خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شکست در کسب و کار برای کارآفرینان اجتناب‌ناپذیر است. امکان دارد با شکستی کوچک مواجه شوید یا شکستی بزرگ منجر به تعطیلی کسب و کار شود. اگر تجربه‌های کارآفرینان بزرگ را خوانده یا شنیده باشید، حتما از تعداد شکست‌هایشان تعجب کرده‌اید. آنچه باعث شده افرادی مثل استیو جابز اسطوره دنیای کارآفرینان شود، مقاومت آنان در مقابل شکست و تلاش با پشتکار است.


هیچ کارآفرینی به خاطر شکست‌هایش شناخته نمی‌شود اما روش برخود آن‌ها با شکست، درس بزرگی برای تازه واردهای این عرصه است. مدیریت موقعیت بعد از شکست از نظر درونی و بیرونی برای این که یک کارآفرین موفق شوید اهمیت بسیاری دارد. تمام تلاش خود را برای شکست نخوردن متمرکز کنید اما برای موقعیت شکست هم برنامه‌ریزی داشته باشید. در واقع باید یک استراتژی کلی برای شکست در کسب و کار داشته باشید تا بعد از هر شکستی بدون توقف بتوانید به مسیر ادامه دهید.


۱- همیشه برای شکست در کسب و کار آماده باشید
هر چقدر هم برنامه‌ریزی قوی داشته باشید، نمی‌توان تمام احتمالات را در نظر گرفت و برنامه‌ای برای هر شکست احتمالی نوشت. مهم‌تر از یک برنامه آماده برای شکست، آماده بودن از نظر ذهنی است. اگر با این تفکر جلو بروید که همه کارها طبق برنامه‌ و بدون خلل جلو خواهد رفت، سخت در اشتباه هستید و در بهترین حالت هم باید جایی برای شکست در نظر بگیرید.
این طرز تفکر باعث می‌شود در صورت وقوع شکست در کسب و کار حتی با احتمال بسیار کم، موقعیت پیش آمده از نظر ذهنی قابل تحمل‌تر باشد.


۲- راه‌های انرژی گرفتن را پیدا کنید
کارآفرینان معمولا شناخت خوبی از خود دارند و از استعدادهای خود به خوبی باخبر هستند. برای موقعیت‌های بعد از شکست در کسب و کار دانستن این که چه چیزی یا چه کاری می‌تواند به شما انرژی دوباره دهد بسیار کمک‌کننده است. بعضی افراد با ورزش کردن، بعضی با صحبت کردن با دوستان نزدیک و برخی دیگر با کمی دور شدن و جدایی از شلوغی انرژی دوباره می‌گیرند.


۳- تصمیمات احساسی نگیرید
در صورت رخ دادن یک مشکل، گرفتن تصمیمات احساسی همیشه در کمین است و می‌تواند شما را به تله بیاندازد. یاد بگیرید تصمیمات منطقی بگیرید؛ تمرین کنید اگر مشکلات بر احساسات شما تاثیر گذاشت، به سرعت احساسات خود را جمع و جور کنید و کاملا عقلانی و منطقی به قضیه نگاه کنید. تصمیمات ناشی از احساس نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه باعث تداخل مشکلات با یکدیگر می‌شود.


۴- پشتیبان داشته باشید
خانواده، دوستان و مشاوران در موقعیت شکست می‌توانند کمک‌کننده باشند. حضور و هم صحبت شدن با این افراد می‌تواند از ایزوله شدن جلوگیری کند و از احساسات منفی بکاهد. امکان دارد شما در شغل خود احساس تنهایی داشته باشید اما اگر بیرون از محیط شغلی افرادی برای پشتیبانی و محبت داشته باشید، بسیار در روحیه تاثیرگذار خواهد بود.


۵- شکست را یک فرصت برای بازبینی ببینید
هرچند شکست در کسب و کار و کارآفرینی هزینه‌ها و منابع زیادی را اتلاف می‌کند اما بعد از وقوع که نمی‌توان زمان را به عقب بازگرداند؛ پس بهتر است این موقعیت را یک فرصت برای بازبینی و ارزیابی از خود و کسب و کار ببینیم. چه چیزی باعث وقوع این شکست شد؟ مشکل از کجا بود؟ با پرسیدن این سوالات مجموعه خود را به طور کلی ارزیابی کنید و آن را برای آینده اصلاح کنید.

استقاومت و داشتن پشتکار در شکست بسیار با اهمیت است اما به این معنی نیست که پس هرچقدر شکست خوردید مشکلی ندارد و بازهم باید ادامه دهید. شاید این شکست نشانه سازگار نبودن کسب و کار با خود شما یا اشتباه بودن ایده اصلی باشد. هرچقدر هم انرژی، زمان و هزینه برای شروع کسب و کار مصرف کرده باشید، باز هم این شجاعت را داشته باشید که اگر متوجه شدید شکست‌های پی در پی همچنان ادامه خواهد داشت، بتوانید مسیر انتخابی را تغییر دهید.


۶- خودتان را زیاد جدی نگیرید!
اگر بعد از شکست احساس کردید دنیا به آخر رسیده است و دیگر هیچ کاری از دستتان برنمی‌آید، مطمئن باشید در اشتباه هستید. در این وضعیت کمی صبر داشته باشید، زندگی سرشار از پستی و بلندی و مشکلات است. فقط شما نیستید که دچار این شرایط شده‌اید، میلیون‌ها نفر روزانه در مشاغل خود دچار شکست می‌شوند. اگر خودتان را در مرکز همه اتفاقات قرار دهید، فقط وضعیت را برای خودتان سخت‌تر کرده‌اید.


۷- خودتان را مقصر نکنید
تصور کنید اگر در دنیا هرکسی هر چیزی را که می‌خواست به راحتی به دست می‌آورد و هر ایده‌ای به راحتی عملی می‌شد، در این دنیای خیالی دیگر تلاش معنی نداشت و زندگی هم معنی خود را از دست می‌داد. در بدترین شکست‌ها هم هیچ‌گاه تمام تقصیرها را به گردن خود نیاندازید.
هر شکستی هر چند هم افرادی به طور مستقیم در آن نقش داشته باشند، نتیجه‌ای از شرایط است. نسبت دادن هر شکستی به خود، مدیریت موقعیت شکست را سخت‌تر می‌کند. سعی کنید شکست را بپذیرید و خودتان را مغلوب نکنید.


۸- در موقعیت شکست، ساکن نشوید
با نگاهی به زندگی بزرگان تاریخ متوجه می‌شویم هر فردی که تلاش زیادی برای پیشرفت داشته، در مرحله‌ای شکست خورده است. شکست امکان دارد برای هرکسی رخ دهد. نکته مهم سریع گذشتن از آن و رفتن به سوی پیشرفت است. طرز فکر خود را طوری تنظیم کنید که شکست را فراموش کند اما تجربه به دست آمده از آن را هیچ‌وقت فراموش نکند.


۹- شکست در کسب و کار بهترین منبع یادگیری است
اگر یک کار را به شکلی انجام می‌دهید و شکست می‌خورید، انتظار نداشته باشید با تکرار همان کار به همان شکل دوباره شکست نخورید. مثل دانش‌آموزی که در حل تمرینات درسی چندین بار شکست می‌خورد و در هر شکست نکته‌ای را یاد می‌گیرد، زندگی و کسب و کار هم به همان شکل است؛ هر شکست درسی برای شما دارد که باید آن را خوب یاد بگیرید.


۱۰- اگر می‌خواهید شکست نخورید، هیچ کاری را شروع نکنید!
قبل از شروع کسب و کار و کارآفرینی آنچه در پیش رو دارید را درک کنید و آماده باشید. اگر به دنبال راحتی و آسایش هستید، این موضوع با کارآفرینی کاملا متضاد است. انتظارات خود را تعدیل کنید و بدانید در مسیر کارآفرینی و پیشرفت شکست خوردن اجتناب‌ناپذیر است.

موضوع شکست و موفقیت، موضوعی به قدمت بشریت است و تنها کسانی در این میدان پیروز می‌شوند که برای شکست آماده باشند، از آن درس بگیرند و عبور کنند.

نویسنده : حسین بابائی
منبع: payment24.ir

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید