خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرینی در ارتفاع ۲هزارمتری نه تنها عزم و اراده بلکه جسارت می‌خواهد.

وقتی قرار است ۱۰ هزار تخم ماهی ۱۰۰ میلی را در سرمای زیرصفر درجه سالم نگهداری یعنی خودت را برای هر اتفاقی آماده کرده‌ای. مهدی فاضلی جوان ۳۱ ساله‌ای است که ۳ سال پیش نخستین استخر پرورش ماهی را در روستای تالون راه‌اندازی کرد. کارآفرینی آن هم در روستایی که از ساده‌ترین امکانات رفاهی محروم است کار ساده‌ای نیست. حالا استخر پرورش ماهی برادران فاضلی باعث رونق و آبادانی روستا شده است و بیش از ۱۵ نفر از ساکنان این روستا در این مرکز مشغول به کار شده‌اند.

در جاده سولقان، بعد از روستای رندان شیب تندی وجود دارد که ما را به روستای تالون می‌رساند. ورودی روستا سنگفرش شده است. سکوت روستا در نخستین روزهای زمستان بی‌دلیل نیست؛ با سرد شدن هوا اهالی روستا به شهر می‌روند. خانه‌های ییلاقی تالون پاییز و زمستان خالی می‌شود. روی دیوار خانه‌ای نوشته‌اند دفتر شورای روستای تالون، سراغ برادران فاضلی را می‌گیریم. همه آنها را می‌شناسند. برادرانی که برای به ثمر نشستن کارشان زمستان و تابستان، وقت و بی‌وقت، به تالون می‌آیند تا مبادا اتفاقی برای ماهی‌هایشان بیفتد.  


پرورش زنبورعسل تا ماهی‌های پرورشی
۳ سال پیش وقتی مهدی فاضلی تصمیم می‌گیرد با سرمایه ۵۰ میلیونی ۵ هزار تخم ماهی را درون استخر بریزد خیلی‌ها در گوشش زمزمه کردند اشتباه نکن. اینجا هوا سرد و کار سخت است، ماهی‌ها دوام نمی‌آورند و سرمایه‌ات برباد می‌رود. فاضلی لبخند می‌زند و ما را به سمت استخر ماهی‌ها می‌برد و می‌گوید: «قبل از ما چند نفری تصمیم گرفته بودند استخر پرورش ماهی راه بیندازند اما نتوانستند با وجود این من و برادرهایم تصمیم گرفتیم کار را شروع کنیم.

شکر خدا امروز می‌خواهیم برای دومین بار تخم ماهی‌ها را درون استخر بریزیم. این بار ۱۰ هزار تخم ماهی سفارش داده‌ایم.» نخستین تجربه‌کاری فاضلی با پرورش زنبور عسل شروع شد و همان روزها با دوستی آشنا می‌شود که تجربه خوبی در پرورش ماهی داشت خودش می‌گوید: «برای رسیدگی به زنبورهای عسل به شهریار می‌رفتم آنجا دوستی استخر پرورش ماهی داشت.

فعالیت او انگیزه‌ای برای من شد و همان سال به کمک برادرهایم استخری در روستا ساختیم و ۵ هزار تخم ماهی آوردیم. سرمای هوا نه تنها برای ما مشکل‌ساز نشد بلکه شرایطی را فراهم کرد تا ماهی‌ها از آفت و بیماری دور بمانند. سال گذشته به دلیل یخ‌زدگی سطح آب استخر مجبور بودیم در روز چند بار با میله آهنی یخ را بشکنیم تا به ماهی‌ها اکسیژن برسد.» ماهی‌هایی که به دور از آفت و باکتری بزرگ می‌شوند مسلماً گوشت لذیذی دارند. همین موضوع مشتری‌های ثابتی برایشان فراهم کرد و آوازه‌شان را به شهر و صد البته به گوش مدیران رساند.»


جواز پرورش تخم ماهی
کارآفرینی در شرایط سخت و باکاری که امکان ریسک بالایی دارد همت و امید می‌خواهد. فاضلی می‌گوید: «مدیران شهرداری و بخشداری کن زیاد سراغ ما می‌آیند. از طرف اداره حریم شهرداری منطقه ۵ هم پیشنهاد توسعه کارمان را داشتیم. آنها پیشنهاد دادند در بوستان جنگلی کوهسار استخر ماهی راه بیندازیم. بعد از بازدید میدانی متوجه شدیم آب کافی ندارد و وقتی آب نباشد نمی‌شود روی پرورش ماهی حساب کرد. بخشداری کن ما را به‌عنوان کارآفرین فعال می‌شناسد و الان در حال پیگری جواز هستیم چون تنها با جواز می‌توانیم تخم ماهی پرورش دهیم. پرورش تخم ماهی باعث می‌شود خودکفا شویم و بتوانیم استخرمان را توسعه دهیم.»



گردشگران در راه روستا
مهدی فاضلی بیشتر وقتش را در روستا می‌گذراند و در کنار کارگرانی که به مدد کارآفرینی او شاغل شده‌اند برای کسب و کار حلال تلاش می‌کنند. استخر ماهی روستای تالون نه تنها زمینه اشتغال جوان‌های روستا را فراهم آورده از طرفی باعث شده تا روستا ‌آباد شود. آوازه ماهی با کیفیت برادران فاضلی گردشگران زیادی را به تالون کشانده است. فاضلی به سنگفرش کوچه باغ ورودی روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: «همین سنگفرش را بخشداری کن انجام داده است. امیدواریم کار ما بهانه‌ای شود تا روستایمان‌آباد شود. روستای زیبایی که در فصل بهار شکوفه باران می‌شود و تابستان درختان گیلاس و هلویش دیدنی است.»



اینجا ظرفیت کارآفرینی بالاست
استخر ماهی فاضلی با آب چشمه تالون پر می‌شود. آبی که از دل کوه می‌جوشد و زلال و گواراست. خودش معتقد است ماهی‌ای که با آب چشمه بزرگ می‌شود بسیار با کیفیت است. او می‌گوید: «باید تخم ماهی را که در ابتدا ۱۰۰میل وزن دارد به ۸۰ تا ۹۰ گرم برسانیم و بعد بچه ماهی‌ها را در استخر رها کنیم. از اینجای کار باید چند ماه صبر کنیم تا ماهی‌ها به اندازه استاندارد برسند. در هوای عادی برای رشد ماهی ۷ ماه کافی است اما در روستای تالون به دلیل سرمای هوا ۹ ماه طول می‌کشد تا ماهی‌ها کامل شوند. سال گذشته چند ماهی‌مان به وزن ۳‌ کیلوگرم هم رسیدند. اهالی به شوخی می‌گفتند: می‌خواهید کوسه پرورش دهید؟ امیدوارم با توسعه اینجا جوانان روستا همراهمان شوند. روستاهای بالادست شهر یعنی سولقان، سنگان، کشار، رندان و تالون ظرفیت‌های کارآفرینی زیادی دارند و تنها همت بالا و دست یاری مسئولان را می‌طلبد.»


بیشتر بخوانید: روایت کارآفرین مددجویی که برای 60 نفر اشتغال زایی کرد


گزارش از سمیرا باباجانپور
منبع: روزنامه همشهری
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید