خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک کارآفرین فعال با اشاره به اینکه در پژوهش ها بیشتر روی محصولات مورد نیاز مانند واکسن و سرم تحقیق و پژوهش کرده، گفت: پروژه واکسن هپاتیت B از جمله پروژه هایی است که در دانشگاه شهید بهشتی از سه سال قبل شروع و در حال حاضر به مرحله تولید رسیده است.


در بسیاری از کشورهای جهان نیاز به خدمات درمانی و تأمین دارو در بخش خصوصی تأمین می‌شود. ایران  از جمله کشورهای دنیا هست که درآمد بالایی از خدمات درمانی کسب می‌کند. در همین راستا فعالیت در این حوزه بسیار پول‌زا و فراگیر است.
علی‌اکبر محمدی، دکترای میکروبیولوژی خود را از دانشگاه لندن گرفته است با بخشی از سرمایه شخصی و  کمک صندوق کارآفرینی مهر کارخانه‌ای برای تأمین بخشی از این نیاز راه‌اندازی کرده است تا هم نیاز کشور را تأمین کند و هم برای بخشی از مردم قم کارآفرینی نماید.


 محمدی نزدیک به سی‌وپنج سال در حوزه واکسن، دارو و مؤسسات و مراکز تحقیقاتی مشغول به کار و حدود ده سال در سازمان بهداشت جهانی ژنو مدیر بخش تحقیقات واکسن و سرم این سازمان بوده است.
وی که 4 سال پیش به کشور بازگشته همواره جوانان بااستعداد، خوش‌فکر و نخبه را در پروژه‌های مختلف دورهم جمع کرده است. در این پروژه‌ها بیشتر بر محصولات موردنیاز کشور ازجمله واکسن و سرم تحقیق و پژوهش تمرکز می‌شود.

این کارآفرین درباره پژوهش‌هایش افزود: یکی از این پروژه‌ها واکسن‌های پنج‌گانه و چندگانه است که در جریان آن تیم موردنظر تشکیل و قراردادهای متعددی منعقد شده است. خوشبختانه تیمی حدود 30 نفره از جوانان در این پروژه حضور دارند که در آخرین مراحل انتقال تکنولوژی قرار دارد. پروژه واکسن هپاتیت B نیز دیگر پروژه‌ای است که در دانشگاه شهید بهشتی از سه سال قبل شروع به کار کرده و در حال حاضر به مرحله تولید رسیده است.

پژوهش دیگر پروژه فعال «مرکز معین» در استان قم است. این پروژه درباره تولید کیت‌های تشخیص طبی است. در آغاز این پروژه برخی مشکلات متعددی درزمینه راه‌اندازی و تأمین هزینه‌ها وجود داشت. در پروژه کیت‌های تشخیصی صندوق کارآفرینی حمایت‌های زیادی داشت و به لطف خدا مشکلات پیش روی پروژه مرتفع شد.
در حال حاضر دو بخش تولید محیط‌های کشت و کیت‌های آزمایشگاهی هم فعالیم که البته هنوز جای پیشرفت فراوانی دارد. چرا که بنده سابقه‌ای طولانی در انستیتو رازی داشتم و بیش از دو هزار نفر نیرو داشتیم. در حال حاضر با توجه به سیاست‌های دولت و مسئولین، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد است. در همین راستا ما نیز تیم‌های مختلف جوان و نخبه را دورهم جمع کرده و در جهت اقتصاد مقاومتی مخصوصاً تولید و اشتغال کار را پیش می‌بریم.

محمدی درباره حمایت‌های صندوق نیز اظهار می‌کند: صندوق کارآفرینی امید نیز در نوبت اول مبلغ یک میلیارد ریال معادل صد میلیون تومان به‌عنوان وام را در اختیار پروژه تولید کیت‌های آزمایشگاهی قرار داد. این هزینه به‌عنوان هزینه‌ای برای شروع فعالیت‌ها مورداستفاده قرار گرفت. تجهیزات اولیه برای تولید محیط‌های کشت با استفاده از همان مبلغ اولیه تهیه شد. مسئولین صندوق نیز در همان مرحله تشریف آورده و فعالیت‌های تولیدی مجموعه افتتاح شد. در مرحله دوم وام دویست میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی دریافت شد که مقدمات تولید بیشتر فراهم شد. استحضار دارید که پروژه‌هایی ازاین‌دست را نمی‌توان با مبالغ صد و دویست میلیون تومانی اداره کرد و این مجموعه‌ها نیازمند تأمین هزینه‌های بسیار بیشتری است. خوشبختانه مجموعه مذکور از هشت نفر اعضای هیئت‌علمی و متخصصان دکترای آزمایشگاه‌ها تشکیل شده ساختمان را که بیش از پنج میلیارد هزینه داشته است با هزینه‌های شخصی ساخته و از هیچ وامی برای این منظور استفاده نکرده‌اند. حیف است که این سرمایه بدون استفاده باقی بماند.

محمدی با بیان اینکه پروژه‌های موردنظر هرکدام در مجموعه جداگانه‌ای پیگیری می‌شود اظهار داشت: به‌عنوان نمونه واکسن پنج‌گانه توسط رئیس‌جمهوری حدود چهار سال قبل افتتاح شد. مجموعه برکت از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام است. یا پروژه‌ای که در دانشگاه شهید بهشتی دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح قرار دارد. تولید برخی محصولات نوترکیب و های‌تِک نیز با همکاری آستان قدس رضوی انجام می‌شود. درنتیجه این مجموعه‌ها یا به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند یا از طریق نهادهای مردمی غیردولتی حمایت می‌شوند.

وی افزود: در پروژه قم و شرکت معین پژوهش، صندوق کارآفرینی امید کمک‌های فراوانی را به مجموعه داشت. لازم است اینجا از حوزه معاونت فناوری ریاست جمهوری نیز انتقادی را مطرح کنم. درخواست کمک از این مجموعه به جایی نرسید و درنهایت صندوق کارآفرینی امید کمک‌هایی را به مجموعه ما داشت و در دو نوبت کمک‌های مالی را از این مجموعه داشتیم. اگرچه این کمک‌ها به اندازه کافی نبود اما به‌قدری بود که به‌عنوان سوخت اولیه فعالیت‌ها مورداستفاده قرار گرفت.

این کارآفرین با اشاره به سایر فعالیت‌هایش گفت: در پروژه ساخت کیت‌های آزمایشگاهی در قم حدود 10 نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند. با توجه به این نکته که در حال حاضر حدود 2 هزار متر فضای تولید در این مجموعه وجود دارد اما کمبود اعتبارات موجب شده است که نتوانیم تجهیزات لازم و مواد لازم را برای تولید انبوه تهیه کنیم. پروژه‌هایی که در حال حاضر در استان قم در دست اجرا است، یکی پروژه تولید محیط‌های کشت‌های میکروبی است که خوشبختانه به تولید رسیده و در سطح کشور توزیع‌شده است. دیگری پروژه تولید کیت‌های آزمایشگاهی است و همچنین تولید واکسن‌های دام و طیور که پیشنهاد این پروژه به سازمان دامپزشکی ارائه ‌شده و بنده بر آن نظارت و مدیریت دارم.
 در استان قم، مناطقی وجود دارد که جمعیت دامی و طیور زیادی وجود دارد. تولید واکسن آنفلوانزای طیور ازجمله برنامه‌های آینده این مجموعه است و پس‌ازآن نیز واکسن‌های دامی که با سازمان دامپزشکی در رابطه با آن مذاکره کردیم تأمین می‌شود. با توجه به این نکته که شهر مقدس قم در کشور از مرکزیتی برخوردار است و در میان استان‌های اراک و همدان قرار گرفته است، بنابراین با محصولات تولیدی در این استان می‌توان نواحی مختلفی در کشور را تحت پوشش قرار داد.


منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید