خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رئیس فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بیش از ۶۰ درصد سهامداران شرکت یا موسسه‌هایی که می‌خواهند احداث شوند معلول باشند به آنها تسهیلات بسیار خاص اعطا می‌شود.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از  ایلنا، زهرا ساعی در گفت‌وگویی به مناسبت روز ناشنوایان، با اشاره به طرح سازمان بهزیستی برای اشتغال این قشر، خاطرنشان ساخت: ما به صورت کلی برای معلولین که یکسری از آنها ناشنوایان هستند، قانون حمایتی را در اسفندماه 96 تصویب کردیم؛ این لایحه چندین سال مسکوت مانده و به مجلس ارجاع نشده بود و ما از دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستیم که این لایحه سریع‌تر تکمیل و به مجلس داده شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، افزود: در کمیسیون‌ها بر روی این لایحه بسیار کار شد و در 20 اسفند سال گذشته قانونی را تحت عنوان حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصویب کردیم که فصول مختلفی دارد و در آن تمام معلولیت‌ها از جمله شنوایی را شامل می‌شود.

رئیس فراکسیون معلولان مجلس تصریح کرد: در فصل پنجم این قانون که در مورد کارآفرینی و اشتغال افراد معلول است کامل ذکر شده که سازمان اداری استخدامی کشور چه خدماتی را به این افراد ارائه دهد، وزارت تعاون را مکلف کردیم که حتما یک صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی برای افراد دارای معلولیت که تحت پوشش هستند ایجاد کند و اساسنامه‌ای نیز سریع‌تر تصویب و به هیات وزیران ابلاغ کند.

ساعی با بیان اینکه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی برای ارائه وام‌هایی جهت کارآفرینی است و افراد معلولی که می‌خواهند اشتغال‌زایی کنند می‌توانند از این صندوق وام‌هایی با درصد پایین دریافت کنند، توضیح داد: پرداخت تسهیلات نیز در چند صورت است، یکی اینکه به واحد‌های تولیدی خدماتی داده می‌شود که افراد دارای معلولیت را به کار بگیرند و آنها را شاغل کنند؛ در برخی واحدها این کار انجام شده و برخی دیگر این کار را انجام نمی‌دهند اما باید نظارت را قوی‌تر کنیم که این قانون به درستی انجام شود. با توجه به اینکه بحث اشتغال در کشور بسیار ضعیف است نمی‌توانیم به دولت فشار بیاوریم چراکه بحث اشتغال در کشور وضعیت خوبی ندارد.


واحدهایی که بیش‌ از 60 درصد سهامداران آن معلول هستند تسهیلات خاص دریافت می‌کنند
عضو ناظر مجلس در شورای عالی اداری کشور خاطر نشان کرد: اگر بیش از 60درصد سهامداران شرکت یا موسسه‌هایی که می‌خواهند احداث شوند معلول باشند به آن‌ها تسهیلات بسیار خاص داده می‌شود، در قانون حمایت از معلولان درصدی از پست‌های سازمانی، اپراتور شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی، پست‌های دفتری و ماشین‌نویسی به افراد نابینا و کم بینا یا دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: در جای دیگری برای اشتغال این افراد در بخش‌های غیر دولتی نیز تسهیلاتی در نظر گرفتیم که اگر کارفرماها افراد دارای معلولیت را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند از برخی هزینه‌ها معاف می‌شوند به عنوان مثال می‌توانند معافیت بیمه‌ای داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه هزینه ارتقاء کارایی را باید در بودجه سنواتی تصویب کند و نسبت به درصد معلولیت معلولان پرداخت می‌کند؛ در بحث استخدام نیز وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات های دولتی، شرکت‌ها، نهادهای عمومی و انقلابی مکلفند 3درصد از مجوز استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت بدهند.


قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کاملترین قانون
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بدون نقص نیست اما کاملترین قانونی است که تاکنون در کشورمان بوده گفت: مواردی برای اصلاح وجود دارد اما همین اندازه بسیار خوب است که اجرایی شود و با آن جلو برویم و عملیاتی شود و اگر در اجرا ایراداتی داشت می‌توانیم استفساریه و اصلاحیه بزنیم اما سعی کردیم نسبت به حقوق افراد دارای معلولیت امتیازاتی قائل شویم.

رئیس فراکسیون معلولان مجلس افزود: در حال حاضر دستگاه به دستگاه و به تدریج نظارت‌هایی می‌کنیم که این قانون به درستی اجرا شود و بنده به عنوان رئیس کمیسیون در آینده نزدیک (پایان 6ماهه اجرای این طرح ) نامه‌ای را به تمام وزارتخانه‌ها خواهم زد که درحال آماده شدن است تا ببینیم در این مدت 6 ماهه که از تصویب و ابلاغ گذشته است، بحث استخدام معلولان چقدر عملیاتی شده است، گزارش پیگیری بنده نیز رسانه‌ای خواهد شد.



نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید