خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا در حوزه دریا می‌تواند بهره‌وری از مزیت‌های دریا را به عنوان یکی از ارکان اقتصاد پویا و پایدار کشورها معرفی کند.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، با وجود تعیین سهم و جغرافیای هر کشور در آبهای آزاد، مسلط بودن به فناوری و علم روز، تعیین‌کنندۀ میزان بهره‌وری هر کشور از مزایای دریا است و در حالیکه سرمایه‌گذاری خصوصی در این حوزه در کشورهای پیشرفته، رو به افزایش است، ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند مزیت‌های دریا را به عنوان یکی از ارکان اقتصاد پویا و پایدار کشورها معرفی کند.
بر همین اساس در گفت‌وگو با رؤسای بنیادهای نخبگانی استان‌های ساحلی، اهمیت و نقش فناوری‌روز در میزان بهره‌وری از دریا و آبهای آزاد را مورد بررسی قرار دادیم.

محسن جهانشاهی رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران با اشاره به اینکه ارکان اقتصاد مقاومتی بر پایه درون‌زا بودن و برون‌گراییِ مبتی بر تفکرات دانش‌بنیان است، گفت: از آنجائیکه اجتماع نخبگانی و سرآمدان و متخصصان موتور محرکه تفکرات دانش‌بنیانی هستند، بی‌تردید با محوریت نخبگان در مسائل دریا، دریا محور کردن جنبه‌های خاص اقتصاد مقاومتی مانند گردشگری، حمل‌ونقل و انرژی، برای کشور آورده‌های مطلوبی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: استان‌های ساحلی به لحاظ جغرافیایی و اقلیم و همچنین تأثیرات فرهنگی در سال‌های متمادی حضور جامعه در کنار دریا، مهارت‌هایی را بومی کرده و از دریا با روش‌های سنتی بهره می‌برند. از این رو حضور جوانان مستعد و تحصیل کرده می‌تواند از طرفی با بهره‌گیری از مهارت‌های سنتی و از طرف دیگر استفاده از دانش روز با محوریت ایجاد کسب‌وکارهای دریا پایه، اقتصاد منطقه و کشور را به طرز شگفت‌انگیزی متحول کند.


همکاری معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان با اساتید و دانشجویان دانشگاه‎های دریانوردی
مسیب پهلوانی رئیس بنیاد نخبگان سیستان‌وبلوچستان نیز حمایت از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بین‌المللی توسط معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه دریانوردی چابهار و دانشگاه بین‌المللی چابهار را از برنامه‌های بسیار تأثیرگذار در حوزه دریا دانست و گفت: تشکیل کارگروه صنایع دانش‌بنیان دریایی بنیاد نخبگان استان در سال 1396با حمایت ستاد توسعه فناوری صنایع دانش‌بنیان دریایی نیز از دیگر اقدامات مهم و موثر است که با تصویب و اجرای طرح‌های فناورانه دریایی، از جهت‌گیری‌های مهم برای توسعه اقتصاد دریا محور محسوب می‌شود.

وی افزود: بحث اکوتوریسم دریایی یا طرح‌هایی نظیر تولید دارو از جلبک‌های دریایی یا تولید مواد نانو ضد ریزگردها در مرکز تحقیقات شیلات آبهای دور چابهار، طرح پرورش ماهی در قفس، مناسب‌سازی آب دریا برای مصارف کشاورزی از دیگر طرح‌های ارائه شده در کارگروه صنایع دانش‌بنیان دریایی بنیاد نخبگان استان است که با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در حال پیگیری است.


توسعه اقتصاد دریا محور در گرو مجهز شدن به دانش و فناوری‌های حوزه دریا
پهلوانی ادامه داد: عرصه دریا بسیار پیچیده و گسترده است و هر کشوری که با دانش و تجربه بیشتر و ابزارهای بهره‌‌برداری مناسب‌تر وارد این عرصه شود، ‌ قطعاً بیشتر بهره‌مند خواهد شد؛ از این رو مجهز شدن به دانش و فناوری‌های حوزه دریا که بسیار متنوع است، از مهمترین اقدامات توسعه اقتصاد دریا محور است؛ در این راستا تدوین نقشه راه فناوری‏‌های دریایی کشور ضمن تعیین چشم‌انداز بلندمدت، موجب شفاف شدن اولویت‏ها و نیازهای حال و آینده کشور در زمینه فن‌‏آوری‌‏های دریایی می‌شود.


تزریق تفکر نیروی انسانی به حوزه دریا تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را در پی دارد
داود صمصام‌پور رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان نیز تعدد نیروی‌انسانی متخصص و متعهد را بزرگترین مزیت کشور برای توسعه دانست و گفت: نیروی تفکر سرمایه‌های انسانی سرآمد، کاربلد و متخصص اعم از اساتید، دانشجویان، محققان، مبتکران، مهمترین داشتۀ کشور است که اگر به بخش‌های مختلف اعم از دریا تزریق شود می‌تواند سبب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شود.

وی تصریح کرد: تقویت بنیه علمی کشور و سوق دادن پژوهش‌ها به سمت نیازهای کشور بویژه در حوزه دریا، استفاده از پیشنهادات و توان علمی و فکری نخبگان و سرآمدان کشور در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری کشور در حوزه دریا و همچنین تشویق و حمایت از تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توسط نخبگان دانشگاهی و کارآفرین به ویژه در حوزه دریا (از جمله کشاورزی دریا، گردشگری دریایی، صنایع دریایی، استخراج نفت و گاز و غیره)، از مهمترین محورهایی است که می‌تواند محل فعالیت اجتماع نخبگانی باشد.





نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید