خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرین فیروزآبادی با فعالیت تولیدی در عرصه پرورش قارچ موفق شده است در عرض ۱۰ سال کارگاه کوچک خود را به چهار کارگاه توسعه دهد و برای چندین نفر اشتغالزایی کند.


توجه به شرایط و امکانات بومی در اقتصاد و استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه در رشد اقتصادی از ملزومات اقتصاد مقاومتی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی این مهم را هدف ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 در سال‌های اخیر دانستند و بر آن تاکید دارند.

جبار سهرابی فعال اقتصادی فیروزآبادی در پرورش قارچ است که توانسته است با فعالیتی ده ساله کارگاه کوچک خود که تنها ظرفیت تولید سالانه 5 تن قارچ داشت تا 4 کارگاه با ظرفیت تولید 10 تن قارچ دکمه‌ای توسعه بخشد و 40 سالن را نیز تحت نظر داشته باشد و مشاوره و راهکار ارائه دهد.

سهرابی که از جوانی فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد هیچگاه چشم به درآمدهای آنی نداشته است و موفقیت خود را در عرصه تولید اقتصادی به اثبات رسانده است. سالانه 120 تن قارچ دکمه‌ای در کارگاه‌های پرورشی این کارآفرین موفق تولید می­‌شود که بازار سراسر استان فارس و بخش‌هایی از بوشهر را پوشش می‌دهد و برای 3 نفر اشتغالزا بوده است.

 اکنون بی‌ثباتی بازار دامن کارگاه‌های تولیدی قارچ فیروزآباد را گرفته است و عدم تعادل در افزایش مواد اولیه و فروش قارچ بسیاری از کارگاه‌های پرورش قارچ این شهرستان را تا مرز تعطیلی و ورشکستگی پیش برده است. سهرابی می‌گوید: بالا رفتن قیمت کمپوست، آب و برق و هزینه کارگر متناسب با قیمت قارچ نیست و این امر بسیاری از تولیدکنندگان فیروزآبادی را از ادامه فعالیت باز داشته است.

نداشتن سردخانه متناسب با دمای مورد نیاز قارچ در شهرستان فیروزآباد نیز یکی از عواملی است که برای تولیدکنندگان قارچ خسارت‌آور است. عدم وجود مکانی مناسب برای نگهداری قارچ در روزهایی که به دلیل تعطیلی محصولات برداشت شده به دست مصرف کنندگان نمی‌رسد، ضررهای زیادی را روی دست کارگاه‌های پرورش قارچ می‌گذارد. کارآفرین موفق عرصه اقتصاد مقاومتی از عدم حمایت‌های لازم و کمبود سرمایه گله‌مند است.

سهرابی برای حل برخی از مشکلات پرورش قارچ، خواستار خرید تضمینی محصولات یا حمایت‌های مالی از سوی جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی شده است که به گفته خود تا کنون حمایت مناسبی دریافت نکرده است.

این کارآفرین فیروزآبادی با اشاره به عدم حمایت‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌گوید: در حال حاضر آغاز کار در زمینه پرورش قارچ را توصیه نمی‌کنم. او از کاهش یافتن فعالین فیروزآبادی در این زمینه تا نصف سخن می‌گوید که توان ادامه فعالیت با وضع موجود را ندارند. این در حالی است که ثبات نسبی بازار در سال گذشته رونق و توسعه فضایی کارگاه‌های پرورش قارچ آقای سهرابی را به دنبال داشته است.  

حضور سرمایه‌ای آزاد در فعالیت‌های سازنده اقتصادی می‌تواند سبب ایجاد اقتصادی مقاومتی باشد.اعتباراتی خرد که گاه می‌تواند چندین کارگاه تولیدی را رونق بخشد و از خطر ورشکستگی نجات دهد. سهرابی با بیان اینکه قارچ تنها یک روز در دمای طبیعی قابلیت ماندگاری دارد، گفت: مسئله نبود سردخانه مناسب با اعتباری 40 تا 50 میلیونی حل خواهد شد.

اسفندیاری، رئیس بسیج سازندگی شهرستان فیروزآباد از اعطای یک میلیارد و 30 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی در سال گذشته در این شهرستان سخن می‌گوید و معتقد است در صورت وجود اعتبار از فعالان دریغ نخواهد شد.

رئیس بسیج سازندگی فیروز آباد از فعالیت بالای این شهرستان در عرصه اقتصاد مقاومتی خبر داد به طوری که بیشترین میزان دریافت تسهیلات را به خود اختصاص داده است.  وی درباره میزان اعتبار امسال می‌گوید: تاکنون 40 میلیون تومان پرداخت شده و برای 45 میلیون تومان نیز پرونده تشکیل شده است.

هدایت مسئولانه سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی تولیدگر، اقتصادی مقاوم به تلاطم‌های ارزی و بین‌المللی را در پی خواهد داشت. در این گفتمان اقتصادی بر سرمایه‌گذاری بر روی قابلیت‌های بومی هر منطقه تاکید می‌شود که مانع از افزایش نرخ بیکاری خواهد شد. اسفندیاری معتقد است شهرستان فیروزآباد به دلیل ویژگی‌های شاخصی که دارد زمینه راه‌اندازی کسب و کار در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، زنبورداری، کشت گیاهان دارویی و فرآوری‌هایی مانند روغن‌گیری و تولید اسانس را دارد.


گزارش از فاطمه رفاهت
منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید