خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.38 (4 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خانم «بهمدی » با آنکه بانوی مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) است اما توانسته است با همت بلند خود، دو گلخانه خیار ایجاد کرده و با فعالیت در آن، حالا به عنوان یک کارآفرین موفق مخارج زندگی روز مره خود تأمین کند.


چه زیباست! دیدن همت بلند زنانی سخت کوش که در شرایط نامطلوب زندگی با همه تنگناها و کمبودها مردانه می‌ایستند و در سایه اراده و همت مثال زدنی بار زندگی را به دوش می‌کشند تا سایه سرد وابستگی را با گرمای استقلال و روی پای خود ایستادن جایگزین کنند و در اوج سختی به مسیر موفقیت پای می‌نهند.

یکی از روزهای نیمه دوم تیرماه به روستای«قلعه خواجه» در بخش جواد آباد ورامین می‌روم؛ به گلخانه خانم بهمدی که حالا به میدان تلاش و کوشش یک بانوی مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) ورامین تبدیل شده و او در گرمای نفس تابستان همچون مردان کشاورز منطقه در حال کاشت و برداشت محصولات سیفی در گلخانه خود است.

خانم بهمدی بانوی تلاشگر، روزهای سختی را گذرانده است؛ روزهایی که وقتی از او می‌خواهم درباره‌اش توضیح دهد پاسخی جز اشک ریختن و سکوت ندارد!

آنچه از نظرتان می‌گذرد روایت زندگی این مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) است که حالا در سایه تلاش خود، از مددجویی به کارآفرینی موفق تبدیل شده است.

وی اظهار می‌دارد: «محبوبه بهمدی» متولد سال 1358 در روستای «ریگی» در میان‌ جلگه عشق‌آباد در شهرستان کاشمر هستم.

15 سال تجربه کشاورزی را دارم و تحصیلاتم سوم ابتدایی است. پدرم راننده آموزش و پرورش بود و بازنشست شد.

از 18 سالگی به نیشابور آمدیم و مدت 9 سال نیز در سازمان بهزیستی به عنوان کسی که کودکان عقب‌مانده ذهنی را نگهداری می‌کرد، فعالیت کردم.


گلخانه داری از سلفچگان تا ورامین
در همین سن بود که ازدواج کردم و ثمره آن  یک پسر 16 ساله است. سال 84 از نیشابور به «دستجرد» در سه راه سفجگان قم آمدم و سه سال در آنجا در گلخانه تولید صیفی‌جات مانند خیار، توت‌فرنگی و گل، کار کردم و تا سال 87 در آنجا بودم. مدت سه سال است از همسرم به دلیل اعتیاد به شیشه جدا شده‌ام.

همسرم در آن زمان تحت پوشش کمیته امداد بود و من در گلخانه مدت سه سال کارگری کردم و ماهانه 220 هزار تومان حقوق دریافت می‌کردم. به دلیل داشتن مشکلات در زندگی و تأمین هزینه های آن تحت پوشش کمیته امداد قرار دارم.

سال 87 به ورامین، منطقه جوادآباد و روستای طغان رفتم. در آنجا در گلخانه‌ 2600 متری که برای فردی بود به صورت ارباب و رعیتی کار کردم.

شرایط کاری‌ام این طور بود که فردی من را به بار فروشان میدان تره‌بار ورامین معرفی کرد. یکی از بارفروشان به بنده بذر و کود لازم را داد و قرار شد با هم کار کنیم.

تا سال 91 در این گلخانه بودم و درآمد حاصل به صورت نصف و مساوی با صاحب گلخانه تقسیم می‌شد. این مدت یک سال طول کشید. بعد از آن به روستای «قلعه‌ خواجه» آمده و در دامداری یکی از روستائیان این منطقه مشغول به کار شدم.

 

 

 وام 30 میلیون تومانی  کمیته امداد و راه اندازی گلخانه 1000 متری
بعد از مدتی ابتدا گلخانه‌ هزار متری را در قلعه‌ خواجه ایجاد کردم. این گلخانه هزار متری را با دریافت وام 30 میلیون تومانی از کمیته امداد راه انداختم و در مدت کمتر از یکسال با کاشت خیار، حدود 10 میلیون تومان درآمد داشتم.برای مدت یک سال 5 میلیون تومان اجاره این گلخانه را می‌دادم؛ ضمن اینکه ماهانه 500 هزار تومان بابت وام 30 میلیون تومانی که برای گلخانه گرفته بودم، پرداخت می‌کردم. ابتدا کمیته امداد به من و تنها پسرم ماهی 60 هزار تومان مستمری می‌داد اما وقتی وام 30 میلیون تومانی را گرفتم، مستمری قطع شد.

در حال حاضر 7 ماه است که در این گلخانه مشغول به کار هستم. در این گلخانه سه نفر شریک هستیم و مساحتی برابر با 2400 متر با 5 گلخانه دارد و به نسبت هرکدام از درآمد حاصل، سهم می‌بریم.


درآمد 8 میلیونی در 5 ماه
درآمد شما از گلخانه چه میزان بود؟
به دلیل اینکه مدیر اصلی این مجموعه بنده نیستم و کار به صورت شراکت انجام می‌شود، نمی‌توانم درآمد دقیقی را ارائه کنم.
بار اول که از این گلخانه برداشت کردیم، ضرر کردیم اما چین دوم گلخانه با مدیریت خودم انجام می‌شود و باید در مدت 5 ماه هر کدام 7 تا 8 میلیون تومان سود داشته باشیم؛ یعنی در سال در مجموع حدود 16 تا 17 میلیون تومان سود می‌ماند.

 

شراکت در گلخانه 6 هزارمتری
روزی چند ساعت در اینجا کار می‌کنید؟
صبح‌ها خودم کار می‌کنم و بعدازظهرها یک کارگر کمکم می‌کند؛ البته مدت 2 ماه است با یک گلخانه 6 هزار متری دیگری شریک شده‌ام و پسرم در آنجا مشغول به کار است.
باید بگویم اگر این گلخانه برای خودم باشد و اختیار کامل داشته باشم، می‌توانم در یک مرحله برداشت از محصول یعنی در مدت حدود 5 ماه، 25 تا 30 میلیون تومان سود ببرم.


«جهاد» برندی که بین بارفروشان معروف است
خیار تولیدی گلخانه شما در میدان تره بار با چه نامی شناخته می‌شود؟
برچسب کارتن‌های خیار با نام «جهاد» است که در گلخانه اولم به کار می‌گرفتم و بسیار نام معروفی بین بارفروشان میدان تره‌بار است؛ به شکلی که برای خرید محصولات بنده صف می‌بستند و یک روز در میان حدود 500 کیلو خیار تولید می‌کردم.


خرید بسته‌های 290 هزار تومانی بذر خیار
چقدر هزینه صرف خرید بذر خیار می‌کنید؟
هربسته، 520 عدد بذر دارد که هرکدام 560 تومان قیمت دارد و در مجموع، هر بسته بذر خیار 291 هزار تومان قیمت دارد.البته در حال حاضر که هوا گرم است 35 روزه محصول نهایی به دست می‌آید اما در زمستان به دلیل سرمای هوا، مدت 50 روز طول می‌کشد تا محصول به دست آید.


 

کار در گلخانه از چهار صبح تا غروب آفتاب
چقدر در روز کار می‌کنید؟
ساعت 4 صبح بیدار می‌شوم و کارهای مقدماتی گلخانه را انجام می‌دهم و با روشن شدن هوا کار را در سالن‌ها آغاز می‌کنم. ساعت 2 بعدازظهر کارگرم هم به اینجا آمده و شروع به کار می‌کند تا غروب مشغول به کار هستیم.
با تلاش خود توانسته‌ام در حال حاضر 15 میلیون تومان پول برای پسرم پس‌انداز کنم و قطعه زمینی را هم خریداری کردم.


آیا در شرایط سخت زندگی هم قرار داشته‌اید که برای نیاز روزانه دچار مشکل بشوید؟
خیلی زیاد! زمانی که در روستای معین‌آباد همین منطقه زندگی می‌کردم، در یک گاوداری کار می‌کردم و ماهانه 280 هزار تومان حقوق می‌گرفتم.
 به دلیل اعتیاد همسرم مجبور شدم او را به کمپ ببرم و برای پرداخت هزینه 240 هزار تومانی کمپ به مشکل برخوردم.

در اینجای مصاحبه سکوت کرده، گریه می‌کند و می‌گوید "دیگر دوست ندارم از سختی آن کار بگویم"


آیا اکنون در تأمین هزینه‌های زندگی مشکلی دارید؟
نه خدا را شکر شرایطم خیلی بهتر است. همین که کاری از دستم برمی‌آید و بین مردم اعتبار دارم خیلی خوشحال هستم؛ مثلاً وقتی به میدان تره‌بار می‌روم با این که یک زن هستم اما بار فروشان برایم ارزش و اعتبار قائل هستند و اگر نیاز به پول داشته باشم آنها در اختیارم قرار می‌دهند.


درخواست گرفتن قطعه زمین برای ایجاد گلخانه دارم
الان چه خواسته‌ای از مسئولان کمیته امداد دارید؟
تنها خواسته‌ام قرار دادن یک قطعه زمین برای ایجاد گلخانه است تا بتوانم منبع درآمد خوبی داشته باشم.در حالی که با دستان خود به طرف گلخانه‌ها اشاره می‌کند، ادامه می‌دهد: بنده برای تهیه یک گلخانه نیاز به تسهیلات مالی دارم؛ به دلیل اینکه مدت زیادی را در گلخانه‌ها کار کرده‌ام و به خوبی می‌توانم محصولات مختلف کشاورزی مانند خیار، گوجه، توت‌فرنگی و انواع گل‌ها را پرورش داده و تولید کنم، اما در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی دست و پایم بسته است و نمی‌توانم فعالیت زیادی را انجام دهم.


خودرو تندروی بدون بنزین هستم!
در واقع باید بگویم "بنده ماشین تندروی بدون بنزین هستم." دوست دارم کمیته امداد تسهیلات مالی به من بدهد و حاضر هستم در قبال آن هر چه بخواهند مدرک بدهم و حتی بعد از پرداخت آ‌خرین قسط وام مکان گلخانه را به نام من بزنند.

 البته به دهیار این روستا گفته‌ام تا مکانی به من بدهند تا کار کنم اما پاسخ مثبتی به من نداده‌اند و کسی به حرف‌هایم توجهی نمی‌کند.


شما به عنوان یک مددجوی موفق و خودکفا چه توصیه‌ای به دیگر مددجویانی که به دریافت همان مستمری ماهانه عادت کرده‌اند، دارید؟
 به آنها می‌گویم "خواستن، توانستن" است. من فردی بودم که کار کشاورزی انجام دادم و برای یاد گرفتن کار در گلخانه، سختی زیادی کشیدم با اینکه تنها سه کلاس سواد دارم.

 با تمام وجود در اینجا کار می‌کنم؛ البته در این میان، تشویق‌های خانم هداوند که مددکارم در کمیته امداد است نیز بسیار مؤثر بوده است و باعث ایجاد شوق در من شد. بنده موفق شدم مدرک فنی و حرفه‌ای خود را در رشته قالی‌بافی بگیرم و برای دریافت گواهینامه ماشین نیز ثبت‌نام کرده ام.


آرزوی خوردن آبگوشت با مسئولان کمیته امداد!
لبخندی می زند و اندکی مکث کرده و می‌افزاید: آرزویم این است که اولاً سلامتی داشته باشم و روزی حلال کسب کنم، بعد از آن نیز مجموعه بزرگ گلخانه داشته باشم تا بتوانم انواع و اقسام محصولات کشاورزی را در آن کشت کنم؛ ضمن اینکه بتوانم آلاچیق و تنور سنتی درست کنم، سماوری گذاشته و آبگوشت محلی درست کنم و در همین فضای گلخانه میزبان مسئولان کمیته امداد باشم.

 


منبع: خبرگزاری فارس
گزارشگر: محمد تاجیک

* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید