خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نشست تخصصی کارآفرینان و فعالان حوزه کارآفرینی استان کردستان شامگاه دیشب در استانداری برگزار شد.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، برهان صلواتی در نشست تخصصی کارآفرینان و فعالان حوزه کارآفرینی استان که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: هدف از تشکیل این نشست شناسایی موانع و مشکلات و ارائه پیشنهادات و راهکارهای کاربردی در حوزه کارآفرینی و اشتغال استان است.

وی افزود: تلاش می‌شود تا با استفاده از ظرفیت علمی و ارزش‌آفرین نیروی انسانی کارآفرین استان، مسیر توسعه کارآفرینی را هموار و در طی این مسیر، حرکت منسجمی را توسط تمامی ذیصلاحان در پیش گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان با تأکید بر استفاده مدیران و نهادها از ظرفیت کارآفرینان در زمینه توسعه اشتغال و کارآفرینی، خواستار شد: تمامی مسئولان در زمینه حفظ، نگهداری و نهادسازی مشاغل تلاش کنند.

«نجیب شریفی» مدیرعامل شرکت سقزسازی ون کردستان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه مقوله کارآفرینی بحث ساده‌ای نیست که راحت از آن گذر کرد، اظهار داشت: در تعاریف اقتصادی کسی که بتواند یک شغل ایجاد کند «کارآفرین» و «صاحب قدر» شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه معضل معوقات بانکی و چک‌های برگشتی یکی از مشکلات اصلی حوزه کارآفرینی در کردستان است، افزود: فقدان چتر حمایتی بر سر تولیدکنندگان، عدم توجه به جوانان به عنوان پتانسیل‌های بالقوه کارآفرین، غفلت از مزیت‌های صادراتی استان از جمله مرز، عدم همکاری مدیران، به روز نبودن قوانین گمرکی، کش و قوس‌های اداری، ترخیص کالا به صورت دیداری، عدم توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین مشکلات کارآفرینان کردستانی است.

مدیرعامل شرکت سقزسازی ون کردستان با تأکید بر اینکه مسئله پیمان‌سپاری ارزی از دیگر موانع توسعه صادرات است، تصریح کرد: نباید فرصت افزایش نرخ ارز را به تهدید تبدیل کنیم و به همین خاطر مسئله باید چاره‌ای را برای مقوله پیمان‌سپاری ارزی به‌عنوان یکی از مشکلات پیش‌روی صادرات، اندیشید.

وی با اشاره به اینکه جایزه‌های سه درصدی صادرات حدف شده است، عنوان کرد: این رقم برای یک صادرکننده بسیار ناچیز است.

شریفی در پایان با بیان اینکه این چتر حمایتی در کشور ترکیه 17 درصد است، خواستار تسریع قوانین دست و پا گیر در ارگان‌های فعال در عرصه اقتصاد و کارآفرینی شد.


مشکلات کارآفرینان کردستانی شناسایی و بررسی شود
استاندار کردستان گفت: با همکاری بخش خصوصی ایرادات و مشکلات کارآفرینان شناسایی و بررسی شود.
بهمن مرادنیا در نشست تخصصی کارآفرینان و فعالان حوزه کارآفرینی استان کردستان، اظهار داشت: کارآفرینان و فعالان حوزه اشتغال باید توجه داشته باشند حفظ شغل و ایجاد اشتغال، کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیری است.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی کشور یک مبارزه جدی در صحنه اقتصادی کشور و دنیا شکل گرفته است، افزود: عرصه اقتصادی و جنگ اقتصادی، عرصه را بر مردم و مملکت تنگ کرده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان تعدادی از جوانان این مملکت جانشان را برای دفاع از مملکت تقدیم کردند، تصریح کرد: امروزه هم فعالین اقتصادی باید بجنگند تا ارزش‌ها را حفظ بکنند.

وی خطاب به حاضرین در جلسه با مطرح کردن این پرسش که چرا ما در استان کردستان توسعه پیدا نکردیم؟ ادامه داد: یکی از راهکارهای جبران این توسعه نیافتگی این است که برگزاری نشست‌ها در راستای رفع مشکلات مختوم به نتیجه شود.

مرادنیا با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر باب شده است که گلایه‌هایی از سیستم اداری می‌شود، افزود:  حال که در بخش‌های اقتصادی دستگاه‌های متولی تلاش خود را به کار بسته‌اند، عدم همکاری سیستم اداری نیز باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد تا در هر نقطه‌ای که این کاستی وجود دارد، برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی کردستان، کوچک و محدود بودن تفکر است، تأکید کرد: باید تفکر و دیدگاه را تغییر داده و از تجربیات موفق دیگر استان‌ها در زمینه توسعه بهره برد.

استاندارد کردستان با یادآوری اینکه وجود مشکل در حوزه بانکی بارها مطرح شده است، ادامه داد: رفع این مشکل باید با تجمیع نظرات و ارائه راهکار صورت پذیرد.

وی با ذکر اینکه جوانان را قبول داریم، گفت: جوانان برای اثبات خود و توانایی‌هایشان باید به صحنه آمده و ریسک کنند.

استاندارد کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دانشگاه نباید محدود به تولید مرجع شود، خاطرنشان کرد: زمانی تخصص دانشگاه مفید واقع می‌شود که در خدمت مردم و جامعه باشد و در حوزه‌های مختلف بر اساس دستاوردهای علمی ارائه راهکار بدهد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه اگر در صحنه نیست باید بررسی شود که این غیبت به چه دلیل است، افزود: دانشگاه‌ها باید در صحنه تولید و اشتغال حضور پررنگ داشته باشند و طرح مسائل از سوی آنان باید با ارائه راهکار همراه باشد.

مرادنیا در بخش پایانی سخنان خود با اعلام اینکه شهرستان بانه در بحث تولید و صادرات می‌تواند نقش‌آفرین باشد، تصریح کرد: خوشبختانه مردمان بانه ریسک کار را پذیرفته و در زمینه تولید ورود پیدا کرده‌اند.

وی با ذکر اینکه باید برای راه‌اندازی کسب و کار، تکیه بر تمام ظرفیت‌ها باشد، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی کسب و کار جدید صرفاً توجه به ظرفیت بانکی نشود، بلکه از ظرفیت سرمایه‌های مردمی، مشارکتی و سرمایه‌گذاران خارجی و تجربیات آنان استفاده شود.

استان کردستان با اعلام اینکه اگر فضای فکر و فرهنگی استان به سمت بیان مشکلات سوق داده شود، مشکلی از استان را رفع نمی‌سازد، یادآور شد: با همکاری بخش خصوصی ایرادات و مشکلات شناسایی و چاره‌اندیشی بر اساس فکر و اندیشه نو در راستای ایجاد اشتغال بیشتر و خلق سرمایه برای استان به کار بسته شود.


اکثر کارآفرینان و تولیدکنندگان کردستانی در آستانه "ورشکستگی" هستند
رئیس کانون کارآفرینی کردستان گفت: بسیاری از کارآفرینان و تولیدکنندگان کردستانی به‌دلیل نداشتن پشتوانه مالی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
 ناصر شکری نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر لزوم نقش و جایگاه کارآفرینان در پیشرفت و توسعه استان، اظهار داشت: کانون کارآفرینی استان کردستان در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در سال 89 تأسیس شده است.

وی افزود: این کانون متشکل از صاحب‌نظران و کارآفرینان استان بوده که با هدف افزایش توان مدیریتی و توسعه بحث کارآفرینی کردستان، فعال شده است.

رئیس کانون کارآفرینی کردستان با ذکر اینکه توسعه اشتغال و کارآفرینی از مسیر بخش خصوصی محقق می‌شود، تصریح کرد: کانون کارآفرینی با هدف ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه اشتغال‌آفرینی در استان، فعالیت‌ها و اهداف خود را پیگیری می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اعضای کانون شامل 73 نفر از منتخبین جشنواره کارآفرینی، 4 سازمان مردم نهاد و کارآفرینان برتر استان است، گفت: فعالیت‌های کانون با تمرکز بر مهم‌ترین مسائل، چالش‌ها و راهکارهای حوزه اشتغال کردستان دنبال می‌شود.

شکری با تأکید بر اهمیت خلق ارزش افزوده در استان کردستان، افزود: برای کسب این بعد از اشتغال در استان، ارائه آموزش‌های مهارت‌محور در دستور کار قرار گرفته است.

وی دغدغه‌های کارآفرینان کردستانی را شامل مشکلات ناشی از تحریم‌ها دانست و اظهار کرد: تلاش می‌شود تا با توسل به تدابیر، سیاست‌ها و قوانین موجود از شرایط ایجاد شده، خلق فرصت کرد.

رئیس کانون کارآفرینی کردستان صدور مجوزها را دیگر چالش پیش‌روی کارآفرینان دانست و گفت: برای رفع  این مانع تغییر دیدگاه سیستم بانکی الزامی است که این امر به دلیل اینکه ما سخت‎گیرترین سیستم بانکی را در استان کردستان داریم باید با جدّیت بیشتری رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های اولیه و تأمین سرمایه آغاز کار به مانع بزرگی پیش‌روی کارآفرینان بدل شده، ادامه داد: بسیاری از کارآفرینان و تولیدکنندگان کردستانی به‌دلیل نداشتن پشتوانه مالی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

رئیس کانون کارآفرینی کردستان با درخواست اینکه استفاده از ظرفیت کارآفرینان در بحث توسعه مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تولید ناخالص ملی در بسیاری از کشورها با تکیه بر نیروی انسانی کارآ کسب می‌شود.

شکری در پایان با اعلام اینکه در زمینه کارآفرینی موازی‌کاری‌هایی صورت می‌پذیرد، رفع این مشکل را نیازمند تشکیل اتاق فکر دانست و یادآور شد: خوشبختانه مدیریت استان به این تجمیع رسیده است که حفظ کارآفرینان موجود توجیه اقتصادی دارد.


طرح‌های اشتغال‌آفرین در کردستان شناسایی شود
مشاور عالی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در قبال توسعه کردستان همگی مسئول هستیم، اظهار داشت: برای رسیدن به توسعه در کردستان به دنبال فعالیت‌های قابل اجرا و ایده‌های چابک‌سازی هستیم.

رئوف رحیمی افزود: در حال حاضر زیست‌بوم کسب و کار ما از عوامل اکوسیستم اجتماعی، اقتصاد دولتی حاکم بر استان و قوانین مبتنی بر اقتصاد دولتی تأثیر گرفته است.

وی با بیان اینکه در اکوسیستم‌های اجتماعی امکان ریسک وجود ندارد، گفت: دولت نیز به عنوان سرپرست به دنبال برنامه‌ریزی و آیین‌نامه‌هاست.

مشاور عالی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تأکید بر اینکه می‌طلبد حوزه کسب و کار به دنبال «مراکز مشاوره» به‌عنوان عامل سوم که حلقه مفقوده کسب و کار است مجهز شود، تصریح کرد: با تجهیز به مراکز مشاوره می‌توان استراتژی جسورانه و چابک را خلق کرد.

وی با ذکر اینکه اقتصاد دولتی هرگز احصا سرمایه نداشته، ادامه داد: این امر بدان خاطر است که جریان نقدینگی، منابع و مصارف آن در استان رصد نمی‌شود.

به گفته رحیمی، اگر این موضوع مورد توجه واقع شود، می‌توان منابع اعتباری جذب شده به استان را به خود استان تخصیص داده و از خروج سرمایه ممانعت به‌عمل آورد.

وی با بیان اینکه قوانین موجود در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار داشته که به‌دلیل سیستم اجتماعی حاکم بر آنان «متقاضی‌محور» شده‌اند، اظهار کرد: برای تغییر این رویه مراکز مشاوره باید حامی دیگر عوامل ‌شود.

مشاور عالی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تأکید بر اینکه مدیریت دولتی در استان باید از بخش خصوصی «مشاوره‌ای» داشته باشد، تصریح کرد: پس از این اقدام که توسط مراکز مشاوره‌ای پوشش داده می‌شود، بخش‌های قابل اهمیت سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود.

وی در ادامه درخواست کرد: طرح‌های اشتغال‌آفرین قابل اجرا در استان کردستان با شناسایی بازیگران اصلی آن از جمله مراکز دخیل در امر اشتغال، دستگاه‌های اجرایی، تأمین‌کنندگان سرمایه، نهادهای حاکمیتی و قانون‌گذاری و در نهایت دستگاه‌های خدمت‌رسان، کارآفرینان، کارفرمایان و بیکاران شناسایی شود.

مشاور عالی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با ذکر اینکه بینش کارآفرینی باید زنجیره ارزش را پیدا کند، خاطرنشان کرد: این نقاط در اقتصاد ما هنوز به صورت خلاء موجود است، بنابراین باید تلاش شود تا این حوزه را فعال کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه ترویج «اقتصاد بازارمحور» با «ارزش افزوده‌ی بالا» دیگر بُعد قابل ارزش در استان کردستان است، گفت: ورود به بازارهای مغفول مانده، تولید و دسترسی به اطلاعات میدانی مشاغل و کارآفرینان توسعه، تولید برندهای استانی، دیدبان لحظه‌ای از شرایط اقتصادی و ایجاد ساختار منسجم در کنار استفاده از عوامل توسعه‌ای و مشاوره‌ای، برنامه‌ریزی بر اساس آموزش تخصصی در حوزه مدیریت کارآفرینی، تعیین نمایندگان کارآفرینی سازمان‌ها، راه‌اندازی نظام کارآفرینی، راه‌اندازی دیدبان کارآفرینی، ایجاد باشگاه کارآفرینان نوجوان، ایجاد سامانه ظرفیت‌شناسی، برنامه پژوهشی و شناسایی نقاط مداخله در زنجیره تولید، ایجاد نهاده‌های توسعه‌ای و اتصال به بازار از جمله مهم‌ترین اقدامات در راستای استقرار این نوع اقتصاد در کردستان است.

رحیمی در پایان یادآور شد: درآمد مراکز مشاوره‌ای متمرکز بر نوشتن نقشه‌های کارآفرینی است که این امر به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در استان مغفول مانده است.


کارآفرینان دانش بنیان برای ایجاد شبکه ارزش حمایت می شوند
رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت تمام کار آفرینان و سرمایه گذارانی که خلاق و دانش بنیان هستند را برای ایجاد شبکه ارزش حمایت می کنیم.
به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، خالد سعیدی نیز در نشست کار آفرینان و فعالان حوزه کارآفرینی کردستان با استاندار این استان اظهار داشت: امروز اقتصاد بر پایه زنجیره های متعدد و فعالیت های اجتماعی تشکیل شده و در این راستا باید از توان دانشگاه ها و نهادها استفاده کرده و نقش آنان را در جای خود عملیاتی کنیم.
وی افزود: باید فعالیت های این زنجیره را به صورت تخصصی ایجاد کنیم تا بتوانند هر کدام در جایگاه خود زنجیره تولید ارزش در جامعه و اقتصاد کشور ایجاد کنند.
سعیدی تاکید کرد: هر کدام از کار آفرینان استان که احساس می کنند خلاق و دانش بنیان هستند از سوی این پارک به صورت ویژه حمایت می شوند.
وی یادآور شد: این پارک تا پایان سال چند برند در استان کردستان رونمایی و به اقتصاد کشور معرفی می کند که یکی از آنها تولید ضد یخ ویژه شست و شوی هواپیماهاست که جامعه اقتصادی معرفی شده است.
سعیدی اضافه کرد: در این راستا نیز 35 میلیارد ریال برای اشتعالزایی در دانشگاه های استان و 212 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت ها در زمینه ایجاد زنجیره های ارزش اعتبار تخصیص یافته است.


تفسیر متفاوت بانک ها معضل کار آفرینی کردستان است
رئیس کانون کارآفرینان کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه این کانون در سال 1389 و با حضور کارآفرینان شکل گرفته است، افزود: هم افزایی در زمینه توسعه کار آفرینی و ارائه راهکارهایی عملی برای بهبود وضعیت کار آفرینی از جمله اهداف این کانون است.
ناصر شکوهی اظهار داشت: بررسی قوانین دست و پا گیر و تسهیل آنان با توجه به شرایط بومی، ارتباط موثر با سازمان های توسعه ای از جمله دانشگاه ها و کمک فکری به مسئولان استان و ایجاد ارتباط لازم با خیرین برای ترویج کار آفرینی از دیگر اهداف این کانون است.
وی اضافه کرد: این کانون هم اکنون 73 کار آفرین برتر کشور و استان و اساتید دانشگاه ها و چهار سمن مرتبط را به عضویت خود در آورده است.
شکوهی گفت: تفسیر و دیدگاه های متفاوت سیستم بانکی استان به نسبت سایر نقاط کشور، فرایند طولانی صدور و پیگیری مجوزها، تقویت همکاری تامین اجتماعی با کارآفرینان از جمله دغدغه های کارآفرینی در کردستان است.
وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت کار آفرینان استان برای توسعه پایدار، تمرکز فعالیت های کار آفرینی دستگاه ها و نهادها با کانون کار آفرینی برای جلوگیری از موازی کاری از جمله پیشنهادهای عملی برای حمایت از حوزه کار آفرینی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید