خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اکرم ظهرابی بانوی موفق کهگیلویه و بویراحمدی می گوید: به این فکر افتادم که برای این بانوان کاری انجام دهم، یک تابلو فرش داشتم  که آن را فروختم و با پولش که 300 هزار تومان بود 3 عدد چرخ خیاطی خریدم و در یک اتاق 3 در 4 شروع به فعالیت کردیم در  ابتدا خانم هایی که آسیب پذیر بودند را وارد کار کردیم و هم اکنون این بانوان کارگاه تولیدی دارند و کار می کنند و  با همکاری آموزشگاه آتیه و میراث فرهنگی شهرستان  بویراحمد  به مرور زمان کارم را توسعه دادم.



بانوان کهگیلویه و بویراحمدی همیشه ثابت کرده اند که می توانند هم پای مردان کار کنند، بانوان یاسوجی در کنار مردان در مناسبت های مختلف از جمله راهپیمایی ها حضور دارند، در اجتماع هستند و از طرفی نطم خانواده را نیز در دست دارند.

اکرم ظهرابی بانوی موفق کهگیلویه و بویراحمدی است که در چند سال گذشته توانسته است برای 450 بانوی یاسوجی شغل ایجاد کند در همین ارتباط با وی گفت و گویی داشتیم که در زیر می خوانید.


- بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟
اکرم ظهرابی اهل فیروز آباد بویراحمد هستم، سه فرزند دارم، دارای مدارک کارشناسی روانشناسی و کاردانی علوم سیاسی و گردشگری هستم در حال حاضر نیز دانشجوی  کارشناسی ارشد علوم تربیتی مشغول به تحصیل هستم.

 
از سال 94 در حوزه صنایع دستی در استان شروع به فعالیت کردم با فروش یک تابلوفرش یک کارگاه تولیدی و آموزشگاهی را راه اندازی کردم در این راستا نیز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و  آموزشگاه آتیه همکاری لازم را داشتند.

در سال اول توانستیم 90 خانم را آموزش دهیم که با کلاس خیاطی کار را آغاز کردم در ابتدای کار تنها سه چرخ خیاطی داشتیم تعدادی را آموزش دادیم  که بتوانند خودشان کارگاه تولیدی راه اندازی کنند و مشغول کار شوند.


- چه نوع صنایع دستی در کارگاه شما آموزش داده می شود؟
صنایع دستی که در کارگاه تولیدی ما آموزش داده می شود گلیم، جاجیم، فرش بافی، نمد، خیاطی و قالی بافی بود و همچنین در کنار صنایع دستی،  صنایع تبدیلی  مثل ترشیجات، سبزی جات سیفی جات و فروش گیاهان دارویی، تولید و فروش نهال گردو، بادام ، سیب ، کاشت و فروش بوته فلفل، بادمجان و گوجه و حتی گل های تزئینی و آپارتمانی  فعالیت دارم.

در ابتدای سالجاری تا کنون 99 نفر را در بخش های  گلیم و خیاطی آموزش دادیم و در طول 6 سال گذشته  نیز بیش از 450 نفر آموزش های لازم را دیده اند و گواهی های مهارتی نیز برای آنها صادر شده است که اکنون هر یک از این افراد به صورت انفرادی در خانواده در حال فعالیت هستند و صنایع دستی تولیدی خودشان را به فروش می رسانند، مزیت این شغل این است که بانوان می توانند در کنار خانواده کار کنند و درآمد داشته باشند.

اکثر بانوانی که مهارت های لازم را کسب کرده اند از طریق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین بسیج سازندگی دریافت می کنند و فعالیت می کنند.


- بانوان در این زمینه دچار چه مشکلاتی هستند؟
گاهی بانوان در دریافت تسهیلات دچار مشکلات زیادی هستند چرا که  برای دادن تسهیلات شرایطی در نظر گرفته می شود که ایجاد آن شرایط گاهی سخت است  از طرفی مکان مناسبی که بانوان  بتوانند تولیداتشان را عرضه کنند وجود ندارد و این یکی از بزرگترین مشکلات بانوانی است که در این زمینه فعالیت می کنند.

اینکه بانوان استان برای فروش صنایع دستی تولیدی خودشان به کوچه و خیابان بیایند تا آنها را بفروشند چهره خوبی ندارد و مسئولان باید در این زمینه چاره ای بیندیشند و شرایطی را برای انها به وجود بیاروند که این محصولات به دست مشتری برسد.

انتظار می رود که مسئولان به مسائل حوزه بانوان توجه بیشتری داشته باشند و مکانی را به این بانوان اختصاص دهند که صنایع دستی تولیدی خود را در آن مکان به فروشند برسانند، بدون شک شاهد کاهش خیلی از مشکلاتی می شویم که اکنون در جامعه وجود دارد.

با توجه به آسیب هایی که ممکن است گاهی بانوان دچار آنها شوند بهتر است به جای روی آوردن به شغل هایی که ممکن است به شخصیت زنانه شان توهین شود بهتر است توانایی های خودشان را دست کم نگیرند و خودشان به دنبال ایجاد شغل برای خودشان باشند، بانوان استان همیشه نشان دادند که در هر جایگاهی که قرار بگیرند همیشه موفق عمل می کنند بنابراین باید خودشان را باور کنند.


- همسرتان چه نقشی در موفقیت های شما داشته است؟
من 17 سال داشتم که ازدواج کردم اکنون 3 فرزند دارم همسرم همیشه یکی از بهترین مشوق های من  در همه زمینه ها از جمله تحصیل و اشتغالزایی بوده است و همیشه همراهم بودند و حمایت می کردند.

اگر هر خانمی در زندگی اش برنامه ریزی داشته باشد اصلا دچار  مشکل نمی شود و می تواند موفق عمل کند اگر من اکنون موفق هستم ، اولا به دلیل همراهی خانواده ام به ویژه همسرم  بوده و دیگری به دلیل برنامه ریزی بوده که داشتم .

با برنامه ریزی که ماهانه انجام می دهم همیشه در زندگی ام نظم داشتم یک خانم با برنامه ریزی دقیق می تواند هم فعالیتش در خانه را داشته باشد و هم در جامعه فردی مفید و تاثیر گذار باشد.


- چرا وارد این کار شدید؟
 در منطقه ای که زندگی می کنم محرومیت های زیادی وجود دارد خانم هایی هستند که توانایی مالی  ندارند و در مضیقه  هستند گاهی نیز می دیدم که بانوان گروه گروه دور هم نشسته اند و حرف می زنند و در حقیقت وقتشان  را هدر می دهند، به این فکر افتادم که برای این بانوان کاری انجام دهم، یک تابلو فرش داشتم  که آن را فروختم و با پولش که 300 هزار تومان بود 3 عدد چرخ خیاطی خریدم و در یک اتاق 3 در 4 شروع به فعالیت کردیم در  ابتدا خانم هایی که آسیب پذیر بودند را وارد کار کردیم و هم اکنون این بانوان  کارگاه تولیدی دارند و کار می کنند و  با همکاری آموزشگاه آتیه و میراث فرهنگی شهرستان  بویراحمد  به مرور زمان کارم را توسعه دادم .


- کارگاه تولیدی شما اکنون چه وضعیتی دارد؟
 در کارگاه تولیدی که دارم 6 چرخ خیاطی، 25  دار گلیم و سایر لوازم مورد نیاز صنایع دستی وجود دارد مثلا اگر بخواهیم 30 دست لباس را بدوزیم این تعداد را تقسیم می کنیم و هر نفر تعدادی را انجام می دهد گاهی خانم ها کارشان را در کنار خانواده انجام می دهند و مجبور نیستند که حتما به کارگاه بیایند.

بانوان  به اشتغال نیاز دارند اگر اشتغال نداشته باشند و از طرفی از نظر مالی دچار مضیقه باشند ممکن است دچار آسیب های زیادی شوند متاسفانه اکنون بحث اعتیاد در حوزه بانوان در حال پیش روی است بنابراین نیاز است که مسئولان توجه ویژه ای به حوزه بانوان داشته باشند.


- بزرگترین آرزوی شما چیست؟
یکی از آروزهای من توجه بیشتر مسئولان به قشر بانوان است و اینکه بتوانم کارگاه تولیدی که دارم را گسترش بدهم تا بتوانم بانوان بیشتری را وارد کار کنم و باری از دوش یک خانواده بردارم.

 
- محصولاتی که توسط بانوان ساخته می شود را کجا به فروش می رسانند؟
بانوان تولید کننده صنایع دستی و تولیداتشان را به مغازه ها می فروشند اما این کار ضررهایی نیز دارد از جمله اینکه  وقتی محصول ما با واسطه به دست مشتری برسد بنابراین ما ضرر می کنیم به این شکل مجبور می شوند صنایع دستی را با قیمت کمتری به مغازه بفروشند که مغازه دار نیز بتواند درصدی را روی این کالا بالا بکشد و بفروشد.

اگر مکانی بود که خود بانوان بتوانند مستقیم محصولاتشان را به فروش برسانند بدون شک وضعیت نیز بهتر می شد از طرفی با قیمت کمتر نیز فروخته می شد.

گلیم تولیدی استان نیز در شهرضای اصفهان به فروش می رسد روزی فردی آمد تا گلیمی در دست دارد ما نوع دوخت خودمان را می شناسیم از نوع دوخت گلیم متوجه شدم تولیدی ما است وقتی از آن فرد پرسیدم گلیم را چند خریدی گفت 250 هزار تومان در حالی که ما 100 هزار تومان به مغازه دارها می فروشیم این به ضرر ما است.



- صحبت پایانی؟
جای تامل دارد که چرا توانایی بانوان استان جدی گرفته نمی شود صنایع دستی که تولید بانوان این استان است وارد استانی دیگر می شود و جالب اینجاست که مردم و مسئولان ما از استان های دیگر آن ها را می خرند.

مسئولان به حاشیه های شهر توجه بیشتری داشته باشند و برای اشتغال بانوان این مناطق  تلاش کنند چرا که این مناطق مهاجر پذیر است و گاهی به شغل های کاذب روی می آورند که مشکلاتی را هم برای بانوان و هم جامعه ایجاد می کند مسئولان زمینه را برای بانوان ایجاد کنند.

 

گفت و گو: زهرا داوودی
منبع: ایل بانو
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید