خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به این که برای تثبیت اشتغال در صنایع تلاش می‌شود، گفت: استفاده از تجربه آلمان برای جلوگیری از ریزش اشتغال را با حمایت از کارفرمایان در مقابله با تعدیل نیرو در دستور کار داریم.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری تسنیم،در حالی که دولتی ها اعتقاد دارند تثبیت اشتغال از جمله مسائلی است که برای دولت ها حائز اهمیت است، اما اقتصاد رکودی زمینه های عدم تثبیت شغل را فراهم آورده است.  بیکاری گسترده از مهم‌ترین معضلات کشور در طول سه دهه گذشته بوده است.
بررسی نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 12.2دصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان 1396 به میزان 0.7درصد افزایش داشته است و جمعیت بیکار کشور  با 237 هزار نفر افزایش به 3 میلیون و 326 هزار نفر رسیده است.

با توجه به افزایش سالانه بیکاران و تلاش دولت برای اشتغالزایی مشاهده می کنیم که تثبیت اشتغال یا ایجاد اشتغال پایدار تا کنون عملیاتی نشده است، بنابر این همزمان با تحریم ها نیازمند توجه ویژه است.

بسته های ویژه اشتغال در زمان رکود
عیسی منصوری، معاون وزیرکار درباره بررسی بسته ویژه اشتغال در دوران رکود باید گفت:با توجه به شرایط فعلی اقتصادی در این بسته جدید تاکید ما این است که کشور در حوزه اشتغال نسبت به شوک‌هایی که تحریم وارد می‌کند انعطاف پذیر و مقاوم عمل کند که دقیقا محاسبه کردیم در چه فاصله زمانی به چه صنایعی ممکن است شوک وارد شود. از همین جهت برنامه‌های ویژه برای صنایع مختلف پیش بینی شده است و روش های مواجهه با مسئله نیز پیشنهاد شده است.راهکار و بسته اشتغالی برای این رسته فعالیت ها با محور «تثبیت حضور در بازارهای بین المللی»، «تثبیت اشتغال» و «تامین مالی روان تر» تدوین شده است.

وی با تقسیم بندی صنایع و میزان تاثیرپذیری آنها از تحریم‌ها در طرف تقاضای بازار کار گفت: در دوران رکود برخی از رشته فعالیت‌ها از جمله صنایع کارخانه‌ای بزرگ، خودرو و لوازم خانگی دچار افول می شوند. این صنایع در بخش‌هایی که برای تأمین مواد اولیه به کشورهای غربی وابسته هستند طبیعتاً ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند؛ در عین حال در این دوره یکسری از رشته ها مانند صنعت پوشاک، صنعت پایین دستی پتروشیمی، مبلمان، کفش و پوشاک، فناوری اطلاعات و گردشگری مشروط به رفع اشکالات می توانند رشد کنند. اما برخی از رشته فعالیت‌ها از جمله زعفران و فرش به دلیل اینکه از محصولات انحصاری هستند، متاثر از تحریم‌های جدید دچار تغییر و تحول جدی نمی شوند. البته ممکن است هزینه مبادلات تجاری این کالاها افزایش یابد اما به هر حال وارد بازارهای جهانی خواهند شد.

منصوری گفت: در صنایعی که پیش بینی می کنیم دچار افول شوند، در دوران پیش رو نمی‌توانیم ظرفیت‌های جدید اشتغال ایجاد کنیم بنابراین در بسته جدید تلاش ما تثبیت اشتغال در این صنایع است تا با حمایت از کارفرمایان با تعدیل نیروی کار مواجه نشوند و وضع موجود خود را حفظ کنند. پیشنهاد مشخص ما استفاده از منابع صندوق بیمه بیکاری و سایر منابع برای جلوگیری از ریزش اشتغال این واحدها است. این روش در دوران بحران اروپا در کشور آلمان تجربه شد و یکی از دلایلی که آلمان در قیاس با سایر کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی اروپا کمتر با مشکل مواجه شد استفاده از منابع بیمه بیکاری و منابعی از این نوع برای تثبیت شغل افراد در معرض بیکاری است.




نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید