خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.75 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

« ریحانه طائب نیا » کارآفرین جوانی است که در کنار تدریس گیاهان دارویی در یکی از دانشگاه های کرج با راه اندازی 3 هزارمتر گلخانه و 3هزارمتر مزرعه در محمدشهر با کشت آلوورا و کاهوی فرانسوی نشان داد، هنوز هم می توان با وجود مشکلات در بخش کشاورزی که امروزه به بهانه آن برخی شغل کشاورزی را رها می کنند، با ایده و خلاقیت در این بخش نتایج خوبی به دست آورد.


 طائب نیا که در حال اتمام دوره دکترای گیاهان دارویی است در کنار تدریس و تحصیل، با کاشت گونه ای از داروهای گیاهی در مزرعه خود و در کنار آن تولید کرم، پماد و اسانس های های گیاهی و عرقیات گیاهی توانسته برای 15نفر اشتغالزایی و حتی محصولات خود را به قرقیزستان صادر کند.


- چطور شد در بخش کشاورزی کارآفرینی کردید؟
کار کشاوزی در کنار تمام سختی هایی که دارد خیلی دلچسب است، اول اینکه حاصل دسترنج خودمان را می بینیم و علاوه بر آن کار در طبیعت و گل و گیاه حس زیبا و آرامشی را می دهد که شاید در مشاغل دیگر به این زیبایی نباشد. برای کار کشاورزی مانند رشته و مشاغل دیگر حتما نباید در شرکت یا اداره ای استخدام شویم، اگر در این رشته تخصص لازم وجود داشته باشد می توان حتی از مشاغل خانگی شروع کرد وبعدها کار را گسترش داد.
 من هم با این منظور قبل از کار در 3 رشته تخصصی کاربر اسانس، فروشندگان داروهای گیاهی و کاربر گیاهان دارویی آموزش می دهم و در کنار اینها پرورش گل محمدی هم تدریس می کنم. در این کار هم اولویتم برای بکار گیری نیرو افراد نیازمند و علاقه مند به این کار است و لزوما افراد متخصص نیستند. بین آنها افرادی هستند که مدرک دیپلم دارند اما با گذراندن دوره های آموزشی برای این کار آماده می شوند. علاوه بر آن از نظر من کشاورزی و داروهای گیاهی ظرفیت و پتانسیل خوبی برای اشتغال دارد.


- برای شروع کار آیا حمایتی داشتید؟
از نظر مالی تقریبا برای شروع کار با صفر شروع کردم بعد خرده خرده کارم را وسعت دادم. پدرم این شرایط را داشت که کمکم کند اما دوست داشتم خودم مستقل و روی پای خود باشم به دانشجویانم هم همیشه همین توصیه را می کنم که به توان خود تکیه کنند و پله پله قدم بردارند.

البته اگر کسی به نظر دیگران موفق و به جایگاهی رسیده صد در صد بدون حمایت خانوادهاش میسر نبوده من هم قطعا اگه حمایت های خانواده مخصوصا پدر و مادرم و انگیزه دادن و تشویق کردن آنها نبود حتما دچار مشکل می شدم. اوایل کاربه خاطر سختی راه و کارم موافق نبودند ولی علاقه و جدیتم در کار را دیدند بزرگ ترین حامیان من در این راه شدند.


- از اداره یا نهادی برای راه انداختن کار حمایت گرفتید؟
از هیچ اداره و نهادی حمایت نگرفتم اما اکنون که تا حدودی به موفقیت رسیدم این پتانسیل و ظرفیت را دارم که با گسترش و توسعه کارم برای به کارگیری افراد بیشتری اقدام کنم و برای این کار نیاز به حمایت دارم.اما متاسفانه در کشور ما از کارآفرینان حمایت خوبی نمی شود و سنگ اندازی هایی که برای صدور مجوز و کارهای اداری انجام می شود کار را سخت می کند و من با توجه به اینکه تدریس هم می کنم فرصت و زمان مناسبی برای این کار ندارم و همین امر تاکنون مانع انجام بسیاری از کارهایم شده است.


- آیا تحریم ها و شرایط اقتصادی که بعد از آن ایجاد شد در کار شما تاثیر داشت؟
قطعا وضعیت اقتصادی و تحریم ها اثر گذار بوده تمام مواد اولیه و مصرفی که تهیه می کردیم قیمت شان به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده که وقتی علت آن را جویا می شویم به این مسئله ربط می دهند.هر چند به نظر من تاحدود زیادی شرایط ایجاد شده به دلیل فرصت طلبی برخی افراد است که منتظر بهانه برای سودجویی هستند.


- آیا از قبل به رشته کشاورزی ومکار در این زمینه علاقه داشتید؟
من در دانشگاه ترویج آموزش کشاورزی می خواندم و هیچ اطلاعات و دید خوبی از داروهای گیاهی نداشتم حتی ریحان را از پونه تشخیص نمی دادم به تشویق و پشتیبانی یکی از استادان دانشگاه دوره ارشد را در رشته گیاهان دارویی خواندم و دوره کشت داروهای گیاهی را گذراندم. کم کم به این رشته علاقمند شدم تا جایی که همزمان با دوره فوق لیسانس در کلاس های دکترای گیاهان دارویی شرکت می کردم. در گذشته به داروهای گیاهی اعتقادی نداشتم اما بعد از تحصیل در این رشته به مرور و با کسب تجربه دیدم در این زمینه خیلی کارها می توان انجام داد.
 دیدم نسبت به این کار خوب نبود و فکر می کردم داروهای گیاهی مربوط به مادربزرگ هاست که خیلی هم کاربرد ندارد اما بعد از آگاهی علمی در این زمینه اکنون علاقه زیادی به آن دارم. این رشته همیشگی است هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد. وقتی اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار می دهم که به سلامت آنها کمک می کند احساس خوبی برایم دارد. از طرفی مردم در گذشته از داروهای شیمیایی استقبال بیشتری می کردند اما اکنون با آگاهی از عوارض داروهای شیمیایی در کنار فواید آن بیشتر به سمت داروهای گیاهی کشیده شده و استقبال می کنند و این انگیزه را برای ادامه کار بیشتر می کند.


- ساخت داروهای گیاهی به نظر ساده است آیا در واقعیت هم هینطور است؟
ساخت گیاهان دارویی هم باید با شناخت و اطلاعات علمی باشد اگر از مقدار و ترکیب آنها مطلع نباشیم در کنار خواص درمانی که دارند می توانند مانند داروهای شیمیایی مضر و خیلی خطرناک باشند. برخی با روش های غیر علمی برای تولید عرقیات اقدام می کنند که در این صورت می تواند با ترکیب نامشخص ساقه وبرگ، زمان بیش از نیاز و ... الکل تولید کند.اما اگر از نحوه تولید آن آگاهی علمی کامل وجود داشته باشد این کار خوب و شیرین است.


- ظاهرا در زمینه صادرات هم قدم برداشتید در این باره توضیح دهید.
به تازگی اولین محموله گیاه آلوئه ورا تولیدی خود را به عنوان نمونه به قرقیزستان صادر کردیم و منتظر نتیجه و جواب آنها برای ادامه کار هستیم. امیدوارم بتوانم با حمایت مسئولان مربوطه هم در بخش صادرات استان و هم اشتغالزایی اقدامات بیشتری انجام دهم.

 



- توصیه شما به جوان هایی که از نبود کار گله مند وناراضی هستند چیست؟
اکثر جوان ها فکر می کنند وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل شدند حتما باید سریع در شرکت یا اداره ای مشغول به کار شوند بدون اینکه تخصص لازم داشته باشند. درست است که دانشگاه تا حدی در زمینه تخصص کمک می کند اما برای تکمیل تحصیلات علمی حتما باید مهارت لازم به دست آورد و مهمترین مسئله در ارتباط با کار کردن علاقه و هدف و درست تصمیم گرفتن است. وقتی کاری را شروع می کنیم حتما باید خودمان را باور داشته و علاقه و هدف داشته باشیم. شاید اول کار از نظر مالی نتیجه و درآمد خیلی خوب نباشد اما با توجه به فاکتورهایی که لازمه شروع و سپس پیشرفت است حتما در آینده نزدیک موفق می شویم.

 


گزارش از خدیجه ستارزاده
منبع:  تیتریک
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید