خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

در فرهنگ هریتیج(The American Heritage Dictionary of the English)،تجاری سازی به معنی “به کارگیری روش های کسب وکار به منظور سود ” آمده است.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 689
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

اگر رقبایتان ازشما بیشتر فروش دارند، یعنی سهم بیشتری از بازاری که در آن فعالیت می کنید را مالک هستند، پس راهکارهای افزایش سهم بازار را باید بدانید

سهم بازار Maket Share چیست؟

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای رقابت در بازاریابی ،سهم بازار یا Market Share است.

ابتدا به تعاریفی ساده از سهم بازار می پردازیم:

سهم بازار (با نگرش سودآوری) :
عبارت است از نسبت میزان فروش یک برند در یک محصول به فروش کلی آن محصول در بازه های زمانی فصلی و سالیانه.
اگر حاصل بدست آمده را ضربدر 100 کنیم درصد سهم بدست می آید.

سهم بازار عامل بسیار حیاتی در سود آوری برند محسوب می شود. اغلب سرمایه گذاری ها در دنیا هم بر روی برند هایی انجام می شود که یا از سهم بالایی برخودارند و یا این که برنامه بازاریابی آنها با استراتژی افزایش سهم بازار چیده شده است.

سهم بازار (با نگرش کلی):
عبارت است از رقابت در عرصه یک فرآیند خاص برای جذب ورودی های بیشتر به سازمان. این ورودی ها می تواند هر چیزی باشد.

به طور مثال یک تشکل سیاسی را در نظر بگیرید که توانسته با رویکرد های مختلف و تبلیغات و امتیازات گسترده تعداد 5000 جوان 18 تا 35 سال را جذب خود کند. اگر تعداد کل جوان های 18 تا 35 سال عضو شده در تشکل های سیاسی کشور 60 هزار نفر باشند، این سازمان توانسته 12% از سهم بازار جوانان 18 تا 35 سال را تصاحب کند.

عناصر موجود در مورد گفته شده شامل این موارد هستند:

رقبا: رقابت بین تشکل های سیاسی
عرصه : عضو گیری
فرآیند خاص : جذب جوانان 18 تا 35 سال
تعریف این موضوع در نگاه عرف همان تعریف اول است هدف از تعریف دوم این بود که یادآور شوم افزایش سهم بازار لزوما به معنی افزایش سود آوری مادی نیست.

سهم بازار چگونه محسابه می شود؟
اندازه سهم بازار می تواند مربوط به یک محصول و یا یک فرآیند کلی باشد. معیار سنجش در محاسبه می توانند چندین مورد باشد. برای اندازه گیری سهم می بایست استراتژی تحقیق در زمینه آن صورت بگیرد.

برای محاسبه سهم از مراحل زیر پیروی کنید:

یک- مشخص کنید در کدام محصول،خدمات و یا فرآیند کلی می خواهید سهم بازار خود را محاسبه کنید.
دو- بازه های زمانی خود را انتخاب کنید فصلی، سالانه و یا چند ساله.
سه- برآوردی از فروش کلی خود در بخشی که مشخصی کرده اید داشته باشید،این مرحله بدون تحقیق امکان پذیر نیست.
می توانید به آمار فروش خود در زمان های گذشته نگاهی بیاندازید. مثلا میزان فروش کلی شما در 2 بازه 1 ساله (روی هم 2 سال) چه مقدار بوده است؟ اگر میزان فروشنتان در سال دوم بیش از سال اول است،این نشان از پتانسیل کسب و کار شما برای افزایش سهم بازار دارد.
چهار- مقدار فروش کلی محصول در سطح وسیع را از آمار های رسمی به دست آورید.

(با جستجو در اینترنت می توانید به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید. قرار نیست شما سرتان را شلوغ کنید و به دنبال اعداد دقیق باشید همین که حدود کسب و کارتان برایتان مشخص شود از خیلی رقبای بی عمل جلو خواهید افتاد.)

چهار مرحله ساده برای اندازه گیری سهم بازار:

تعداد مشتریان بازار خود را برآورد کنید. مثلا اگر شما فروشنده عینک آفتابی باشید به مرور با رفت و آمد مشتریانتان متوجه می شوید که چند نفر از هر 10 نفر مردم عادی از عینک آفتابی استفاده می کنند. عدد تخمینی خود را به اندازه جمعیت شهر یا کشور بزرگ کنید.

فروشنده ای تخمین زده در شهرشان از 10 نفر 1 نفر عینک آفتابی به چشم می زنند. پس اگر شهرشان 1 میلیون نفر جمعیت داشته باشد برای اندازه گیری تعداد مشتریان کل شهر باید 1میلیون را در 0.1 ضرب کند که می شود 100 هزار نفر. این صد هزار نفر تعداد کل مشتریانی هستند که از عینک آفتابی استفاده می کنند.

برآورد کنید که هریک از مشتریان به طور متوسط در یک سال به چه تعداد آن محصول را می خرند. مثلا هر فرد به طور متوسط در طول دو سال یک عینک آفتابی جدید می خرد که اگر برای یکسال محاسبه کنیم می شود 0.5.
دو عدد بالا را در هم ضرب کنید تا تعداد کل عینک های آفتابی فروش رفته در یکسال در شهر 1 میلیون نفری بدست آید. 100000*0.5=50000
تعداد فروش خود را بر عدد بدست آمده تقسیم کنید و از فرمول بخش اول استفاده کنید تا میزان سهم بازار شما بدست آید.
پس برای فروشنده عینک که در طول سال گذشته 1200 عدد عینک فروخته است در شهرشان در بازه زمانی یک ساله 2.4 درصد بازار می شود.

پنج- از تقسیم اعداد بر یکدیگر در بازه های زمانی نقاطی بدست می آید که اگر آن نقاط را به هم وصل کنید نشان دهنده رشد سهم بازار شما خواهد بود.


چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟
همان طور که خواندید اندازه سهم بازار می تواند مربوط به یک محصول و یا یک فرآیند کلی باشد. اینکه در کدام بخش از سهم بازار رقابت کنیم بسته به معیار های مختلفی دارد . برای مثال شرکت دیجی کالا digikala.com تقریبا مالک 85% سهم بازار خرده فروشی های اینترنتی در ایران است. معیاری که در اینجا مورد سنجش قرار گرفته است میزان فروش کل وب سایت ها و صفحات اجتماعی در خرده فروشی است. پس این سهم 85 درصدی نشانگر فروش مجموعه ای از محصولات است، فلذا نمی توان گفت دیجی کالا در خرده فروشی پوشاک آنلاین ایران هم سهم 85 درصدی دارد.

اگر معیار سنجش سهم بازار به درستی انتخاب نشود استراتژی بازاریابی و کمپین های مربوط به آن شکست خواهند خورد. 

فرض کنیم که فلان شرکت خرده فروشی آنلاین قصد دارد که کمپین بازاریابی ای ترتیب داده تا سهم بازار خود را افزایش دهد، وقتی که این شرکت نتواند جایگاه و اندازه سهم بازار خود را در محصولات و فرآیند های مختلف مشخص کند، قطعا نمی تواند کمپین درستی طراحی و اجر نمیاد. این شرکت هیچ گاه نمی تواند در موضوعات کلی مانند افزایش سهم بازار در بین خرده فروشی های آنلاین به رقابت با شرکت هایی مانند دیجی کالا برود پس لازم است درباره دسته محصولات خود بازنگری کرده و سهم بازار هر دسته را جداگانه محاسبه کند. سپس با توجه به جایگاه و منابع مالی بازاری را انتخاب کند که رقابت برای افزایش سهم در آن ساده تر است.شاید این محصولات مواد غذایی،لوازم الترونیک،تفریحی و... باشند.

سرمایه گذاری برای افزایش سهم بازار:
سهم بازار علاوه بر اینکه نوعی شاخص است، دیدگاهی مبتنی بر واقعیت از چشم انداز موفقیت شما در اختیارتان می گذارد. از طرف دیگر سهم بازار دیدگاهی از آینده در مورد میزان سوددهی محصول و کسب وکارتان به شما می دهد.

بسیاری از متخصصان بازاریابی بر این باورند که سهم بازار نشان دهنده وضعیتی پایدار و خوب برای سودآوری است پس شرکتی که بیشترین سهم از بازار را دارد، سودآورتر و موفق تر از رقباست.

این که شما تشخیص دهید که آیا نیاز است برای افزایش سهم بازار خود سرمایه گذاری کنید یا نه، پاسخ در اغلب مواقع بله است، چرا که این سرمایه گذاری در بیشتر مواقع موجب افزایش سوددهی، و ثروت های معنوی شرکت مانند خوشنامی برند می شود. هر گونه سرمایه گذاری در باب افزایش سهم بازار به استراتژی توسعه سهم معروف است. یکی از مهم ترین فاکتور ها در استراتژی توسعه سهم نرخ بازگشت سرمایه یا ( ROl (return on investment می باشد.

ROI شاخصی است که در بسیاری از تصمیم گیری ها به کمکمان می آید پس در مقالات بعدی به تفصیل درباره اش صحبت خواهیم کرد.

در حالت کلی ROI در توسعه سهم، شاخصی است که بررسی می کند در استراتژی توسعه سهم بازگشت سرمایه چه مقدار زمان خواهد برد. برای بدست آوردن میزان ROI در استراتژی توسعه سهم باید میزان سود حاصل از افزایش سهم بر هزینه کل عملیات تقسیم گردد. 

به طور مثال یک برند لوازم آرایشی برای توسعه سهم بازار خود به اندازه 5% می بایست کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی خود ترتیب دهد، بخش فروش با محاسبات انجام شده متوجه می شود هزینه های اجرای کمپین 100 میلیون تومان می شود، در قبالش اگر سهم بازار 5% افزایش پیدا کند این 100 میلیون تومان هزینه در 3 ماه جبران می شود. پس سرمایه گذاری در استراتژی توسعه بازار برای شرکت فوق در شروع کار امری عاقلانه است.

البته این نکته را باید اضافه کنم که نرخ بازگشت سرمایه رابطه مستقیمی با سهم بازار دارد به گونه ای که هر مقدار استراتژی های شرکت به افزایش سهم بازار کمک کند سرمایه نیز با سرعت بیشتری به شرکت باز می گردد.

قبل از توسعه سهم بازار،سهم خود را حفظ کنید:
خیلی از برند ها برای توسعه سهم بازار خود هزینه های گزافی می پردازند اما چون برنامه دقیقی برای پیاده سازی آن ندارند به نتیجه مطلوب نمی رسند. برخی دیگر مرتکب اشتباه می شوند به گونه ای که به صورت مقطعی سهم بازارشان افزایش یافته اما پس از مدتی به میزانی کمتر از مقدار قبل بر می گردد.

از دلایلی که باعث از دست رفتن سهم بازار بعد از انجام استراتژی توسعه سهم می شود می توان چنین مواردی را نام برد:

- تبلیغات بدون برنامه بازاریابی
- وعده دروغین در تبلیغات
- معرفی اشتباه محصول
- نبود زیر ساخت و نداشتن آمادگی برای افزایش تعداد مشتریان.
- عدم پاسخ گویی به موقع به نیاز های مشتریان. و...
مواردی از این قبیل سبب بی اعتمادی جمعیت جذب شده از کمپین های تبلیغاتی ،به برند می شوند. موج بی اعتمادی نیز وقتی شکل بگیرد به مشتریان قبلی و ثابت شما هم می رسد.

پس قبل از هرگونه تصمیم برای توسعه سهم بازار بررسی کنید که آیا می توانید جایگاه کنونی خود را حفظ کنید و یا هنوز ستون های کسب و کارتان درست پی ریزی نشده است؟ چرا که اگر این پی ریزی محکم نباشد هر گونه استراتژی توسعه سهم شمشیر دولبه ای است که یک لبه آن ممکن است باعث کاهش شدید سهم شما از بازار شود.

برگرفته از سایت ارزشمندmahdirajabi.com

نظرات (0) کلیک ها: 876
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 1.50 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

چگونه بازار هدف خود را بشناسیم:

معیاراول شناسایی بازار هدف : با یک مشکل شروع کنید

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 882
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.67 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بازاریابی فرایندی است که به وسیله‌ی آن به مصرف‌کنندگان خود می‌آموزیم که چرا آن‌ها باید از میان رقبای ما، محصول یا خدمت مورد عرضه‌ی ما را انتخاب کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1354
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

اصولا یک کارآفرین یا گروه تولید یک کمپانی نخست متناسب با نوآوری خود، یک محصول یا خدمات جدید را تولید می‌کند. در مرحله بعد، معمولاً بخش‌های داخلی آن کمپانی درگیر مسائل مربوط به آن محصول/خدمات جدید می‌شود. سرانجام وقتی محصول نهایی به بازار ارائه شد، یک سراسیمگی اولیه برای خرید آن در میان خریداران اولیه اتفاق خواهد افتاد، اما چندی بعد، روند فروش کند خواهدشد؛ از محصولات نام‌های تجاری و کمپانی‌های معروف هم‌چون آیفون گرفته تا محصولات کم نام و نشان، معمولاً همه این روند را به نوعی طی می‌کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1744
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.17 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

با توجه به اینکه کم کم داریم به نوروز 97 نزدیک می شویم، کسب و کار های الکترونیک هم خودشان را آماده می کنند تا به خوبی از این فرصت برای بالا بردن فروش خودشان استفاده کنند. موفقیت در بازار شب عید هم سخت است و هم آسان و صد البته باید در نظر گرفت که موفقیت به چیزی بیشتر از امیدواری و شانس بستگی دارد. شما باید تلاش زیادی بکنید که در این فصل و عید نوروز موفق شوید.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1717
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

شاید تاکنون از افراد مختلف شنیده‌ باشیم که آرزو دارند کسب و کار خودشان را شروع کنند اما از ترس شکست پا پیش نمی‌ گذارند؟ چاره کار اینجا است.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1759
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

امروزه با افزایش استقبال مردم به توریسم و گردشگری و دیدن جاهای تازه نسبت به گذشته، صنعت توریسم به صنعتی پررونق و رقابتی در دنیا تبدیل شده است طوری که سایت‌ها و شرکت‌های بسیاری در این صنعت شروع به فعالیت کرده‌ و با یکدیگر در این کار رقابت می‌کنند. به همین خاطر برای موفقیت در این کار بیش از هر چیز به استراتژی بازاریابی توریسم نیاز دارید تا به شما کمک کند کسب‌وکار خود را به‌خوبی به دیگران معرفی کنید.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 2654
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

قیف فروش (Sales Funnel) که آن را با نام قیف بازاریابی هم می شناسند در حقیقت همان پروسه ی فروش است که سازمان ها با استفاده از آن مشتریان بالقوه را به سمت خرید محصول یا خدمات، هدایت و ترغیب می کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1773
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

اگر در حال کار بر روی یک محصول یا سرویس جدید هستید و قصد دارید آن را در روزها یا ماه های آینده به بازار معرفی کنید، بدانید که اجرای درست این معرفی – که خود می تواند یک پروژه جدید قلمداد گردد – تاثیر مهمی در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1686
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

چه صاحب کسب‌وکاری تازه تأسیس و گمنام باشید چه تجارتی باسابقه و مشهور، برای پیشرفت و موفقیت باید از تمام امکانات در اختیار بهره ببرید. شاید قدرت و نفوذ شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم گرفته باشید و بازاریابی در شبکه های اجتماعی به نظرتان کاری بیهوده و غیرحرفه‌ای باشد؛ شاید هم از اهمیت آن آگاه هستید، اما تصور می‌کنید نیازی به این کار نیست، زیرا بدون آن هم می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید. فراموش نکنید برای دست‌یابی به مدارج بالاتر یا حتی حفظ موقعیت‌ فعلی‌تان باید با دیگران رقابت کنید و برای پیروزی در این رقابت باید به‌روز و از مزایا و معایب هر رویکرد آگاه باشید. این نوشته اهمیت و مزایای بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی را برایتان تشریح می‌کند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1822
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

کسب و کارهای کوچک شامل بسیاری از شرکت ها و مغازه های تازه تاسیس می شوند. مشخصه ی مشترک این کسب و کارها اینست که همگی بر اساس علاقه صاحبانشان شکل گرفته اند برخلاف کسب و کار های بزرگ که بر اساس سودهی افراد وارد آنها می شوند و در آنها سرمایه گذاری می کنند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1743
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

هفت استراتژی بازاریابی با بودجه کم

راه‌های زیادی برای تامین مالی ‌ایده‌ی شما وجود دارد اما هیچ‌کدام به خوبی راه‌انداختن کسب‌وکاری نیست که برای راه‌اندازی، نیاز به سرمایه کم داشته باشد تا شما را وادار به نوآوری کند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 2515
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.25 (6 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بازاریابی درون گرا 

به‌عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار کوچک، شما قطعا مسئولیت‌های بیشماری بر عهده دارید؛ پشتیبانی مشتریان، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کانال‌های ارتباطی، حسابداری و غیره.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 2443

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید