خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


يحيي آل ‌اسحاق:

برنامه اقتصادي دولت الگوي بومي ‌شده بانک‌ جهاني است

آل اسحاق در گفتگو با تسنيم گفت: برنامه اقتصادي دولت، الگوي بومي شده بانک جهاني است.وي در پاسخ به اين سؤال که نوع خاص اقتصاد حاکم در شرايط فعلي چيست؟ گفت: اقتصاد مبتني بر اعتدال.وي در پاسخ بعدي که پرسيده شد نام علمي آن با توجه به مباني اقتصاد چيست؟ گفت: تقريبا بومي شده مدل‌هاي اقتصاد جهاني و بانک جهاني است. دولت فعلي تئوري هاي بومي شده رايج اقتصادي بانک جهاني را در دستور کار دارد.وي در پاسخ به اين سؤال که الگوي متناسب با شرايط اقتصاد کشور‌ ما چيست؟ گفت: آن الگويي که من در اقتصاد دنبال مي کردم اقتصاد مبتني بر واقعيت‌هاي اقتصاد و آرمان‌هاي  جمهوري اسلامي ايران است.اقتصاد ما شرقي،غربي،دولتي و سرمايه داري نيست بلکه ميانه آنها است دراين ارتباط بنده يک شعري از خيام با اين مضمون در حافظه دارم که،  نه در مسجد گذارندم که رند است، نه در ميخانه کين خمار خام است، ميان مسجد و ميخانه راهي است، بجوئيد اي عزيزان کين کدام است.

اقتصاد مقاومتي جمع بندي اقتصاد کشور بعد از انقلاب اسلامي ايران با چهار واژه کليدي واقعيت نگر، آرمان گرا و درون زاي برون نگر است که  بر مبناي واقعيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران است.در مواردي افراطيون عقيده بر خودکفايي صرف با کشيدن ديوار‌هاي بلند بر دور کشور داشتند، زماني نيزعقيده بر وصل بدون قيد و شرط با اقتصاد جهاني مطرح مي‌شد.بيانات مقام معظم رهبري دراقتصاد مقاومتي با عبارت "واقعيت‌نگر،آرمان گرا و درون زاي برون نگر"جمع بندي تمام اين دعوا‌ها  و اختلاف نظ‌رهاست.
واقعيت گرا يعني اينکه علم اقتصاد واقعيت‌هاي ذاتي و غير قابل انکاري دارد که براي آن هزاران جلد کتاب نگاشته شده  و صد‌ها دانشگاه در طي ساليان دراز آن را جمع آوري و جمع بندي کرده‌اند. روابط حاکم بر اقتصاد بر اساس واقعيت‌هاي علمي است که نمي توان آن را ناديده گرفت. جمهوري اسلامي ايران نيز واقعيت‌هاي منحصر به فردي دارد که بايد در انتخاب الگوي اقتصادي مورد توجه قرار گيرد.فرق ما با اقتصاد سکولار پذيرش آرمان کشور در اقتصاد است.
وي گفت: از اوايل انقلاب ما به دنبال مدلي در حوز اقتصاد بوديم که با اقتصاد سکولار،بانک جهاني،سوسياليستي فرق داشته باشد. جريان‌هاي اقتصادي کشور بعد از انقلاب اسلامي ، شامل جريان چپ با بهزاد نبوي ، اقتصاد مديريت شده مرحوم نوربخش، اقتصاد رفاه آقاي احمدي نژاد بودند که در اقتصاد کشور حاکم شدند و اقتضائات زماني نيز در گرايش آنها تاثير گذار گذاشت.وي در پاسخ به اينکه الگوي اقتصاد مقاومتي تا چه حد در کشور پياده شده و دولت موفق به اجرايي آن بوده است؟ اظهار داشت: نحوه اجرايي اقتصاد مقاومتي به شکل مناسبي در کشور پياده نشده و دولت در اجراي اقتصادي مقاومتي خيلي موفق نبوده است. اما به نظر مي‌رسد که عزم اجراي آن وجود دارد. اقتصاد مقاومتي مدل و الگويي است که بايد براي آن برنامه نوشت و سياست گذاري کرد و ملاحظات لازم را در نظر داشت.وي در مورد انتخابات اتاق و علت کناره گيري خود گفت: رايي که من در اتاق بازرگاني بدست آوردم بيشترين ميزان راي بوده که در صد سال اخير کسب شده بود و تقريبا بيشتر کارهايي که بايد انجام مي‌دادم در دوره فعاليتم انجام شد.نکته دوم در اتخاذ اين تصميم  براي کناره گيري از حضور در انتخابات هيئت رئيسه اتاق بازرگاني تهران ، تيمي بود که در اين اين دوره انتخابات پيروز شد. " 36 نفر از 40 نفر از افراد انتخابي هيئت نمايندگان از يک جريان فکري خاصي بودند، اين امر باعث شد تا بر اساس جمع بندي‌ها تصميم برعدم حضور در انتخابات بگيرم".از طرفي نيز آنها اسم من را در ليست خود داشتند و از من خواستند که نايب رئيسي اتاق را بر عهده گيرم اما من ديدم آنها طرح و برنامه اي خاص خود را دارند که با آنها نتوانستم به نتيجه برسم.
وي در پاسخ به اينکه چه برنامه اي براي آينده داريد؟ گفت: امکان اينکه از اين سير و سلوک اقتصاد کنار بکشم نيست. حتما در حوزه خدمت به اقتصاد که حرف اول تهديد‌هاي خارجي و جنگ عليه نظام شده است، حضور دارم و درصورت اجماع به اتاق بازرگاني ايران مي آيم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید