خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.75 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عبدالحمید فرهادی کارآفرین موفق کهگیلویه و بویراحمدی تاکنون موفقیت‌های زیادی از جمله تهیه و تولید کودی کاملاً ارگانیک برای از بین بردن نماتود در ریشه گیاهی که برای اولین بار در دنیا بوده، کسب کرده است و در حال حاضر برای 30 نفر در زمینه پرورش قارچ اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی که کارآفرین نمونه سال 1388، قابل تقدیر در سال 1389 و کارآفرین برتر سال بوده است، از سال 1383 به صورت خانگی پرورش قارچ صدفی را آغاز کرد و طبق گفته این کارآفرین برتر تمامی تلاش خود را به کار بست تا کیفیت را کاملاً متمایز از بازار ارائه دهد و موفق نیز شد.
در ادامه گفت‌و‌گو با او را بخوانید تا بدانید که چطور این جوان کهگیلویه و بویراحمدی در دشوار‌ترین شرایط اقتصادی، توانسته به کارآفرین نمونه تبدیل شود.

اکنون چه نوع قارچ هایی را پرورش می دهید و چه ابتکاراتی داشته اید؟
انواع قارچ های صدفی، دکمه ای، دارویی و حتی وحشی بومی منطقه را کشت داشته ام به گونه ای که در برخی از ماه ها گاهی بیش از 30 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شده اند و این قارچ ها در کل بازار ایران به فروش می رسد.
این قارچ ها را گاهی نیز به صورت مربا و خشک شده نیز به بازار عرضه می کنم و با توجه به کیفیتی که در تولید کمپوست قارچ داشتم میزان خیلی زیادی کمپوست به سایر نقاط کشور از شمال تا جنوب کشور ارسال می کنم.

 


بر روی چندین مورد کار کردم که موفقیت های زیادی نیز به دست اوردم، پرورش قارچ بومی منطقه که اولین بار بود تولید شده و در کنار این کارها از ضایعات پرورش قارچ برای تولید ورمی کمپوست یا همان کود ارگانیک استفاده کردم و از کوه های منطقه برای تجزیه این کود و تولید کود ورمی کمپوست استفاده کردم که کاملاً موفقیت آمیز بود.
همین طور کودی کاملاً ارگانیک برای از بین بردن نماتود در ریشه گیاهی تولید کردم که برای اولین بار در دنیا بوده و به دنبال مراحل ثبت اختراعم هستم که در دانشگاه یاسوج نیز مراحل علمی آن را طی کرده است.

برای تولید قارچ از چه روش هایی استفاده می کنید؟
برای تولید قارچ از روش های سنتی تا صنعتی استفاده می کنم که هم اکنون 10 سالن 100 متری مختص این کار آماده کشت بوده که تجهیزات رطوبتی و گرمایشی آن نیز اتوماتیک است.
پرورش قارچ را می توان در یک مکان 10 متری به بالا به صورت سنتی کار کرد، اندازه استاندارد سالن باید بین 70 تا 100 مترمربع و به صورت دیوار و سقف عایق باشد و بتوان تهویه و تنظیم دما، نور و رطوبت را به خوبی انجام داد.

 


اکنون محل کشت شما کجاست؟
در شهر توریستی سی سخت است و در عین حال چندین نقطه از کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در طرح های تولیدی آنها همکاری دارم.
در صورتی که مکان کشت مناسب و بودجه نیز به اندازه کافی وجود داشته باشد پرورش قارچ کاملاً توجیه اقتصادی دارد.
با توجه به اینکه از وام های تولیدی و اشتغالزایی هنوز استفاده نکرده ام و در صورتی که استفاده کنم سرعت پیشرفتم نیز بسیار زیاد می شود.
اکنون مکانی که قارچ پرورش می دهم بزرگ است و برای تجهیزات این مکان از درآمد خود طرحم استفاده کردم و چند سالی است که به مکان جدید وارد شدم که بالای 3500 مترمربع مساحت دارد که برای رشد این طرح به پول نیاز دارم و وام بگیرم که مسئولان در این زمینه پیشقدم شوند و کمک کنند که متاسفانه تاکنون همکاری زیادی صورت نگرفته اما جهاد کشاورزی نهایت همکاری را داشته است.

برای پرورش قارچ آموزش خاصی دیده اید؟
با توجه به اینکه چند سالی است به عنوان مربی پرورش قارچ در فنی و حرفه ای مشغول بودم کاملاً تجربه دارم و اگر بخواهیم درآمد ماهانه این کار را محاسبه کنیم باید گفت اگر به صورت کامل کشت انجام شود با 10 سالن کشت می توان تا بالای 50 میلیون ماهانه سود خالص بدست آورد.
با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب که توجه خاصی به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال داشته این رشته تولیدی در صورتی که حمایت کامل شود و برنامه ریزی اصولی داشته باشد می تواند اشتغال بسیار خوبی ایجاد کند.
با توجه به اینکه کشت قارچ در منطقه زیاد نیست می توانیم با تولید بسیار، قارچ زیادی روانه بازار کنیم و علاوه بر تأمین پروتئین جامعه و سلامتی جامعه می توانیم بخش زیادی را صادر کنیم مخصوصاً اگر قارچ بومی و کوهی منطقه باشد.

 


مهمترین مشکلات شما چیست؟
حمایت مسئولان کمرنگ است و کمبود منابع مالی از دیگر مشکلاتی است که وجود دارد و از مسئولان می خواهم در این مسیر من را همراهی کنند که بتوانم زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنم.
سخن من با جوانان این است که توکل داشته باشند و بپذیرند که هر کاری سختی خاص خود را دارد و از سختی نترسند.

گزارش از : زهرا داوودی
منبع: سایت خبری ایل بانو
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید