خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نرخ بیکاری در روستای جوهرستان حدود هفت درصد است و این نشان از همت والای روستاییان در تولید و اشتغال دارد، روستایی که حتی زنان سرپرست خانوار هم دست از تلاش برنداشتند و نه تنها نیاز مالی خود را تأمین می کنند بلکه با کار آفرینی به افزایش تولید استان و کشور نیز کمک می کنند.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مدتی است مهاجرت روستاییان به شهر ها در کنار همه مزایا و معایب آن؛ در ابعاد مختلف، به ویژه در بخش اجتماعی و اقتصادی، به عنوان یکی از موضوعات سیاست گذاری های راهبردی کشور مطرح شده است.
مهاجرت معکوس و حفظ جمعیت روستایی کشور برای دولتمردان هم دغدغه تازه ای نیست و در همه دولت ها سعی شده با در نظر گرفتن یارانه و تسهیلات بلاعوض و یا کم بهره به این سیاست گذاری ها جامه عمل بپوشانند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری که تابستان امسال به نایین سفر کرده بود در نشست شورای اداری این شهرستان گفت: بیش از چهار هزار میلیارد ریال وام اشتغال زایی برای روستا‌های استان اصفهان در نظر گرفته شد که این تسهیلات با کارمزد شش درصد اعطا می شود.
به گفته سیدابوالفضل رضوی برای وام‌های اشتغال روستایی تولیدی تا سه سال تنفس مشارکت تعیین شده است و در شش سال اقساط تمام طرح‌ها باید پرداخت شود که تا امروز استان اصفهان سه هزار و 700میلیارد ریال سهم دارد.


خود اشتغالی یک بانوی سرپرست خانوار
در این میان نمی توان از کشاورزی و دامداری و تولیدات منحصر بفرد روستایی غافل شد؛ شغلی که بیشتر اهالی روستاها از راه آن امرار معاش می کنند و بخشی از نیاز کشور را در این دو بخش تأمین می کنند.
روستای جوهرستان با جمعیت هزار و 58نفری در شرق شهرستان مبارکه قرار دارد که ساکنانش به دامداری و کشاورزی مشغولند.
نرخ بیکاری در این روستا حدود هفت درصد است و این نشان از همت والای روستاییان در تولید و اشتغال دارد، روستایی که حتی زنان سرپرست خانوار هم دست از تلاش برنداشتند و نه تنها نیاز مالی خود را تأمین می کنند بلکه با کار آفرینی به افزایش تولید استان و کشور نیز کمک می کنند.
544خانوار در این روستا زندگی می کنند که از این تعداد 39زن، سرپرستی خانواده را بر عهده دارند.

 


معصومه کریمیان یکی از این زنان سرپرست خانوار است که از سال83 به همراه همسرش با خرید 13رأس گاو توانست برای خود و خانواده، اشتغال و درآمدی دست و پا کند.
وی سه سال بعد همسرش را ازدست داد اما او تصمیم گرفت تا بار زندگی را خود بر دوش بگیرد و با همت و ایستادگی اش و تشویق پدر برای ادامه کار در دامداری؛ سرپرستی خانواده را هم عهده دار شد.

معصومه کریمیان که به عنوان تنها بانوی دامدار شهرستان مبارکه نام گرفته اکنون پس از حدود 11سال، یک واحد دامداری با 100راس گاو را مدیریت می کند.

کارشناس مسئول ترویج و آموزش زنان روستایی در جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه، از تلاش شبانه روزی این بانوی جوانِ کارآفرین می گوید: خانم کریمیان به تنهایی این واحد دامداری را اداره می کند.
خانم اسفندیار پور با بیان اینکه جهاد کشاورزی شهرستان، در حال حاضر 20تسهیل گر زن فعال روستایی دارد، می افزاید: هدف ما شناسایی، آموزش و پرداخت تسهیلات کم بهره برای زنان آنان است.


تولید ماهانه 80تن شیر در روستای جوهرستان
تولید و اشتغال؛ نتیجه ایستادگی یک بانودر واحدهای دامداری روستای جوهرستان شهرستان مبارکه 80تن شیر تولید می شود که بیش از یک چهارم آن سهم دامداری صنعتی خانم کریمیان است.
احسان شیروانی مسئول اداره امور دام جهاد کشاورزی مبارکه به کیفیت بالای شیر تولیدی در این واحد به علت رعایت مسائل بهداشتی اشاره می کند و می گوید: از 100راس دام این واحد 30راس آن دوشا است.
در شهرستان مبارکه 528واحد دامداری سنتی و صنعتی فعال است.


مشت، نمونه خروار
روستای جوهرستان مبارکه تنها یک نمونه از روستاهایی است که اهالی اش با تکیه بر توان داخلی، وحدت و همت و بکارگیری ظرفیت بالای جوانان؛ به جای مهاجرت، اقتصاد روستا را رونق بخشیده و در تولید و اشتغال کشور اثر گذار شده اند.
اگر اراده جوانان با مشورت بزرگان و حمایت و تدبیر صادقانه مسوولان بایکدیگر تلفیق شود، به یقین موفقیت، حاصل آن خواهد بود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید