خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.50 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از بزرگ‌ترین کسب و کارهای مرتبط با حوزه حجاب و عفاف در کشور به دست دو خواهر اصفهانی اداره می‌شود، خواهرانی که علاوه بر اشتغال آفرینی، دغدغه دفاع از ارزش‌های اسلامی و حراست از حجاب نیز دارند.

دو خواهر اصفهانی امروز صاحب یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین کسب و کارهای مرتبط با عفاف و حجاب هستند. نام مجموعه فروشگاهی آنها برای بسیاری از بانوان اصفهانی آشناست، چه آنهایی که فروشگاه "نوین حجاب" را برای خرید محصولات و ملزومات پوششی خود انتخاب می‌کنند و چه آنهایی که روی خط فضای مجازی سیر کرده، فاصله‌ها را کم کرده و از نقطه دیگری از کشور مشتری محصولات این فروشگاه شده‌اند.

صفورا طراحی لباس خوانده و سمیه ادبیات، می‌گویند تا پیش از سال 88 حوزه فعالیت‌ اجتماعی‌شان ارتباطی با شغل امروز آنها نداشته اما صحبت از یک دغدغه اجتماعی است که سبب شده امروز ملزومات حوزه فرهنگ و اقتصاد را عجین کرده و نام خود را به عنوان بانوان تولیدکننده و کارآفرینان دغدغه‌مند در حوزه حجاب و عفاف معرفی کنند.


آغاز یک راه
صفورا نباتی نژاد یکی از این دو خواهر کارآفرین میزبان گفت‌وگوی ماست. با اشتیاق از زمانی می‌گوید که یک تصمیم بزرگ را عملی کرده، همان جرقه ذهنی که مسیر او را به سوی آینده‌ای طلایی هموار کرده است، از تلاش‌های اولیه‌اش می‌گوید، سختی‌هایی که مانع موفقیت نشد و شوق انجام برنامه‌های آینده که امیدوار است به لطف این همت و پشتکار گام او در حراست از گوهر حجاب ثمربخش و مبارک باشد.

ما هم از همان ابتدا شروع می‌کنیم. سئوال نخست این است: چه شد که یک بانوی تولیدکننده در حوزه حجاب و عفاف شدید؟ وی می‌گوید: پیش از این در حوزه دیگری فعالیت می‌کردیم، اما زمانی که دیدیم جامعه ما نیاز به تغییر و تحولی در امر حجاب و عفاف دارد تصمیم گرفتیم وارد این عرصه شویم.

وی ادامه می‌دهد: کار را شروع کرده و چند ماهی آزمایشی فعالیت کردیم، متوجه شدیم که توانایی کار را داریم، بنابراین کارگاهی راه‌اندازی کردیم و فعالیت خود را به مرور توسعه دادیم، تا امروز که حدود 30 نفر به صورت مستقیم و تعداد زیادی نیروی کار نیز به صورت دوره‌ای و غیرمستقیم در مجموعه ما مشغول به فعالیت هستند.

 


این بانوی جوان کارآفرین، دانش آموخته رشته طراحی لباس است، حرفه امروز او نیز مرتبط با مهارت و دانشی که کسب کرده به خوبی توانسته زمینه پیشرفت وی را فراهم کند. وی می‌گوید: به واسطه تخصصی که داشتم الگوها را مشاهده کرده و به دنبال رفع معایب آنها برآمدم. به عنوان نمونه چادرهایی که به خاطر صرفه جویی در مصرف پارچه به صورت تنگ دوخته می‌شد را بررسی و طرح‌های متنوع و مناسب‌تری روی آنها پیاده کردم، همچنین طرح‌هایی برای مقنعه، روسری و سایر ملزومات حجاب آماده سازی کردم.

وی از زمانی می‌گوید که طرح‌ها آماده و تولیدات انبوه شد. وی ادامه می‌دهد: حساسیت عجیبی روی کارم داشتم، همه موارد را با دقت و علاقه انجام می‌دادم، بعد از طراحی‌ها تولید انبوه و عمده ابتدا در فروشگاه‌ خود ما و سپس به صورت عمده آغاز شد.


کارگاه "نوین حجاب"؛ ورود آقایان ممنوع!
کارگاه این خواهران کارآفرین عرصه به نمایش گذاشتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های بانوان این شهر است. زنانی که نشان داده‌اند با حضور در عرصه کسب و کار و تولید می‌توانند هم‌پای مردان به ارتقا فرهنگ کار و تولید داخلی کمک کنند. کارگاه نوین حجاب، کاملاً مختص به فعالیت بانوان است و این مجموعه از صفر تا 100 به دست بانوان فعال و کوشا اداره می‌شود.

این موضوعی است که این بانوی اصفهانی از آن صحبت می‌کند و می‌گوید: تنها مجموعه‌ای در استان و حتی کشور هستیم که تمامی فعالان آن از بانوان هستند. از طراحی تا تولید و عرضه همه اقدامات توسط بانوان انجام می‌شود و این یکی از نقاط موفقیت ما است.

البته این بانوی کارآفرین به جز نگاهی که به حوزه اشتغال آفرینی برای بانوان دارد موضوع دیگری را در جذب بانوان در کارگاهش ذکر می‌کند که جالب توجه است. وی می‌گوید: اینجا خانم‌ها برای پوشش خانم‌ها تصمیم می‌گیرند و ایده‌های خود را عملی می‌کنند، یک خانم است که می‌داند چگونه چادر و مقنعه‌ای مناسب اوست، پس بهتر است طراحی اجناس و تولیدات به دست همین خانم‌ها انجام شود و ما نیز این موضوع را یک حُسن می‌دانیم.

وی همچنین درباره ایده محصولات و تولیدات فروشگاه خود صحبت می‌کند و می‌گوید: هر فروشگاهی که با ما همکاری کرده و از محصولات ما تهیه می‌کند بعد از یک بار آزمایش مشتری دائمی ما می‌شود چون ما با حضور بانوان اتاق فکر داشته و برای تولید محصولاتمان ایده‌های مختلف را بررسی و بهترین آن را انتخاب می‌کنیم.

 

 


چادر تمام ایرانی بر سر بانوان
یکی از مهمترین موضوعات در حوزه اقتصاد، حمایت از تولید داخلی است، تکیه بر توان درون که همواره در بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی نیز مورد تأکید قرار گرفته پیش‌زمینه مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های بیرونی است. صنعت نساجی و به صورت جزئی‌ حوزه پارچه و البته به شکل جزئی‌تر بخش چادر مشکی در سال‌های اخیر همواره به عنوان پاشنه آشیل صنعت نساجی در کشور مطرح بوده است.

بازار پارچه چادر بانوان ایرانی سال‌ها در دست خارجی‌ها بوده اما امروز اتفاقی مبارک دست تولیدکنندگان چادر و ملزومات حجاب را برای استفاده از تولید داخلی باز کرده است. این فعال حوزه اقتصاد درباره استفاده از پارچه ایرانی در محصولات فروشگاهش اینگونه توضیح می‌دهد: محصولات حجاب و عفاف ما به چند دسته تقسیم می‌شوند، رده نخست چادر است، از حدود یک سال پیش کارخانه تولید چادر شهرکرد شروع به کار کرده و در استان اصفهان نخستین کارگاهی که تولیدات خود را با استفاده از این پارچه تمام ایرانی انجام داد ما بودیم.

وی با اشاره به کیفیت این پارچه می‌گوید: کیفیت خوب است اما هنوز نمی‌توان گفت عالی‌است، اما اکنون بسیار بهتر شده، البته تنوع کار کم است که باید بیشتر شود. پارچه با عرض یک متر و 115 سانتی‌متر تولید می‌کردند اما چادرهای مدل‌دار به خاطر شکیل‌ بودن باید عرض یک متر و 80 سانتی‌متر داشته باشند.

این بانوی تولید کننده می‌گوید: در چند سال اخیر پارچه‌ها بیشتر از کره وارد می‌شدند، ما نیز ابتدا پارچه کره‌ای تهیه می‌کردیم اما بعد از راه‌اندازی کارخانه شهرکرد قسمتى از تولیدات ما از محصولات این کارخانه است. البته برای بخشی از کار که مربوط به چادرهای سنتی ساده ایرانی است همچنان از پارچه‌های وارداتی استفاده می‌کنیم.

وی درباره رده دوم محصولات در کارگاهش بیان می‌کند: رده دوم کار ما چادر نماز است، خدا را شکر پارچه چادر نماز تولید ایرانی است، سری بعد مقنعه‌ها هستند که فروش بالایی دارند، پارچه آن نیز از تولیدات کارخانه بروجرد و کاملاً داخلی است.

صاحب مجموعه "نوین حجاب" ادامه می‌دهد: پارچه حریر نیز تولید داخل است که در برخی محصولات به کار می‌رود، و اما قسمت آخر تولیدات ما ملزومات حجاب و عفاف شامل ساق دست و از پارچه ریون و کریستال و باز هم از تولیدات داخلی است. البته بخش دیگری از کار ما مربوط به گیره‌های حجاب است که توسط بانوان به صورت کار در منزل تولید می‌شود، این محصولات کاملاً دست‌ساز توسط دختران جوان خوش ذوق است.

وی به توسعه فعالتیش نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در شهرستان‌های مختلف استان نمایندگی داریم، از جمله خمینی‌شهر، شهرضا، نائین و فلاورجان. در استان خوزستان نیز نمایندگی داشته و البته از طریق فضای مجازی و بخش خرید آنلاین نیز مشتریان بسیاری از سایر شهرها و استان‌های کشور داریم.


برنامه‌ها زیاد و زمان کم
وی درباره ایده‌هایش برای توسعه کار بیان می‌کند: صددرصد به دنبال توسعه هستیم، برنامه‌ها بسیار زیاد است اما زمان کم است، هر روز ارگان‌های مختلفی که با ما قرارداد می‌بندند بیشتر شده و فرصت ما بسیار کم است.

این بانوی تولیدکننده درباره سختی‌های مسیر کار و حمایت‌های صورت گرفته می‌گوید: برای شروع کار از جایی کمک نگرفته و با سرمایه خودمان شروع کردیم، ابتدا مکانی را به صورت اجاره در اختیار گرفتیم و چند ماهی فعالیت کردیم، بعد از یک سال سرمایه‌گذاری کرده و فروشگاهی تهیه کردیم که همچنان در این فروشگاه محصولات خود را عرضه می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در کنار این فروشگاه، کارگاه‌هایی را راه اندازی کردیم، خود ما ابتدا کارآفرینی را دوست داشتیم اما بهتر دیدیم در زمینه‌ای که نیاز جامعه است کار کنیم، به عنوان نمونه اگر وارد عرصه لوازم آرایش می‌شدیم اکنون درآمد بسیار بالایی نصیب ما می‌شد اما هدف ما توسعه امر حجاب و عفاف بود.

 

 


نوید برنامه‌های موثر در حوزه حجاب و عفاف
این دو خواهر پرتلاش از بانوان دغدغه‌مند در امر حجاب و عفاف هستند، این فعال حوزه طراحی لباس ابراز امیدواری می‌کند که با عملی ساختن ایده‌هایش در بعد فرهنگی گام‌های خوبی در ترویج فرهنگ عفاف در جامعه بردارد، البته نوید برنامه‌های بزرگی را برای آینده می‌دهد و با اشاره کوتاه به اینکه هدف او اجرای برنامه‌ای چهره‌ به چهره است آینده‌ای روشن در حوزه عفاف و حجاب را ترسیم می‌کند.

«... خیلی وقت‌ها جلو می‌رفتیم. به دنبال برپایی نمایشگاه با خواهش و تمنا بودیم، اما حمایت کمی از ما صورت می‌گرفت.» وی این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: در بخش حجاب و عفاف کسی کمک نمی‌کند، طرح‌هایی را به آموزش و پرورش ارائه کردیم اما کمکی ندیدیم.

این بانوی تولیدکننده بیان می‌کند: هر اداره‌ای که نمایشگاه می‌زند و بسته فرهنگی از محصولات ما معرفی می‌کند به دنبال ایجاد رزومه برای خود و ارائه گزارش عملکرد به دستگاه‌های بالاتر است، در عین حال هر نهادی که دغدغه حجاب را داشته با ما همکاری خوبی کرده است، آخرین پروژه ما با بسیج بود که از طرف بسیج اصناف برای حضور در نمایشگاه دستاوردهای بسیج معرفی شدیم.

وی ادامه می‌دهد: در این نمایشگاه رسیدگی کاملی از نظر مکان و موقعیت کردند، این نمایشگاه با شرایط بسیار خوب برای غرفه‌داران برگزار شد اما تنها انتقاد من تبلیغات کم بود، ای کاش بیشتر تبلیغ می‌شد تا برای ما نتیجه بهتری داشت. همکاری ما با بسیج سازندگی ادامه دارد، صحبت‌هایی نیز داشتیم و در حال پیشبرد برنامه‌های خود با همکاری بسیج هستیم.


چادرهایی که به دست محرومان رسید
این فعال فرهنگی و اقتصادیدرباره طرح‌هایی که اجرا کرده و استقبال زیادی از سوی بانوان صورت گرفته نیز صحبت می‌کند و با دلخوری از افرادی که از این طرح سوء استفاده کردند، می‌گوید: ما نخستین مرکزی بودیم در اصفهان که طرح نذر حجاب که همان طرح تعویض چادر فرسوده بود را اجرا کردیم، استارت این کار در نمایشگاه قرآن زده شد، چادر دوخته شده آماده با پارچه‌ای بود که کمیته مد و لباس آن را تأیید کرده بود. ما آن را 49 هزار تومان می‌فروختیم و در قبالش چادر فرسوده را تحویل می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه این طرح ثبت شده به عنوان فردوس حق مالکیت معنوی دارد، می‌گوید: در مجموعه ما، گروهی چادرهای فرسوده را دریافت کرده، ترمیم و اتوکشیده و آماده می‌کردند و در نهایت به دست عده‌ای از محرومان می‌رساندیم.

این بانوی کارآفرین ادامه می‌دهد: مردم نیز وقتی دیدند که چادرها به دست نیازمندان می‌رسد استقبال کردند، ما در این طرح تعداد زیادى چادر داده و تعداد زیادى چادر فرسوده تحویل گرفتیم. سری دوم طرح را نیز در بانوی سرای آفتاب و در هفته عفاف و حجاب برگزار کردیم، آنجا نیز استقبال بالا بود. تبلیغات خوبی نیز صورت گرفت، چادرهای ترمیم شده را به مناطق محروم اصفهان فرستادیم و این چادرها به دست کسانی رسید که واقعاً نیازمند بوده و از دریافت آن خوشحال می‌شدند.

 

 


چهارشنبه‌های طلایی
آخرین صحبت این بانوی دغدغه مند درباره حراست از حجاب است. او دغدغه خود درباره حجاب را اینگونه تشریح می‌کند: من خود یک دختر نوجوان دارم، باید گفت بچه‌های ما فطرت پاکی دارند و می‌توان فقط با یک اقدام معمولی اما موثر آنها را به حجاب ترغیب کرد تا از آن لذت ببرند.

وی ادامه می‌دهد: از زمانی که چهارشنبه سفید در شبکه‌های ماهواره‌ای برای تبلیغ علیه حجاب شکل گرفت ما نیز فکر کردیم که اقدامی موثر در زمینه حجاب انجام دهیم، بنابراین طرح چهارشنبه طلایی را اجرا کردیم، در این روز برای دختران و بانوان تخفیف‌های ویژه درنظر گرفتیم که اتفاقاً استقبال بسیار خوبی شد، حتی در صفحه شخصی خود راجع به طرح‌های چهارشنبه‌های طلایی بسیار مراجعه کننده داشتم.


حالا نوبت مسئولان است....
شوق این بانوان کارآفرین برای اجرای ایده‌هایشان در حوزه حجاب و عفاف و تلاش و همت آنها و همراهان برای به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد کشور و رونق تولید از یک سو و انگیزه‌های‌شان برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ستودنی است. آنها پاسداری از ارزش‌های اسلامی را با حمایت از کار و سرمایه ایرانی عجین کرده و معتقد هستند برکت این نگاه در زندگی آنها همواره دیده می‌شود. حالا نوبت مسئولان است تا با حمایت از طرح‌ها و ایده‌های این بانوان کارآفرین مسیر پیشرفت را هموار کرده و عرصه را برای ظهور و بروز توانمندی‌های آنها در حوزه فرهنگ و اقتصاد فراهم کنند.


گزارش از مریم قمریان
منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید