خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.54 (26 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیر عامل شرکت عمران آسایش جنوب(عماکو) گفت: این روزها توهم یک شبه پولدار شدن بلای جان جوانان شده است در حالیکه من با یک پراید و سرمایه 100 هزار تومان پشت میز اتاقم کارم را آغاز کردم و در راه موفقیت رنج های فراوانی کشیدم اما با توکل به خدا، صبر و ریسک پذیری، عقب نشینی نکرده و تا قرار گرفتن در مسیر موفقیت از پای ننشستم.


کارآفرینی و اشتغال، دو نیاز اساسی امروز جامعه ما است که رسیدگی به آنها بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را برطرف می کند و این جوانان هستند که می توانند نقش موثری در این مقوله ایفا کنند، اما سدی عظیم از ترس شکست و عدم موفقیت پیش روی آنها است.

معرفی افراد موفق در حوزه کارآفرینی، علاوه برایجاد انگیزه و دلگرمی به کارآفرینان، می تواند تجربه مفید آنها را در اختیار جوانانی قرار دهد که در ابتدای راه هستند.

پویان رحمتی، مدیر عامل جوانی است که روزگاری بدون کمترین‌ سرمایه و با تکیه بر دانش و امید به آینده و قدرت ریسک پذیری فزاینده، پای در راه نه چندان ساده کارآفرینی و عینیت بخشیدن به رویاهایش گذاشته؛ او جوانی است که جسورانه به میدان آمده تا بگوید ایرانی در تنگناها و فشارها، مبتکرانه عمل کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند و از انجام کارهای سخت و نشدنی هراسی ندارد.

رحمتی با وجود داشتن فرصت شغل اداری  اما آن را رها کرد و به دنبال ایده ها و کارهایی که در سر داشت رفت. او از پس مشکلات پیش رو برآمد و بعد از سالها تلاش توانست علاوه بر رونق کسب و کار خود، برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کند.

با این جوان کار آفرین خوزستانی که دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اهواز است به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

 


آغاز راهی دشوار
در سال 85، و دو ماه پس از اتمام خدمت سربازی با دست خالی ازدواج کردم. آن زمان به دلیل رضایت از حسن کار در دوران سربازی در پروژه احداث کانال انتقال آب شهید چمران حمیدیه که به وسیله قرارگاه خاتم الانبیاء اجرا می شد، با ماهی 480 هزار تومان قرارداد بسته و مشغول کار شدم.

پدرم کارمند شرکت نفت بود و از آنجایی که امتیاز استخدام برای فرزندان کارمندان شرکت نفت وجود داشت تقریبا همه اعضا خانواده خود و همسرم اصرار داشتند این اتفاق بیفتد ولی من دوست داشتم کسب و کار خود را راه بیاندام و اشتغالزایی کنم. از طرفی نیز حقوق دریافتی از پروژه بسیار اندک بود و قسمت عمده آن صرف پرداخت اقساط و کرایه خانه می شد و عملا مبلغ زیادی برای امرار معاش باقی نمیماند.

به یاد دارم به دلیل تاخیر در پرداخت ها بارها حتی توان پرداخت کرایه تاکسی از چهارشیر تا زیتون کارمندی را نداشته و مجبور بودم این مسافت را پیاده طی کنم (سرویس شرکت فقط تا چهارشیر کارمندان را میرساند) و یا از دندان درد به خود میپیچیدم اما توان مالی برای درمان نداشتم.

بالاخره در 20  فروردین سال ۸۷ پس از یک سال و نیم دوندگی، موفق شدم وام ازدواج را دریافت کنم و با آن مبلغ یک خودرو پراید بخرم؛ در 31 فروردین همان سال از ادامه کار با قرارگاه خاتم الانبیا منصرف شده و استعفا دادم.

 


دو راهی مسافرکشی یا تاسیس شرکت عمرانی
زمانی که میخواستم شرکتم‌ را فعال کنم‌ (شرکت در فروردین 86 تاسیس شده بود)  تنها دارایی من یک خودرو پراید بود که با خودم می گفتم یا باید مسافرکشی کنم و یا ریسک کرده و کار جدیدی را آغاز کنم؛ روزگار سختی بود اما میخواستم برای خودم کار کرده و اشتغال ایجاد کنم. اینگونه شد که شرکت عمران آسایش جنوب ( عماکو) را با توجه به تخصصم  بنا نهادم و ازابتدا تصمیم به انجام کارهای خاص و با کیفیت گرفتم.

 


پایه های اولیه شرکت عماکو
اولین قرارداد پروژه عمرانی شرکت عماکو در سال۸۷ و با مبلغ ۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان برای تعمیر آبدارخانه مرکز مخابرات امام خمینی( ره) اهواز منعقد شد، کار به خوبی پیش نمیرفت و صورت حساب ها پرداخت نمیشد. سرانجام بعد از یکسال تلاش برای رونق بخشیدن به شرکت، اندکی قبل از شروع سال 88 مجبور شدم به عنوان رئیس کارگاه در پروژه توسعه دانشکده پیراپزشکی با کارفرمایی دانشگاه علوم پزشکی، در شرکتی خصوصی مشغول به کارشدم و تجربه های بسیار خوبی کسب کردم. دانشگاه علوم پزشکی در شکل گیری پایه های اولیه شرکت عماکو بسیار موثر بوده است.

 


تجربه هایی که به سختی کسب شد/ دیگر بریده بودم
فعالیت هایی که در زمان انجام‌ خدمت سربازی و در حین کار درپروژه قرارگاه خاتم الانبیا همچنین همکاری با پروژه توسعه دانشکده پیراپزشکی و آشنایی با دانشگاه علوم پزشکی و آزمون و خطاهای عملی که انجام دادم زمینه ساز کسب تجربه اولیه برای آغاز دوباره کارهای شرکت شد.

پس از آغاز تلاش های دوباره برای احیا شرکت عماکو در سال 92 به دلیل وضعیت بسیار بد پرداخت ها، احساس کردم دیگر قادر به ادامه کار نیستم ولی باز هم با امید به آینده و توکل به خداوند ادامه دادم و دست از تلاش بر نداشتم.

بسیاری از پروژه ها به علت تلاش در حفظ کیفیت کار و عدم تجربه کافی زیان ده میشدند، اما سرانجام توانستم پس از اجرای چند پروژه خوب رتبه شرکت را ارتقا داده و رتبه ابنیه برای شرکت کسب کنم.

 


میز اتاقم دفتر کارم بود
تمام این سالها دفتر کار من در خانه و پشت میز اتاقم ‌بود. ولی چون کار در حال گسترش بود و نیاز به مذاکره با شرکت های مختلف داخلی و خارجی وجود داشت؛ دراوایل سال ۹۵ ( پس از 9 سال از تاسیس شرکت) مبلغ رهن دفترشرکت را به سختی تهیه کرده و با پرداخت اجاره ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان با یک حسابدار و کارپرداز، کسب و کار کوچک خود را در فضای جدید ادامه دادم.

 


اولین گام های موفقیت
آرام آرام پروژه های بزرگی را با همکاران متخصصم اجرا کردیم و گام در مسیر موفقیت نهادیم، در روزهای سخت، اهدافم و آنچه از خدا میخواستم را در دفتری مینوشتم وروی فرمول های موفقیت تمرکز میکردم و امروز که به آن دفتر مراجعه میکنم میبینم به بسیاری از اهدافم رسیده ام.

آن روزها  سپری شد و کم کم تجهیزات مورد نیاز دفتر را خریداری و تکمیل کردم، تعداد پرسنل مشغول به کار افزایش یافت و شعبه تهران راه اندازی شد. پس از آن  دفتر ملکی برای شرکت تهیه کرده و کارگاهی در شهرک شماره ۳ اهواز خریداری کردم.

فکرش را نمیکردم به جایی برسم که بتوانم بصورت مجانی توانایی اجرای پروژه ای حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را داشته باشم. اما باید توجه داشت که شرکت ها و بخش خصوصی هر لحظه احتمال ورشکتگی و افت دارند اما سعی میکنم خیلی حساب شده پیش بروم چرا که در وضعیت اقتصادی کنونی هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. از طرفی پروژه های عمرانی غالبا بدون دریافت هزینه و گاها با اوراق مدت دار انجام میشود، کل یک پروژه نهایتا ۲۰ درصد سود دارد و بورس نیز با کاستن ۲۳ درصد از مبلغ اوراق آنها را به پول نقد تبدیل میکند که برای ما ۳ درصد ضرر به همراه دارد.

شرکت مغازه نیست که هر وقت کار نبود یا مشکلی پیش آمد کرکره را پایین داده و تعطیل کنید. شرکتی با 60 نفر پرسنل، هزینه های روزانه خودش را دارد حداقل تا دو سال بعد از اتمام پروژه حسابدارها هنوز مشغول حسابرسی هستند ولی خداوند با نگاه پراز لطفش  کمک کرده که تا کنون نه تنها حقوق معوقه نداشته بلکه با برنامه ریزی های انجام شده پرداخت ها به موقع انجام می شود تا یک گام دیگر به هدف اشتغالزایی و کارآفرینی خود نزدیک شوم.

 


100هزار تومان تنها سرمایه شرکت در بدو تاسیس
سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۱۰۰ هزار تومان بود و اکنون به لطف خدا به ۵ میلیارد تومان رسیده است، البته در برابر شرکت های خیلی بزرگ مبلغی نیست ولی برای من ارزشمند است و میتوانم چند برابر این مبلغ، ضمانت نامه دریافت کرده و کار انجام دهم البته نظم در پرداخت ها درطول این سالها در همکاری با بانک پاسارگاد شعبه زیتون کارمندی ارمغان همراهی این بانک را برایم به همراه داشته است. بسیاری از شرکت ها با سرمایه های خود بازی میکنند و با افتتاح چندین حساب گردش سرمایه خود را افزایش میدهند اما من چنین کاری نکردم و تنها یک بانک، یک حساب و یک شماره تلفن داشته و دارم.

 


توهم یک شبه پولدار شدن بلای جان جوانان امروزی
هیچ حسی زیباتر از این نیست که بتوانی  لبخند و شادی را بر چهره مغموم خانواده ای که نان آورش بیکار است، بنشانی و جوانی را از بیکاری نجات دهی. توکل، صبر، برنامه ریزی و تلاش کلید های موفقیت در کار هستند. متاسفانه جوانان امروز خصوصا برخی جوانان خوزستانی دلشان میخواهد یک شبه پولدار شده و نمایش دهند. بارها از دوستان خود میشنیدم که میگفتند کمی به فکر کلاس کاری باش و خودرو بهتری تهیه کن اما من هر آنچه به دست می آوردم خرج تجهیزات مورد نیاز و پرداخت حقوق کارمندان خود میکردم چرا که وضعیت به موقع پرداخت ها با این شرایط  اقتصادی مشخص نبود.

 


مهمترین اقدامات شرکت عماکو
 با کمک همکارانم‌ پروژه های فراوانی را به انجام رساندیم اما مهمترین آنها احداث کتابخانه عمومی ابن سکیت ملاشیه، مرکز فنی حرفه ای عین دو، آب و فاضلاب مسلاوی خرمشهر، تعمیر چاه های نفت با دستگاه لوله مغزی سیار، احداث 8 واحد بهداشتی و درمانی در سطح خوزستان و مدیریت پسماند حفاری در چاه شماره ۵۰ نفت سفید بوده است.

صعوبت کار دراحداث کتابخانه ملاشیه بسیار زیاد بود و همراهی مردم‌ منطقه با مجریان پروژه به سختی انجام میشد ولی در نهایت خروجی کار به بهترین نحو ممکن انجام شد و به اذعان متولیان اداره کل کتابخانه های استان، پروژه کتابخانه عمومی ابن سکیت ملاشیه بهترین پروژه کتابخانه های کل کشور است. همچنین پروژه احداث مرکز آموزش فنی حرفه ای عین دو نیز با بهترین‌کیفیت انجام شد و مورد اقبال قرار گرفت.

 


آغاز آشنایی با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب
در سال ۹۵ که تحریم ها تا حدودی کاهش یافته بود و نفت به خوبی به فروش میرسید نیازبه تولید و تامین قطعات مورد نیاز وجود داشت، ما نیز که سرمایه نسبتا خوبی را جمع آوری کرده بودیم در راستای تامین نیاز شرکت نفت با شرکت های خارجی و داخلی جهت انجام خدمات دستگاه لوله مغزی سیار تعامل کرده و با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرارداد بسته و دستگاهها را وارد کردیم. اینگونه دایره فعالیت های خود را افرایش داده و رتبه شرکت را ارتقا بخشیدیم.

در ادامه همکاری با شرکت‌مناطق نفت خیز جنوب به معظل محیط زیست و پسماند های حاصل از حفاری پی بردیم. تحقیقات خود را آغاز کردیم و نامه نگاری ها شروع شد، در ابتدا قصد نداشتیم در کنار دکل کار کنیم و میخواستیم به عنوان نمونه در کنار گودال های باقی مانده پس از حفاری مستقر شویم ولی شرکت مناطق نفت خیز تاکید کرد که اولویت ما جمع آوری پسماندها در کنار دکل است؛ اگر چه اجرای پروژه در کنار دکل سخت بود اما تصمیم گرفتیم کار را آغاز کنیم.

کار کردن کنار دکل درمناطق نفت خیز کار ساده ای نیست، پس از ۷۰ ساعت رایزنی با اداره اچ اس ای مناطق نفتخیز جنوب، اداره محیط زیست و اداره کل حفاری توانستیم به آنها بقبولانیم که میتوانیم این طرح را اجرا کنیم با وجود اینکه همه هشدار میدادند این کار بسیار بزرگ است و نمیتوانید انجام دهید؛ ثابت کردیم ما جوانان خوزستانی با سخت کوشی، تلاش مستمر و بهره گیری از نیروهای متخصص قادر به انجام هر کارسختی هستیم.

 


انعقاد قرارداد رایگان!
همکاری معاونت حفاری مناطق نفت خیز جنوب درهمه مسیر های اجرای طرح مدیریت پسماند حفاری با شرکت عماکو بسیار خوب بود. پس از ۲ سال فعالیت و تحقیق، طرح مدیریت پسماند های حاصل از حفاری به روش بیولوژیک نهایی شد و در تاریخ 7 اسفند ۹۷ قرارداد و موافقت نامه برمبنای اجرای رایگان پروژه برای شرکت مناطق نفت خیز جنوب منعقد شد.

هیچ کس باور نمیکرد شرکت عماکو طرح مدیریت پسماند حفاری را بصورت رایگان و بدون دریافت کوچکترین مبلغی اجرا کرده است. اما من معتقدم مهمترین عامل در رشد و ترقی، ریسک پذیری است. پس از اجرای موفقیت آمیز این طرح، شرکت عماکو  در جزو شرکت های ارائه دهنده خدمات پسماند حفاری  و شرکت هایی که با سرمایه های هنگفت با شرکت های خارجی تعاملات خوبی دارند، قرار گرفت. اگر میخواستیم سالها تبلیغ کنیم‌ نمیتوانستیم چنین جایگاهی را کسب کنیم‌؛ این ریسک را پذیرفتیم و با ارائه بهترین کیفیت دراجرای پروژه موفق شدیم.

 


پروژه ای موفق با طراحی و تولید داخلی
 شرکت عماکو در حال حاضر توانایی تجهیز همه دکل های حفاری به سیستم‌ مدیریت پسماند حفاری را دارد، طرح ما در هر موقعیت( بیابانی یا کوهستانی) و  هر میزان مساحتی قابلیت اجرا دارد. همچنین مخازن ما ظرف ۴۸ ساعت آماده به کار میشود و نیاز به حمل با ماشین سنگین نداشته و عوارض زنگ زدگی ندارد و در برابر اسید و ... مقاوم است و طراحی و تولید آن کاملا داخلی است.

 


قابلیت اجرای طرح مدیریت پسماند های حفاری بیولوژیک در هر مساحتی
چاه های همراه با سیستم مدیریت پسماند به گودال های بزرگ به  مساحت ۱۰۰×۱۰۰ نیاز دارند؛ برخی مواقع شرکت نفت  برای حفاری مجبور به خریداری زمین ها از مردم و کشاورزان میشود که با اجرایی شدن این طرح مساحت خریداری شده کاهش یافته و برای شرکت نفت سودمند است چرا که این طرح قابلیت اجرا در مساحت های کوچکتر و حتی مناطق کوهستانی را نیز دارد.

 


ضرورت تجهیز حدود 40 دکل حفاری به طرح مدیریت پسماند بیولوژیک
در حال حاضر شرکت ملی و حفاری بیش از ۸۰ دستگاه دکل دارد که حدودا ۴۰ دستگاه آن در مناطق نفتخیز جنوب فعال است و تنها  ۷  دکل مجهز به سیستم‌ مدیریت پسماند به روش مهندسی هستند و طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) تنها برای یک چاه ( چاه شماره 50 نفت سفید) اجرا شده و از آنجا که در این طرح الزامات زیست محیطی رعایت شده و بسیار کم هزینه است؛ اجرای آن برای دکل های دیگر ضرورت دارد.

 


اشتغالزایی برای 1100 نفر
از آنجا که سیاست  شرکت ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب در راستای پسماندی کردن دکل های حفاری است، اگر پروژه مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) برای دکل های فعال فعلی اجرا شود؛ تقریبا برای حدود ۱۱۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد میشود. البته اگر ۲۸ میدان نفتی و شرکت های خصوصی را نیز اضافه کنیم، قطعا آمار اشغالزایی افزایش خواهد یافت.

در اجرای این طرح ملی، شرکت های  ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب، سازمان محیط زیست و مردم منطقه منتفع میشوند که البته فراگیر کردن آن، همت، پشتکار و حمایت مدیران استانی را میطلبد چرا که اجرایی شدن این طرح در این شرایط تحریم میتواند به اشتغالزایی کمک کند.

 


50 درصد صرفه جویی در هزینه های پسماند حفاری
با انجام  طرح مدیریت پسماند های حفاری به روش بیولوژیک حداقل ۵۰ درصد در هزینه های پسماند حفاری صرفه جویی (کاهش هزینه) میشود زیرا دیگر نیاز نیست کنده های حاصل از حفاری به روش مهندسی با هزینه های زیاد در مکانی دفن شود.

طی انجام طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) حدود ۶۰ هزار بشکه آب (هر بشکه 159 لیتر ) پس از تصفیه به وسیله مواد شیمیایی به دکل بازگردانده میشود که این کار با  مشاوره و علم جوانان دانشگاهی دانشگاه چمران انجام شده است. اگر این طرح انجام ‌نشود، پس از حفاری به اندازه ۴ استخر بین المللی آب بر روی زمین به امید تبخیر رها میشود. ولی پس از اتمام کار در طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) حتی یک قطره آب در گودال ها باقی نمیماند، در حالیکه از حفاری چاه ۴۹ که بدون مدیریت پسماند انجام شده بود، گودالی بزرگ و متعفن باقی مانده که میتواند تهدیدی برای گونه های زیستی در منطقه باشد.

 


معجزه اتکا به تولیدات و سرمایه های انسانی وطنی
هزینه مخازنی که قبلا برای مدیریت پسماند استفاده میشد بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان‌ بود، که برای ۳ مخزن، حدود ۵۵۰ میلییون تومان هزینه بر بود. اما ما در طرح مدیریت پسماند حفاری با استفاده از باگاس نیشکر، این‌ ۳ مخزن را با طراحی و تولید داخلی و استفاده از دانش نخبگان ایرانی و جوان با  ۲۱ میلیون تومان ساخته و به بهره برداری رساندیم.

در کل پروژه طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) تنها یک ماده شیمیایی به نام PAC که برای تصفیه شیمیایی آب استفاده میشود، وارداتی است ولی برای خودکفایی در این زمینه نیز با نخبگان دانشگاه چمران به سمت تولید آن در داخل کشور در حال حرکت هستیم.

ادعای اجرای این طرح برای نخستین بار در خاورمیانه گزاف نیست؛ اما ما تنها به عنوان اولین در کشور بسنده کردیم، البته لازم به ذکر است که بالاترین تکنولوژی نفت در اختیار کشور ایالات متحده آمریکا است ولی ما با استفاده از پسماند نیشکر توانستیم این طرح را اجرا کنیم. کشور های برزیل، مکزیک، هند، گینه از محصول نیشکر خود بیشترین استفاده را میکنند ولی متاسفانه در ایران به بهره گیری از نیشکر در تهیه چند محصول بسنده میشود.

 


هزینه های اجرای طرح مدیریت پسماند حفاری بیولوژیک
هزینه اجرای این پروژه برای چاه های مختلف متفاوت است، کار ما تا یک ماه پس از اتمام حفاری نیز در محل دکل ادامه دارد، برآورد زمانی ما برای اجرای طرح در چاه شماره ۵۰ نفت سفید ۴ ماهه بود که اکنون به علت تاخیر در حفاری به ۶ ماه افرایش یافته است .

در اجرای طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ)، به طور متوسط اگر کار با مشکلی مواجه نشود، میانگین حضور ما در کنار دکل  ۶ ماه است که اگر حدودا برای هر روز هزینه 14 میلیون تومان به صورت ناخالص را در نظر بگیریم، برای چاهی که حفاری آن ۶ ماه طول بکشد ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد.

 


بومی سازی و تکیه به دانش نخبگان ایرانی
 در حفاری چاههای نفت و گاز، مقدار قابل توجهی پسماند و پساب تولید میشود. کنترل، کاهش، بازیافت و خنثی سازی این پساب ها و پسماندها را مدیریت پسماند حفاری میگویند.

فعالیتها و تلاشهایی برای بومی سازی روشهای مدیریت پسماند ناشی از حفاری چاههای نفت و گاز انجام شده است. تلاشهای متعددی نیز برای پالایش و خنثی سازی پسماندهای جامد حاصل از این عملیات به انجام رسیده که متاسفانه همه به علت تقلید کاملاً بدون قید و شرط از روش خارجی و عدم توجه به شرایط محیطی خوزستان، یا به زبان ساده غیربومی بودن، ناموفق بوده اند. استفاده از باکتری ها، گیاهان و غیره هنوز عملیاتی نشده اند و یا اجرای میدانی موفقی نداشتند.

در روش ابداع شده جدید که با همکاری مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز و شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) انجام شده است، پسماند و پساب ناشی از حفاری به محوطه ویژه چند بخشی دارای زهکش ریخته شده و تا حد زیادی مایعات از بخش جامد جدا میشود. سپس این مایعات به مخازن سیکلونی بزرگ منتقل شده تا تصفیه شیمیایی در آن انجام شود.

این مخازن به علت طراحی خاص گرداب آزاد ایجاد کرده که سبب صرفه جویی بزرگی در هزینه های ساخت و مواد شیمیایی تصفیه آب میشود. آب تصفیه شده به دکل حفاری بازگردانده میشود و لجن حاصل به محوطه ترسیب بازگردانده میشود. نفت معلق بر روی آب در محوطه ترسیب و مخازن دایره ای شکل به سرعت توسط جاذب های زیستی ویژه ای که از فراوری باگاس نیشکر (تفاله حاصل از آسیاب و آبگیری نیشکر) تولید شده اند جمع آوری میشود. این جاذب های نفت آب گریز بوده و توان جذب مواد نفتی بیش از 7 برابر وزن خود را دارند.

پسماند حاصل، با باگاس نیشکر فراوری شده مخلوط شده و با استفاده از میکروارگانیسم ها و هوادهی طی فرآیند خشک کردن زیستی خشک میشود. مواد خشک شده جامد در محل با میکروارگانیسمهای ویژه و مواد تسریع کننده ترکیب شده و پس از 45 روز خاک بدون آلودگی از پسماند جامد ناشی از حفاری چاههای نفت حاصل میشود.

 


اولین در جهان
در این روش مدیریت، بخشی تحت عنوان آبشیرین کن خورشیدی در نظر گرفته شده است که با روش رطوبت زنی- رطوبت زدائی کار کرده و وظیفه دفع پسابهای بسیار شور و غیر قابل تصفیه دکل حفاری را بر عهده دارد. این روش به نوع خود در جهان منحصر به فرد بوده و بخشهای تصفیه آب در مخازن سیکلونی، جاذب های نفتی آب گریز حاصل از فراوری باگاس نیشکر، خشک کردن زیستی پسماند حفاری با کمک پسماند نیشکر و آب شیرینکن خورشیدی برای اولین بار در جهان و بخش های حوضچه ترسیب زهکش دار و کمپوست سازی پسماند جامد با استفاده از باگاس نیشکر برای اولین بار در ایران در منطقه نفت سفید، شهرستان شوشتر در محدوده شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرا شده است.

 


کاهش شوری خاک در اثر اجرای طرح
طرح بیولوژیک داخل ایران چندین بار اجرا شده است، باکتری های استفاده شده در طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) در خوزستان تا دمای ۷۰ درجه زنده میمانند در حالیکه باکتری های طرح های بیولوژیک دیگر در دمای ۳۵ درجه از بین میروند.

 همچنین وقتی جامدات تبدیل به کمپوست شدند، نمونه خود را  طبق جداول سازمان محیط زیست و قانون حفاظت خاک که ۲۰ خرداد ۹۸  به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد، آزمایش کردیم و متوجه شدیم شوری خاک تولیدی ما 70 ppm است در حالیکه شوری خاک منطقه نفت سفید ۲۵۵ ppm بود و ما به راحتی میتوانستیم خاک تولیدی را در منطقه رها کنیم چرا که ما زمانی میتوانیم خاکی را که تولید کرده ایم در منطقه بریزیم که شوری آن از شوری خاک منطقه کمتر باشد.

مورد اصلی دیگر مقدار هیدروکربن موجود در خاک است که در قانون جدید تا ۱۰۰۰ ppm قابل قبول است و این مشخصه در خاک ما ۱۰۹ ppm است که این میزان نیز به مرور زمان تجزیه میشود تا به صفر برسد چون کمپوست، قابلیت تجزیه مواد نفتی را دارد. خاک تولید شده علاوه بر اینکه  قابلیت بیابان زدایی و جلوگیری از برخاستن ریزگرد ها و مالچ زیستی را دارد، بسیار حاصلخیز بوده و میتواند به تولید فضای سبز در منطقه کمک کند.

در سال 93 حدود 1 میلیون تن باگاس نیشکر( ماده اصلی طرح مدیریت پسماند است) دفن و آتش زده شد که موجب آلودگی محیط زیست شد. به همین دلیل  نام این طرح  را میتوان منفی در منفی مساوی با مثبت گذاشت چون از پسماند نیشکر، پسماند حفاری، تصفیه و تجزیه میشود.

 


گزارش از  مریم جم
منبع: ایلنا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید