خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: در حالی ‌که الزام دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوز مشاغل خانگی ویژه بانوان و جوانان 70 درصد است، تنها 43 درصد آن به بانوان اختصاص دارد.

به گزارش کارآفرین ناب، فریبا آیت‌اللهی گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در سال 96 سهمیه تسهیلات ابلاغی به استان 160 میلیارد ریال بود که 120 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
وی افزود: درحالی‌که سهمیه ابلاغی امسال 177 میلیارد ریال بود که تاکنون 132 میلیارد ریال آن تخصیص داده شد.
مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون یزد تصریح کرد: در اجرای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی و با عنایت به وضعیت بیکاران استان، در کارگروه تخصصی اشتغال دهم اسفند پارسال استان مصوب شد حداقل 70 درصد مجوز‌های مشاغل خانگی الزاماً برای بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، جوانان و زنان صادر شود.
به گفته آیت‌اللهی، این مصوبه از ابتدای سال جاری در دستور کار دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز مشاغل خانگی قرار گرفت و در حال اجراست که 43 درصد مجوزها برای جوانان و همین تعداد مجوز ویژه زنان است.
وی اضافه کرد: همچنین میانگین 84 درصد اشتغال ایجادشده دستگاه‌ها در بخش مشاغل خانگی ، برای افراد بدون تحصیلات دانشگاهی بود که 16 درصد برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفته شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین طرح‌های ارائه‌شده مربوط به شهرستان یزد و کمترین آن به اشکذر و در دستگاه‌ها بیشترین به سازمان صنعت ، معدن و تجارت و کمترین آن به صندوق کارآفرینی امید اختصاص داشت.
وی یادآور شد: بیشترین فراوانی صدور مجوز مشاغل خانگی مربوط به پرورش گوسفند و بز، تولید زعفران ، قالیبافی ، پرورش مرغ بومی ، دوخت لباس ، گلیم‌بافی ، پرورش قارچ خوراکی ، پرورش زنبورعسل ، طراحی پارچه و لباس و پرورش گاو شیری است.
آیت‌اللهی درباره این رشته‌ها می‌گوید: متأسفانه این مجوزها منجر به ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی نمی‌شود به همین دلیل باید با نظارت بیشتر ، مجوز رشته‌ها به سمت اشتغال این قشر تغییر یابد.
وی تأکید کرد: با توجه به بالا بودن آمار بیکاری زنان تحصیل‌کرده و نیز نوع و ماهیت رشته‌های مشاغل خانگی و متناسب بودن آن‌ها برای اشتغال این قشر، مشاغل خانگی ظرفیت مناسبی برای افزایش اشتغال زنان است، امیدواریم به‌خوبی این ظرفیت ، هدایت و از آن استفاده شود.
جمعیت یزد بر اساس سرشماری سال 95 یک‌میلیون و 138 هزار نفر است که 916 هزار نفر آن 10 سال به بالا دارند که معیار اشتغال شناخته می شوند .
از این تعداد جمعیت 541 هزار نفر جمعیت غیرفعال و 370 هزار نفر آن‌ها را جمعیت فعال اقتصادی تشکیل می‌دهند.
بنابر اعلام مرکز آمار در سال 95 ، از 20 هزار و 67 زن بیکار استان، 13 هزار و 891 نفر دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند و درواقع 70 درصد آنها را دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی تشکیل می‌دهند.
از مجموع مردان بیکاران استان که 25 هزار و 569 نفر هستند، 6هزار و 650 نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه و به عبارتی 26 درصد دانش‌آموخته مراکز آموزش عالی هستند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید