خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پدر کارآفرینی ایران گفت: والدین معمولا فرزندان خود را به چشم یک کنده درخت نگاه می‌کنند و مایلند آنها را به اشکالی که می‌پسندند، درآورند و در این بین کمتر پدر و مادری است که فرزند خود را به چشم یک بذر ‌می‌بیند، یک دانه بذر نیاز به نور، محبت و گرمای کافی دارد تا استعداد خود را بروز دهد.


به گزارش کارآفرین ناب، دکتر سید علیرضا فیض ‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 90 یا حتی 100 درصد تست‌های استعدادیابی موجود در ایران فاقد اصالت علمی بوده یا قدیمی هستند، افزود: حتی تست‌های تیپ‌های شخصیتی  MBTI که اتفاقا طرفداران بسیاری دارند و در اینترنت هم به صورت مجانی یافت می‌شوند، مربوط به 20 تا 30 سال قبل است و در قیاس با تست‌های جدید کارایی کمتری دارند.

استادیار دانشگاه صنعتی‌شریف با بیان اینکه معمولا روال تهیه و طراحی تست‌های استعدادیابی موجود در ایران براساس همفکری و صرف زمانی اندک از سوی یک یا گروهی از اساتید است، افزود: سازمان‌های ارزیابی فعال در کشورهای پیشرفته برای ارزیابی یک نفر از نظر استعدادهای بالقوه چند صد دلار هزینه دریافت می‌کنند و این در حالی است که این تست‌ها در بازار ایران تقریبا مجانی است و این تفاوت قیمت ناشی از قدیمی بودن این تست‌هاست که اصولا کارایی و اثربخشی نیز ندارند.

فیض‌بخش با تاکید بر اهمیت فرایندهای استعدادیابی و اثربخش بودن آنهادر شناسایی مستعدترین و مناسب‌ترین نوجوانان کشور عنوان کرد: برای ورود اصولی به موضوع کارآفرینی باید از توان و ظرفیت نوجوانان و حتی دانشجویان سال اول دانشگاه استفاده کرد و با ارائه برنامه تربیتی و آموزشی، شانس تبدیل شدن آنها را در دهه آینده به یک انسان تاثیرگذار اقتصادی اجتماعی ارتقا داد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف قصد دارد در دهه آینده حلقه اتصال یک سرمایه‌گذاری موثر برای جوانان ایران باشد، افزود: براساس این تصمیم دانشگاه شریف، محصلان مستعد و مناسب شناسایی می شوند و با صرف هزینه هنگفتی طی حدود 10 سال کار تربیتی و آموزشی بر روی آنها انجام می‌شود، تا از این طریق ایران در آینده با استفاده از نیروی انسانی کارآمد از یک اقتصاد نفتی رهایی یابد.

موسس اولین مرکز کارآفرینی دانشگاهی در کشور تصریح کرد: به منظور استعدادیابی در سطح گسترده و با اشراف به منابع محدود کنونی، نمی‌توان با ابزارهایی مانند مصاحبه حجم بسیاری از دانش ‌ آموزان را طی یک یا دو سال آینده مورد بررسی قرار داد، لذا بهترین و تنها راه ‌ حل، استفاده از تست ‌ های مناسب است.

وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی‌شریف در قدم اول تصمیم دارد به منظور شناخت استعدادهای کشف نشده جوانان ایران، این تست ‌ ها را به صورت اصولی طراحی کند، لذا یک تیم 30 نفره متشکل از اساتید شریف که بیشتر آنها جوانان فارغ ‌ التحصیل از دانشگاه ‌ های مطرح جهان بوده اند، حدود 11 ماه در این رابطه به کار و فعالیت پرداخت، همچنین در این میان تعدادی از اساتید نیز در خارج از ایران حلقه اتصال بین این دانشگاه و دانشگاه برکلی و دیگر دانشگاه‌های مطرح جهان شدند و در نتیجه این فعالیت ‌ ها به این نتیجه رسیدند که تست‌های استعدادیابی در کشورهای پیشرفته کاملا متفاوت با تست‌های موجود در ایران است.

مدیر و موسس دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم این دانشگاه در خصوص استعدادیابی نوجوانان، این سوال مطرح شد که تست‌های طراحی شده توسط تیم دانشگاهی شریف، تا چه اندازه قابل اعتماد است؟ در راستای به حداقل رساندن ریسک این سرمایه‌گذاری، پس از انجام چندین سفر خارجی و تحقیق و تفحص در نهایت نتیجه این شد که فعالیت این گروه کفایت این امر را نمی‌کند و باید با یکسری از سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص مکاتبه شود.

وی با اشاره به اینکه پس از تحقیقات و رایزنی‌های بسیار، قراردادی با یک شرکت بین‌المللی کانادایی‌آمریکایی دارای رده بالای اعتبار جهانی جهت طراحی تست‌های استعدادیابی منعقد شد، افزود: هم اکنون این تست با عنوان تست "ارزیابی استعدادها و بازتوسعه‌دادن پرورش‌ها" در اختیار دانشگاه قرار دارد، فارسی‌سازی آن نیز انجام شده و در چهار شهر بزرگ ایران نیز به صورت پایلوت مورد بررسی قرار گرفته است.

فیض‌بخش با بیان اینکه این شرکت به ازای هر نفر در خصوص اجرای تست‌های استعدادیابی حدود 800 دلار هزینه دریافت می‌کند، تصریح کرد: در طراحی تست‌های این شرکت بین‌المللی حدود 20 تا 30 سال تجربه نهفته است و  این امر با فعالیت کوتاه‌مدت تیم دانشگاهی صنعتی شریف قابل مقایسه نیست، همچنین در حال حاضر این تست‌ در آمریکا و کانادا نیز استفاده می‌شود که این امر به نوعی یکی از امتیازات این تست‌ها به شمار می‌رود.

وی گفت: دانشگاه صنعتی شریف به دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی ماموریت داده که ظرف مدت سه تا پنج سال آینده، انتقال کامل تکنولوژی این تست‌ها صورت گیرد تا پس از این مدت بتوانیم بدون کمک این شرکت بین‌المللی و با همان کیفیت این تست‌ها را ارائه دهیم.

فیض‌بخش با اشاره به دو خروجی اصلی تست‌های مذکور بیان کرد: خروجی اول به عوامل موفقیت در دنیای 20 تا 25 سال آینده می‌پردازد. مسلما نیازهای دهه‌های آتی با امروزه بسیار متفاوت است، به عنوان مثال در حال حاضر حجم بالای محصلانی که علاقمند به گرایش پزشکی هستند، در سال‌های آینده بازار کار مناسبی نخواهند داشت. خروجی دوم تست استعدادیابی به ارائه یک ارزیابی دقیق از نقاط ضعف و قوت محصلان می‌پردازد و ضمن ارائه یک استراتژی دقیق به چگونگی اصلاح نقاط ضعف و نهادینه کردن نقاط قوت اشاره دارد، همچنین براساس این خروجی، وضعیت و رتبه هر فرد در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان و سایر دو میلیون نفری که در هشت سال گذشته این تست‌ها را انجام داده‌اند، مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: در پایان انجام تست، یک خلاصه مدیریتی به منظور ارائه به مدرسه، سازمان یا محل کار آینده شرکت‌کنندگان داده می‌شود، همچنین هیات مدیره دانشگاه امیدوار است که به تست مذکور، اعتباری مانند GMAT یا GRE ارائه شود و با این فرض این پروژه را پیش خواهیم برد که تا حدی این تست‌ها جایگزین بخش‌هایی از کنکور شوند.

استادیار دانشگاه شریف اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف در قالب دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی قصد دارد که همه شرکت‌کنندگان در این تست ‌ ها را به عضویت باشگاه کارآفرینان جوان شریف درآورد، همچنین در نظر دارد افراد مستعد این هرم، عضو VIP باشگاه شوند تا با توجه به روحیات فرد مورد نظر روی آنها به مدت 10 سال سرمایه‌گذاری شود. امیدواریم که از دل این سرمایه‌گذاری دو هزار کسب و کار مانند اسنپ، مامان‌پز، کافه‌بازار و ... ایجاد شود که در واقع بخش هیجان‌انگیز و شاید مهمترین اتفاق این داستان همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه این تست برای دومین‌بار در اواخر آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، بیان کرد: تصمیم بر این است که در 30 شهر بزرگ و 15 استان غیر از تهران تست‌های استعدادیابی برگزار شود، چنانچه یک نوجوان با یک تجربه و تربیت عالی به ثمر برسد و در 30 سالگی بتواند یک سرمایه‌گذار مناسب جذب کند، می‌تواند در آینده یک بیزینس موفق را راه‌اندازی کند. در همین راستا بنیاد نخبگان رسما اعلام کرده که به فرایند مذکور نظارت می‌کند و در صورت تایید فرایند ذکر شده، آنرا به عنوان رویداد نخبگانی تعریف می‌کند، لازم به ذکر است که رویداد نخبگانی چیزی مانند جشنواره خوارزمی است.

فیض‌بخش عنوان کرد: والدین معمولا فرزندان خود را به چشم یک کنده درخت نگاه می‌کنند و مایلند آنها را به اشکالی که می‌پسندند، درآورند و در این بین کمتر پدر و مادری است که فرزند خود را به چشم یک بذر ‌می‌بیند، یک دانه بذر نیاز به نور، محبت و گرمای کافی دارد تا استعداد خود را بروز دهد. در حال حاضر افرادی را می‌بینیم که خوشبخت نیستند و از کار خود لذت نمی‌برند، چرا که شغلی که در آن فعالیت دارند، متناسب با روحیات آنها نیست.

مدیر و موسس دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی دانشگاه صنعت شریف افزود: حتی بسیاری از مهاجرت‌ها که شاهد آن هستیم به این علت است که افراد ‌گمان می‌کنند که وجود تاثیرگذاری ندارند و بود و نبودشان یکی است، ارائه راهکارهایی که بتواند افراد را با توجه به استعدادهای فردی آنها به ثمر برساند علاوه بر اینکه در آینده افراد تاثیرگذاری به جامعه تحویل می‌دهد، از بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی فعلی جلوگیری می‌کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید