خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تمایل به خرید کالاهای غیر اصلی
تمایل به خرید کالاهای غیر اصلی

مروری بر مفاهیم و متغیرهای تاثیر گذار بر تمایل به خرید کالاهای غیر اصلی
TMBAچکیده :
تمایل به خرید کالاهای غیر اصلی در برابر خرید کالاهای اصلی در ایران موضوع بحث برانگیزی است، به گونه ای که به تازگی قوانینی در این باره در حال بررسی و تصویب است.

در نتیجه توجه همه جانبه و شناخت ابعاد این تمایل، برای مدیران بازاریابی و صاحبان نام های تجاری معتبر حائز اهمیت است.
نظر به اهمیت این موضوع، در این مقاله ابتدا تاریخچه ای از پیدایش کالاهای غیر اصلی ذکر شده است. سپس پژوهش های عمده در این زمینه مورد بحث قرار گرفته و در انتها نیز مهمترین متغیرهای تاثیر گذار عنوان و تعریف شده اند.

واژگان کلیدی: کالای غیر اصلی، مادی گرایی، مصرف خودنمایانه، قانونمندی

مقدمه
در ایران نیز به مانند دیگر کشور های جهان، کالاهای غیر اصلی به عنوان معضلی فراگیر و عمده تبدیل شده است. در این زمینه می توان به طور خاص به کالاهای غیراصلی و بدلی اشاره داشت که مبداء بسیاری از آنها کشور چین است. در جهت حل این معضل، فعالیت ها و قوانین متعددی انجام شده است که می توان به لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره داشت که در ۱۳۹۰ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. البته جای تامل است که اکثر این اعمال بیشتر ناظر بر طرف عرضه کالا بوده و کمتر به طرف تقاضای کالا پرداخته اند. با این حال حرکت های جدیدی در حال شکل گرفتن است که نشان دهنده توجه به طرف تقاضا می باشد. برای نمونه می توان به طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) اشاره داشت که از سوی وزارت بازرگانی به اجرا درآمده است. در این طرح که با هدف گسترش بازرسی ها انجام شده است، مصرف کنندگان می توانند با استفاده از یک گوشی همراه دوربین دار و نرم افزار مربوطه به شناسایی کالای غیر اصلی پرداخته و مسئولین امر را مطلع سازند(shabnam.ir). این مطلب نشان دهنده آن است که توجه به طرف تقاضا در حال رشد بوده و نیاز امروزه جامعه می باشد.
روند های جهانی نشان می دهد که رشد هشدارگونه ای در زمینه ی تولید توزیع و مصرف کالاهای غیراصلی در حال اتفاق است . تجارت کالاهای غیراصلی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار در سال در سطح جهان تخمین زد می شود. این میزان در ۲۰ سال اخیر با رشدی ۱۰۰۰۰ درصدی روبرو بوده است. البته این رشد بیشتر به دلیل تقاضای روز افزون تقاضای مصرف آن است.

برای دریافت ادامه مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

منبع: http://marketingarticles.ir
نویسندگان :
محسن هوشمند
فروز جعفری زاده

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید