خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.83 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

«رقیه تقی زاده» بانوی کارآفرین اهل درق از توابع شهر گرمه، در حوزه پخت سمنو موفق عمل کرده وکارآفرینی است که ادامه تحصیل پسرش را عامل کار اقتصادی خود عنوان می کند.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با هدف رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله و با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا در سال 92  ابلاغ شد اما اینکه تا چه میزان این سیاست ها به مرحله عمل رسیده است، بحثی است که نگاه ویژه ای را می طلبد، اما هستند افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن چندانی ندارند ولی توانسته اند بخشی از این سیاست را عملیاتی کنند.

 

بانو «رقیه تقی زاده» یکی از همین افراد است که با فعالیتی که داشته در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشته و بهانه این تلاش، ادامه تحصیل فرزندش بوده است.

 

بانوان شهر درق، در پخت سمنو سابقه دیرینه ای دارند و یکی از همین بانوان با استفاده از این توانمندی به کار اقتصادی روی آورده که با همه محدودیت ها و کار سنتی در این زمینه، موفق بوده است.

 

بانو رقیه تقی زاده که خود را ۵۲  ساله معرفی می کند در خصوص فعالیت اقتصادی خود، گفت: 6 سال پیش بعد از شنیدن قبولی آخرین فرزندم در رشته پرستاری و عدم موافقت همسرم برای ادامه تحصیل با توجه به مشکلات اقتصادی، تصمیم به فعالیت در این حوزه گرفتم تا فرزندم از ادامه تحصیل و داشتن آینده بهتر بازنماند.

 

وی افزود: کارم را به صورت مشارکتی با یکی از همسایگان در زیر زمین خانه در پاییز سال 91 آغاز کردم، میزان تولید سمنو در هفته 100 کیلو گرم بود و فروشمان هم کاملا سنتی  و به صورت چهره به چهره انجام می شد.

 

تقی زاده بیان داشت: کیفیت سمنوی تولیدی خود تبلیغی برای کار ما شد و دوستان و آشنایانی که از ما سمنو می خریدند به دوستان و آشنایان خود معرفی می کردند و زنجیره مشتریان ما به این شکل تشکیل می شد.

 

وی افزود: چهار سال است که مستقل و با همکاری شوهرم کار را ادامه می دهم و ظرف این سال ها، مخارج تحصیل فرزندم از همین محل تامین شده است.

 

این بانوی کارآفرین گفت: زمان پخت سمنو در گرمه از پاییز تا نوروز است و این محصول ماندگاری یکساله دارد و با توجه به خاصیت غذایی آن، علاقه مندان بسیاری هم دارد.

 

وی با اشاره به اینکه سمنویش به آمریکا هم رسیده است، گفت: یکی از اهالی جاجرم مقیم آمریکا هر ساله برای خرید سمنو مراجعه می کند و 20 تا 25 کیلو سمنو را با خود به آمریکا می برد و بخش زیادی از مشتریان هم از استان های خراسان رضوی و تهران هستند.

 

تقی زاده گفت: در مقابل کار طاقت فرسای پخت سمنو، قیمت فروش خیلی کم است و این در حالی است که برای پخت آن آتش زیر دیگ را باید از ساعت چهار بامداد روشن کرد و ساعت 24 شب، این شعله خاموش می شود.

 

وی با اشاره به بیماری همسرش که زمینه ساز بازنشسته شدن پیش از موعد با 12 سال سابقه کاری شده بود، بیان داشت: حقوق سه میلیون و 500 هزار ریالی همسرم کفاف مخارج خانه را هم نمی دهد و با این شرایط نمی توانستیم خرج تحصیل فرزندم را بدهم  و با روی آوردن به کاری که از وقتی چشم باز کرده ام با آن آشنا بوده ام؛ سعی کردم کمک خرج خانواده باشم.

 

او که در فصل غیر پخت سمنو هم کار اقتصادی می کند، افزود: از بعد از اتمام زمان پخت سمنو به رشته بُری روی می آورم.

 

این بانوی الگو با اشاره به اینکه تاکنون تسهیلاتی برای کارش دریافت نکرده، بیان داشت: دریافت تسهیلات برای ما که پشتوانه مالی نداریم کار راحتی نیست و به طرفش هم نرفته ام.

 

تقی زاده با اشاره به اینکه، بازاریابی کار اقتصادی برای بانوان سخت است، افزود: اگر واحد صنایع بسته بندی برای این محصول در شهر درق که تولید سمنوی آن بالاست؛ ایجاد شود کمک بزرگی به خانواده هایی است که از این محل تامین معاش می کنند.

 

وی گفت: تا زمانی که توان داشته باشم و تا سروسامان دادن فرزندم این کار را ادامه خواهم داد اما کاش حمایتی از کار ما شود تا این ماده غذایی مفید که از جوانه گندم تهیه می شود، سر سفره همه خانواده های ایرانی قرار بگیرد.

 

در حالی این بانوی تلاشگر را ترک می کنیم که این دغدغه را هم از این کارآفرین شنیده ایم که سمنو هایی به نام این شهر عرضه می شود که کیفیت محصول تولیدی بانوان درق را ندارد و باز هم ردپای واسطه ها و سودجویان را در این حوزه می توان دید.

 

سمنوی تولیدی  بانوان درق با توجه به کیفیت آن ارزش صادرات را دارد  و حلقه اتصال این محصول به بخش صادرات، برندسازی با استفاده از ایجاد صنایع تکمیلی و بسته بندی مناسب است. در اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی برای این حوزه همین بس که بدانیم بعد از صنایع سنگین، صنایع غذایی از نظر وسعت و گستردگی، دومین مقام را درجهان داراست.

 

ایجاد بستر لازم با تسهیلات قابل توجه به سرمایه‌گذاران  دارای تمایل به توسعه فعالیت در بخش تولید و فرآوری چنین محصولاتی با تقویت فعالیت‌های بازاریابی، جذابیت تولید و صدور محصولات این بخش برای سرمایه‌گذاران با افزایش مراکز تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصول با توجه به افزایش ارزش اقتصادی محصول تولیدی، به نحو قابل توجهی بیشتر می‌کند.

 

صنایع تبدیلی عامل زمان را از دخالت در محصولات تولیدی کنار می زند. علاوه بر این امکان فرآوری و خلق ارزش افزوده برای محصولات را فراهم می کند. وقتی ارزش افزوده ایجاد می شود، خود به خود اشتغالزایی صورت می گیرد. سخن از اشتغالزایی و کارآفرینی که به میان می آید، نه تنها بیشتر مردم بلکه بخش عمده ای از مدیران تصور می کنند این امر از رهگذر تاسیس صنایع سنگین نظیر پتروشیمی، فولاد، مواد معدنی و …توسط دولت محقق می شود.

 

این باور اما کاملا مردود است. تجربه اقتصادی کشورهای گوناگون جهان از جمله چین، برزیل، ترکیه، کره جنوبی، هند و ژاپن ثابت کرده که بنگاه های خرد و زودبازده بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال وسیع و پایدار است. در این میان صنایع تبدیلی که از تکنولوژی بسیار ساده و معمولی بهره می برند و بسیار هم ارزان قیمت هستند، نقشی اساسی در اشتغالزایی دارند. بهره گیری از صنایع تبدیلی موجب می شود تا برای محصولات ارزش افزوده ایجاد و امکان فروش این محصولات در فصول گوناگون فراهم شود. صنایع تبدیلی به صورت شگفت انگیزی به اشتغالزایی کمک می کنند. امید که سمنو شهرستان گرمه هم دارای برند شده و با استفاد از صنایع تبدیلی علاوه بر بازارهای کشور، بازار کشورهای همسایه را نیز تسخیر کند.

 


منبع: خبرگزاری شبستان
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید