص صحبت کنید. اگر می خواهید ساعات مطالعه خود را افزایش دهید، دقیقا بنویسید که چند ساعت می خواهید افزایش دهید. نوشتن این که «ساعت مطالعه بیشتری می خواهم» کافی نیست.
 اهداف تان را بنویسید.
هدف اگر مکتوب نباشد شبیه دود است. به هوا می رود و ناپدید می شود. اما وقتی هدف را می نویسید، می توانید آن را ببینید، لمس کنید، بخوانید و در صورت لزوم آن را احساس کنید.
 زمانی را برای رسیدن به هدف تان مشخص کنید.
زمانی معین و معقول را در نظر بگیرید. زمانی را که می خواهید به هدف تان برسید مشخص کنید. اگر هدف خیلی بزرگ است، ضمن این که تاریخ رسیدن به هدف را مشخص می کنید، این فاصله زمانی را به زمان های کوتاه تری مرحله بندی کنید.اما اگر نتوانستید به موقع به هدف خود برسید چه می کنید؟ خیلی ساده است. زمان دیگری برای آن در نظر می گیرید. توجه داشته باشید که زمان شما حدسی است. گاه قبل از زمان تعیین شده به هدف خود می رسید، گاه در زمان تعیین شده و در مواقعی دیرتر از زمان مشخص شده به هدف خود می رسید.
 فهرستی از تمام کارهایی که فکر می کنید می توانید برای رسیدن به هدف تان انجام دهید تهیه کنید.
همان طور که هنری فورد می گوید :
می توانید به بزرگ ترین هدف ها دست یابید مشروط بر آن که این اهدف بزرگ را به اجزای کوچک تری تقسیم کنید و از موانع و مشکلاتی که باید بر آن ها غلبه کنید فهرستی تهیه نمایید.
 به چه دانش و مهارت هایی برای رسیدن به هدف تان احتیاج دارید؟
 اسامی کسانی را که برای رسیدن به خواسته های تان به همکاری شان احتیاج دارید لیست کنید.
 از همه ی کارهایی که فکر می کنید می توانید انجام دهید فهرستی تهیه کنید و آن قدر صبر کنید تا این فهرست کامل شود.
 فهرست خود را اولویت بندی کنید.
وقتی فهرست خود را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید که چه کاری را باید انجام دهید؛ و بعد از آن چه کار دیگری را باید بکنید. از این که بگذریم، وقتی کارهای تان را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید کدام کار مهم تر و کدام کار از اهمیت کم تری برخوردار است.

2- روشSMART
ساده :
اولین ویژگی ای که در تعیین هدف باید مدنظر قرار گیرد، ساده بودن آن است. اهداف تعیین شده باید ساده، روشن و قابل درک باشند. «امروز چند صفحه از کتاب جعبه ابزارکارآفرینی را می‌خوانم؟» نمونه ای از یک هدف مبهم است و«امروز از صفحه ی ۱ تا صفحه ی ۱۰ کتاب جعبه ابزار کارآفرینی را می خوانم»، هدفی روشن و ساده است.
قابل اندازه گیری :
اهداف باید به گونه ای تعیین شوند که قابل ارزیابی و اندازه گیری باشند و بتوان میزان دست یابی به آن ها را ارزیابی کرد.

نمونه اهداف غیر قابل اندازه گیری:
• می خواهم رابطه معنوی خوبی با خدا داشته باشم
• می خواهم انسان موفقی باشم
• می خواهم زندگی عاشقانه ای داشته باشم
• می خواهم وضع مالی خوبی داشته باشم
میزان رابطه، موفقیت، عاشقانه بودن، وضع مالی مورد نظر در این اهداف و زمان رسیدن به آن ها در این مثال ها روشن و قابل اندازه گیری نیست!
عملیاتی بودن :
برای رعایت این اصل باید یاد بگیرید که از فعل‌های عملی و قطعی در تعیین هدف بهره بگیرید. مثلا «تا روز شنبه (تاریخ دقیق) ساعت ده صبح، بر روی گرامرزبان انگلیسی کار می‌کنم، نقاط ضعفم را برطرف می‌کنم تا نمره‌ی بالاتری نسبت به آزمون قبلی کسب کنم».
واقع بینانه :
در تعیین اهداف خود واقع‌بینانه عمل کنید. اگر شما در حفظیات استعداد و توانمندی داشته و کارشناسی پرستاری دارید، ترسیم هدف “دکترای فیزیک هسته ای” برای شما یک هدف غیر واقع بینانه است. اهداف غیر واقع بینانه در نهایت باعث از بین رفتن انگیزه و ناکامی فرد می شود.
دارای محدوده زمانی :
هدف از تعیین محدوده زمانی این است که شما بتوانید به طور نسبی زمان موفقیت و میزان دسترسی به اهداف را ارزیابی کنید. برای این امر می‌توانید اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید. مثلا مرور کل کتاب را به مرور تک تک درس‌ها و مباحث آن تقسیم کنید و یا موفقیت در آزمون دکترای تخصصی را به موفقیت در آزمون‌های آزمایشی تقسیم کنید.

3- روش دکتر روستا
پدر بازاریابی نوین ایران به روش SMART چند ویژگی دیگر را اضافه کرده اند:
1- جذابیت: هدف جذاب، جهت دهنده است و ایجاد انگیزه می کند اما باید مراقب بود که اگر هدفی، بلندپروازانه طراحی شده باشد، امکان پذیر بودن آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.
2- زیبندگی: یعنی شأن شما و کسب و کارتان وهمچنین شایستگی های شما را به نمایش بگذارد.
3- زمانه پسند: منظور هدف هایی است که به درد امروز بخورد و پاسخگوی نیازهای امروز ما و مردم مان باشد.
4- مجاز بودن: برای هدف گذاری باید فکر کنیم و ابتدا از خود مجوز بگیریم، به عبارتی هدف نباید با ارزش های ما در تضاد باشد و با در نظر گرفتن همه موارد از نگاه مردم و جامعه نیز مجاز باشد.

چند نکته مهم:
• انتخاب اهداف کوچک به دلیل این که در پس خود هیچ اثری ندارند شما را به حرکت در نمی آورند.مثلاً اگر درآمد دو میلیون تومانی در ماه دارید و برای دو میلیون و یکصدهزار تومان هدف گذاری کرده اید، این هدف به شما انگیزه تلاش نمی دهد. اما اگر برای دوبرابر آن یا بیشتر، هدف گذاری کنید انرزی لازم برای حرکت را خواهید داشت.
• بین هدف و فعالیت های در راستای هدف فرق قائل شوید:
اگر مربی باشید، هدف شما پیروز شدن در مسابقه است و فعالیت های شما شامل تمریناتی است که تیم تان هر روز انجام می دهد یا اگر نویسنده باشید، هدف شما نوشتن کتابی خاص است و فعالیت های شما، برنامه زمان بندی است که در طول روز یا هفته برای نوشتن دنبال می کنید.
اگر کارآفرین باشید، هدف شما ساخت کسب و کاری موفق و درآمدزاست و فعالیت های تان شما شامل پروسه ساخت و تولید محصول، فروش و بازاریابی است.
• بهتر است به جای اهداف بر روی فعالیت ها تمرکز کنید چرا که اهداف، شادی شما را کاهش می دهد. هنگامی که شما در حال تلاش برای رسیدن به یک هدف هستید، به احتمال زیاد به خود می گویید:" به اندازه کافی خوب نیستم! ولی زمانی که به هدفم برسم به قدر کافی خوب خواهم بود". راه حل آن است که بیشتر به فرایند و فعالیت های منجر به هدف تان متعهد باشید تا قطعاً به هدف خود برسید و به عبارتی از مسیر دستیابی به هدف نهایت لذت را ببرید.
• انتخاب هدف بار سنگینی را به دوش شما می گذارد. مثلا اگر هدف تان نوشتن کتاب در چهارماه آینده باشد، فکر نوشتن جملات این کتاب به شدت استرس زاست. در عوض بهتر است به جای نگرانی در باره هدف، میزان استرس را با تمرکز بر روند انجام کارهای مربوط کاهش دهید و به زمان بندی و برنامه های خود متعهد باشید و توجه داشته باشید که انتخاب اهداف بسیار بزرگ که شرایط SMART را نداشته باشد به شدت به عزت نفس شما لطمه می زند.

منبع: کتاب با انضباط مالی تا دنیای ثروت

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • روش برایان تریسی
    عالی بود

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط محمد رضا ویرایش شد
  • باسلام.بنده نيز با مكتوب كردن كارهائي كه ميخواهم انجام دهم موافق هستم و همچنين با برنامه ريزي و زمان بندي هدفي كه مورد نظرمان ميباشد.البته الان كه دارم درموردش فكر ميكنم ميبينم بنده در چند مورد با نوشتن كارها وبرنامه ريزي در خصوص آن تونستم به نتيجه تقريبآ مطلوبي برسم.
    باتشكر

  • باسلام.بنده هم با روش برایان تریسی موافق هستم.يعني هدفهايمان را بنويسيم و براي آنها زمانبندي كنيم-كه طي تجربه شخصي خودم با اين كار بهتر ميتوانيم به نتيجه مطبوب برسيم.
    باتشكر

  • باسلام : مقاله که لطف کردید و معرفی کردید بسیار عالی بود و در ادامه مطلب فوق نظر دکتر آزمندیان و فرمول جالبی که بابت ثروتمند شدن ارائه کردن ابتدا تخیل کن و به هرچیزی که دوست داری باشی یا داشته باشی در مرحله بعد برای رسیدن به هدف خود ان را ارزو کن و در نهایت برای رسیدن به این ارزو عمل کن از کار امدترین روش ها جهت رسیدن به یک هدف برنامه ریزی ، مکتوب نمودن تمام مراحل رسیدن به هدف و از همه مهم تر برای نیل به یک مقصود و هدف اینه که شما به کاری که انجام میخواهید بدهید ایمان کامل داشته باشید .
    قرن جدید قرنی است که جهت کسب ثروت و رسیدن به هدف و موقعیت دیگر با انجام کار فیزیکی میسر نخواهد شد و کسانی موفق هستند که با استفاده از فکر خود بتوانند با نوع آوری و ابداع روش های کارامد از دیگران پیشی بگیرند
    با تشکر فردی

  • بسیار آموزنده،ممنون

ورود کاربران

گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید