خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

باورش سخت است اما حقیقت دارد، چهار عضو یک خانواده هشت نفری در روستای 18 خانواری کوشک خاتم استان یزد، علاوه بر خود برای 10 جویای کار دیگر اشتغال ایجاد کردند که این ترجمان واقعی اقتصاد مقاومتی است .


روستای کوشک خاتم با 71 نفر جمعیت در قالب 18 خانوار، در پنج کیلومتری شهر هرات، مرکز شهرستان خاتم واقع شده است.
این روستا تا چندی قبل به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی ها خالی از سکنه شده بود اما احیای قنات ها و بازگشت آب به روستا موجب رونق دوباره زندگی اینجا شد.
حال اگر کسی بتواند در این روستا که تا همین چند وقت قبل، سکنه ای نداشت، برای 18 نفر( 11 خانوار) در یک روستای 18 خانواری، کار آفرینی کند کار بزرگی انجام داده است.
خانواده 'چاکری زاده' یک الگوی به تمام معنا در عمل به اقتصاد مقاومتی هستند که توانستند این کار ناممکن را ممکن سازند.


'جلال چاکری زاده' پدر 58 ساله خانواده با دست رنج خود فرزندانی را تربیت کرده که نمادی از تولید، خودکفایی و ترجمان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند.
این پدر به همراه سه پسر خود دست به کار بزرگی زده اند و هر یک به صورت جداگانه و مستقل، وارد عرصه تولید شده و بدون کمک خارجی و فقط با تلاش و همت خود، بازار اشتغال را در این روستا داغ نگه داشته اند.


پدر خانواده که شتر داری را از سال 80 آغاز کرده هم اکنون 40 نفر شتر دارد و به پرورش آنها مشغول است، مهدی پسر بزرگ خانواده نیز با 37 سال سن به کاشت گل محمدی روی آورده، مسلم نیز که متولد سال 63 است پرورش اسب را در دستور کار خود قرار داده و محسن، پسر آخر خانواده هم که متولد سال 69 است به پرورش زنبور عسل روی آورده است.


جلال چاکری زاده پدر خانواده در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: پرورش شتر، می تواند بخش مهمی از ترجمان واقعی اقتصاد مقاومتی باشد چون کم خرج و پر درآمد است.
وی افزود: 40 نفر شتر دارد و آنها را روزانه برای چرا به بیابان می برد که اگر بارندگی اتفاق بیفتد زاد و ولد شترها بیشتر شده و سود و درآمد دهی آنها بیشتر خواهد بود.
وی با توجه به درآمد و اشتغالزایی خوب این صنعت، حمایت مسوولان را خواستار شد و گفت: دولت می تواند با وام های کم سود و حمایت از شترداران، کشاورزان بیشتری را با توجه به معضل کم آبی، به این سمت سوق دهد.
وی افزایش شترهای خود به 100 نفر موجب ایجاد اشتغال بیشتر دانست و گفت: چرای این حیوان در بیایان، هزینه کمتری به دنبال دارد و پرورش آن نسبت به گاو و گوسفند، بهتر است ضمن آنکه مقاومت بیشتری هم در مقابل خشکسالی دارد.
چاکری زاده همچنین آب مورد نیاز شترها را مهم دانست و با اشاره به اینکه در حال حاضر آب مورد نیاز شتران با تانکر تامین می شود حفر یک چاه با دبی پایین را خواستار شد تا بتواند آب مورد نیاز آنها را تامین کند.


'مهدی چاکری زاده' پسر بزرگ خانواده نیز که به دلیل خشکسالی و کمبود آب به کشت گیاه کم آبخواه 'گل محمدی' روی آورده 2 هکتار سطح زیر کشت این گل دارد و امیدوار است امسال این میزان را افزایش دهد.
وی ادامه داد: گلها درآمدزایی دارند و نهال مورد نیاز برای فروش نیز می توان از این میزان سطح کشت تولید کرد.


'مسلم چاکری زاده' دومین فرزند خانواده است که پا به پای پدر و در کنار او صنعت پرورش 'اسب' را ایجاد کرده و می گوید: شهرستان خاتم، ظرفیت خوبی برای پرورش اسب دارد و می تواند درآمدزایی خوبی ایجاد کند.
وی تعداد اسبهای موجود خود را 10 راس اعلام کرد که درآمد خوبی نیز از آن کسب می شود.
وی داشتن روابط عمومی خوب و بالا را در این حرفه مهم دانست و تصریح کرد: روابط عمومی بخش مهمی در این حرفه است و می تواند بسیاری از کارها را به خوبی پیش ببرد.
وی با بیان اینکه از سال 1392 به این صنعت روی آورده تصریح کرد: جوانان، توان و ظرفیت پرورش اسب در این منطقه را دارند هر چند هزینه نگهداری آنها بالاست.
وی عنوان داشت: کار با اسب را با 25 میلیون ریال شروع کردم و هم اکنون درآمد خوبی از آن عاید می شود.
وی به مسابقات کورس استانهای فارس و کرمان در سالجاری اشاره کرد و با بیان اینکه او نیز باید در آن شرکت کند پیشنهاد داد: اگر این امکان فراهم شود که بتوانم در خود شهرستان کورس بگذارم بهتر است چرا که این شهرستان پتانسیل برگزاری کورس های اسب سواری را دارد.


'محسن چاکری زاده' هم که 27 ساله و دارای مدرک مرغداری صنعتی است گفت: من نیز به پرورش زنبور عسل روی آوردم و با استفاده از تجربیات پدر و برادران به خوبی می توانم این حرفه را دنبال کنم.
وی آرزو دارد تا بتواند در این عرصه به یکی از تولید کنندگان بزرگ کشور تبدیل شود تا نشان دهد می شود با پشتکار و همت، هر کاری را انجام داد.


در آمد پدر خانواده، سالانه حدود 200 تا 300 میلیون ریال، پسر دوم، سالانه 400 میلیون ریال، محسن آقا که زنبور داری دارد نیز در صورتی که امسال، کارش را ارتقا دهد سالانه حدود یکصد میلیون ریال درآمد زایی خواهد داشت و پسر بزرگ هم برآورد کرد سالانه 500 میلیون ریال در آمد کسب کند.


مادر خانواده، خانه دار است و به فرزندان و پدر خانواده کمک می دهد، دختر بزرگ خانواده مهندس معماری است و در تهران مشغول فعالیت است، دختر دوم هم مسوول حسابداری یک شرکت است و کوچکترین دختر خانواده نیز خانه دار است.


پدر و سه پسر شاغل وی، تحصیلات عالیه ندارند و بجز پدر که فقط چهار کلاس قدیم سواد دارد بقیه دیپلمه هستند.


اسب های پرورشی، علاوه بر تامین نیاز روستای کوشک و شهرستان خاتم به استانهای همجوار از جمله فارس، کرمان و یزد نیز صادر می شود.


خانواده چاکری زاده، علاوه بر آن به کارهای جانبی دیگری همچون لایروبی قنات و حفر چاه مشغول هستند و فروشگاه مواد شوینده و مصالح ساختمانی نیز ایجاد کرده اند.
آنها هدف از فعالیت های خود را ایجاد اشتغال و کارآفرینی و روی آوردن به مشاغل کم آبخواه بعلت خشکسالی عنوان کردند.


جمعیت روستاهای بخش مرکزی خاتم هشت هزار و 376 نفر است، 45 روستا فاقد دهیاری و 17 روستا دارای دهیاری است.
هرات مرکز شهرستان 40 هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.


گزارش: شهلا حیدری
منبع: ایرنا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید