خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک زوج کارآفرین نهاوندی با راه اندازی کارگاه تولید آج موم زنبور عسل در کنار ایجاد اشتغال، نیاز ضروری ۱۲۰۰ زنبوردار این شهرستان را رفع و حلقه تولید تا مصرف عسل را تکمیل کرده‌اند.


شهرستان نهاوند با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل پوشش گیاهی از مکان‌های مناسب برای تولید عسل است.

شرایط به گونه ای است که همه‌ساله زنبورداران مهاجر بسیاری برای این امر در شهرستان نهاوند حضور پیدا می‌کنند که این مسئله در مواردی موجب نارضایتی برخی زنبورداران بومی شهرستان است.

از سوی دیگر این روزها که اشتغال از دغدغه‌های مهم جوانان جویای کار است، هستند افرادی که باهمت و پشتکار خود محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کرده و از آن‌ها برای تأمین و گذران معاش خود استفاده می‌کنند.

زوج کارآفرین نهاوندی از جمله این افراد  هستند که علاوه بر تولید عسل طبیعی در شهرستان نهاوند؛ زنجیره مواد اولیه موردنیاز خود و سایر زنبورداران استان همدان و شهرستان نهاوند را تکمیل کرده اند.

حسین دیبا از کارآفرینان و زنبورداران موفق شهرستان نهاوند در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه از سن ۱۷ سالگی با توجه به علاقه‌ای که به فعالیت در این حوزه داشته با تعداد ۳۰ کُلُنی زنبورعسل فعالیت در این حرفه را آغاز کرده، گفت: متأسفانه با توجه به عدم تجربه کافی در این کار طی سال اول همه ۳۰ کُلُنی از بین رفتند.

وی ادامه: سال بعد با ۳۰ فروند کُلنی زنبور عسل فعالیت خود را از سر گرفتم که خوشبختانه شروع دوم به ثمر نشست و امروز چیزی بیش از ۷۰۰ کُلُنی زنبور عسل دارم.

این تولیدکننده عسل با اشاره به اینکه سه کارگاه دارد، گفت: خوشبختانه با توجه به هدف و نیت ما مبنی بر حضور و اشتغال جوانان در حال حاضر ۵ نفر از جوانان شهرستان نهاوند در مجموعه فعال هستند.

وی افزود: تولید سالانه مجموعه، حدود ۱۵ تا ۲۰ تن عسل و فرآورده‌های آن نظیر ژل رویال، گرده گل، موم و غیره است که عمدتاً محصولات تولیدی در کشور مصرف می شود و به‌صورت موردی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.


رفع نیاز موم آج زنبورداران نهاوند و استان همدان
دیبا با اشاره به نیاز زنبورداران شهرستان به آج موم گفت: موم آج یا آج موم یک الگو برای ساختن خانه ویژه عسل ریزی زنبوران در این صنعت است و ازآنجاکه زنبورداران برای تهیه این محصول درگذشته باید به اصفهان سفر می‌کردند نیاز آنها به موم آج را رفع کرده ایم که این مهم موجب کاهش هزینه‌های تولیدشده است.

وی با تأکید بر اینکه نهاوند قطب تولید عسل است، گفت: در فصل بهار با توجه به گیاهان موجود در کوهستان‌ها و همچنین کشت گشنیز و کلزا که شهرستان نهاوند مستعد تولید عسل است زنبورداران غیربومی بسیاری به شهرستان مراجعه می‌کنند که به اعتقاد همکاران ما در این حوزه بخش قابل‌توجهی از پوشش گیاهی مفید برای تولید عسل را استفاده می‌کنند که امیدواریم مسئولین بتوانند در این حوزه ورود کلنی‌های مهاجر را مدیریت کنند.


تعاونی زنبورداران برای حمایت بیشتر فعال شود
این تولیدکننده عسل با تأکید بر لزوم فعال سازی و تقویت تعاونی زنبورداران نهاوند، گفت: یکی از مشکلات زنبورداران شهرستان عدم نقدینگی کافی برای خرید ملزومات و توسعه کارگاه‌های خود است که امیدواریم در این حوزه نیز اقداماتی مؤثر انجام شود.

دیبا بابیان اینکه تاکنون از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده‌ام اما اقداماتی در راستای اخذ تسهیلات انجام‌شده که امیدواریم به نتیجه برسد، گفت: عمده مشکلات در تولید عسل کمبود فضای کافی برای فعالیت گسترده است.

وی بابیان اینکه دغدغه اصلی توسعه این صنعت در شهرستان است، گفت: زنبورداری و تولید عسل یک صنعت نامحدود است که در صورت توسعه آن توانایی ایجاد اشتغال در هر کارگاه برای ۳۰ تا ۴۰ نفر وجود دارد.

وی بابیان اینکه سختی‌ها و ناملایماتی‌ها را پشت سر گذاشتیم و بدون هیچ‌گونه تسهیلات حمایتی کاررا پیش برده ایم، گفت: امروز نیازمند حمایت مسئولان برای توسعه این صنعت در شهرستان و برند سازی محصولات تولیدی هستیم.

وی بابیان اینکه ۴۰ سال است در این حرفه مشغولم، گفت: روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم موم تولید و بسته بندی می شود.


فعالیت ۲۲۰ زنبوردار فعال و حرفه‌ای در نهاوند
حسین خردمند رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در شهرستان نهاوند سالانه بیش از ۴۵۰ تن تولید عسل مرغوب تولید می‌شود.

وی بابیان اینکه این میزان عسل از ۴۴ هزار کلنی مدرن در نقاط مختلف نهاوند برداشت می‌شود، گفت: اتحادیه زنبورداران نهاوند دارای یک هزار و ۲۰۰ عضو است اما در حال حاضر ۲۲۰ زنبوردار فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۴ تا ۵ نفر با ۵۰۰ کلنی به صورت حرفه‌ای در عرصه تولید عسل فعالیت دارند.


عسل تولیدی نسبت به عسل سایر مناطق مرغوب ‌تر است
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه زنبورها از شهد گونه‌های گیاهی چون اسطوخودوس، کلزا، گشنیز، آفتابگردان، یونجه و گون استفاده می‌کنند و عسل تولیدی نسبت به عسل سایر مناطق مرغوب‌تر است، گفت: توسعه این صنعت در شهرستان نهاوند با توجه به پتانسیل طبیعی موجود می‌تواند بخش قابل‌توجهی از بیکاری را رفع کند و زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم آورد.

وی افزود: جهاد کشاورزی نهاوند مصمم است با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی این محصول و صادرات آن به کشورهای هم‌جوار استان همدان همچون عراق و امارات موجب ارزآوری شود.

خردمند عنوان کرد: از ۴۵۰ تن عسل تولیدی در شهرستان نهاوند سالانه ۱۳۰ تن در شهرستان و بیش از ۳۲۰ تن به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود.

وی افزود: تعاونی زنبورداران برای حمایت از این قشر، سالانه مقادیری شکر و همچنین تسهیلات بر گردش نقدینگی به آن‌ها ارائه می‌کند.

نهاوند به لحاظ بهره مندی از طبیعتی خاص مستعد پرورش زنبور و رونق تولید عسل است اما در این زمینه باید کارآفرینان بیشتر حمایت شوند تا نهاوند را به جایگاه واقعی خود در این عرصه برسانند.


منبع: خبرگزاری مهر
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید