خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

صاحب سردارزهی، دهیار کارآفرین روستای سرخ گزی چاه گزی فنوج  که با همت خود شعار هر دهیار یک کارآفرین را دنبال می کند، طرح الگویی روستای بدون بیکار در منطقه سرخ گزی چاه گزی فنوج را با هدف رونق تولید اشتغال با همت خویش کلید زد.


امروزه يکي از راهبردهاي موثر در توسعه همه جانبه و خودپايدار نواحي روستايي، استفاده از مشارکت و توانمندي هاي مردم، به ويژه روستاييان براي عمران و توسعه مناطق روستايي در تمام ابعاد آن است. مهم ترين ابزار نيل به اين مقصود تشکيل نهادهاي سازمان دهي شده غيردولتي است، که بر اساس نياز و توانايي گروه هاي مختلف ساکن روستا، در موضوعات متنوع و ضروري محيط بومي و محلي، به منظور اجراي برنامه هاي توسعه اي روستاها ايجاد مي گردد. هم اکنون دهیار کارآفرین فنوجی با سياست گذاري، مديريت و اجراي برنامه هاي مختلف در توسعه کارآفريني در روستای خویش نقش اساسي ايفا می کند و زمينه را براي توسعه کارآفريني برای اهالی روستا فراهم آورده است.

سردارزهی فارغ التحصیل رشته امور اداری از دانشگاه جامع علمی –کاربردی مرکز شهرداری که با درخواست مردم روستای خویش به سمت دهیاری منصوب شد. وی درباره خود گفت: 12 سال رئیس شورای روستا بودم و به درخواست مردم دهیار شدم و الان حدود 6 سال است که در این حوزه فعالیت می کنم و به واسطه دهیار شدن تصمیم گرفتم که مدرک دانشگاهی خود را در رشته ای مرتبط با کارم بگیرم.

وی درباره حوزه خوداشتغالی خویش بیان داشت: سال 80 با مراجعه به جهاد کشاورزی و با استفاده از طرح طوبا توانستم زمینی جهت کشت نخیلات و مرکبات با وسعت 30 هکتار بگیرم، بعد از آن جهت زراعت در سال 83 و 84 تشویق شدم و توانستم با آبیاری قطره ای نوین، ضمن جلوگیری از هدر رفت آب، 10 هکتار رایگان آبیاری قطره ای بگیرم.

خیلی مهم است که کشاورزان برای زنده نگه داشتن کشاورزی در شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی زیرزمینی، آبیاری غرقابی را به کلی حذف نمایند و بهترین تدبیر در این مسیر اجرای سیستم آبیاری نوین است.

آبیاری قطره ای به دلایل مختلف نسبت به دیگر سیستمهای آبیاری تحت فشار، مورد توجه است. دو جنبه مهم کاهش حجم آب مصرفی و پتانسیل بالا در مدیریت کود دهی، روش آبیاری قطره ای را نسبت به دیگر روش های آبیاری متمایز نموده است. علی رغم این موارد، وجود املاح و فعل و انفعالات شیمیایی موجود در آب باعث گرفتگی قطره چکان ها و در نتیجه کاهش عملکرد محصول خواهد شد .

حدود سال 86 تا 88 بود که کشاورزی رونق گرفت و محصولاتی نظیر هندوانه، گوجه، سیر و ... را برداشت کردیم.

در جلسات جهاد کشاورزی بحث پرورش ماهی اتفاق افتاد و تصمیم گرفتم حوضچه ای احداث کنم که این حوض 20* 20 بود و با کمک بلاعوض جهاد کشاورزی توانستم ماهی کپور و قزل آلا را پرورش دهم.

هم اکنون هم در حوزه بسته بندی خرما و ترشیجات کار می کنیم و پرورش مرغ محلی را نیز دارم .

در حال حاضر هم پیگیر جایگاه پرواربندی شتر شیرده باز هم با کمک جهاد کشاورزی هستم که به صورت نصف نصف با جهاد همکاری خواهم کرد. خاصیت شیر شتر برای دیابت، چربی کبد، مشکل معده و... خیلی موثر است. ویتامین‌های B1 و B2 شیر شتر بیشتر از شیر گوسفند و B6 و B12 و پروتئین آن مشابه شیر گاو و از شیر انسان بالاتر، اما اسید‌فولیک آن پایین است.
 
تحقیقات نشان داده ویتامین Cشیر شتر 3 برابر بیشتر از شیر گاو و 5/1 برابر بیشتر از شیر انسان است و چربی‌های اشباع، کلسترول، لاکتوز (قند شیر) و ویتامین A آن نسبت به شیر گاو کمتر و آهن و کلسیم بیشتری دارد‌. چربی شیر شتر زیر 3 درصد است که در مقایسه با چربی شیر گاو، بوفالو، گوسفند و بز کمتر است. خواص آنتی‌باکتریال و ضد‌ویروسی شیر شتر ده بار بیشتر از شیر گاو است و بر‌اساس پژوهش‌ها پادتن‌های موجود در شیر شتر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مقاومت بدن را در برابر سرطان، ایدز، آلزایمر، زخم معده، سل و هپاتیت C بالا می‌برد.
گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتیین کمتری بر خوردار است و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند است .

این گوشت ها از سدیم بیشتری بر خوردار است اما میزان پتاسیم ان کمتر است و در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند از لحاظ درجه pH بسیار بسیار متفاوت بوده و در نتیجه برای عملیات فراوری گوشت بسار مناسب است .گوشت شتر منبع بسیار برای بسیا ری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می باشد .

این گوشت حاوی پروتیین های با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتا مین های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ها ی گروه Bو برخی از عناصر معدنی مهم نظیر اهن و فسفر و کلسیم است . هم چنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هر چه بیشتر اب است که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد .گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو میزان کمتری چربی ،پروتیین و خاکستر دارد.

همچنین باید در مورد شیره خرما و فراوریهای آن نیز بگویم، شیره خرما برای دیابت خیلی موثر است و محصولاتی که ما در حال حاضر برای خرما ارائه می دهیم شامل خرما بیسکویتی با طعم دارچین و زعفران برای اولین بار، سرکه خرما، شکلات، حلوا و .... می باشد.

شیره‌ خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند. همچنین باید بدانیم که طبع شیره خرما گرم و خشک است.

وی در انتها افزود: بلوچستان پر از نعمت های الهی است که می تواند باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی شود از شترداری تا پرواربندی، از سنگ تا خرما، از انبه تا صدف و صدها نعمت دیگر، کافی است کمی با دقت و با دید کارآفرینی بخواهیم تا بتوانیم.


منبع: خبرگزاری علم و فناوری
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید