خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

با وجود همه توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر عدم مصرف چیپس و ضرر و زیان‌های ناشی از آن، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با خیال راحت تا می‌توانید چیپس بخورید.


مدت‌هاست در آجیل‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ میوه‌های خشک شده خوشمزه و خوشرنگ در طعم‌های مختلف به صورت بسته‌بندی شده موجود است، این میوه‌های خشک شده را چیپس میوه‌ای می‌گویند که یکی از تنقلات مقوی و مغذی است که به میز پذیرایی از مهمانان به ویژه در ایام خاص و مناسبت‌ها در طول سال رنگ و بوی خاصی می‌دهد.

چیپس میوه‌ای را می‌توان به عنوان یک میان وعده سالم در سبد خانگی قرار داد و به عنوان تنقلات مقوی با کودکان همراه کرد همچنین در کنار آجیل به عنوان یک خوردنی خوشمزه برای لحظات شاد زندگی از آن بهره جست.

چیپس میوه‌ای را خانم‌های خوش سلیقه با انواع میوه‌های تابستانی درست می‌کنند ولی فعالان اقتصاد مقاومتی با استفاده از دستگاه‌های تخصصی صنایع تبدیلی، چیپس میوه‌ای تولید کرده و روانه بازار می‌کنند تا در تمام فصول سال بتوان از این چیپس‌ها استفاده کرد.


صنایع تبدیلی مانع از دورریز محصولات کشاورزی
استفاده از صنایع تبدیلی نه تنها باعث بهره‌وری بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات می‌شود بلکه از دورریز محصولات کشاورزی جلوگیری کرده و با ایجاد کارگاه‌های میوه خشک‌کنی و چیپس میوه به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و شهری کمک فراوانی می‌کند.

صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین‌کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است.

بیشتر کشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت  متضرر می‌شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد.

فعالان عرصه صنایع تبدیلی می‌توانند با خلاقیت و پشتکار خود در تولید انواع میوه خشک یا اصطلاحا چیپس میوه موفقیت‌های زیادی کسب کرده و برای محصولات خود بازاریابی و مشتریان داخلی و خارجی پیدا کنند.

ایجاد کارگاه میوه خشک‌کنی به محیط شهری یا روستایی بستگی ندارد بلکه در هر جامعه انسانی می‌توان با ایجاد چنین کارگاه‌هایی در جهت رونق اقتصادی شهر و روستا قدم برداشت.

آشنایی با فعالان اقتصاد مقاومتی زمینه را برای ایجاد کارگاه‌های میوه خشک‌کنی فراهم کرده و باعث می‌شود افراد جویای کار با استفاده از تجربیات چندین ساله آنها در این امر نسبت به کسب موفقیت‌های بهتر و بیشتر تلاش کنند.

یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی در این عرصه، فرید نعمت‌پور در شهرستان اهر است که دارای مدرک کارشناسی عمران و کاردانی حسابداری بوده و در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی به ایجاد کارگاه میوه خشک‌کنی در شهرستان اهر اقدام کرده است.

با این جوان فعال اقتصاد مقاومتی هم کلام شده‌ایم تا از جزئیات ایجاد کارگاه و اشتغال‌زایی صورت گرفته صحبت کرده و تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارد که مشروح گفت‌وگو با وی پیش روی شماست.


آقای نعمت‌پور از چه زمانی کارگاه میوه خشک‌کنی را در شهرستان اهر راه‌اندازی کرده‌اید؟
با مطالعاتی که انجام دادم عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی را شناسایی کرده و متوجه شدم در صورت استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان امکان عرضه خارج از فصل انواع میوه‌ها و سبزیجات را در بازار فراهم کرد و ماندگاری آنها را نیز افزایش داد و مهم‌تر از همه اینکه می‌توان ارزش اقتصادی آن را چند برابر کرد؛ بنابراین بعد از مطالعات فراوان و آشنایی با نحوه فعالیت و علاقه‌ای که داشتم  سه سال پیش کارگاه میوه خشک‌کنی را در شهرستان اهر راه‌اندازی کردم.


برای ایجاد یک کارگاه میوه خشک‌کنی چه میزان اعتبار اولیه مورد نیاز است؟ و اینکه مساحت کارگاه چقدر باید باشد؟
اعتبار اولیه برای ایجاد کارگاه میوه خشک‌کنی در مقیاس خانگی با یک دستگاه خشک‌کن ۱۰۰کیلویی حدود ۲۵میلیون  تومان اعتبار مورد نیاز است، مساحت کارگاه حدود ۴۰ متر مربع بوده و در ابتدا حداقل سه نفر نیروی کار نیاز است.


در یک کارگاه میوه خشک‌کنی  چه نوع دستگاه‌هایی لازم است و این دستگاه‌ها را از کجا می‌توان تهیه کرد؟
در مرحله اول دستگاه خشک‌کن کابینتی مورد نیاز است که می‌توان آن را از شرکت‌های تولید داخل که بهتر از نمونه‌های خارجی است، تهیه کرد و سایر ملزومات اعم از اسلایسر دستی، چاقو، وان شستشو، آبکش و ...برخی از ملزوماتی هستند که در کارگاه میوه خشک‌کنی باید آنها را  تهیه کرد.


آیا دستگاه‌ها به نگهداری خاصی نیاز دارند؟    
 خیر، به تعمیر و نگهداری خاصی نیاز ندارد ولی به هر حال باید در استفاده از لوازم برقی و سایر موارد کاربردی دقت‌های لازم صورت گیرد.
 

مراحل انجام خشک کردن میوه به چه ترتیب است؟
مرحله اول شستشو، اسلایس، قطعه‌بندی، چیدن و بعد از آن نیز خشک کردن و بسته‌بندی مراحل پایانی کار را شامل می‌شود.


معمولا کدام میوه‌ها قابلیت خشک شدن و تبدیل به چیپس شدن را دارد.؟
محدودیتی برای میوه‌ها وجود ندارد و اکثرا میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات را می‌توان  خشک کرد، میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، آلو، کیوی، آلبالو، قیسی، انبه، نارگیل، نارنگی و پرتغال جزو میوه‌هایی هستند که می‌توان از آنها چیپس میوه تولید کرد.


برای ایجاد یک کارگاه به چه مجوزهایی نیاز است؟
در مراحل اولیه مجوز فعالیت از جهاد کشاورزی و اداره بهداشت ضروری است.


 اگر یک فرد بخواهد وارد این کار شود پیشنهاد شما چیست؟
اگر یک فرد مستعد و پرتلاش باشد، هرکاری به نتیجه خواهد رسید، این کار یک صنعت نوپا و جدید بوده که بسیار مستعد رشد است و می‌توان گفت بازار خوبی دارد، به عنوان مثال  سبزیجات در زمانی که به وفور در دسترس هستند، می‌توان آنها را خشک کرد  و در زمان‌هایی که در دسترس نیستند؛ به خوبی و فراوانی استفاده کرد.


 چگونه می‌توان با صنایع تبدیلی از دورریز شدن میوه‌ها جلوگیری کرد؟
صنایع تبدیلی یعنی استفاده صددرصدی از میوه و محصولات کشاورزی، به عنوان مثال بخش سالم میوه خشک شده، بخش دیگر به عنوان دمنوش استفاده شده و از ضایعات آن لواشک تولید می‌شود.

یا گوجه‌فرنگی یک قسمتش خشک شده، از یک قسمتش رب تولید می‌شود و ضایعات خشک آن نیز به پودر گوجه‌فرنگی تبدیل می‌گردد.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای اشتغال‌زایی در مناطق روستایی است که جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از روستا به شهر،کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی را به همراه دارد.

صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین‌کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است، بیشتر کشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت متضرر می‌شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی موثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.


اشتغال‌زایی کارگاه شما به صورت مستقیم و غیرمستقیم  چند نفر است؟
اشتغال‌زایی این کارگاه در مقیاس خانگی حداقل پنج نفر به طور مستقیم و چهار نفر غیر مستقیم است.


نحوه حمایت‌های بسیج سازندگی از شما به عنوان فعال اقتصاد مقاومتی چطور بود؟
بدون اغراق باید بگویم، تنها نهادی که از ما حمایت کرده و وام و تسهیلات  حمایتی را بدون کوچکترین چشم‌داشتی برای ما در نظر گرفت، بسیج سازندگی سپاه پاسداران بوده است.


آیا از اول کار با حمایت بسیج سازندگی این کار را شروع کرده‌اید؟
خیر، بنده در ابتدا خودم به راه‌اندازی این کارگاه اقدام کرده بودم ولی بعدها برای گسترش آن نیاز به سرمایه بیشتری بود که از طریق اطلاعیه‌ای که در شهر نصب شده بود، یکی از دوستان مرا مطلع کرد، بسیج سازندگی سپاه برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی تسهیلاتی را در اختیار کارآفرینان می‌گذارد پس از مراجعه و دریافت تسهیلات و حمایت کامل بسیج سازندگی سپاه ناحیه اهر توانستم کسب و کار خود را گسترش دهم.


آیا برنامه‌ای برای آینده این کارگاه دارید؟
بله، در حال حاضر سوددهی این کارگاه فقط 25 درصد است ولی با راه‌اندازی بخش بسته‌بندی میزان سوددهی می‌تواند تا 40 درصد افزایش یابد همچنین در صدد هستیم میوه‌هایی که در اهر انباشت و دورریز می‌شوند با تبدیل به میوه خشک به صورت بهینه استفاده کنیم.


چه خواسته‌ای از مسوولان دارید؟
متاسفانه مسوولان اداره جهاد کشاورزی، بهداشت و سایر ادارات مربوطه در امر صدور مجوز سنگ‌اندازی می‌کنند و برای راه‌اندازی بخش بسته‌بندی و دریافت نشان سیب سلامت با مشکلات بسیاری روبه رو شده‌ایم که امیدواریم تسهیل گردد.

همچنین امیدواریم در زمینه فروش و بازاریابی نیز کمک‌هایی از سوی مسوولان به کارآفرینان صورت گیرد زیرا بازاریابی بسیار مشکل بوده و بدون حمایت ارگان‌های دولتی بسیار هزینه‌بر است.


بازار فروش چیپس میوه‌های شما کدام مناطق است؟
در حال حاضر بازار فروش ما شهر تبریز و تهران است و در صورت راه‌اندازی واحد بسته‌بندی به کل کشور ارسال خواهد شد و در صورت توسعه کارگاه و گسترش آن می‌توان برای صادرات این محصولات نیز برنامه‌ریزی کرد.


گزارش از معصومه درخشان
منبع: خبرگزاری فارس
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید