خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ایران کشوری در حال‌توسعه است که منابع متعددی برای پیشرفت دارد. بهره‌گیری از منابع عظیم نفت، گاز، معادن و منابع طبیعی، زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های شغلی خواهد شداما با وجود همه این منابع، شرایط حساس ایران در جهان، بر روند اقتصادی تأثیر فراوانی داشته است. رشد اقتصادی و ارائه راهکارهایی برای کاهش بیکاری، در شرایط کنونی می‌تواند راهگشا باشد و لزوم کارآفرینی در ایران در چنین شرایطی بیشتر خود را نشان می‌دهد.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایسنا، بهره‌گیری از کارآفرینی و کارآفرینان و لزوم استفاده از ایده‌های نو، گام مهمی در جهت ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکار و افزایش رشد اقتصادی و در نهایت رشد سرمایه‌گذاری و افزایش امید و انگیزه در جامعه خواهد شد.

با توجه به پتانسیل استان همدان در بحث کارآفرینی و کسب رتبه 11 کشوری در این زمینه، نشست تخصصی برای بررسی معضلات این موضوع در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد که برخی از مشکلات مطرح شده با حوزه کشاورزی مرتبط بود به همین جهت بر آن شدیم تا نشستی تخصصی‌تر در این زمینه برگزار کنیم.


کارآفرینان باید طرح توجیهی داشته باشند
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در نشست تخصصی «بررسی معضلات کارآفرینی در حوزه کشاورزی» در دفتر ایسنا، با تأکید بر مشخص بودن فرآیند صدور مجوز برای طرح‌های کارآفرینی در حوزه کشاورزی، از عملکرد برخی کارآفرینان و عدم توجه به موارد قانونی از سوی آنها انتقاد کرد.

محمدرضا شهسواری در رابطه با مراحل اخذ مجوز، اظهار کرد: فرآیند سرمایه‌گذاری مسیری طولانی با 6 مرحله است و کسی که قصد سرمایه‌گذاری دارد ابتدا باید طرحی در ذهن خود داشته سپس آن را روی کاغذ پیاده و طرح توجیهی را آماده کند تا برای کارشناسان ادارات مربوطه هم ذهنیتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: با استفاده از طرح توجیهی مشخص می‌شود سرمایه‌گذار چه ایده‌ای دارد، چه چیزی قرار است تولید شود، چقدر و کجا تولید می‌شود، ارزیابی مالی انجام می‌گیرد، طرح با شرایط استان و کشور سنجیده می‌شود تا مشخص شود اجرای آن ممکن است یا نه؟

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: مجموعه‌ای که مجوز را صادر می‌کند، طرح توجیهی را بررسی می‌کند و در صورت نبود مشکل مجوز اولیه را برای اجرا صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: در این مرحله مشخص می‌شود سرمایه‌گذار طرح را کجا اجرا می‌کند، مختصات محل به سازمان جهادکشاورزی و نظام مهندسی معرفی می‌شود و بعد از مشخص شدن نقشه، ادارات باید استعلامات لازم را انجام دهند تا مشخص شود این نقطه هیچ مشکلی ندارد و سرمایه فرد به خطر نمی‌افتد سپس هنگامی‌که تمام استعلامات تأیید شد، زمین برای تغییر کاربری به امور اراضی معرفی می‌شود.

شهسواری در ارتباط با عملکرد امور اراضی بیان کرد: در اداره امور اراضی با توجه به تبصره‌های موجود اگر فعالیت موردنظر مرتبط با کشاورزی نباشد فرد موظف به پرداخت عوارض است و اگر پیشه مرتبط به کشاورزی باشد عوارضی به آن تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: بعد از تأیید مجوز تغییر کاربری، محل و نحوه فعالیت معلوم شده و به نوعی نقشه کار مشخص می‌شود و هنگامی‌که پروانه ساخت صادر شد طرح وارد فاز اجرایی خواهد شد و فرد می‌تواند کار خود را آغاز کند و پس از اجرا بحث سرمایه‌گذاری بررسی می‌شود و اقدامات معرفی به بانک و وام صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با انتقاد از اقدامات موازی و غیرهماهنگ پارک علم و فناوری تصریح کرد: متأسفانه این نهاد بدون هیچ استعلامی طرح‌های کشاورزی را به بانک معرفی می‌کند و ما را مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد.

وی درباره طولانی بودن روند صدور مجوز اظهار کرد: در بحث طرح‌های خاص ممکن است با طولانی شدن روند بررسی طرح مواجه شویم چرا که ممکن است ضابطه یا بخشنامه‌ای در ارتباط با طرح مذکور وجود نداشته باشد البته بخشنامه‌ها کاملا منفی نبوده بلکه برای نظم دادن به کارها ضروری است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: می‌توان امیدوار بود با اجرای کامل سامانه پنجره واحد مشکلات و قوانین زائد کنار گذاشته شود چرا که در این سامانه تمام هماهنگی‌ها و استعلامات لازم انجام شده و روال اداری با سرعت بیشتری انجام می‌شود.


روند صدور پروانه طولانی و زمان‌بر است
کارشناس سازمان دامپزشکی استان همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا، بزرگترین و بهترین کار سازمان جهادکشاورزی برای رفع معضل زمان‌بر بودن کارهای اداری را تأسیس سامانه پنجره واحد دانست و با اشاره به صدور 1900 پروانه در استان در سال 96 گفت: همدان بعد از استان‌های شمالی بالاترین تراکم صدور پروانه را در کشور دارد.

محمدعلی بهرامی با اشاره به موارد خاص کارآفرینی و سرمایه‌گذاری اظهار کرد: برای صدور پروانه در موارد خاص به دو علت با مشکل مواجه می‌شویم؛ یک عدم آگاهی و دو نبود بخشنامه مرتبط با طرح ارائه شده به طوریکه سیستم دولتی بخشنامه‌محور بوده و نمی‌توان آن را زیر پا گذاشت.

وی افزود: قوانین ما به ظاهر دست و پا گیر است اما وجه تمایز ایران با کشورهای همسایه در همین قوانین و نظام‌مند بودن سیستم اداری است.

بهرامی با اشاره به پرورش زالو، اظهار کرد: در این بحث به این علت که زالو برای مصارف پزشکی و درمانی پرورش داده می‌شود و در تماس مستقیم با پوست انسان قرار دارد، به راحتی می‌تواند بیماری را منتقل کند و خون که خوراک این جانور است، مستعدترین ماده برای جذب میکروب، باکتری و بیماری بوده به همین علت بر طبق قانون با توجه به اینکه وظیفه ما حفظ جان و سلامتی مردم است، نمی‌توانیم اجازه استفاده از خون را بدهیم.

وی اضافه کرد: قدرتی که خون به زالو می‌دهد قابل مقایسه با سایر خوراک‌ها نیست اما نمی‌توان سلامت جامعه هم به خطر انداخت چرا که برای تغذیه زالو می‌توان از موارد جایگزین نظیر جلبک و حلزون استفاده کرد.


به مشکلات کارآفرینان توجه کنید
رئیس خانه کشاورزی استان همدان نیز در رابطه با عدم استقبال کارآفرینان برای مصاحبه، تشریح کرد: علت عمده این موضوع ترس از عدم همکاری مسئولان و ایجاد مشکل برای آنان است.

ابوالقاسم سوزنچی گفت: یکی از کارآفرینان استان به نام آقای فرهنگ‌پور در حوزه پرورش زالو در استان کلاس‌هایی برگزار کرد و افراد زیادی جذب آن شدند. مزیت کار این فرد ارائه تأییدیه یا گواهی خرید تضمینی بوده که بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر برگزاری این کلاس‌ها برای کشاورزان با او امضا کردیم.

وی افزود: برای صادرات زالو به اروپا ۶ گواهی نیاز است که ۴ مورد توسط این کارآفرین اخذ شده و برای تعداد باقیمانده باید پروانه تأسیس داشته باشد که او برای اخذ پروانه تیرماه سال گذشته اقدام کرده اما به علت تغذیه زالوها از خون با مشکل مواجه شده این در حالیست که مدیرکل سازمان دامپزشکی استان هم در ابتدا اعلام کرده بود که این موضوع ایرادی ندارد اما با این حال اتفاقی نیفتاد و علت هم مشخص نشد.

سوزنچی درباره استفاده از خون خشک شده نیز گفت: به آقای فرهنگ‌پور توصیه شد از خون خشک استفاده کند، این موضوع را از مجامع بهداشتی پیگیری کردیم و آزمایشگاه اعلام کرد عامل بیماری که در خون عادی وجود دارد، در خون خشک هم بوده و ناقل بیماری است.

وی در ادامه اظهار کرد: این نشست برای رفع مشکلات کارآفرینی تشکیل شده، بحث کارآفرینی در تمام ادارات و وزراتخانه‌ها تعریف شده که شاهد عینی این موضوع راه‌اندازی میز خدمت در ادارات است.

رئیس خانه کشاورز استان همدان با اشاره به مشکلات و موانع اداری، بیان کرد: مشکل کارآفرینان پیچیدگی سیستم ادرای است.

وی با انتقاد از طولانی شدن زمان صدور مجوز برای طرح‌های خاص گفت: برای این طرح‌ها هم باید مانند بقیه در یک‌روز مجوز اولیه صادر شود چرا که فرد کارآفرین باید برای مراحل بعدی اخذ مجوز مستندات جمع‌آوری و ارائه کند.


درد و دل کارآفرین برتر استان در حوزه کشاورزی
کارآفرین برتر استان در حوزه کشاورزی نیز با حضور در دفتر ایسنا گفت: توقع و انتظاری از هیچ نهادی برای کمک و تسهیلات نداشتم، قصدم اشتغالزایی برای منطقه محروم کبودراهنگ بود چرا که این تشکیلات پتانسیل اشتغالزایی مستقیم برای 20 نفر را دارد.

حامد اسلامی با بیان اینکه نخستین الزام جهادکشاورزی که برای اخذ مجوز تعیین شده، داشتن دفترچه زنبورداری است، ادامه داد: برای درخواست صدور مجوز، مکاتبات با معاونت امور ‌دام انجام شد که در پاسخ گفته شد امضا نمی‌کنم، جوان هستی و حداقل باید 10 سال سابقه داشته باشی و در نهایت گفتند طبق آئین‌نامه، باید 1000 کندو داشته باشی.

وی تصریح کرد: پارک علم و فناوری شرکت ما را ثبت و برای دریافت اعتبارات روستایی به بانک معرفی کرد، از این ارگان وامی به ما تعلق گرفت که تمام آن به پیمانکار داده شد.

اسلامی گفت: تا کنون هیچ مجوزی برایم صادر نشده و فقط موافقت‌نامه‌های اصولی دامپزشکی و نظام مهندسی را گرفته‌ام. استاندار و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از طرح و ایده ما استقبال کرده اما در عمل هیچ کاری در جهت تسهیل اخذ مجوز نکرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید