خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بوی خوش سبزی تازه در یک ظهر پاییزی همه محله را فرا گرفته است، تشخیص دستور پخت غذای امروز کار چندان سختی نیست؛ لوبیا قرمز، گوشت و ادویه جات هم باید کنار این سبزی خوش عطر باشند تا سرآشپز کار را شروع کند صدای رسای یک خانم که همه تجربه‌اش را با رنگ‌ها و بوها و البته مزه‌ها در قابلمه‌ای که تازه به درجه جوش رسیده مخلوط کرده به گوش می‌رسد امروز آشپزخانه رنگ‌های خوشمزه‌ای را در خود حل خواهد کرد.


مهناز داوودی سال‌ها است که با نام مهناز امیری سر آشپز آشپزخانه یک مجموعه آموزشی است که خود آن را اداره می‌کند، این مجموعه از سال 1360  فعالیت خود را از یک آشپزخانه کوچک شروع کرد، اما امروز عطر غذای ایرانی این مجموعه را می‌توانید تا کانادا استشمام کنید.

امیری نخستین فردی است که رشته آشپزی را در فنی و حرفه‌ای اصفهان تاسیس کرد او که آشپزی را هنرشگفت انگیز طعم‌ها و رنگ‌ها می‌داند در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا از توسعه این "هنر- صنعت" و اشتغالزایی آن در ایران و کشورهای دیگر می‌گوید که می‌توانید در ادامه بخوانید:

از آغاز کارتان به عنوان یک آشپز بگویید؟
آموزش آشپزی را برای نخستین بار در آشپزخانه منزل خود شروع کردم، بیشتر برای اینکه بیکار نباشم این کار را با تشویق دوستانم شروع کردم؛ من معلم حرفه وفن بودم و از کردستان به اصفهان منتقل شدم و پس از به دنیا آمدن فرزندانم از آموزش و پرورش جدا شدم. دست پخت خوبم به من کمک کرد تا زمان بیکاری خود را پر کنم و تا حدود 10 سال بدون مجوز آموزش دادم و با کمک همسرم اولین نفری بودم که در فنی و حرفه‌ای تقاضای رشته آشپزی را دادم و با کمک مدیر کل وقت فنی و حرفه‌ای توانستم برای اولین بار به همراه اعظم گلزارمنش و زهرا سرتیپی رشته آشپزی را در اصفهان تاسیس کنیم. از سال ۱۳۷۰ با مجوز فنی و حرفه‌ای شروع به آموزش آشپزی کردم.

فکر تاسیس نمایندگی آشپزی ایرانی در کانادا از کجا شروع شد؟
من به ترکیه، دبی و آلمان سفرهایی داشتم، این سفرها با هدف ارتقاء مهارت و به روز کردن اطلاعات و هنر آشپزی و شیرینی پزی بود و با همین هدف در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردم تا از جدیدترین‌ برندهای مطرح و بنام در حوزه مواد غذایی دنیا اطلاع یابم؛ سال ٢٠١٤ را با سفر و اقامت دخترانم در کانادا با هدف ایجاد نمایندگی و همکاری با این کشور شروع کردیم و با محدودیت‌های فراوان بالاخره به نتایجی رسیدیم و در حال حاضر نمایندگی در کانادا داریم و برنامه‌ ریزی بسیار ویژه‌ای برای دو سال آینده کرده‌ایم، به جهت ایجاد یک فضای رقابتی و فعالیت در عرصه جهانی  به دنبال اخذ نمایندگی از چندین موسسه بین المللی هستم و در این زمینه فعالیت‌های وسیعی انجام داده‌ام و باور دارم که ایران در عرصه صنعت آشپزی می‌تواند همگام با سایر کشورها قدم بردارد.

آیا این هنر می‌تواند بیشتر از این پیشرفت کند و در جایگاه بهتری قرار بگیرد؟
 پیشرفت این صنعت بسیار خوب بوده و مجموعه ما تلاش زیادی برای به روز کردن و آوردن جدیدترین دستورها و استانداردهای جدید کرده و با افتخار مدعی پیشگامی در این عرصه هستیم و برای بسیاری چه در داخل و چه در خارج اشتغال زایی و کارآفرینی کردیم تا راه و مسیرشان را در این عرصه پیدا کرده و مشغول به کار شدند. با امید و باور به اینکه ایران و غذای ایرانی و آشپزخانه ایرانی در جایگاه بسیار بالاتر از امروزش قرار گیرد و فرزندان آینده برای فرهنگ و تاریخ آشپزخانه  ایرانی سخن‌ها داشته باشند و ارزش قایل شوند.

هنر آشپزی تا چه اندازه در جذب گردشگر تاثیر می‌گذارد؟
غذاهای ایرانی از لحاظ طعم و ادویه بسیار خوشمزه‌تر از غذاهای اروپایی است و تقریبا غذاهای ما به اروپا و آسیا نزدیک است اما در این زمینه از کشورهای کانادا و آمریکا دوریم و چون طعم و بوی خاصی در ادویه‌های ما وجود دارد توریست‌ها را به خود جذب می‌کند و جالب است بدانید در میان غذاهای ایرانی کباب‌ها و خورشت‌ها به خصوص خورشت سبزی در کشورهای دیگر بسیار پر طرفدار است.

آشپزخانه‌های ایران به لحاظ سطح کیفیتی در چه سطحی قرار دارند؟
متاسفانه در ایران بهداشت در آشپزخانه‌ها بسیار ضعیف است و از ادویه‌جات غیره بهداشتی و رنگ‌های غیر مجاز بسیار استفاده می‌شود در کشور های خارجی به کیفیت غذا اهمیت زیادی داده می‌شود، اما متاسفانه در ایران به ظاهر غذا بیشتر توجه می‌شود.

پیروز میدان سنت و مدرنیته در آشپزی ایرانی کیست؟
در حال حاضر ما بیشتر سعی می کنیم مردم را با غذاهای سنتی آشنا کنیم چرا که بهترین جایگزین برای فست فودها هستند و می‌توانند اشتیاق مردم را از فست فود کم کنند؛ متاسفانه نسل جدید دیگر غذاهای سنتی را نمی‌شناسند و حتی ظاهر غذا را که نگاه می‌کنند سریع  می‌گویند دوست نداریم، اما مادران باید غذاهای سنتی را آموزش ببینند و از ابتدا در لیست غذایی روزانه خود قرار دهند تا بتوانیم سوسیس و کالباس و ... را از سبد غذایی حذف کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید