خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جوان روستازاده سامانی که با کارآفرینی توانست قطعه دستگاه‌ مورد نیاز کارخانه خود را هم طراحی و اختراع کند.

جوان است و جویای کار اما به جز کار می‌خواهد کاری کند کارستان که هم صاحب نام شود وهم صاحب نان، سید حسین موسویان را می‌گویم. جوان تحصیل کرده سامانی که کارش را از 10 سال پیش در یک مغازه 60 متری حومه شهر شروع می‌کند.

جوان کارآفرین قصه ما به گفته خودش نه ارث پدری داشت و نه سرمایه ‌زیاد، تنها چیزی که داشت علم بود و ایده‌ای که توانست او را از فرش به عرش برساند و زمینه اشتغال جوانان دیگر را فراهم کند و نام و جایگاه ایران را در میان کشورهای دیگر بالاتر از همیشه ببرد.

کاری که او می‌خواست شروع کند نیاز به دستگاه‌هایی داشت که باید از کشورهای خارجی وارد می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها امکان واردات این دستگاه‌ها نبود همین موضوع باعث شد تا او و دوستان مختصصش بتوانند قطعه IC دستگاه را طراحی کنند و مشغول به کار شوند.


ادامه داستان و روایت کارآفرینی این جوان کارآفرین سامانی را در گفت وگو با تسنیم بخوانید:


- خودتان را معرفی بفرمایید و برای ما بگوید از چه زمانی کارتان را شروع کردید؟
سید حسین موسویان مدیرعامل صنایع غذایی چم چنگ هستم. صنایع غذایی چم چنگ را از 10 سال پیش در یک محیط و مکان کوچ راه‌اندازی کردیم و مغازه ما تنها یک مغازه 60 متری در حومه شهر بود.

طبق تحقیقاتی که انجام دادیم دیدیم استان ما در حوزه کشاورزی و باغداری پتانسیل زیادی دارد اما متاسفانه نادیده گرفته می‌شود و کشاورزان مجبور هستند در طی یک ماه محصول خود را با کمترین قیمت به دلال‌ها و واسطه‌ها بفروشند و از طرفی دیدیم بحث چیپس میوه‌ای ارزآوری بالایی دارد و با توجه به صادراتی که این محصول می‌تواند داشته باشد کمک شایانی به صنایع تبدیلی استان می‌کند.

ظرف 2 الی 3 سال زمان برد و هزینه کردیم و بخاطر تحریم‌هایی که وجود داشت دستگاه‌های ic چیپس میوه‌ای اجازه ورود به کشور را نداشتند و ما خودمان این قطعه را طراحی کردیم و برای اولین بار در استان خط چیپس میوه‌ای راه‌اندازی شد و کمک بزرگی به صنایع تبدیلی استان بود.

از این موضوع بسیار خوشحال هستیم و از این رسانه اعلام می‌کنیم که خط تولید پودر میوه‌ای هم در این کارخانه راه‌‍اندازی شده و طی 2 ماهه آینده محصول جدید شرکت چم چنگ با نام پودر میوه‌ای به بازار عرضه می‌شود.

محصولات این شرکت طبق آزمایشات وزارت بهداشت از لحاظ کیفیت بهداشتی در درجه بالایی قرار دارد و به همین دلیل ما توانستیم محصول بعدی یعنی پودر میوه‌ای را تولید کنیم. پودر میوه‌ای یک محصول 100 درصد ارگلانیگ است که ماندگاری بالایی دارد و برای کارخانه‌های بیسکویت سازی، کیک و کلوچه و شربت کاربرد بالایی دارد و به عنوان مواد اولیه می‌تواند استفاده شود.

کار بسیار سختی بود برای اینکه بنای کار ما بر این بود که محصولی 100 درصد ارگانیک تولید کنیم و رسیدن به این مهم در مواد غذایی کار سختی است اما خدا کمک کرد و همکاران ما با علم و دانش و همتی که داشتند تلاش کردند و توانستیم به محصول 100 درصد ارگانیک برسیم.

در کشور ما قبلا میوه خشک به وفور تولید می‌شد اما چیپس میوه‌ای برای اولین بار است به صورت ارگانیک و بدون هیچ مواد افزودنی تولید می‌شود و این افتخار را داریم که وارت بهداشت آزمایش‌هایی که از کارخانه ما گرفت در یکسری بندها 10 تا 100 برابر بالاتر از حد مجاز کیفیت استاندارد ایران را دارد و این موضوع برای ما لذت بخش است.

در این کارخانه علاوه‌بر چیپس و پودر میوه، بسته بندی انواع مواد غذایی مانند نمک، ادویه، پودر موسیر و فلفل و کنجد هم انجام می‌شود.


- چه اتفاقی رخ داد که جرقه کارآفرین شدن به فکرتان زد و متوجه شدین در این مسیر می‌توانید موفق باشید؟
موسویان: من به دلیل اینکه خودم یک روستازاده هستم می‌دیدم که هم استانی‌ها و کسانی که با آن‌ها زندگی می‌کنم محصولات باغی را یکسال زحمت می‌کشند و بعد در عرض یک ماه محصول را باید به دلال بفروشند چون خیریدار نیست و دلال هم به نازل‌ترین قیمت محصول را می‌خرید و مابقی آن پای درخت از بین می‌رفت و از طرفی مطالعات گسترده‌ای داشتم در مورد بازارهای خارج از کشور که در نمایشگاه بین المللی ترکیه حضور داشتیم و استقبال خوب را دیدم و فهمیدم چیپس میوه‌ای آینده خوبی دارد و این موضوعات ما را ترغیب کرد که به جلو حرکت کنیم اما یک سد بزرگی که سر راه ما بود و آن هم این بود که معمولا کشورهای همسایه کیفیت مواد غذایی این را از لحاظ استاندارد بودن قبول نداشتند.

یعنی اگر میوه خشک به شکل رایج می‌خواستیم تولید کنیم در کشورهای دیگر به دلیل مواد افزودنی که داشت از ما قبول نمی‌کردند و از طرفی دستگاه‌هایی که برای چیپس میوه‌ای بود وارد کشور نمی‌شد و ما به همین دلیل به این فکر افتادیم که خودمان تولید کنیم و رسیدن به برنامه تناوبی شُک حرارتی بسیار پیچیده و کار سختی بود و هزینه زیادی هم برای ما در بر داشت.

اما 3 سال از عمرمان را هزینه کردیم و سرمایه اولیه ما برای اینکار 70 تا 100 میلیون تومان بود و با همین سرمایه کارگاه اولیه را راه اندازی کردیم و امروز با کمک خداوند سرمایه کارگاه چم چنگ به بیش از 6 میلیارد تومان رسیده و در حال فعالیت است.

نکته‌ای که برای من مهم است این بود که ما واقعا سرمایه اولیه را نداشتیم یعنی نه ارث پدری داشتیم و نه از سوی کسی کمک خاصی شد و سرمایه ما تنها علم و پشتکار خودمان بود و اینکه ما مدت‌ها کار کردیم بدون اینکه دست رنجی داشته باشیم اما باز هم کار کردیم و ناامید نمی‌شدیم و خدا هم کمک کرد تا ما به این محصول استراتژیک رسیدیم .

 الان قطب تولید کننده چیپس میوه‌ای در دنیا آمریکا و ترکیه هستند اما برای من باعث افتخار بود که وقتی در نمایشگاه مواد غذایی ترکیه که یکی از مهم‌ترین و معتبرترین نمایشگاه‌های موادغذایی آسیا است حضور پیدا کردیم وقتی محصول چیپس میوه‌ای ما را دیدند باورشان نمی‌شد این محصول از ایران باشد و می‌گفتند شما واسطه هستید و محصول را از جایی دیگر به این نمایشگاه آورده‌اید و گفتند به شرطی محصول را از شما می‌خریم که ببینیم خودتان تولید می‌کنید و خوشبختانه توانستیم به این تولید برسیم.

 


- از مشکلاتی که سر راهتان بود و مشکلات کاریتان برایمان بگوید؟
موسویان: مشکل که سر راه تولید خیلی است و متاسفانه در بحث صادرات به خاطر مشکلاتی که به وجود آمد  خیلی لطمه خوردیم و الان در شرایط موجود متوجه شدیم که صحبت کردن از مشکلات جایز نیست و همکاران ما در تمامی واحدهای تولیدی مطالباتشان به حق و درست است اما باید قبول کرد که امروز در جنگ اقتصادی و ما سربازان جنگ هستیم و باید چشممان را بر روی مشکلات ببندیم و به جلو حرکت کنیم.

همه جا هم خوبی هست و هم بدی و برای کار ما مدیرانی بودند که مدام پیگیر بودند و افرادی هم بودند که برای یکسری کاغذ بازی ادارای کار ما را متوقف کردند و چندین ماه تعطیل بودیم اما بالاترین حمایتی که از ما شد از سوی بسیج سازندگی بود و بعد از آن هم جهادکشاورزی واداره صنایع و بسیج مهندسین حامی ما بودند.

ما برای تولید چیپس میوه‌ای خیلی مشکل داشتیم و اولین مشکلمان این بود که این محصول را نمی‌شناختیم و نمی‌دانستیم چه کیفیتی خواهد داشت و برای مردم و مشتریان هم این موضوع قابل هضم نبود اما باز هم این موضوع باعث نشد که ما عقب نشینی کنیم و بعد از آن تولید پودر میوه‌ای را شروع کردیم.به نظر من تنها جایی که برای تولید کننده آخر خط است ناامیدی است، اگر لحظه‌ای ناماید شویم شکست می‌خوریم.در این شرایط هم از کسی واقعا انتظار کمک نداریم چون اگر بخواهیم از مشکلات بگویم ناامیدی ایجاد می‌شود .


- بفرماید سالانه چه میزان تولید چیپس میوه‌ای دارید و صادرات محصوولتان به چه صورت انجام می‌شود؟
موسویان: ظرفیت تولید سالانه ما بالغ بر 1500 تن چیپس میوه‌ای است و اشتغال 25 نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده و با راه‌اندازی فاز جدید پودر میوه‌ای 45 نفر اشتغال دیگر نیز ایجاد خواهد شد و روش کار به این صورت است که در چیپس میوه‌ای سنتی رطوبت 40 درصد است و 8 تا 12 ساعت برای خشک شدن نیاز است اما در شک حرارتی نوسانات شدیدتر است و جریان هوا و شدت کرما را داریم که نوسانات بالا و پایین می‌شود و ظرف 3 تا 3.5 ساعت میوه تبدیل به چیپس می‌شود و رطوبت آن هم 4 تا 6 دهم درصد است بنابراین ماندگار بالاتری دارد.روش شک حرارتی به ماک مک می‌کند تولیدمان بیشتر و از طرفی در منابع انرژی هم صرفه‌جویی می‌شود.

در بحث صادرات هم ما به کشور عراق صادرات داشتیم و در ترکیه با اتاق بازگانی اِزمیر قرارداد بستیم و استان‌های دیگر نیز از ما نمایندگی کرفتند و درحال حاضر در حال فعالیت هستند.‌صادرات این محصول به گونه‌ای است که اگر حمایت شود از ما می‌توان کار را به صورت گسترده‌تر انجام داد اما به تنها و در این شرایط صادرات سخت شده ‌ولی در استان‌های درگیر صادرات داریم.


- چشم اندازتان برای آینده چیست و چه برنامه‌ای برای توسعه کارخانه خواهید داشت؟
موسویان: ما در برنامه‌ای که برای کارخانه ترسیم کرده‌ایم در 3 سال آینده در کشور قطع به یقین حرف اول را خواهیم زد و برند اول را خواهیم داشت و همانطوری که الان در کشور رقیبی نداریم اما شناخته شده نیستیم و متاسفانه هزینه تبلیغات میلیاردی هم نداریم اما با این مصاحبه‌ها مردم قطعا با محصولات و کار ما آشنا خواهند شد.

اما در 5 سال آینده در خاورمیانه حرف برای گفتن داریم چون محصولاتمان را به کشورهای مختلفی فرستادیم و برخوردشان نسبت به محصولات ما خوب بوده اما زمان می‌برد تا بتوانیم قدرتمند شویم و نیاز کشورهای دیگر را تأمین کنیم.

آموزش و پرورش دراین مورد می‌تواند کمک خوبی برای ما باشد و به جای چیپس و پفک محصولات ما را در مدارس و مهدهای کودک عرضه کنند، محصولات ما با یک قفیمت مناسب از 2 هزار و 500 تومان است تا 6 هزار تومان و این زمانی که همه چیز با نرخ دلار قیمتش بالا رفت قیمت محصول ما با همان قیمتت قبل به فروش رسید و هیچگونه افزایش قیمتی هم نداشتیم، چبپس میوه‌ای که الان از خارج وارد کشر ما می‌شود از قیمت 15 تا 30 هزار تومان است و کیفیت بهداشتی آن هم مشخص نیست.

 

بیشتر بخوانید:  تجارت پرسود "زالو" توسط کارآفرین جوان فسایی


منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید