خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

استارتاپ‌هایی که بدون ایده و صرفا با هدف برند فروشی مدعی یونیکورن شدن بودند، به تازگی اقدام به تعدیل نیرو کرده از تک شاخ‌های میلیارد دلاری خود پیاده شدند. یکی از این استارتاپ‌ها بعد از بروز مشکلات مالی گسترده به فرابورس ایران درخواست پذیرش داده بود تا شاید بتواند از طریق منابع مردم عادی جذب سرمایه کند.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایسنا، چندی پیش چند استارتاپ از جمله یک استارتاپ در حوزه تجارت الکترونیک اعلام کرد که درخواست پذیرش خود را به بورس و فرابورس ایران داده است. اما درباره سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و ارزش‌گذاری آن‌ها ابهامات زیادی وجود داشت به طوری که رئیس سازمان بورس اعلام کرد که ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها مورد قبول نیست و درباره سرمایه‌گذاری خارجی در استارتاپ‌ها نیز اخبار جدیدی منتشر شد که حاکی از این بود که آن‌ها علیرغم ادعایشان سرمایه‌گذار خارجی جذب نکرده‌اند.

این استارتاپ‌ها که به گفته مدیرانشان سودآور نبودند فقط به امید فروش سهامشان ادامه میسر می‌دهند، اما ظاهرا حتی سرمایه‌گذارانی که تا بحال به امید فروش سهام خود به قیمت‌های چند برابری در حال تامین مالی این استارتاپ‌ها بوده از وضعیت آنها ناامید شده و تزریق سرمایه را متوقف کرده‌اند. خبرها و اطلاعیه‌های این شرکت‌ها حکایت از تعدیل چند صد نفری پرسنل این شرکت‌ها دارد. به این ترتیب استارتاپ‌هایی که بدون ایده و صرفا با هدف برند فروشی مدعی یونیکورن شدن بودند، از تک شاخ‌های میلیارد دلاری خود پیاده شدند.  

با توجه به گفته‌های کارشناسان از اول نیز قابل پیش‌بینی بود که استارتاپ‌های که رشد خود را به جای ایده و نوآوری متکی به هزینه‌های بالای مارکتینگ و تبلیغات کرده بودند، آینده درخشانی نخواهند داشت، هر چند که عده‌ای سعی داشتند با شبیه کردن ظاهر این کسب و کارها به استارتاپ‌های سیلیکونولی و با ایجاد دفاتر شیک و جذاب و تدارک بازدید مقامات دولتی تداعی ایجاد استارتاپ‌های موفق در کشور داشته باشند. اما باید دقت کرد آنچه باعث ارزشمندی برند استارتاپ‌های موفق دنیا شده است نه دفاتر و انبارهای آنها بوده، بلکه ایده‌ها، نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی بوده است که منجر به تسخیر بازارهای بین‌المللی شده است.

چندی پیش مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد که این رکن بازار سرمایه می‌خواهد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اقدام به جذب منابع مالی برای این استارتاپ‌ها کند. امیر هامونی وعده داد که برای سال ۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ هزار میلیارد تومان از طریق منابع غیر بانکی برای صندوق‌های خطرپذیر منابع جذب می‌کند، اما در نهایت حتی ۵ درصد از آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم محقق نشد. یعنی علیرغم تلاش‌های فرابورس ایران برای تامین مالی این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاران حرفه‌ای این استارتاپ‌ها را غیر شفاف دیدند و ریسک آن‌ها را بسیار بالا برآورد کردند و حاضر نشدند در آن صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید