خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرین و مخترع جوان شیرازی که در دوران مدرسه به دلیل شرایط سخت زندگی دانش‌آموز ناموفق بوده با پشتکار و کسب مهارت به یکی از جوانان موفق و آینده‌دار کشور تبدیل شده است.


وارد اتاقش که می‌شوم با دیواری پر از گواهی‌نامه‌ها و تقدیرنامه‌های مختلف روبه‌رو می‌شوم، دکور اتاقش سمبل فنی و حرفه‌ای است، نمادی که مسیر زندگی‌اش را تغییر داده و در جای جای صحبت‌هایش مشخص است که نسبت به آن ارق خاصی دارد.  

امیر پروش نمونه کامل انسانی با پشتکار است که به گفته خودش با کسب مهارت و حرفه‌آموزی مسیر زندگی‌اش کاملا تغییر کرده است. این مخترع و کارآفرین جوان شیرازی در محله دباغی شاه داعی‌الله شیراز متولد شد و دوران کودکی سخت خود را که از آن با عنوان «دورانی وحشتناک» یاد می‌کند در این محله جرم‌خیز گذرانده است.

به گفته خودش مشکلات زندگی باعث شد که در دوران مدرسه نمرات ضعیفی بگیرد و با معدل 8 ترک تحصیل کند اما با ضمانت فردی دلسوز به نام آقای بهبود در شاخه کار و دانش در یکی از هنرستان‌های شیراز مشغول به تحصیل می‌شود و در رشته برق با معدل ناپلئونی 10 دیپلم می‌گیرد. این مخترع جوان ورود به هنرستان شیراز به کمک  نقطه عطف زندگی خود می‌داند.

پروش می‌گوید: حتی پول خرید دفتر و کتاب هم نداشتم به یکی از ساندویچ‌فروشی‌های معروف شیراز می‌رفتم و کاغذ ساندویچها را جمع می‌کردم و با قرار دادن زیر یک جسم سنگین آنها را صاف می‌کردم، با اجاره کتاب از خیابان دهنادی شیراز مطالب مهم کتاب‌ها را در این کاغذها یادداشت و مطالعه می‌کردم.

وی از قبولی در دانشگاه فنی باهنر شیراز به عنوان یکی از اتفاقات خوب زندگی خود یاد می‌کند و می‌گوید: بعد از اینکه در دانشگاه فنی باهنر شیراز فوق دیپلم گرفتم بار دیگر کنکور دادم و دو تا لیسانس برق و الکترونیک از دانشگاه شیراز اخذ کردم و مدرک فوق لیسانس برق را در تهران گرفتم.

نخبه، کارآفرین و مخترع امروز در مقطعی از زندگی خود آن چنان از آینده خود مایوس و ناامید شده بود که به فکر خودکشی می‌افتد و روزی پیش یک روحانی از حالات روحی خود صحبت می‌کند. این روحانی از او می‌خواهد که هفته‌ای یک مرتبه به دارالرحمه شیراز برود و در آنجا غسال شود.

پروش در مورد این تجربه می‌گوید: وقتی آنجا رفتم فکر خودکشی از سرم خارج شد و تا حدود یک سال در همان دارالرحمه شیراز به کار غسالی مشغول بودم.

این مخترع جوان اولین اختراع خود را در سال 2014 ثبت کرد و در حال حاضر 5 اختراع دارد که ثبت جهانی شده است و حتی نیم‌نگاهی به دریافت جایزه نوبل اختراعات دارد و امید دارد که در 40 سالگی اتفاقات خوبی در این زمینه برایش رخ دهد.

وی که از معدود مخترعانی است که موفق به ثبت جهانی اختراعات خود و فروش آن‌ها شده است، می‌گوید: از بیشتر کشورهای دنیا دعوت‌نامه دارم اما گمشده من و هدفی که دنبال می‌کنم در این آب و خاک است.

از جمله اختراعاتش افزایش سطح کارآیی باتری اتومبیل، سیستم جلوگیری از تصویربرداری، تولید آب از هوا، راهکاری برای افزایش 3 برابری رشد گیاه و گرم کردن آب بدون استفاده از انرژی‌های الکتریکی و ... است.

امیر پروش، حالا سفیر فنی و حرفه ای، سفیر کارآفرینی دانشگاه فنی حرفه ای کشور، پیشنهاد مشاور استاندار فارس و... است، آری این است قصه زندگی امیر پروش و پروش‌ها که در سخت ترین شرایط و جبر روزگار به اندک اعتمادی می‌توان از آنها جوانی جهانی ساخت .

دانش‌آموز ناموفق و ناامید دیروز در حال حاضر مدیریت مرکز مهارت آموزی امیرکبیر را بر عهده دارد و بیش از 200پرسنل در 35 مرکز از فارس را مدیریت می‌کند می‌گوید: امروز بخشی از ایده هایم محقق شده و راه اندازی مرکز مهارتی امیرکبیر با فراگیری 30 رشته مهارتی از ایده‌های مهمم است که نوجوانان و جوانانی مثل پروش را هدایت کنم چرا که اگر جوانی مهارت داشته باشد بدون شک هیچ زمان بیکار نخواهد بود .

پروش می‌گوید که عاشق ایران، فارس و شیراز است و انتخاب مرکز مهارت آموزی به نام امیر کبیر به خاطر حس وطن دوستی‌ای است که این مرد بزرگ به وطنش داشت.

پروش می‌گوید نظام آموزشی ما امروز عملکردی جزیره‌ای دارد، باید حوزه‌ی آموزش یکپارچه شده و پیوندی محکم با عرصه‌ی صنعت و کار و تولید داشته باشد، آن زمان قطعا موفق خواهیم شد.

سفیر فنی حرفه ای گفت: به بخش دولتی بخش خصوصی را رقیب خود می‌داند در صورتی که اعتقاد دارم بخش خصوصی نیاز به کمک بخش دولتی ندارد و فقط نیاز بخش خصوصی این است که کاری به کارش نداشته باشند.

این جوان نخبه ایرانی افزود: ما امروز بیش از هر زمان نیازمند تیم‌های دارای مهارت هستیم و باید زمینه‌ی رشد و پویایی جوانان مستعد این مرز و بوم را فراهم کنیم.

آری پروش‌ها در این جامعه کم نیستند امیدوارم که مسئولین مربوطه و در راس آنها استاندار محترم در لابه‌لای جلسات و کارگروه‌های مختلفی که برگزار می‌کنند حواسشون هراز گاهی معطوف به جوانانی مستعد که در نقاط محروم این استان دستشان کوتاه است، باشد و دستان نحیف پروش‌ها را بگیرند و به نخبه‌ای جهانی مبدل کنند.

 همین جا از ریاست سازمان فنی و حرفه ای و مسئولین ذی ربط دعوت می‌کنیم که سری به این مرکز مهارت آموزی بزنند و از نزدیک، این مرکز فوق العاده مهارتی را ببینند تا هم پشت گرمی برای این کارآفرین نخبه باشد و هم کمک کنند تا جوانان ایرانی و فارسی به شایستگی‌های خود برسند.


منابع : خبرگزاری تسنیم و روزنامه تماشا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید