خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خانم عزیزی بانوی کارآفرین مهابادی برای حفظ و افزایش بهره وری منابع آبی با کشت گلخانه ای آستین همتش را بالا زده است.


چند روز پیش سری به گلخانه خانم عزیزی زدیم، بانویی که توانسته با تلاش و همت ذوق و استعدادش را در زمینه کشاورزی و پرورش گل به کارگیرد.

این بانوی مهابادی که مهندس کشاورزی است و کار کشت گلخانه ای را از یک گلخانه کوچک صد متری همراه با خانواده اش آغاز کرده می گوید: در این گلخانه کوچک ریشه ی گل محمدی و گل رس را تکثیر می کنیم و بعد از اینجا هم به گلخانه مادر انتقال می دهیم.

محمد برادر بزرگ این بانوی کارآفرین هم که از شروع کار همراه با خواهرش بوده می گوید: ما کار کشت گلخانه هایمان را در زمین های بایر و غیر قابل کشت انجام می دهیم تا به تولید و درآمد برسیم و خوشبختانه تاکنون هم شکر خدا وضعیت از نظر تولید و فروش گل برایمان مساعد بوده است.

با کاک رسول هم صحبت شدیم یکی از کسانی است که در این گلخانه کوچک به صورت شبانه روزی کار می کند و قبل از کاردر این گلخانه ، سرپرست خانواده دارای دو فرزند کارش به صورت فصلی بود و اکثرا در فصل زمستان به دلیل شرایط فصلی بیکار می شد ولی دو سالی است که همراه با یکی دیگر از اهالی شهر گوک تپه در این گلخانه مشغول به کار هستند و چرخ زندگی خودشان را می چرخانند.

همراه با خانم مهندس سری هم به گلخانه مادر زدیم جایی که تا دیروز زمین بایری بیش نبود که حالا با همت و تخصص به گلستانی رنگارنگ تبدیل شده به صورتی که وقتی به این گلخانه قدم می گذاری انگار وارد دنیایی از رنگ های می شوی که حسی از طراوت و سر زندگی را به انسان می بخشد.

 


خانم عزیزی میگوید: در این گلخانه سالانه صد هزار گلدان تولید می شود که حدود 50 هزار گلدان را به کشور عراق صادر می کنند.

کاک ابراهیم 55 ساله که اهل روستای بیطاس در نزدیکی این گلخانه است هم می گوید: در این گلخانه بیش از پنجاه نوع گل تولید و تکثیر می شود.

وی در خصوص نیاز بازار به سبزیجات ، قسمتی از گلخانه را هم به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده است.

این بانوی مهابادی با ایجاد شغل برای 10 نفر به طور مستقیم در حال حاضر محصولاتش را در سه گلخانه به مساحت بیش از 4500 متر تولید و روانه بازار می کند.

 


در سفری که وزیر جهاد کشاورزی آبان ماه به مهاباد داشت هم با تاکید براینکه توسعه کشت گلخانه ای یکی از محورهای اصلی برای افزایش بهره وری و حفظ منابع آبی است گفت: از آغاز امسال تاکنون 1400هکتار توسعه کشت گلخانه ای داشتیم که پیش بینی می کنیم تا پایان سال این میزان به سه هزار هکتار برسد یعنی 500 هکتار بیش تر از میزانی که در نظر گرفته بودیم .

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد هم که همراه با ما میهمان گلخانه برترین بانوی تولید کننده گل آذربایجان غربی در سال 95 بود با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در گلخانه ها 50 درصد کاهش پیدا می کند و میزان تولید هم حدود 40 درصد بیشتر از کشت مزرعه ای است تصریح کرد: از کشاورزانی که به کشت گلخانه ای علاقه مند هستند با اعطای تسهیلات کم بازده حمایت می شود.

مهندس سعیدیان افزود: نرخ تسهیلات هم بسته به مساحت گلخانه ها متغییر است.

 


اما کار کشت و برداشت این بانوی کشاورز تنها مختص به کشت گلخانه ای نیست و امسال برای نخستین بار در سطح شهرستان مهاباد در زمینی به مساحت سه هکتار ریشه گل محمدی را به امید برداشت و کسب درآمد بیشتر به دل زمین سپرده است.

خانم عزیزی می گوید قبل از کشت گل محمدی در این زمین گندم کشت می شد که حالا با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و کم آبی تصمیم به کشت جایگزین کرده ایم که در مقایسه با کشت گندم نیاز آبی کمتری دارد و درآمد بیشتری را هم نصیب ما می کند.

مهندس سعیدی مسئول امور زراعی و باغی جهاد کشاورزی مهاباد هم درخصوص کشت گل محمدی به ما گفت: گل محمدی نسبت به کشت گندم حدود 50 درصد نیاز آبی کمتری دارد و در هر هکتار هم هفت میلیون درآمد بیشتری را در زمان فروش محصول نصیب کشاورز می کند.

 


کاک رسول یکی از کشاورزان قدیمی منطقه است که سالها مشغول کشت گندم و نخود بوده وقتی کشت ریشه گل محمدی را در زمین زراعی همسایه مشاهده می کند می گوید خوشحال هستم از یک جهت که می بینم یک بانوی جوان مشغول کار کشاورزی است و از سوی دیگر هم می بینم که بعد از سال ها کشت گندم و نخود می توان کشتی جدید را جایگزین کرد.

از این کشاورز 65 ساله سوالی را هم پرسیدم که آیا وی هم مایل به کشت گل محمدی خواهد بود یا نه که اینگونه پاسخ داد این را بگذارید زمان مشخص کند چون منتظر خواهم بود تا ببینم زمان برداشت محصول این کشاورز چه نتیجه ای میگیرد که اگر شرایط برایش مساعد بود قطعا ما هم مسیر این بانوی کشاورز را برای کشت و برداشت محصول ادامه خواهیم داد.

این بانوی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی،پشتکار را بزرگترین عامل موفقیت خود میداند و بر این باور است که کار لذت دارد و می توانی دست رنج خودت را علاوه بر اینکه در جیبت می گذاری به دیگران هم کمک کنی و همچنین زمینه های مساعد اقتصاد مقاومتی هم محقق می شود.

خانم عزیزی که 29 سال سن دارد از زمین بایر به گلستان رسید و ضمن کمک به منابع آبی و طبیعی الگویی برای کشاورزان باتجربه در زمینه کشت محصول و درآمد زایی است.

 

 

 

بیشتر بخوانید:  روایت یک زن کارآفرین نمونه روستایی از شروع صفر تا نان رساندن به 30 خانوار


گزارش از سارا راهب
منبع: خبرگزاری صدا و سیما


* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید