خانه    نقشه سایت    تلفن 021-77597198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اخلاق در تبلیغات
اخلاق در تبلیغات

اخلاق در تبلیغات
بخش مهمی از رسانه­ها تبلیغات است، بخش مهمی از مغازهها تبلیغات است، بخش مهمی از دیوارهای شهر، اتوبوس‌های شهر، متروها و بخش مهمی از مراکز و اماکن عمومی، پر از تبلیغات است. تبلیغ‌کنندگان تجاری و سیاسی، در تمام شبانه‌روز، از طریق

روزنامه‌ها، مجله‌ها، رادیو‌ها و تلویزیون‌ها، سینماها آگهی‌های گوناگون دیواری و غیره، در تعقیب مردم هستند تا مستقیم و غیر مستقیم، در آن‌ها نیازهایی را به وجود آورند وکالاهای بیشتری را به آن‌ها بفروشند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد اخلاق در تبلیغات صحبت کنیم.
آیا تبلیغات و علم آن، برای بشریت مضر است؟

بعضی از اندیشمندان و متفکران می‌گویند این وضعیت:

    انسان‌ها را مصرف‌گرا می‌کند.
    انسان‌ها را تک ساحتی می‌کند.
    انسان‌ها را از خودشان بیگانه می‌کند.
    و…

اما بعضی‌ها خوش‌بین‌ترند و تبلیغات را به ویژه برای حیات سرمایه­‌داری، ضروری و لازم می­‌دانند و تخریب ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع و ارزش­‌های انسانی را چندان قابل توجه و مهم به حساب نمی­‌آورند!
بزرگان نظرشان چیست؟

مارکوزه می‌گوید: تبلیغات بازرگانی با کاستن مفاهیم کلمات، جلوی تفکر مخاطبان را می­‌گیرد و با تصاویر و استفاده ابزاری از هنر، احساسات انسان و…، سعی می‌کند تا او را در یک عمل انجام‌شده (خرید) قرار بدهد.
پستمن می‌گوید: تبلیغات باعث می‌شود که آدم‌ها نتوانند با یک بررسی تعقلی، تصمیم‌گیری کنند و بیشتر تصمیمات‌شان، از احساس سرچشمه خواهد گرفت.
تبلیغات بازرگانی این باور را در مردم ایجاد کرده که همه­‌ی مشکلات هم قابل حل است و هم سریع حل می­‌شود.
کلتر می­‌گوید: تبلیغات بازرگانی علاوه بر آن که بُت‌وارگی کالا را ایجاد می­‌کند، مسبب حواس پرتی و بی­‌توجهی مردم به انسان­‌های دیگر را هم شکل می‌دهد.
گالبرایت می­‌گوید: تبلیغات بازرگانی از طریق ایجاد موانع در تداوم عادت زندگی و ایجاد تمایلات جدید، حوائج تازه­ای را ایجاد می­‌کند که اغلب هم کاذب است.
مارکوزه می­گوید: در این جوامع (غرب و سرمایه داری) ذهنیت فرد در اثر انبوه حجم تبلیغات بازرگانی رسانه­‌ها به تدریج برای مخالفت نشان دادن، دچار نوعی فرسودگی می­‌شود و انسان چنین جامعه‌ای به تدریج تبدیل به یک انسان تک ساحتی می­‌شود.
شادسون می‌گوید: تبلیغات بازرگانی در جامعه­‌ی ما (غرب) دارای یک کاربرد سمبولیک و فرهنگی و فراتر از فروش محض کالا است و همانند هنر رئالیستکی سوسیالیستی، همه چیز را به طور ساده بیان می­‌کند و هر چیز را با نمونه نشان می­‌دهد.
شیلر می­‌گوید: ترویج مصرف گرایی در کشور­های فقیر، صحنه ناکامی را در یک مقیاس وسیع به نمایش در خواهد آورد.
هانک می­‌گوید: یکی از مباحثی که همواره با آن رو به رو هستیم، این است که یکی از فاکتورهای عمده­‌ی دخیل در فروپاشی دیوار برلین، پخش روزانه تصاویر تلویزیونی از مصرف انبوه بوده است که شهروندان آلمان شرقی با توجه به بافت و سبک زندگی نسبتا خسته کننده و یکنواخت خویش به مشاهده­‌ی آن‌ها می­‌پرداخته‌­اند.

پس تبلیغ خوب چیست؟ کدام است؟

اما آگهی باید آگاهی بدهد و حقوق مصرف‌­کننده و حق تصمیم­‌گیری و انتخاب او را رعایت کند.

    تبلیغ نباید به تشویق مردم به مصرف­گرایی و مصرف زدگی تبدیل شود.
    نبایستی طوری باشد که نیازهای کاذب برای مخاطبان ایجاد کند.
    تبلیغ بایستی اطلاعات بدهد و اعتماد ایجاد کند. و وقتی کالایی و یا چیزی به نقطه بلوغ رسید بایستی آن را تبلیغ کرد.
    تبلیغ مصرف کالا نبایستی مبین شخصیت مخاطبان یا تحقیر افرادی که مصرف کننده نیستند باشد. مبلغ بایستی احترام مخاطب را در نظر بگیرد زیرا او انسان است نه خریدار. زیرا تنها راه رسیدن به پیشرفت مصرف است.

لذا:

    تبلیغات بایستی رنگ­‌ها و طرح­‌های مناسبی را به کار ببرد تا عامل تخریب روحیه مردم نشود.
    تبلیغات بایستی واژگان درست به کار ببرد زیرا متون نامناسب بر اخلاقیات و گفتار مردم تأثیر‌گذار است و استفاده نامناسب از مفاهیم بیگانه و فرهنگ جامعه لطمه می­‌زند.
    تبلیغات بایستی فواید کالا را معرفی کند.
    تبلیغات بایستی اطلاعات شفاف را ارائه کند.

شما درباره وضعیت اخلاق در تبلیغات ایران (و جهان) چه فکر می‌کنید؟
آیا همین قدر که دوستا‌نمان گفتند، تبلیغات می‌تواند برای وضعیت جامعه، خطرناک و مضر باشد؟
از نظر شما، تبلیغ درست و اخلاقی چگونه است؟

منبع: http://modir.tv

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




جدیدترین تصاویر

با ما در ارتباط باشید

نماد اعتماد