خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گیاهی کم‌توقع است که نامش را کمتر شنیده‌ایم؛ «کاملینا» کاملینا نمود بارز اقتصاد مقاومتی است چراکه با کمترین نهاده‌ها می‌توان ارزشمندترین دانه را برداشت کرد و وابستگی به روغن‌های وارداتی را به شدت کاهش می‌دهد.


نخبگان کرمانشاهی که در عرصه‌های مختلف همواره حرفی برای گفتن داشته‌اند این بار نیز در عرصه کشاورزی برای قطع وابستگی به روغن‌های وارداتی آستین همت بالا زده‌اند و با اصلاح بذر کاملینا گیاهی مقاوم و مناسب برای کشت‌های دیم معرفی کرده‌اند.

دانیال کهریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی و دکتری بیوتکنولوژی گیاهی دارد و در خصوص این ابداعشان به خبرنگار مهر گفت: ما در زمینه تولید بذر و اصلاح گیاهان فعالیت داریم و بعد از هفت سال کار کردن روی یک گیاه خاص برای اولین بار در کشور گیاه «کاملینا» دانه روغنی برای مناطق دیم کشور اصلاح کردم.

وی افزود: 70 درصد اراضی کشور دیم هستند و تا کنون وزارت جهادکشاورزی گیاهی متناسب این اقلیم‌ها را معرفی نکرده است؛ ما برای اولین بار این گیاه و دانه روغنی را معرفی کردیم و در 12 استان هم آنرا کشت می‌کنیم و در حال حاضر هم کشاورزان زیادی مشغول کارند و عده ای بیشتری هم مشغول روغن‌کشی و تجارت آن هستند.


سالم‌ترین روغن دنیا را در ایران تولید می‌کنیم
کارآفرین برتر بسیجی از عدم حمایت دولت از محصولات استراتژیک گلایه دارد و «کاملینا» را رمز خروج وابستگی از روغن‌های وارداتی عنوان کرد.
کهریزی با بیان اینکه در آینده اگر دولت حمایت کند این کشت توسعه می‌یابد، به اهمیت کشت کاملینا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد روغن خوراکی کشور و بیش از 95 درصد کنجاله خوراک دام از خارج کشور وارد می‌شود و اگر به آن توجه شود بخش عظیمی از واردات را کم می‌کنیم سالانه 5 میلیارد دلار ارز خارج وارد می‌شود برای روغن که می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم.

کهریزی بیان داشت: دانه‌های روغن کاملینا از خانواده کلزا است، اما به آفات و بیماری‌ها مقاوم بوده و هیچ سم و کودی هم احتیاج ندارد و روغن آن در حد ارگانیک است.

وی با تصریح اینکه  کاملینا در دنیا سالم‌ترین روغن شناخته شده و در بازارهای جهانی هم گرانترین روغن است، افزود: این محصول خواص و کاربردهای آرایشی و بهداشتی دارد که در برخی کشورها برای تولید بیودیزل -سوخت ماشین- و حتی در آمریکا برای سوخت جت از آن استفاده می‌شود.

کهریزی به تاثیر روحیه بسیجی‌وار همکارانش در این طرح تاکید کرد و با بیان اینکه اگر روحیه بسیجی نباشد این کارها امکان ندارد، تولید این محصول را نماد بارز اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

این کارآفرین برتر و نخبه بسیجی ادامه داد: این محصول نماد اقتصاد مقاومتی برای بخش دانه‌های روغنی مطرح شده که یکی از اهرم‌های فشار کشور هم همین واردات روغن است.


می‌توانیم در تولید روغن خودکفا شویم
وی معتقد است که اگر این گیاه در اختیار کشاورزان قرار گیرد و هر دهستان یک دستگاه روغن‌کشی در اختیار داشته باشد هیچ نیازی به واردات روغن نداریم و البته اشتغال‌زایی بسیار خوبی هم در پی خواهد داشت.

کهریزی تصریح کرد: این تنها نمونه‌ای کوچک از ظهور و بروز توانایی‌های نخبگان در عرصه اقتصاد مقاومتی است و در تمام بخش‌ها اگر همت کنند بسیاری از مشکلات کشور به ویژه آنهایی که وابستگی دارند را می‌توان حل کرد.

این کارآفرین برتر بسیجی ادامه داد: دولت بیستر تمرکز خود را بر روی کشت کلزا گذاشته است، در حالی که کلزا گیاهی است که هرساله باید بذر آن را از خارج کشور وارد کرد و البته در این واردات بسیاری از آنهایی که صاحب سودهای کلان می‌شوند که تمایلی ندارند ما در دانه‌های روغنی خودکفا شویم.

وی بیان داشت: در حال حاضر یارانه خوبی به کشت کلزا می‌دهند و آنرا با قیمت تضمینی می‌خرند، اگر حمایت دولت را بردارند کشاورز به هیچ عنوان نمی‌تواند کشت کند؛ اگر درصد کمی از این حمایت‌ها رد اختیار کاملینا قرار گیرد هم ماندگارتر  و هم کمک بسیار زیادی به استقلال کشور می‌کنند، اما تا به حال دولت هیچ کمک و حمایتی در این زمینه نکرده است.

کهریزی خاطرنشان کرد: انتظار داریم که دولت همچون سایر محصولات تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان این محصول قرار دهد و اینکه نخبگان نیز سعی کنند که با تفکر و توانایی خود به دنبال رفع نیازهای جامعه باشند.

 

بیشتر بخوانید:  بازگشت به روستای زادگاه برای عملی کردن ایده های کارآفرینی / درآمدزایی از دل طبیعت


منبع: خبرگزاری مهر
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید