خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.63 (4 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در شرکت کشت و صنعت خانی کردستان 60 کارگر به طور مستقیم و بیمه شده و 100 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود آمار مناسبی در زمینه ی اشتغال زایی در بخش خصوصی را داشته است.

میوه خشک در انواع مختلفی تهیه می شود ، اما اینکه خود این میوه ی خشک بتواند مجوز محصول ارگانیک را کسب کند، شامل یک امتیاز ویژه و مثبت است که هر تولید کننده ی میوه خشکی در استان کردستان را پوشش نداده است.
به سراغ یکی از بانوان کارآفرین سنندجی خواهیم رفت و احوالات تولید میوه خشک را از وی جویا خواهیم شد.



- خودتان را معرفی بفرمایید و از چه سالی شروع به این حرفه کردید؟
سمیه یاری هستم ، متولد 1364 از سنندج و دانش آموخته ی رشته ی مهندسی معماری می باشم.از سال 1389 وارد این شغل شدم و جزو اولین کسانی بودم که توانستم میوه خشک را در سنندج به تولید انبوه برسانم.در سال 1393 نیز به یاری خداوند منان توانستم جزو کارآفرینان برتر استان کردستان انتخاب شوم.

 
در شرکت کشت و صنعت خانی کردستان 60 کارگر به طور مستقیم و بیمه شده و 100 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود آمار مناسبی در زمینه ی اشتغال زایی در بخش خصوصی را داشته است.

 


- تاکنون چه مقدار هزینه و سرمایه صرف این مجموعه شده است ؟
جدای از آن 500 متر سوله ای که توانستم با کمک اطرافیان و پدرم تهیه کنم ، این محصولات از مجموعه باغات خودمان جمع اوری و فراوری شده اند که مجموعا متراژ این باغ ها به سی هکتار می رسد. بقیه هزینه ها و موارد نیز به صورت جزئی محاسبه نشده اند ولی تماما از سرمایه شخصی خودم بوده و تا به امروز نیز کسی از مسئولین استانی به بنده کمک و مساعدتی نکرده است.

از خواص میوه خشک میتوان به داشتم پتاسیم بالا و بهبود بخشیدن سطح انرژی مفید و عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.


- از بانوان نیز در شرکت استفاده کرده اید ؟ چند نفر از کارکنان شرکت کشت و صنعت خانی زن هستند؟
بله با کمال افتخار میتوانم بگویم که حدودا 15 نفر نیز نیروی خانم داریم که سرپرست خانوار هستند و با هماهنگی سازمان بهزیستی جذب شده اند . افرادی که واقعا نیاز به کار داشته اند در اولویت قرار داده شده اند .یکی از سیاست ها و اصول در اساسنامه کاری ما ، بهبود بخشیدن به امر اشتغال مردم بومی استان کردستان به خصوص شهر سنندج است ، که به یاری خداوند منان در حال گسترش این مساله هستیم .


عادات مصرف غذایی اشتباه میان مردم ، باعث شده است که امروزه میوه خشک نتواند جای خودش را به مصنوعاتی نظیر شکلات و قند و موارد اینچنینی بدهد ، در سنین اولیه رشد کودکان ، متاسفانه با مصرف موادی نظیر چیپس و پفک که کاملا به روش های صنعتی تهیه می شوند ، باعث می شود که  اختلال در رشد ذهنی و جسمی کودک ایجاد شود.

همچنین مصرف میوه خشک با توجه به داشتن کالری و قند میوه فروکتوز که کاملا طبیعی است مانع از چاق شدن افراد به خصوص بانوان که دارای تحرک کمتری نسبت به اقایان هستند ، می شود.میوه خشک نه تنها باعث تنظیم قند خون می گردد بلکه با مصرف ان و حذف مواد شیمیایی نظیر قند سفید و ابنبات و شکلات سلامتی دندان ها و دستگاه گوارش را نیز تضمین میکنیم.


 
- در حال تهیه و توزیع چند مدل محصول در بازار هستید ؟ وضعیت بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر 10 نوع میوه خشک در بسته بندی های وزنی متفاوت داریم ، تمبر میوه خشک (مانند آلوچه های صنعتی فراوری شده اما کامل ارگانیک و طبیعی) ، رب انار ، آبلیموی طبیعی و آب غوره ، انواع روغن های محلی ، گردو ، لواشک و آب میوه طبیعی نیز در زمره محصولات تولیدی شرکت کشت و صنعت خانی کردستان هستند .بازهم با افتخار عنوان میکنیم که همگی این محصولات ارگانیک هستند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ، در کشور های اروپایی چیزی به نام قند سفید وجود ندارد و مردم در هنگام استفاده از تنقلات به شدت به مواد ارگانیک نظیر میوه خشک و خشکبار روی آورده اند .در حال حاضر از هر تن میوه ی طبیعی حدودا 100 کیلو میوه خشک فراوری می شود . عادات مصرفی اشتباه در میان ایرانیان بسیار رواج دارد ، به طور مثال مصرف چای بالا است و چون قند نیز به صورت کالای مکمل چایی محسوب میشود مصرف قند را نیز بالا میبرد.

 


- افق و چشم انداز سمیه یاری به عنوان مدیریت شرکت ، برای آینده ی کشت و صنعت خانی ، به کجاها ختم می شود ؟
سعی و تلاش من بر این است که بزرگترین ارائه دهنده ی محصولات میوه خشک در خاورمیانه باشم و از طرفی نیز عنوان بهترین بانوی کارآفرین کشوری را نیز از آن خود کنم . در حال حاضر عضو اتاق بازرگانی نیز هستم که با همین کارت بازرگانی در حال صادرات محصولات مان به کشور عراق هستیم.


- چه گلایه و چه انتقادی به مسئولان استان کردستان در زمینه ی تولید و کارآفرینی دارید؟
در ابتدا باید بگویم که واقعا اگر کسی قصد داشته باشد کار تولیدی راه اندازی کند باید قهرمان ماراتن و دوندگی در زمینه ی کاغذ بازی و بروکراسی اداری باشد چرا که در این مسیر نه تنها مسئولین حمایت نمی کنند بلکه تا در توان دارند سنگ اندازی و مشکل آفرینی می کنند . انتقاد از این که چرا از محصولات تولیدی استان کردستان که بومی می باشد حمایت نمی شود، به طور مثال میوه خشک را از سایر استان ها خریداری و استفاده می کنند .
اگر حمایت از محصولات تولیدی داخلی اتفاق نیافتد که به زودی زود تمامی صنایع از بین خواهند رفت و معضلات بیکاری بیش از پیش گریبان استان کردستان را خواهند گرفت .

               

                                                               من نمی گویم که مرا از قفس آزاد کنید         قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید

 


ما به عنوان تولید کننده بومی در استان کردستان نه مبالغ و کمک های مالی بلا عوض طلب کرده ایم نه به دنبال حمایت های عجیب و غریب هستیم . مسئولان می توانند با اعطای وام های با بهره اندک به پیشرفت و توسعه استان کردستان کمک شایانی کنند.

 

بیشتر بخوانید: از دست فروشی تا کارآفرینی


منبع: کُردتودی
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید